Energikris/ bränslebrist/konsekvenser ?

Hej

Här i Sverige backar vi in i framtiden och hänger envist kvar i beroendet av petroleumprodukter, när andra länder höjer priset på diesel och bensin och subventionerar priset på elbilar för att stimulera en omställning till elbilar går vi i Sverige motsatt väg och sänker priset på bensin och diesel samtidigt som vi har tagit bort subventionerna på elbilar för att göra det olönsamt att satsa på en elbil, så att det nu är klart billigare att tanka i Sverige än i våra grannländer är något vår regering ligger bakom. Om vår regering gör rätt och grannländerna fel när vi fortsätter satsa på diesel-bensin istället för eldrivna fordon får väl framtiden utvisa.

Mvh isan lover

Nyss var du ju orolig för höga priser.
Nu är du orolig för låga priser.

Bra ideologisk ståndpunkt. En väldigt flexibel sådan.

Nyss var du ju orolig för höga priser.
Nu är du orolig för låga priser.

Bra ideologisk ståndpunkt. En väldigt flexibel sådan.
Hej

Jag inser att vi i Sverige precis som andra länder nog borde satsa på framtiden och den ligger bevisligen inte i att stimulera konsumtionen av bensin och diesel, men i nuläget har vi fortsatt ett oljeberoende som via USA och Israels krig i Mellanöstern kan påverka hela världen negativt på många sätt.

Mvh isan lover

Hej

Jag inser att vi i Sverige precis som andra länder nog borde satsa på framtiden och den ligger bevisligen inte i att stimulera konsumtionen av bensin och diesel, men i nuläget har vi fortsatt ett oljeberoende som via USA och Israels krig i Mellanöstern kan påverka hela världen negativt på många sätt.

Mvh isan lover
Men satsa på framtiden nu då och gå och köp dig en elbil idag, sitt inte bara här och predika med din dubbelmoral.
Leva som man lär verkar inte gälla dig i något.
Det finns elmotorer till båtar med, åk och köp.

Hej

Mvh isan lover

Förklara gärna närmare dina dubbla ståndpunkter

Hej

”Alla som ägde ett motorfordon, inklusive mopeder, fick ransoneringstalonger eller kuponger som tilldelades av staten.”

Mvh isan lover
Vad tror du om Google?

Ransoneringen, som startade den 8 januari och varade månaden ut, innebar att bilister fick utdelade kort av Transportnämnden.
Omfattning: Alla bilister fick korten.

Mopeder behövde inte ransoneringskort och fick inga.

Så kan svaren skilja.

Men satsa på framtiden nu då och gå och köp dig en elbil idag, sitt inte bara här och predika med din dubbelmoral.
Leva som man lär verkar inte gälla dig i något.
Det finns elmotorer till båtar med, åk och köp.
Han har faktiskt skaffat sig åtminstone en hybrid. Åtminstone sa han det förra veckan. Och det är väl ett steg framåt.

Men jag håller med dig, han klagar väldigt mkt hur andra gör när han gör likadant själv.....

Han har faktiskt skaffat sig åtminstone en hybrid. Åtminstone sa han det förra veckan. Och det är väl ett steg framåt.

Men jag håller med dig, han klagar väldigt mkt hur andra gör när han gör likadant själv.....
Funderar på att köpa mig en plug in hybrid eller el.
Vi behöver 2 bilar för här är man låst om tex frugan tar bilen nånstans, går knappt några bussar dagtid och på helgerna bara 2-3 bussar.
Ville dock sålt den i Thailand först.

Vi behöver 2 bilar för här är man låst om tex frugan tar bilen nånstans, går knappt några bussar dagtid och på helgerna bara 2-3 bussar.

För full flexibilitet så är en liten laddhybrid tillräckligt bra.
Vill man inte ha laddhybrid och klarar sig med en liten bil så skulle jag köpa någon Toyota Yaris eller liknande hybrid.

Fick en Yaris Hybrid. Körde från Haugesund till Stord och en del lokala svängar och korkörningar.
Tankade innan jag lämnade in bilen och den hade dragit ca 0,3l/mil

Vad tror du om Google?

Ransoneringen, som startade den 8 januari och varade månaden ut, innebar att bilister fick utdelade kort av Transportnämnden.
Omfattning: Alla bilister fick korten.

Mopeder behövde inte ransoneringskort och fick inga.

Så kan svaren skilja.
Hej

Ja det är olika bud här, kan detta ha hanterats lite olika gällande mopeder runtom i landet ?

AI-översikt

Ja, i samband med den bensinransonering som infördes i Sverige den 8 januari 1974, till följd av oljekrisen, omfattades även mopeder av ransoneringen.
Facebook

• Ransoneringen 1974: Drivmedelsransonering infördes för att begränsa inköpen av bensin.
  • Mopeder: Mopedister kunde få ransoneringskuponger. Det finns exempel där mopedister tilldelades 8 st 1-liters kuponger.
  • Oljekrisen: Bakgrunden var att arabiska oljeländer höjde priserna kraftigt under 1973.
    Facebook
Ransoneringen innebar att man behövde kuponger för att köpa bensin till både bilar och mopeder under en period i början av 1974

En skribent beskrev det så här : ”Jag fick 8 st, 1 liters kuponger till mopeden då jag behövde den för att ta mig till skolan. Hann aldrig använda dom då Zündappen hade en tank på 13,5 liter.”

Mvh isan lover

För full flexibilitet så är en liten laddhybrid tillräckligt bra.
Vill man inte ha laddhybrid och klarar sig med en liten bil så skulle jag köpa någon Toyota Yaris eller liknande hybrid.

Fick en Yaris Hybrid. Körde från Haugesund till Stord och en del lokala svängar och korkörningar.
Tankade innan jag lämnade in bilen och den hade dragit ca 0,3l/mil
Min V60, D4 har jag för mig drog 0,4l/mil när vi körde till Branäs t&r.
Enda gången räknat på det, tycker inte den typen av hybrid som Yaris är så effektiv, vår Nissan x-trail var också sådan hybrid.
Laddhybrid isåfall tex volvo xc60.

Min V60, D4 har jag för mig drog 0,4l/mil när vi körde till Branäs t&r.
Enda gången räknat på det, tycker inte den typen av hybrid som Yaris är så effektiv, vår Nissan x-trail var också sådan hybrid.
Laddhybrid isåfall tex volvo xc60.

För kortare sträckor är en laddhybrid helt klart bättre. Då kan man köra på el hela tiden.
Samtidigt så kan man ju köpa en ren elbil om man har en diesel- eller bensinbil i tillägg, som fungerar till längre körningar utan jobbiga laddstopp.

Norge tjener store penger nå , bare på olje og gass tjenrt Norge 1 ,5 miljarder pr dag ekstra . Og hog intekt på Alminium og kunstjodsel . Men vi norbagger blir fattigere ,

Såg IL:s idé om elbilar och Sveriges misstag att satsa på annat.

Om man betänker att Svedala i praktiken har i det närmaste noll netto-utsläpp, ja, i alla fall i topp, i världen, men vi har slutat se skogen för att det står ett träd i vägen. Ja, för om elbilar ska funka som bra miljöval, så måste ju energin produceras miljövänligt samt finnas tillgänglig överallt.

Kvittar väl vilken typ av bil man har om det inte finns soppa på macken eller kräm i elkabeln. Så mitt förslag på detta forum är att vi tar alla pengar vi använder i Svedala för allsköns kosmetisk miljöblaj likt platspåse skatt. Skicka pengarna till Isan. Börja med att utbilda alla i att plastpåsar inte göder växligheten oavsett hur många man slänger runtomkring sig.

Efter det, lär folk om miljö och konsekvenser för framtiden om vi inte ändrar oss. Då kanske det kan börja röra på sig, för thai är inte dumma och absolut intresserade av sitt lands välmående. Bara det att de inte har råd att tänka miljövänligt när den dagliga överlevnaden och kortsiktig glädje är det enda som erbjuds.

Och nämn förfan inte plastpåseskatten, för då får vi svennar ett dåligt rykte i LOS.

Trevlig Helg

ps. Det finns många platser i världen där samma förhållande gäller som det i Isan jag nämnde, och javisst, hela södra Thailand är en stor soptipp om man vill leta påsar.........så om någon retar sig på mitt exempel, skriver jag också, Kina, hela Afrika, Indien och många mer....

Det går att köpa E95 på Teneriffa till ett hyfsat pris - om man bor på norr.

E95 2026-04-24.webp

Jag kan rekommendera en begagnad VW ID-3 som jag köpte, är mycket nöjd med den och den passar säkert din hustru som handsken. Det förutsätter dock att man har möjlighet att ladda hemma, jag såg att Volkswagen sålde box för drygt 8000 kr. Men det finns ju andra alternativ också.

Tillbaka
Topp