Enis, ditt och datt

Bild från idag och från ett år sedan

1762558132988.webp

1762558153176.webp

1762558172592.webp

Enis

Hmm!
Ser lite fuktigt ut?
Har det kommit en "Skvätt"regn eller inte?!

@JBK.Ltd. ;)

Har länge funderat på vad händer om man svarar i den undre stora rutan men tyckte att ditt och datt skulle passa bra, det var inget personligt menat till Enis, det går väl ta bort inlägget om jag avvek från ämnet. Onykterhet njaa. mera då okunskap med datorer. :beer:
Helt ok men jag raderar det.

En tuff vecka

Mina föräldrar har en fäbless att besöka min bror och hans familj i Stockholm. Tre killar på 1 och tre år som går på förskola och släpar hem baskeluss efter baskeluss

Natten mot måndagen så föll far ihop, min mor tvingades springa ner i receptionen barfota i nattlinne och hämta hjälp för att baxa far i säng

på mån eftermiddag kom ambulans och tog prover

1766356955167.webp

Blev transport till akut ett dygn sedan vidare till vårdakut

Dubbelsidig lunginflammation influensa a och 40 grades feber som gjorde far förvirrad i några dygn

Påfrestande för mor trots att hon är pensionerad doktor då syrevärder var ner på 70 och vände

1766357129561.webp

Slocknade vid fars sida

På fredagen var far i sådant skick att de kunde skicka han med ambulans till hemsjukhuset

1766357296715.webp

Under lördagen ficka husse och Nisse äntligen träffa varandra igen

1766357412161.webp

Förhoppningsvis är far så ok så han kan bli utskriven nu på måndag

Enis

I måndags fick far komma hem

IMG_4678.webp

och vi beslutade oss för att återuppta planen i att åka till Tällberg över jul

IMG_8203.webp

På eftermiddagen ringde polisen, suck som om vi inte haft nog med stress

Fick tips om en glasfirma, ringde dem undan på morgonen och de fixade en temporär lösning

IMG_8207.webp

IMG_8211.webp

Sedan race i från Västerås och Gävle, Pia hade åkt till Väserås i går och var chauffören

IMG_8215.webp

Framme på villa Långbers

IMG_8219.webp
IMG_8227.webp
IMG_8230.webp

Klä gran och välkomstfika

Enis

Idag vankades det julbord, många fantastiska inlagda sillar, goda röror och laxrätter. På eftermiddagen hade vi paketöppning som drog många nyfikna blickar till sig. Kvällen avslutades med risgrynsgröt och skinkmacka. Vi fick säga till och då dök det upp sirap som tillbehör till gröten istället för tråkig kanel och socker

IMG_8277.webp

IMG_8291.webp

IMG_8294.webp

IMG_8301.webp

IMG_8302.webp

IMG_8303.webp

IMG_8308.webp

Idag vankades det julbord, många fantastiska inlagda sillar, goda röror och laxrätter. På eftermiddagen hade vi paketöppning som drog många nyfikna blickar till sig. Kvällen avslutades med risgrynsgröt och skinkmacka. Vi fick säga till och då dök det upp sirap som tillbehör till gröten istället för tråkig kanel och socker

IMG_8277.webp

IMG_8291.webp

IMG_8294.webp

IMG_8301.webp

IMG_8302.webp

IMG_8303.webp

IMG_8308.webp
Norrmännen som äter den gröten varje Lördag, tradition som våra ärtor och pannkakor lägger en klump smör på toppen av risgröten i tallriken och låter smälta ner även kanel och socker men inte mjölk.
God Jul.

Fick ett biobesök inklusive läsk och popcorn i julklapp av dottern

Så vi planerade in helgen 17-18 januari

Sj-Tåg ner på lördag förmiddag vidare med T-banan till Södermalm / Skanstull och sedan en kort promenad hem till Pia

Efter ha stoppat undan packning tog vi en gemensam promenad till Meat On A Stick - MOAS för lunch

Efter det hem till Pia och vila en stund då hon avklarat P3-Gulds efterfest under natten

Sedan vidare med Stockholms lokaltrafik till Filmstaden på mall of scandinavia och laddar upp med läsk och popcorn och avnjöt sedan Avatar: Fire and Ash på IMAX-salongen där, fullsatt och helt knäpptyst i salongen i 3,5 timmar och vi såg inte ens någon som tog sig tid att gå på toa. Vi gillade filmen båda två.

Så en bra start på helgen

Enis

IMG_8564.webp

IMG_8567.webp

IMG_8574.webp

IMG_8576.webp

IMG_8580.webp

IMG_8583.webp

IMG_8585.webp

IMG_8589.webp

IMG_8595.webp

IMG_8596.webp

IMG_8599.webp

IMG_8601.webp

Fick ett biobesök inklusive läsk och popcorn i julklapp av dottern

Så vi planerade in helgen 17-18 januari

Sj-Tåg ner på lördag förmiddag vidare med T-banan till Södermalm / Skanstull och sedan en kort promenad hem till Pia

Efter ha stoppat undan packning tog vi en gemensam promenad till Meat On A Stick - MOAS för lunch

Efter det hem till Pia och vila en stund då hon avklarat P3-Gulds efterfest under natten

Sedan vidare med Stockholms lokaltrafik till Filmstaden på mall of scandinavia och laddar upp med läsk och popcorn och avnjöt sedan Avatar: Fire and Ash på IMAX-salongen där, fullsatt och helt knäpptyst i salongen i 3,5 timmar och vi såg inte ens någon som tog sig tid att gå på toa. Vi gillade filmen båda två.

Så en bra start på helgen

Enis

IMG_8564.webp

IMG_8567.webp

IMG_8574.webp

IMG_8576.webp

IMG_8580.webp

IMG_8583.webp

IMG_8585.webp

IMG_8589.webp

IMG_8595.webp

IMG_8596.webp

IMG_8599.webp

IMG_8601.webp
Skånegatan då är ni i mina kvarter.

Efter bion pendeln in till Odenplan och en kortare promena till min kompis Björn och hans restaurang noorm.

Björn roddade baren, försedde oss med dryck.
Vi valde ut några förrätter, varmrätter och desserter som vi körde sharing på

1. BEEF TATAKI (N,Ä)
Isaan Style, Bbq Dip,
Morot, Gurka, Jordnöt, Fisksås, Lime
2. AUBERGINE TONKATSU (G,Ä)
Arrabbiatsås, Parmesancreme,
Mandelfras, Svartkålschips
3. SIRLOINSTEAK (L)
Pepparstekt Biff Med Kappa, Espelettepepparsås,
Chorizosmör, Padrones, Manchego, Chilifries
4. NOORMS RÅBIFF(STOR MED POMMES)(Ä,L)
Schalottenlök, Citronolja, Jordärtskocka,
Svart Vitlök, Picklad Kantarell
5. HALLONKOLA TARTE(L,Ä,G)
Violsorbet, Torkad Lakritsmousse
6. CHOKLAD PANNACOTTA (L,Ä,G,N)
Mjölkchoklad, Hasselnötscreme, Havtornsglass, Hasselnötsflarn

Björn gick av tidigt och slog sig ner hos och vi pratade om ditten och datten

Mätta nöjda och dags för restaurangen att stänga så tog vi vårat pick och pack och tog en Uber upp på Söder och som avslut på kvällen ett par drinkar på Home - Koh Phangan innan vi promenerade hem

Enis

IMG_8602.webp

IMG_8603.webp

IMG_8604.webp

IMG_8607.webp

IMG_8608.webp

IMG_8609.webp

IMG_8610.webp

IMG_8611.webp

IMG_8615.webp

IMG_8616.webp

IMG_8622.webp

IMG_8623.webp

IMG_8631.webp

IMG_8625.webp

IMG_8626.webp

Söndag

Efter en god natt sömn så var vi hungriga igen och som tur var det redan ett bord bokat vid lunchöppningen så jag skulle kunna komma hem till fattigdom och elände i godan tid

T-bana till Rådmansgatan och därefter en kort promenad till Världens bästa schnitzel - DERSCH

Pia och jag bestämde oss raskt för The Full Experience Roys val samt Äppelmust och cola och dricka.

Nog blev det the Full Experience alltid, är man två så sitter man ju helt perfekt i matbaren och kan kika på alla stationer och kockarna där. Vi fick även provsmaka tillbehör till andra rätter ”rakt över disk”. Roy Nader ROY NADER var där och spelade in sitt senaste youtubeavsnitt och kom sedan fram och hälsade samt ändrade på den fasta menyn vi beställt så vi fick provsmaka på en annan dessert också
Även delägaren Niños (han har en till restaurang i Stockholm Bap Burgers and Pastrami - Bap Burgers & Pastrami) var där, även han kom fram och hälsade

Efter maten så skildes vi åt på Odenplan där Pia tog T-Banan hem till sig och jag pendel till Uppsala och mälartrafik hem till Gävle

Så en toppen helg och framförallt att bar vi två fick umgås för en gångs skull.

IMG_8633.webp

IMG_8634.webp

IMG_8636.webp

IMG_8638.webp

IMG_8642.webp

IMG_8644.webp

IMG_8646.webp

IMG_8648.webp

IMG_8651.webp

IMG_8653.webp

IMG_8654.webp

IMG_8661.webp

IMG_8662.webp

IMG_8664.webp

IMG_8665.webp

IMG_8666.webp

IMG_8668.webp

IMG_8669.webp

IMG_8670.webp

IMG_8674.webp

Söndag

Efter en god natt sömn så var vi hungriga igen och som tur var det redan ett bord bokat vid lunchöppningen så jag skulle kunna komma hem till fattigdom och elände i godan tid

T-bana till Rådmansgatan och därefter en kort promenad till Världens bästa schnitzel - DERSCH

Pia och jag bestämde oss raskt för The Full Experience Roys val samt Äppelmust och cola och dricka.

Nog blev det the Full Experience alltid, är man två så sitter man ju helt perfekt i matbaren och kan kika på alla stationer och kockarna där. Vi fick även provsmaka tillbehör till andra rätter ”rakt över disk”. Roy Nader ROY NADER var där och spelade in sitt senaste youtubeavsnitt och kom sedan fram och hälsade samt ändrade på den fasta menyn vi beställt så vi fick provsmaka på en annan dessert också
Även delägaren Niños (han har en till restaurang i Stockholm Bap Burgers and Pastrami - Bap Burgers & Pastrami) var där, även han kom fram och hälsade

Efter maten så skildes vi åt på Odenplan där Pia tog T-Banan hem till sig och jag pendel till Uppsala och mälartrafik hem till Gävle

IMG_8633.webp

IMG_8634.webp

IMG_8636.webp

IMG_8638.webp

IMG_8642.webp

IMG_8644.webp

IMG_8646.webp

IMG_8648.webp

IMG_8651.webp

IMG_8653.webp

IMG_8654.webp

IMG_8661.webp

IMG_8662.webp

IMG_8664.webp

IMG_8665.webp

IMG_8666.webp

IMG_8668.webp

IMG_8669.webp

IMG_8670.webp

IMG_8674.webp

Rådmansgatan var mitt "stop" de senaste 12 åren jag jobbade så där känner man igen sig

Söndag

IMG_8633.webp

IMG_8634.webp

IMG_8636.webp

IMG_8638.webp

IMG_8642.webp

IMG_8644.webp

IMG_8646.webp

IMG_8648.webp

IMG_8651.webp

IMG_8653.webp

IMG_8654.webp

IMG_8661.webp

IMG_8662.webp

IMG_8664.webp

IMG_8665.webp

IMG_8666.webp

IMG_8668.webp

IMG_8669.webp

IMG_8670.webp

IMG_8674.webp
Spännande! Roy Nader är ju någon man följer och ett besök på hans restaurang står på önskelistan

Dags att bege sig till storstaden igen för att träffa dottern, förhoppningsvis äta god mat och avnjuta en bra film. Denna gång hade jag lyckats få frugan att ta ledigt så hon kunde följa med. Hur skall det gå med så många byten? Gick ok då hon träffade väninnor på ena sträckan

Enis

IMG_9220.webp

IMG_9221.webp

IMG_9222.webp

IMG_9223.webp

IMG_9224.webp

IMG_9226.webp

IMG_9227.webp

IMG_9229.webp

IMG_9230.webp

IMG_9231.webp

IMG_9232.webp