Förändringens tidevarv

• Trådstartare Trådstartare Anonymius
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonymius

Gäst
Hee..., satt och tittade lite i plånboken hur mycket pengar jag hade i den och det kom en sådan där flashback, på tider som gått.

Tänkte på första gången man var i Thailand 89 och sen då till 94 ungefär kan vi säga. På den tiden hade man kanske med sig 6000-10000 på två månader och man levde i ruckel mer eller mindre tycker man ju nu idag, billiga guesthouse för typ 100-150 bath per natt och åt stekta nudlar för 25 bath och sen öl för 30-40 bath.

Idag inser jag ju att den ekvationen går ju inte alls ihop, nu bränner man pengar som om man var miljonär och bor i fina bungalow med air-kondition och bränner kanske 1000-2000 bath om dagen och ibland får man köphysteri och bränner 20000 på fem minuter.

På den tiden hade man inte mobiltelefoner och laptop, inga kreditkort utan resecheckar och växlade man 100 dollar hade man hur mycket pengar som helst tyckte man, idag är 100 dollar inget.

Idag har man allt och köpt motorcykel och kafé, inte fan kan man gå och man har ju överhuvudtaget mycket högre krav på kvalité än vad man hade då. Idag äter man sea food varje dag och notan landar alltid på mellan 500-1500 bath och privattaxi åker man när man skall till Bangkok eller andra platser.

På den tiden var det lokaltåg med träsitsar och lokalbussar där människor satt och spottade ut genom fönstren, ja jag skrattar lite för mig själv när jag tänker tillbaka till gamla goda minnen! ;D

Ja kraven har ökat, på kvalité och leverne överhuvudtaget när man är här, fattar inte hur jag överlevde då på den tiden i Thailand.

Liten reflektion bara, kanske inte så värdefull i sig. ;D

Insayt

Dom tankarna har jag också, men tror nog att då hade man inte lika mycket pengar och man var yngre och var glad att man hade råd att köpa flygbiljetter.
Jag minns att jag faxade hem till familjen för ca 120-150B sen om jag fick svar så kostade det ca 20B att lösa ut det.
Med tiden som man har blivit äldre och fått bättre ekonomi så unnar man sig mera lyx och bekvämlighet.
Idag resonerar jag att ska jag åka på semester så ska jag ha råd, ska jag behöva snåla är det bättre att vara borta i två veckor istället för fem.

1 Us dollars overseacall var en strid på kniven att försöka hinna säga allt man ville ha sagt...
Som Insayt så var min första resa 1989, man kan lugnt säga att några av dom billigaste boenden som man hade då skulle i dagens ögon jämföras med fallfärdiga ruckel!
Min räddning var ett specialsytt påslakan så jag alltid låg i min "egna" skit så att säga.

"b-tung " sa:
1 Us dollars overseacall var en strid på kniven att försöka hinna säga allt man ville ha sagt...
Som Insayt så var min första resa 1989, man kan lugnt säga att några av dom billigaste boenden som man hade då skulle i dagens ögon jämföras med fallfärdiga ruckel!
Min räddning var ett specialsytt påslakan så jag alltid låg i min "egna" skit så att säga.

Ja det glömde jag, kuddar kunde se ut som gulbrända löv och den där jäkla lakanet vet man ju inte när de byttes.

Jag vet i Bangkok, bakom Khao San, det vet du också B-tung, Tanao Road, där fanns ett guesthouse som hette "Dolls House", låte mer som ett annat ställe, rena rucklet ett sådant där trähus.

Uppe på andra våningen, hänglås på dörren, säng, fläkt och lysrör i taket. Kackerlackor som sprang över en när man låg och sov, en tokig Japan som spelade på sin gitarr hela nätterna.

Dusch, nere på gården, ingen dusch utan en sådan där stor damjang du vet som man kastar vattnet över sig och bara massa ianer och annat skumt.

Sen satt man alltid hos Mister Boo 50 meter bort och tjöta med andra falanger och drack öl. Han stod alltid i bara en handduk och gjorde absolut inget.

Ja, jag skulle kunna dra en massa historier om tiden då, för på den tiden var jag mycket i Bangkok och gjorde lite avstickare då och då till Koh Samui och Isaan bland annat. Fattar inte hur man levde på den tiden. ;D

Insayt

Mitt första besök var några år senare än er. -92.
Jag minns rummen utan kylskåp, jag köpte en ishink på marknaden sen köpte jag en påse med is för 3-4 B varannan dag. Då blev mitt rumsvarma vatten genast mycket bättre.

"Kycklingen " sa:
Mitt första besök var några år senare än er. -92.
Jag minns rummen utan kylskåp, jag köpte en ishink på marknaden sen köpte jag en påse med is för 3-4 B varannan dag. Då blev mitt rumsvarma vatten genast mycket bättre.

Ja kylskåp existerade ju inte, alltså då i mitt tycke idag levde man ju oerhört primitivt. Men jag tror samtidigt att man skulle vara en "backpacker", det ordet var ju innne då och det var status, en "backpacker var ju en sådan som bara hade en ryggsäck och reste runt och levde på öl och vattenmeloner och detta ville man då efterlikna och man tyckte att man var jättehäftig. ;D

Sen lärde man sig tre ord på thai och tyckte att man kunde flytande thai ;D, man försökte leva som en thai med mer eller mindre lyckade resultat.

Ja vad tokig man var på den tiden, jag lärde mig mycket och alla dessa minnen jag har från den tiden kan jag idag sitta och njuta av lite och tänka tillbaka.

Samtidigt så tänkte man inte så mycket, i Sverige hade jag inget, jag sa upp mig varje gång, lägenhet hyrde jjag ut i andra hand respektive sa upp och stack i 2 månader och många gånger 2 gånger per år, på den tiden var det inga problem att komma hem och åter börja jobba, det var bara att sätta igång.

Man hade inga räkningar att tänka på. Idag sitter man varje månad på Internetbanken och betalar räkningar till förbannelse när man är i Thailand och det är en massa om och men hela tiden, då på den tiden var man helt fri på något sätt!

Insayt

"ledarn " sa:
Man räknade ju mellanskillnaden i att bo bra och billigt i antal bira... :laugh: :laugh:

Ähhhh... Man ska ju bara sova där !! Och full som attan så det är skit samma :laugh:

haha..., Ledarn jag vet du har fan ta mig alldelses rätt, för så var det faktiskt, man tänkte på alla dessa öl man kunde få om man bodde i ett ruckel och det övervägandet tog inte många sekunder att välja. ;D ;D ;D

Idag tänker man inte så, för idag kan jag både bo bra och dricka så mycket öl jag vill ;D ;D ;D

Insayt

Jag kör vidare lite grand, kanske detta inte direkt synbart har med rubriken att göra, men om man tittar lite i backspegeln så kanske ändå.

Idag lördag var jag hos en god vän som jag känt i många år Scott från Alaska, han bygger ett trevåningshus bara ca 800 meter ifrån där jag befinner mig nu.

Vi åt jättegod mat Thai, som hans fru och min fru Linda lagade till, de är gamla klasskompisar och vän till oss sedan många år. Det blev krabba, fisk, räkor och jag säger bara det, ni kan gå på vilket femstjärnigt hotell i Bangkok som helst, den maten får ni inte där!

En helt tokig jäkla amerikan, en riktig amerikan som vi alla föreställer oss, bullrig högljudd och käften går hela tiden på honom, sen är han hypokondriker, varja gång jag träffar honom och det är ju mer eller mindre dagligen har han dött 16 gånger ungefär. Han har alla åkommor som finns. ;D ;D

Men jag älskar han, är en jättegod kille innerst inne, men han gapar och skriker över allt, dessa byggare som bara vill lura han på pengar, som inte gör sitt jobb osv...haha, ja han är verkligen ett original. Han är ju själv byggmästare i Alaska.

Sen när vi åkte hem jag och Linda satt jag på verandan och tog en kall Singha och en cigg och tänkte på att vi alla i detta forum, nästan i allafall har ju på ett eller annat sätt anknytning och relation till Thailand och kanske det är så att vi är nog lite tokiga allihop.

Vi sitter inte bara där framför vår soffa och tittar på såpoperor och drömmer oss bort utan alla nästan som jag uppfattar det i detta forum har på ett eller annat sätt uppfyllt eller skall uppfylla någon slag dröm om Thailand.

Detta fyller mig med glädje. Jag har ju alltid varit en bångstyrig fan som aldrig rättat mig efter något och så är det nog lite till mans här i forumet, vi som Ledarns signatur går inte med strömmen, men vi måste heller inte nödvändigtvis gå mot strömmen utan vi väljer den väg vi vill, känns det inte härligt.

Jag är faktiskt ganska stolt över detta forum ibland och att få vara medlem här, för detta forum är det enda nästan som har så mycket medlemmar som har anknytning till thailand på olika djupa plan, men vi är alla i greppet av thailand, ett grepp som jag tror att vi aldrig kan ta oss ur och den kramen vill jag gärna ha för evigt!

Insayt

Det där, Insayt, gjorde så att muspekaren bara drogs till karmaknappen. Välformulerat och bra sagt, på min ära.

Visst har jag fått en oerhort mycket större förståelse för Thailand och dess folk sedan jag träffade min älskade hustru. Men det finns fortfarande otroligt mycket kvar att lära och förstå, hela landet är ju egentligen inhöljt i mystik.

När jag kom till Thailand (Phuket) som turist första gången 1994 efter en rundresa i Singapore och Malaysia så var det väldigt många intryck som skulle smältas. Inte bara de fantastiska stränderna utan som sagt även folket och kulturen. Phuket då såg inte likadant ut som idag, i Karon där vi bodde fanns inte alls så många hotell och det var ganska glest på stranden.

Jag minns speciellt första besöket i ett thailändskt tempel, vilken storslagen prakt det var. Detta var Wat Chalong som jag fortfarande tycker är fint. Men när man ser hur folket sköter sitt anspråkslösa tempel hemma i byn och älskar det så blir man nästan rörd till tårar. Vilka enorma kontraster inom samma land, mellan rik och fattig region.

Att priserna har ökat råder det inget tvivel om, men detta är ju inget unikt för Thailand. Och jag har en förståelse för detta, ett fattigt folk som tar chansen. Men samtidigt måste man vara försiktiga.

En baksida är förstås att massturismen drar till sig allehanda skumma individer som med maffialiknande metoder försöker roffa åt sig pengar. Ingen bra publicitet som polisen borde och måste ta krafttag emot istället för att samarbeta med skurkarna.

Sammantaget så älskar jag min nya familj och landet den kommer ifrån, och nu kommer snart min kära hustru att ge oss den bästa gåvan av alla - ett alldeles eget barn.

"Berralund " sa:
Det där, Insayt, gjorde så att muspekaren bara drogs till karmaknappen. Välformulerat och bra sagt, på min ära.

Visst har jag fått en oerhort mycket större förståelse för Thailand och dess folk sedan jag träffade min älskade hustru. Men det finns fortfarande otroligt mycket kvar att lära och förstå, hela landet är ju egentligen inhöljt i mystik.

När jag kom till Thailand (Phuket) som turist första gången 1994 efter en rundresa i Singapore och Malaysia så var det väldigt många intryck som skulle smältas. Inte bara de fantastiska stränderna utan som sagt även folket och kulturen. Phuket då såg inte likadant ut som idag, i Karon där vi bodde fanns inte alls så många hotell och det var ganska glest på stranden.

Jag minns speciellt första besöket i ett thailändskt tempel, vilken storslagen prakt det var. Detta var Wat Chalong som jag fortfarande tycker är fint. Men när man ser hur folket sköter sitt anspråkslösa tempel hemma i byn och älskar det så blir man nästan rörd till tårar. Vilka enorma kontraster inom samma land, mellan rik och fattig region.

Att priserna har ökat råder det inget tvivel om, men detta är ju inget unikt för Thailand. Och jag har en förståelse för detta, ett fattigt folk som tar chansen. Men samtidigt måste man vara försiktiga.

En baksida är förstås att massturismen drar till sig allehanda skumma individer som med maffialiknande metoder försöker roffa åt sig pengar. Ingen bra publicitet som polisen borde och måste ta krafttag emot istället för att samarbeta med skurkarna.

Sammantaget så älskar jag min nya familj och landet den kommer ifrån, och nu kommer snart min kära hustru att ge oss den bästa gåvan av alla - ett alldeles eget barn.

Ja du har rätt där, men massturism har ju alltid funnits, Spanien, Kanrieöar, Grekland osv, men den delen är ju du och alla andra förskonade från då vi inte deltar i den världen.

Sen är det ju så att vi har ju inte bara den thailändska kulturen, språket och mentaliteten att brottas med för den är ju inte alltid så lätt att handskas med.

Utan det jag har kommit på är ju att vi har ju lika mycket att brottas med alla dessa tokiga falanger som är här i Thailand ;D

För det är så, jag har ju träffat otroligt mycket falanger här i Thailand och känner massor och jag lovar dig Berra, de är verkligen inga medelsvenssons, utan otroligt dynamiska och egensinninga människor som kan vara nog så svåra att komma underfund med. Men det är väl därför jag älskar Thailand dess mångfald och oberäknelighet!

Så vi är nog ett släkte för oss själva vi "falangthaier" ;D ;D

Insayt

"Berralund " sa:

Kom att tänka på dessa rader Berra:

Jag har ju en arbetskamrat som i jag tror nu 13 år har varje år åkt just till Karon och bor på samma lilla ställe ett rum på andra våningen hos ett par som har en liten restaurang.

Jag har ju aldrig varit i Phuket förut, men nu bestämde vi oss för att åka ner just för att besöka han. Phuket var för mig vackert som ett vykort, men söndertrasat av turism, Kamala, Kata, Karon och Patong är ju vidrigt, men skit i det.

Men vi hyrde ju motorcykel i Phuket och åkte runt och bara lite utanför finns ju massor av pärlor. (gunnarg, karma tack ;D ;D ;D ;D)

Han sa också att första gången de kom till Karon, var det helt annorlunda, men tidens förändring och kommersialism skapar ju tyvärr detta.

Insayt

"ledarn " sa:
Jag har alltid haft den åsikten att det är endast rediga orginal som har ihop det med utländska tjejer.. Inte bara när det gäller Thai...

Om det nu är possitivt eller negativt får ju andra bedöma... ;D ;D

Men det är tyvärr ganska många jag kommit i kontakt med här i Sverige som har Thaifru/flickvän jag aldrig kan tänka mig umgås med :thumbsdown: :thumbsdown:
Sicka puckon en del är... :o :o

Då kan man bara hoppas att man inte kvalar in i den kategorin. :angel:

"ledarn " sa:
Jag har alltid haft den åsikten att det är endast rediga orginal som har ihop det med utländska tjejer.. Inte bara när det gäller Thai...

Om det nu är possitivt eller negativt får ju andra bedöma... ;D ;D

Men det är tyvärr ganska många jag kommit i kontakt med här i Sverige som har Thaifru/flickvän jag aldrig kan tänka mig umgås med :thumbsdown: :thumbsdown:
Sicka puckon en del är... :o :o
Jag kan tänka mig att umgås med många av dessa "svenska original" men inte så många av deras fruar. en del av fruarna kan vara OK.....Inte dem som pratar engelska. Listen to the voice of experience...... Om jag någonsin ska bli ihop med en thai igen så vill jag lära henne mitt språk, eller engelska. Ja, till er som funderar, jag har gjort slut med Ooy. Sir One är single men inte utslagen. Sir One loves Thailand but he is very frustrated and not so happy right now.

Nog har det hänt mycket i det här landet. Mitt första besök var 1977.
Sedan dröjde till 1980 innan man var här igen. Då var jag bland annat på Phyket och det var ett paradis på den tiden.
Ett par resor på 80 och 90 talet men inte så många.
2000 åkte min nuvarande fru och jag till Phuket. Oj vilken skillnad. Stället hadde mer eller mindre exploderat.
Vi reser mycket och ett par vintrar tillbringade vi på Dominikanska Republiken i Västindien.
Men sedan 2006 har vi tillbringat vintrarna i Thailan och då just på Koh Phangan.
Men som sagt, nu är det dags att flytta.Massor av kommersiella intressen samt byggadet av flygplats lär snart förstöra den ön.

"legolas " sa:
ledarn jösses!!!

tre kategorier redan: puckon, original och normala..... Eller du menar säkert att det ibland originalen finns en hel del puckon.... Men det finns det ju å andra sidan bland de normala också, eller hur?

Tufft att fastställa en kategori för detta eller? Jag för min del, om man får sväva ut en bit, tror att motiven för att komma ihop med en utländsk kvinna är oändliga.

Du har killen som aldrig fått "komma till" hemma i Sverige, och hört att han kan ragga medelst sina pengar nere i Thailand.

Du har killen som aldrig får nog, när han betat av surisarna hemma i Sverige, så vill han börja beta av dom i Thailand.

Du har killen som aldrig vill ta ansvar för någonting, och tycker att hans pengar gör honom fri att göra vad han vill...

Du har killen som är en alldeles normalt funtad kille som bara av en tillfällighet stöter på en thailändska antingen i Thailand eller i Sverige, och sedan är det kört...

men jag tror att det finns 300 motiv och anledningar till,,, Men en sak är säker och det är att killen ifråga i alla fall är en sådan som vågar ge emot konventioner och gå emot vad normalnissarna och normaltanterna tycker hemma i Sverige...

usch jag orkar inte längre, fasen man kan ju skriva spaltkilometer om detta ju...

legolas

Tycker att tråden har vridits lite åt enbart detta med kvinnor. Kvinnorna är ju en viktig del av det hela, men min tanke här är hela spektrat med Thailand, allt från mentalitet, kultur, samhällssystem och annat. Vad är det som driver oss att utsätta oss för detta, helt nytt och väsensskillt från vårt land. Jag menar det är ju inte helt utan komplikationer, detta med att engagera sig med en helt annan kultur.

Därför menar jag att man måste nog vara lite udda och tokig, äventyret, utmaningen, drivet att göra något utöver det vanliga.

...och precis som du säger där Lego, "att kunna gå emot konventioner och gå emot vad normalnissarna och normaltanterna tycker hemma i Sverige...".

Insayt

"ledarn " sa:
Jag skriver "utländska" kvinns... Inte just bara Thaikvinnor.....

Men dina "alternativ" Lego är som tagna ur boken...
Det är väldigt många män med utländska kvinnor som är "orginella"..

Om vi är så emot normal nissarna som du skriver vet jag inte..?

Kan ju bara tala för mig själv...

Och jag tillhör kategorin: Det bara blev så !!

Jag hade ju varit i Thailand 6 gånger innan jag träffade frugan.
Hade ju aldrig i mitt liv kunna tänka mig ett förhållande med en kvinna från andra sidan jorden.

Har ju haft förhållanden med kvinns ifrån andra städer i Sverige och tyckte att det var hur jobbigt som helst..
Till och med om man träffade en tjej som bodde på andra sidan "stan" så blev det jobbigt efter ett tag.. ;D ;D

Nääää... För mig föll bara kokosnöten rakt ner i huvet.. :laugh: :laugh:
Du verkar ju bli en sk. normalpuckad människa :D

"ledarn " sa:
Jag skriver "utländska" kvinns... Inte just bara Thaikvinnor.....

Men dina "alternativ" Lego är som tagna ur boken...
Det är väldigt många män med utländska kvinnor som är "orginella"..

Om vi är så emot normal nissarna som du skriver vet jag inte..?

Kan ju bara tala för mig själv...

Och jag tillhör kategorin: Det bara blev så !!

Jag hade ju varit i Thailand 6 gånger innan jag träffade frugan.
Hade ju aldrig i mitt liv kunna tänka mig ett förhållande med en kvinna från andra sidan jorden.

Har ju haft förhållanden med kvinns ifrån andra städer i Sverige och tyckte att det var hur jobbigt som helst..
Till och med om man träffade en tjej som bodde på andra sidan "stan" så blev det jobbigt efter ett tag.. ;D ;D

Nääää... För mig föll bara kokosnöten rakt ner i huvet.. :laugh: :laugh:

Och precis så var det för mig. Vi träffades i Helsingborg och det bara blev så. Och jag säger bara en sak - Tack och lov att jag följde mina känslor den gången. Det var det bästa jag har gjort i hela mitt liv.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp