"legolas " sa:
Jodå,jodå, Lego -vänta skall Du få höra!
Det var bra Du frågade, för då kan jag klippa in resultatet av resan utan att förstöra kronologin, det var visst nån som....Jo, dom godtog mitt förvar och munkens omdöme rätt av. Jag har senare hört att det varit bråk runt exet förut, men det visste jag inte då.
För fyra år sedan var jag nere i den by där hon med syster i Sverige kom ifrån, med fru (för hon blev ju det) och mina två barn, det med exet och det med min nuvarande. Då hade exet ringt och sagt att vi var i landet, så det visste dom. Det tog bara nån dag innan dom ringde och bjöd in mig och dotterdottern. Så vi övergav frugan och lillasystern och åkte dit. Jättetrevligt, dom hade byggt nytt hus så man slapp åtminstone hönsen. Lite tystare var det nog också. Pappan hade gått bort ett år tidigare, men farfar ville ha mekong och svågern med. Mamma fick svensk punch, hon gillade det. Jag stannade två dar, sen åkte jag bussen hem till Vaengnoi medan dottern stannade och blev hemkörd senare av svågern. Mycket trevligt.
Mamman hade jag träffat i sverige året innan, exet hade bjudit hit henne och dom var och hälsade på mig och min familj. Exet och frugan är vänner nu, men efter fem år av vårdnadstvist där dom mötts i rätten tre gånger ( Part och vittne) så tog det sin tid innan dom slöt fred. Frugan har fått höra mycket skit, för ilskna ex har ju ofta mycket att säga om den nya..... Mamman åkte hem efter tre månader, hon gillade inte sverige.
Förra året träffade jag systern här i sverige, hon var också och hälsade på. Dom plockade svamp med frugan och hade kul. Exet, hennes nye man, jag och min fru är alla verksamma i den Buddistiska församlingen och freden är närmast osannolik. Före jul hämtade jag dottern hos exet och när vi skulle åka sa exet "Birger, böj Dig ner" (hon är ju, som jag skrev, mycket liten) och så fick jag en julpuss.
Alltså : det lönar sig att söka förlikningslösningar i tvistemål, åtminstone i längden. Dessutom skrämde jag väl slag på exet genom att åka ner till hennes allierade familj, det var nog det sista nån hade väntat sig. Släkten i Alingsås fick väl också slaget. Att vara oberäknelig är alltid en bra strategi, det gör folk osäkra och mer fredsbenägna. Exempel: 2002, när min fru var ny i Sverige och höggravid och vårdnadstvisten riktigt höginflamerad kom exets dåvarande "nye man" (han åkte ut sen) på den briljanta iden att dom borde skrämma mig rejält. Saken ordnades med en tysk motorcykelgubbe M/Hells Angels som kom ut och hotade mig. Han gjorde det eftertryckligt och på engelska varefter han begick självmord framför mina ögon genom att vända sig om för att gå därifrån. Kan Du tänka Dig det ? Typen vände sig om
innan han klivit ur min slagdistans! Hade jag slagit hade jag gjort slaktavfall av honom utan att han hade haft en janne, han var ju försvarslös. Men jag slog inte, sådant förbättrar inte läget i en vårdnadstvist. Jag hade redan hojtat till frugan på thai att anteckna bilnumret. Vi visste vem stollen var innan dom ens var hemma. En vecka senare åkte jag och tre män hem till honom. Vi var svartklädda, vi hade svarta solglasögon och vi körde en svart saab och vi hade kikare. Vi stannade på vägen utanför kåken och där hade vi tur - tysken satt i trädgården med exets nye och fikade. Vi ställde oss på linje vid bilen och tittade på dom i kikarna, hållet kan ha varit 80 meter. Dom kunde knappast känna igen mig, vad dom såg var fyra allvarliga män i svart som studerade dom. Länge. Budskapet var nog väldigt tydligt och jag hörde aldrig mer av tysken...
Anfall är bästa försvar, men våld skall man undvika. Och jag vet ju var tysken finns, om jag ångrar mig.