Facebook gör mig spyfärdig

Krister

Forumveteran
Varning känsliga personer bör inte läsa detta...

Hej, jag skulle bara höra vad ni tycker om Facebook. Jag har en del thailändska vänner och en del svenska och från andra länder. De svenska och övriga lägger upp sådant som man är van att se men en del Thai brukar lägga upp bilder och video som får mig att bli spyfärdig.
Det är bilder från olyckor på lämlästade människor. En video som jag aldrig kommer att glömma, är på en mc förare som blivit av med sin underkropp. Han lever fortfarande men ligger där och ser sig omkring I chocktillstånd. Ingen gör någonting förutom han eller hon som tagit upp sin kamera. Bara jag skriver dessa rader får mig att skaka just nu...
Sedan har jag sett bilder på det mest makabra saker man kan tänka sig. Sprättar upp krokodiler och tar ut barn... Filmer där någon slår ihjäl ungdomar. Döda spädbarn I toaletter och sopor Mm mm kommer nytt varje dag.
En del Thai tycker det är häftigt att se antar jag. Men när min tjej skulle dela filmen när en kille slår en ung tonåring med hammare och machete Blev jag galen. Tänk om Mina kusiner får syn på det, eller än värre kusinbarnen.
Vill veta vad ni tycker, och hur blir man av med skiten, finns det inget filter?. Att min tjej skulle ta bort vännerna är tyvärr uteslutet, att chatta med Dom e det bästa hon vet. Jag funderar på att ta bort Mina vänner istället så Dom inte råkar få se det jag har sett.

Eller om din tjej gillar detta skit , ta bort henne kanske,, vidrigt ackligt , men stammer bra in pa min syn av Thaiarnas moral samt syn pa sina medmanniskor

Hmm, jo glömde ju säga att hon inte gillar detta. Har aldrig delat ngt tidigare men I det filmklippet va det väl ngt som va värt att dela. Snubben va en kriminell och barnet hade sett honom göra något. Han hotade barnet och slog med hammaren och macheten. Jag har iaf lärt mig att lägga benen på ryggen om man ser något hända.
Om ni har bott I Thailand så vet ni att barnen sitter och ser på hemska saker som visas på nyheterna varje dag, dock lite suddigt. Men du kan googla och se samma direkt utan blurret

Jag skrev inte detta för att jag ville ha råd om vad jag skall göra med min tjej. Jag har ett jättebra förhållande. Ville bara att ni gubbar som inte har unga thaivänner på fb själva skulle veta vad era ungdomar hemma sysslar med på fb.

Tyvarr sa vet i alla fall jag att Thaisen ofta tycker sant ar "godis" att kika pa ,vidrigt anser jag ...

Det finns ett program på TV som går ganska sent. Dom har ett stort "X" på vinjetten. Där brukar Dom visa allt möjligt som man aldrig har sett I Sverige . Mord och olyckor, mest från övervakningskameror. Fruktansvärt se folk bli mördade bara för att Dom kollade lite tyket på någon annan. En kille blir misshandlad på internet café. Ägaren kör ut buset som sedan skuter skallen av honom. Antar att Dom vill få folk medvetna om hur brutala deras lansmän är. Och det är inte bara min tjej som kollar på det...

Jag vill bara inflika min ståndpunkt vad gäller Facebook:

VÅGA VÄGRA!!

Radera ev konto och logga aldrig in igen. Jag har aldrig varit medlem och kommer aldrig att bli det.

"Berralund " sa:

VÅGA VÄGRA!!

Radera ev konto och logga aldrig in igen. Jag har aldrig varit medlem och kommer aldrig att bli det.

Klok synpunkt! Det florerar så mycket skit på Facebook, förtal och mobbing av arbetskamrater, arbetsgivare, FB är inte ngt att ha!

Säger som innan är väl som ett forum och det är ju bara dina privata vänners aktivitet du ser. Filmerna ligger inte på fb dom länkas precis som här oftast från youtube eller liknande. Finns inget på fb föränns en kompis länkar det och då ser bara hans vänner det. Finns anmälninsknapp på FB med och dom har striktare regler än här, hade du lagt upp några av dom bilderna som tex. Läggs upp på dude sidan hade man blivit avstängd om någon tryckte på anmälar knappen. Det är inte som många verkar tro ett öppet forum/chat etc på fb du ser inte vad alla som är på fb gör du ser vad dina vänner skriver och du väljer ju själv dom oftast från dina riktiga vänner, är ju inte så att du bara kan scrolla runt och kolla vilka som finns där. Du måste söka på människan ifråga och han måste acceptera om du skall se hans aktivitet.

Men annars jag tror att Thai och Asiater saknar samma empati känsla som oss för sett Thai inlägg och bilder du aldrig ser från en Svensk och är väl ingen Thai som trycker på anmälar knappen. Men som sagt du väljer själv dina vänner. Skulle aldrig lägga till någon på min FB sida som jag inte är vän med sen innan.

Tack Jonas, jag ska använda den knappen flitigt, och ska se till att inte ungarna använder fb innan Dom e myndiga. Någon som vet hur knappen ser ut på Thai? Jag använder tjejens telefon...

"Berralund " sa:

VÅGA VÄGRA!!

Om du nu aldrig har varit medlem hur vet du då? Till mina barn sa jag alltid vid matbordet om det var något nytt och de gnällde att det är äckligt, prova först annars vet ni ju inte!

"Caveman™ " sa:
Om du nu aldrig har varit medlem hur vet du då? Till mina barn sa jag alltid vid matbordet om det var något nytt och de gnällde att det är äckligt, prova först annars vet ni ju inte!

Nej, men jag känner tillräckligt med folk som har haft problem pga FB för att själv avstå. Det finns inget behov av att vara med där för min del och då vägrar jag.

"Berralund " sa:
Nej, men jag känner tillräckligt med folk som har haft problem pga FB för att själv avstå. Det finns inget behov av att vara med där för min del och då vägrar jag.
Så du har hört :D

Jag hade fb förut men jag var restrektivt att inte lägga ut bilder på mig el familjen.
Men dom kompisarna jag hade lade ut sitt liv där, samt avd dom skulle göra det var från att dom skulle äta jobba semester tillock när dom skulle ski..a.
så jag lade ner detta för det blev för mycket.
har man lagt ut bilder på fam el nära o kära så har ju hela världen tillgång till det.
sen finns ju det ansiktigenkänning det är ganska skrämande då kan man inte vara anonym

"krister " sa:

Hej, jag skulle bara höra vad ni tycker om Facebook. Jag har en del thailändska vänner och en del svenska och från andra länder. De svenska och övriga lägger upp sådant som man är van att se men en del Thai brukar lägga upp bilder och video som får mig att bli spyfärdig.
Det är bilder från olyckor på lämlästade människor. En video som jag aldrig kommer att glömma, är på en mc förare som blivit av med sin underkropp. Han lever fortfarande men ligger där och ser sig omkring I chocktillstånd. Ingen gör någonting förutom han eller hon som tagit upp sin kamera. Bara jag skriver dessa rader får mig att skaka just nu...
Sedan har jag sett bilder på det mest makabra saker man kan tänka sig. Sprättar upp krokodiler och tar ut barn... Filmer där någon slår ihjäl ungdomar. Döda spädbarn I toaletter och sopor Mm mm kommer nytt varje dag.
En del Thai tycker det är häftigt att se antar jag. Men när min tjej skulle dela filmen när en kille slår en ung tonåring med hammare och machete Blev jag galen. Tänk om Mina kusiner får syn på det, eller än värre kusinbarnen.
Vill veta vad ni tycker, och hur blir man av med skiten, finns det inget filter?. Att min tjej skulle ta bort vännerna är tyvärr uteslutet, att chatta med Dom e det bästa hon vet. Jag funderar på att ta bort Mina vänner istället så Dom inte råkar få se det jag har sett.

..hee, behöver du nog inte oroa dig för, de flesta här är nog oljade nog!

Måste bara få flika in en sak, rubriken "Facebook gör mig spyfärdig", speglar inte ditt inlägg.

Det är ju inte FaceBooks fel att du är spyfärdig, det är ju användarna av FaceBook som gör dig spyfärdig och då kan jag ju samtidigt förmedla till alla andra som anser i denna post att Facebook gör dig spyfärdig samma budskap.

Man måste alltid förstå att det är "användaren" av en Internetapplikation som har ansvaret för vad de använder applikationen till och inte häva hur sig saker och ting som inte är sant.

Det är låneföretagens fel att många hamnar hos kronofogden, det är skolans fel att barnen inte lär sig osv.

Man kan inte skylla på FaceBook att vissa användare använder FaceBook i fel syfte och FaceBook har miljoner användare och att alltid kunna stoppa allt är omöjligt i realtid, FaceBook är i realtid, tänk på det.

Med de krav de har på sig att alltid respektera den personliga integriteten men samtidigt vara en öppen global plats för alla människor samt funktion för miljontals människor som funnit jobb, vänskap, sammhörighet och kärlek och som faktiskt många gånger fört människor samman och överbryggat meningsskiljaktigheter, och skapat broar mm, får man faktiskt ge en eloge.

Facebook är ett media som alla hackers älskar att hacka och FaceBook har ett helsike hela tiden att balansera mellan att vara ett slutet eller öppet forum för hela världen.

FaceBook har skapat gemenskap, relationer, överbryggat fientlighet, skapat förståelse, skapat grupper av medkänsla, givit människor utan talan frihet att tala fritt, öppnat våra sinnen för oegentligheter i slutna länder, öppnat möjligheter för demokrati.

Se Burma ett exempel på FaceBook, de kan inte längre gömma sig, diktaturen har äntligen fått ge sig och i en framtid kanske vi får se ett Burma i frihet och då har de en arkepilag som är grym, väster om den smala remsan ni vet, med tusentals paradisöar som är orörda och då är Thailand history.

FaceBook är en nagel i ögat på diktaturer, FaceBook har skapat en global gemenskap där alla har rätt att uttrycka sig och att förmedla samt visa omvärlden och dela med oss, är det inte det vi alla vill.

FaceBook tar inget ansvar för ert ansvar, jag/du själv kan välja precis vad jag/du vill se och inte se, skriva och inte skriva, läsa och inte läsa, det är upp till mig/dig/oss, lägg inte ansvaret på FaceBook.

Lyco

Jaha, då är man kärringen mot strömmen. Har stor glädje av mitt FB konto. Tar bort spam och sånt, samt såna som man inte har något gemensamt med.

Liknande trådar

M
Svar
7
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
1
Visningar