Finns det en inhemsk orättfärdig eller rättfärdig missämja mellan folken i Thailand?

Kom nyss hem från en semestertripp i Stockholm, vi bodde på ett fint hotell mitt i city, gångavstånd till det mesta. Stan är ju en av de finaste huvudstäderna i världen. Men som turist då,, väldigt trevligt. Men att flytta dit? finns inte en chans i he,,,te att jag byter mot det jag har här i Småland.

Jag har också jobbat med Stockholmare, och haft kontakt med mängder av dom under alla år man som man varit verksam.

Jag måste säga att jag i början tyckte exakt likadant som mackes säger.. Men måste säga att när tiden gick, och man kom lite närmare i det sociala livet, så märkte man en ganska go värme i stockholmarna. Faktiskt att dom var inte alls så där "hemska", det var mest för att käcka sig, eller göra sig te lite grand.
Vi måste ju se till att generaliseringarna stämmer... Ytan kostar.. Hahaha...

Kom nyss hem från en semestertripp i Stockholm, vi bodde på ett fint hotell mitt i city, gångavstånd till det mesta. Stan är ju en av de finaste huvudstäderna i världen. Men som turist då,, väldigt trevligt. Men att flytta dit? finns inte en chans i he,,,te att jag byter mot det jag har här i Småland.
Glömde tillägga att det skulle väl va Thailand isf.

Glömde tillägga att det skulle väl va Thailand isf.
Försent.... Lagt kort ligger...

Funny.gif

ledarn, det fotot är ju nästan som ditt "business-card" numera, så ofta har du visat det...hahaha

Jag besökte ett thaihak för lunch förra veckan där det Stod en äldre dam i kassan, frågade henne var i Thailand hon kom ifrån, det riktiga Thailand svarade hon:rolleyes:fick snabbt förklarat för mig att vi bygger i Kambodja:eek::D:Dkunde inte låta bli att fråga vart gränsen går och inte tillhöra Kambodja korat och öster ut svarade hon;):D
Ajajaj:eek: Det där skulle inte mina vänner i Khorat gilla, -Khorat är inte riktigt Isaan:D Ingen pratar Isaan i vår provins:mad: Fick jag höra när jag frågade om hon pratade fin Thai;) eller Issan, jag hör ingen skillnad. Lite upprörd, som att jag antydde att hon var "bonnig";) Och sen långt efter det så berättar hon ibland vad saker heter på Isaano_O

Så visst, det finns en inofficiell gräns där, typ fattiga österut och rika västerut, och Khorat borna vill nog gärna flytta den liiiite österut:)

Ajajaj:eek: Det där skulle inte mina vänner i Khorat gilla, -Khorat är inte riktigt Isaan:D Ingen pratar Isaan i vår provins:mad: Fick jag höra när jag frågade om hon pratade fin Thai;) eller Issan, jag hör ingen skillnad. Lite upprörd, som att jag antydde att hon var "bonnig";) Och sen långt efter det så berättar hon ibland vad saker heter på Isaano_O

Så visst, det finns en inofficiell gräns där, typ fattiga österut och rika västerut, och Khorat borna vill nog gärna flytta den liiiite österut:)
Korat illhör Isaan och det finns en gräns och vilka provinser som tillhör Isaan, till och med på nyheterna just nu pratar dom om regnvädret i Isaan.

thailand-map-picture2.jpg w=960.jpg

Precis hemkommen efter en vecka i Småland. Va skönt att vara tillbaks i storstan :) händer ju inget när HV inte spelar i Småland. Jo J-södra daskade ju till Hammarby i går ;)

Var bodde ni?

Men det som jag skrev som startade det snacket i Jonas tråd.. Så menade jag på att jag inte tror ett dyft på att thai skulle skämmas varifrån dom kommer, och själva tycka att dom är "förmindre" än övriga Thailands befolkning.
Det tror jag bara inte på alls, jag tror mer det är falangens tolkning av det hela..

Sedan vad övriga Thailands befolkning tycker om Isaans befolkning är ju inte alls någon större hemlighet, hahaha. Titta bara på deras TV så ser man med all önskvärd tydlighet vad de anser i sin egna kultur. Se hur hjälten ser ut = rak näsa, rena drag, västerländsk kropp och vit hud på det.

Titta på tjänstefolket som ju ALLTID finns där = krumma solbrända plattnästa underdåniga figurer som ALLTID är Isaan-människor. Så visst finns det en grym racism här, ÄVEN mot sina egna...

Senast redigerad av en moderator:
Föraktet riktar sig mot oftast mot människor med lägre utbildning, inte åt andra hållet! Outbildade människor tror oftast inte att de är mer värda än andra och har inte behovet av att hävda sig som man verkar få när utbildningen inte lett till mer kunskaper. Det har enligt mig ingenting med mat eller kultur att göra.

Jag har själv ingen hel akademisk utbildning utan har plockat upp det jag behövt på vägen. Eftersom jag sprang på en bransch (IT) där det när jag gjorde karriär inte fanns akademiska utbildningar har jag jobbat ihop med både akademiker och självlärda. Det var slående vilket förakt det fanns hos de som lyckats få en akademisk examen men inte lyckats lära sig de elementära sakerna. Ödmjukhet verkar inte vara något som högskolorna lär ut. Därmed inte sagt att den utbildningen inte är nödvändig, hade jag gjort om idag hade jag definitivt valt akademisk examen, en genväg till att förstå samhället om man kan ta till sig det.

Precis hemkommen efter en vecka i Småland. Va skönt att vara tillbaks i storstan :) händer ju inget när HV inte spelar i Småland. Jo J-södra daskade ju till Hammarby i går ;)

Var bodde ni?
Hotel C. Förr hette det Nordic C

Senast redigerad av en moderator:
Har bott ett tag i Jönköping och visst finns det lillebrors eller storebrorkomplex redan mellan Huskvarna och Jkpg och t o m dialektskillnad även om städerna är ihopbyggda.

Samma här folk sa till mig i Nan att inte vill väl du bygga i Phrae den lilla hålan.
Fast för mig känns Phrae mycket större än Nan.
Här finns allt du behöver alla stora varuhus, många fina restauranger. Och vänliga människor och det viktigaste av allt få utländska turister.
Nattlivet bryr jag mig inte om för sover då.
:rolleyes::cool:

Tillbaka
Topp