Konsekvenser av overstay i Sverige?

 
R

Rier

Gäst
Har en liten fundering som jag hoppas få svar på. :) Men först vill jag klargöra situationen.
  • Jag och frugan väntar på hennes uppehållstillstånd för flytt till Sverige.
  • Just nu befinner hon sig Sverige på ett uppehållstillstånd för besök.

Till frågan..

På hennes kort står det att besökstillståndet löper ut den 17/6, men nu funderar vi på att hon ska stanna kvar i Sverige några dagar till, så att hon hinner uppleva Midsommarafton (23/6).

Vilka konsekvenser kan uppstå om hon stannar kvar en vecka efter att tillståndet för besök löpt ut?

Om man stannar för länge i Thailand så blir det ju böter. Har Sverige något liknande straffsystem?
 
Jag rekommenderar att hon lämnar Schengenområdet i tid så att ni inte äventyrar hennes UT. För jag misstänker att detta kan inverka på beslutet.
 
Smart att riskera det sökta uppehållstillståndet, varför inte söka en v förlängning istället? Finns nog förståelse för att hon vill fira midsommar men ren overstay utan lov begriper du väl själv att man inte gillar. I Sverige sätter vi ärlighet och följa lagar och regler högt och jag tippar på att den nonchalans ni visar genom overstay kommer att utrinna i ett avslag på ut ansökan och det med all rätt.
 
Har en liten fundering som jag hoppas få svar på. :) Men först vill jag klargöra situationen.
  • Jag och frugan väntar på hennes uppehållstillstånd för flytt till Sverige.
  • Just nu befinner hon sig Sverige på ett uppehållstillstånd för besök.

Till frågan..

På hennes kort står det att besökstillståndet löper ut den 17/6, men nu funderar vi på att hon ska stanna kvar i Sverige några dagar till, så att hon hinner uppleva Midsommarafton (23/6).

Vilka konsekvenser kan uppstå om hon stannar kvar en vecka efter att tillståndet för besök löpt ut?

Om man stannar för länge i Thailand så blir det ju böter. Har Sverige något liknande straffsystem?

Böter plus svartlistad i Thailand om jag inte har helt fel?

Det måste vara bättre att ansöka om en förlängning, gör det i god tid. Visserligen får hon stanna under tiden er ansökan behandlas men det ser nog fruktansvärt illa ut om ni kommer med en sista dagen då just Midsommar knappast kan ses som något oförutsett ;)
 
Smart att riskera det sökta uppehållstillståndet, varför inte söka en v förlängning istället? Finns nog förståelse för att hon vill fira midsommar men ren overstay utan lov begriper du väl själv att man inte gillar.

Böter plus svartlistad i Thailand om jag inte har helt fel?

Det måste vara bättre att ansöka om en förlängning, gör det i god tid. Visserligen får hon stanna under tiden er ansökan behandlas men det ser nog fruktansvärt illa ut om ni kommer med en sista dagen då just Midsommar knappast kan ses som något oförutsett ;)
Hennes nuvarande uppehållstillstånd för besök är redan en förlängning. Hon kom först hit på 90 dagars besöksvisum, som vi sedan förlängde med uppehållstillstånd för besök. Jag tvivlar starkt på att det går att förlänga en gång till, men ska ändå fråga Migrationsverket och se vad som sägs.

I Sverige sätter vi ärlighet och följa lagar och regler högt och jag tippar på att den nonchalans ni visar genom overstay kommer att utrinna i ett avslag på ut ansökan och det med all rätt.
Lite off topic, men det där med att Sverige gillar att följa lagar och regler tåls ju att diskutera, med tanke på allt som hänt under de senaste åren och den cirkusen som fortfarande pågår. :)

Nåja, ni har nog rätt i sak angående risken och eventuella påföljder. Jag skippar idén med overstay.
 
Hennes nuvarande uppehållstillstånd för besök är redan en förlängning. Hon kom först hit på 90 dagars besöksvisum, som vi sedan förlängde med uppehållstillstånd för besök. Jag tvivlar starkt på att det går att förlänga en gång till, men ska ändå fråga Migrationsverket och se vad som sägs.


Lite off topic, men det där med att Sverige gillar att följa lagar och regler tåls ju att diskutera, med tanke på allt som hänt under de senaste åren och den cirkusen som fortfarande pågår. :)

Nåja, ni har nog rätt i sak angående risken och eventuella påföljder. Jag skippar idén med overstay.
Fixa en "midsommarfest" med polarna innan hon åker tillbaka. Fest kan man aldrig få för mkt av
 
Har en liten fundering som jag hoppas få svar på. :) Men först vill jag klargöra situationen.
  • Jag och frugan väntar på hennes uppehållstillstånd för flytt till Sverige.
  • Just nu befinner hon sig Sverige på ett uppehållstillstånd för besök.

Till frågan..

På hennes kort står det att besökstillståndet löper ut den 17/6, men nu funderar vi på att hon ska stanna kvar i Sverige några dagar till, så att hon hinner uppleva Midsommarafton (23/6).

Vilka konsekvenser kan uppstå om hon stannar kvar en vecka efter att tillståndet för besök löpt ut?

Om man stannar för länge i Thailand så blir det ju böter. Har Sverige något liknande straffsystem?

Ni kan väl fira midsommar tillsammans nästa år (2019).
 
Mygg går nog att hitta om man letar lite, och regna kommer det alldeles säkert att göra i början på juni med.
Fixa bara en trucklast sprit och ett par slemmiga sillar också så är väl alla ingredienserna till midsommar på plats.
Att du ogillar midsommar går inte att ta miste på;)
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp