F--n! Nu har man ställt till det.

Här där jag bor så är det bara thai och jag. Priserna är rimliga.

Har ett minne att jag köpte omeprasol i Jomtien 2008 och betalade 800 baht för 20 st.
Med det priswt så känner sig svenskarna sig som hemma.
När jag räknade en gång till så tror jag att det blir dyrare i Jomtien än i Sverige. Det andra priset du nämnde kan nog locka till att köpa på sig till hemresan.

Med det priswt så känner sig svenskarna sig som hemma.
När jag räknade en gång till så tror jag att det blir dyrare i Jomtien än i Sverige. Det andra priset du nämnde kan nog locka till att köpa på sig till hemresan.
Om du menar att 80 baht för 20;tabletter skulle locka till sig köpare för hemresan får du nog räkna en gång till. 28 tabletter får man i Sverige för under 50 baht.

Om du menar att 80 baht för 20;tabletter skulle locka till sig köpare för hemresan får du nog räkna en gång till. 28 tabletter får man i Sverige för under 50 baht.
Du menade nog 50 kr.
Har aldrig sett någonstans i Sverige att man kunnat köpa en ask för 18 kr.
Lokala apoteket här ligger närmare hundralappen.

Du menade nog 50 kr.
Har aldrig sett någonstans i Sverige att man kunnat köpa en ask för 18 kr.
Lokala apoteket här ligger närmare hundralappen.

Inte 18 kr, 13 kr.

Screenshot_2021-08-01-13-28-12-781_com.android.chrome.jpg

ambulans_cwm6831_2.jpg

Som sagt, det var ett tag sedan jag var här inne och härjade i denna tråden med det senaste och utav allt jag har gått igenom under det här året så det finns det lite goda nyheter enl. kirurgen som var inne och rotade runt i min buk och såg till att grovtarmen blev kortare och utan cancer.
Kirurgen nämnde nu vid senaste möte att, ja, cancern var aggressiv just där den var fastvuxen och när det kommer till metastaser och spridning av cancern så kan de inte finna några sådana just nu men en plan har lagts upp för de närmaste fyra(4)åren som innehåller efter 6mån. kontaktad, efter 1år återbesök med tillbehör för röntgen och undersökning att det inte finns cancer kvar i kroppen och till sist efter 2-3år ytterligare en kontroll och för att se att det inte finns något/några typ av metastaser har fått fäste i kroppen.

Och idag har jag varit hos DS igen och träffat läkaren för hemostascentrum och hon hade verkligen läst igenom min journal ordentligt och hade en plan för framtiden och som ni också vet så har ju jag stuckit mig två(2)ggr om dagen för att injicera blodförtunnande sen jag åkte på lugnemboli efter mars månads operation och det är orsaken till att jag är hos hemmostascentrum nu, vi ska komma överens till att byta ut sprutor mot tabletter istället men det gör också att jag kommer att äta blodförtunnande tablett en lite längre tid än planerat vilket gör att jag slipper sticka mig själv och det kommer att bli efterkontroller även på denna avd. och det kommer att sträcka sig in på det nya året 2022 till Februari.

Jo-Be

Senast ändrad:
ambulans_cwm6831_2.jpg

Som sagt, det händer mer saker den närmasta tiden 1 Sep. Så är Huddinge SJH på tapeten för röntgen och tester för planera för en möjlig tredje(3:e)operation och denna är för att se så det inte finns några hinder att fixa till magmunnen och den 7:e samma månad så är jag bokad nästa undersökning av kroppen och i det här fallet så är det matstrupen som ska bli utsatt för kontroll och det blir väl gastroscopi kan jag tänka mig och då har jag gjort filmning av matstrupen för 6:e eller 7:e gången, har ärligt tappat bort räkningen över hur många gånger slangen varit nere och hälsat på i halsen.

Eftersom jag nu också var hos hemmostascentrum/DS i veckan och pratade med sköterskan om att byta ut mina blodförtunnande sprutor mot blodförtunnande tablett istället så blev det klart igår när ASIH(Avancerad sjukvård i hemmet) levererade veckodosetten så nu är det slut med att sticka mig själv 2ggr varje dag och det känns skönt och jag har hatat det från första dagen sen jag blev tvungen göra det själv och dom kommer att höra av sig den 21:a den här månaden för att se hur det går.

Jo-Be

ambulans_cwm6831_2.jpg

Som sagt, det händer mer saker den närmasta tiden 1 Sep. Så är Huddinge SJH på tapeten för röntgen och tester för planera för en möjlig tredje(3:e)operation och denna är för att se så det inte finns några hinder att fixa till magmunnen och den 7:e samma månad så är jag bokad nästa undersökning av kroppen och i det här fallet så är det matstrupen som ska bli utsatt för kontroll och det blir väl gastroscopi kan jag tänka mig och då har jag gjort filmning av matstrupen för 6:e eller 7:e gången, har ärligt tappat bort räkningen över hur många gånger slangen varit nere och hälsat på i halsen.

Eftersom jag nu också var hos hemmostascentrum/DS i veckan och pratade med sköterskan om att byta ut mina blodförtunnande sprutor mot blodförtunnande tablett istället så blev det klart igår när ASIH(Avancerad sjukvård i hemmet) levererade veckodosetten så nu är det slut med att sticka mig själv 2ggr varje dag och det känns skönt och jag har hatat det från första dagen sen jag blev tvungen göra det själv och dom kommer att höra av sig den 21:a den här månaden för att se hur det går.

Jo-Be
Gör bara som dom säger, man måste lita på att dom vet vad dom gör. Jag hoppas verkligen att du blir tillräckligt frisk snart så att det blir möjligt att resa ner till familjen. Och att det lugnar ner sig med pandemieländet tills dess.

Gör bara som dom säger, man måste lita på att dom vet vad dom gör. Jag hoppas verkligen att du blir tillräckligt frisk snart så att det blir möjligt att resa ner till familjen. Och att det lugnar ner sig med pandemieländet tills dess.

För första gången på, hmmmm?!? 13år så är saknaden efter frun och keyla större än den någonsin varit men det kan ju bero på att det 19 månader sedan jag åkte därifrån i Mars månad 2020 p.g.a. uppstarten av covid-19 och kom hem till ett Sverige som var mer skadat av viruset än Thailand var i början av utbrottet även fast sk-ten startande i Kina och spred sig resten av Asien.

Jo! Visst, vi håller ju kontakten över LINE men det som sagt inte detsamma som att vara där i egen person och kunna ge dottern, frugan deras behövliga puss å kram dagligen, men utav allt annat är ju detta att missa så förbaskat mycket över Keylas(hon blev 10år i år)framsteg just nu i livet och inte kunna vara där och säga eller rätta till felstegen hon kanske är på väg att göra och Jo! Ni, vet ju vad jag håller på att gå i genom för tillfället, detta gör ju att jag blir kvar här i LOS en längre stund än önskat och hitintills så har frugan varit förstående över situationen jag är i och varit på stridig att inte komma ner/hem med tanke på hur j-kla illa corona situationen ser ut där nere i Thailand.

Jo-Be

Drygt en vecka sedan jag var här inne och skrev något och kanske är det dags igen?
Som ni vet så väntas det besök och undersökningar på denna gubbkropp, så på onsdagen 1:a Sept. är det Huddinge SJH som gäller för mig, där kommer det bli en sond nerstucken matstrupen för att mäta hur illa det står till med magsyran och allt som gjordes på Danderyds SJH när jag kom in akut hos dem, det är också en undersökning som ska bli förebyggande om jag kan få den tredje och förhoppningsvis sista operationen på magmunnen så den stänger ordentligt igen som den förut innan det blev ett akut.

När allt på Huddinge är avklarat så ska jag till nästa undersökning och den kommer att ske på Ersta SJH den 7:e Sept., Då blir det nog ett slutligt svar om vad som kommer att bli.
Hos Ersta SJH blir det troligtvis även gastroscopi igen, hualigen! Har gjort det så många gånger nu och känslan av luttrad rusar över en, sen vill man bara komma tillbaka jobbet och övergå till normaltillstånd av vad livet har kastat i ansiktet det senaste året och lite till.

Jo-Be

Drygt en vecka sedan jag var här inne och skrev något och kanske är det dags igen?
Som ni vet så väntas det besök och undersökningar på denna gubbkropp, så på onsdagen 1:a Sept. är det Huddinge SJH som gäller för mig, där kommer det bli en sond nerstucken matstrupen för att mäta hur illa det står till med magsyran och allt som gjordes på Danderyds SJH när jag kom in akut hos dem, det är också en undersökning som ska bli förebyggande om jag kan få den tredje och förhoppningsvis sista operationen på magmunnen så den stänger ordentligt igen som den förut innan det blev ett akut.

När allt på Huddinge är avklarat så ska jag till nästa undersökning och den kommer att ske på Ersta SJH den 7:e Sept., Då blir det nog ett slutligt svar om vad som kommer att bli.
Hos Ersta SJH blir det troligtvis även gastroscopi igen, hualigen! Har gjort det så många gånger nu och känslan av luttrad rusar över en, sen vill man bara komma tillbaka jobbet och övergå till normaltillstånd av vad livet har kastat i ansiktet det senaste året och lite till.

Jo-Be
Fy fasen, jag lider med dig. Problemet med mitt vänstra öga är en viskning i jämförelse.

1631197134912.png

Ojojoj!
Nu, är det bråttom jag var ju som sagt på Huddinge sjh och fick slangar o.d. ner stucket i näsa/hals som tidigare bild visar och i tisdags var jag hos Ersta sjh, där blev man utnyttjad som fotomodell med ett tiotal bilder tagna av min sönder skurna kropp och den 21:a så kommer de ringa från Hemmostasen och fråga hur jag känner mig, men innan så ska jag på fredagen ner till lokala vården och lämna blod så läkaren på Hemmostasen har något att gå på.

Men idag, torsdag som brev på posten kom inställese till DS sjh fredag 24:e och måndag den 27:e, första mötet är gastroscopi vilket innebär att får en kamera nerkörd i halsen och andra mötet är vad jag förstår en diskussion om det ska bli en 3:de operation ang. magmunnen och dess urusla funktion som den har just nu med att magsyra rinner upp i halsen där den irriterar.

Jo-Be

1631197134912.png

Ojojoj!
Nu, är det bråttom jag var ju som sagt på Huddinge sjh och fick slangar o.d. ner stucket i näsa/hals som tidigare bild visar och i tisdags var jag hos Ersta sjh, där blev man utnyttjad som fotomodell med ett tiotal bilder tagna av min sönder skurna kropp och den 21:a så kommer de ringa från Hemmostasen och fråga hur jag känner mig, men innan så ska jag på fredagen ner till lokala vården och lämna blod så läkaren på Hemmostasen har något att gå på.

Men idag, torsdag som brev på posten kom inställese till DS sjh fredag 24:e och måndag den 27:e, första mötet är gastroscopi vilket innebär att får en kamera nerkörd i halsen och andra mötet är vad jag förstår en diskussion om det ska bli en 3:de operation ang. magmunnen och dess urusla funktion som den har just nu med att magsyra rinner upp i halsen där den irriterar.

Jo-Be
Fy tusan vad du får kämpa. Men dom vet tydligen vad som är fel så det måste vara värt alla prövningar. Krya på dig!

1631860028628.png

Okej, då har de sista 4 kilometrarna startat inför målgången och det innebär blod lämning hos distrikt vården idag, sen tisdag nästa vecka har jag 2 möten på DS sjh samma dag den första hos Hemmostascentrum och andra hos Endoskopi/Gastroskopi avd som är i samma lokaler som Kirurgmottagningen.

Sen har det tillkommit en remiss till Sollentuna sjh för en bröstkorgsröntgen på lördag den 25:e av alla dagar i veckans 7 vilket innebär att de inte är nöjda med de bilder som togs på Ersta sjh senaste gången och när den helgen är över, så veckan där på, på måndagen är det igen tillbaka till DS sjh för att få den slutliga domen ang. om det blir en tredje operation för att få magmunnen iordningställd till sin normala funktion eller inte.

Med detta rännande och besök hit & dit, så har man ingen chans att känna efter om man är sjuk eller inte, phuuu! :unsure: ;)

Jo-Be

Senast ändrad:
1632751013836.png

Nu, har jag inte något mer rännande på DS sjh att göra jag är klar med dom och de har istället skickat en remiss till Ersta sjh för övervägande beslut om hur de ska gå vidare med mig och mina krämpor.

Jag, har också idag fått se bilder på min matstrupe som togs nu senast och de bilder som fanns på skärmen såg inte bra ut, jag, har kraftig irritation med en stor chans att jag inte blir opererad om vi inte får ordning i matstrupen.

Men läkaren sa även det att blir det en operation för mig så kanske det blir en lite större operation än vanligt och med tanke på hur komplicerat allt har varit för mig och p.g.a. de har öppnat 2ggr tidigare så kan det sluta med en bypass på magsäcken.

Men läkaren var nöjd med min viktminskning, att rasa från 124kg till 94kg för att sen återhämtat sig till 98kg på den senaste månadens sjukskrivning.

Så nu, har jag bara att vänta på ett svar från dem om var och när jag ska ta mig till Ersta sjh för att bli uppsprättad en 3:de gång och förhoppningsvis bli frisk och arbetsför igen, men det kommer nog att bli eller ta ytterligare 1-2 månader innan jag är där.

Jo-Be

Senast ändrad:
1632751013836.png

Nu, har jag inte något mer rännande på DS sjh att göra jag är klar med dom och de har istället skickat en remiss till Ersta sjh för övervägande beslut om hur de ska gå vidare med mig och mina krämpor.

Jag, har också idag fått se bilder på min matstrupe som togs nu senast och de bilder som fanns på skärmen såg inte bra ut, jag, har kraftig irritation med en stor chans att jag inte blir opererad om vi inte får ordning i matstrupen.

Men läkaren sa även det att blir det en operation för mig så kanske det blir en lite större operation än vanligt och med tanke på hur komplicerat allt har varit för mig och p.g.a. de har öppnat 2ggr tidigare så kan det sluta med en bypass på magsäcken.

Men läkaren var även nöjd med min viktminskning, att rasa från 124kg till 94kg för att sen återhämtat sig till 98kg på den senaste månadens sjukskrivning.

Så nu, har jag bara att vänta på ett svar från dem om var och när jag ska ta mig till Ersta sjh för att bli uppsprättad en 3:de gång och förhoppningsvis bli frisk och arbetsför igen, men det kommer nog att bli eller ta ytterligare 1-2 månader innan jag är där.

Jo-Be
Fy tusan din stackare, tar detta elände aldrig slut? Jag lider med dig!

Tillbaka
Topp