Brandman varnar för bränder i elbilar
El- och gasbilar kan bli livsfarliga vid en brand. Brandmannen Tommy Carnebo ger nu utbildning i ämnet till både räddningstjänster och företag.
Jag träffade själv för inte så länge sedan två svenska brandmän från Stockholm som var mycket bekymrade över detta. Jag är i mitt arbete ambulerande brandchef på fartyg, men uttalar mig Inte som rådande expert på detta mne (eller någonting)!
Ta dock alltid för givet att all brandrök är ytterst farligt att inandas även i mycket små koncentrationer och tänk på er egen säkerhet!
När vi pratar om Vätefluorid, även känt som fluorväte eller fluoran är en kemisk förening mellan väte och fluor med formeln HF. Så är pratar vi om något som är ytterst farligt! Ser ni en vit rök (även om ni inte ser en brand) så håll er och alla andra väl undan om det är möjligt! Vi pratar här om inte enbart om att det behövs andningsskydd med komprimerad luft utan att det behövs kemskyddsdräkter vid insatser. En t.ex tunnelbrand har nu blivit ytterligare ännu svårare.
Jag hoppas att det så snart som möjligt kommer andra mindre farliga batterier än Litiumjon batterierna.
"Googla" gärna på detta ytterligare och gör er egen bedömning.
För dig som är medlem i Elektrikerförbundet. Elektrikern finns nu på arbetet.se.
tidningenelektrikern.se
På en videosekvens syns ett vardagsrum. Framför tv:n står en elscooter på laddning. Plötsligt hörs ett ”poff” och det börjar ryka ur scootern. En man springer fram och drar ur kontakten. På mindre än en minut är hela vardagsrummet fyllt med giftig rök.
– Det är vidriga grejer, säger Tommy Carnebo, som är samordnare för kommunikationsolyckor vid Södertörns brandförsvar, till
Kommunalarbetaren.
Det filmen visar är att ett litiumjonbatteri, som också finns i el-bilar, som har drabbats av så kallad termisk rusning, vilket kan hända om batteriet hettas upp efter en kollision. Då avges bland annat den mycket giftiga gasen väteflourid. Gasen kan ge luftvägsproblem, muskelkramper och rytmrubbningar i hjärtat. Kemikalierna tar sig igenom räddningstjänstens vanliga skyddsdräkter och in i huden.
---------------------------------------
Ni kan ju välja att tro på detta istället även om det absolut inte min rekommendation! Och är den som uttalar sig en expert på detta område tror ni?
Många myter och falska sanningar i omlopp, enligt experten.
www.mestmotor.se
Att elbilar skulle vara rullande brandfaror stämmer dock inte. Riskerna är överdrivna, säger Lars Hoffman som ansvarar för verkstäder och labb på elbilstillverkaren Nevs och besiktningsman på Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation.
"Man kan aldrig vara hundraprocentig, men riskerna är väldigt överdrivna. Jag upplever det ibland som om det finns folk som på något sätt vill skada, för att man vill inte se den här utvecklingen. Då blir det en massa falska sanningar som kommer i omlopp", säger han till
Motor-Magasinet.