Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nja, bara trassel? Kostnaden blir inte så hög som står på fakturan.Vad tjänar det svenska försäkringsbolaget på denna kickback? Blir ju bara trassel i bokföringen.
På tal om pengar, fan va svenska banker är långsamma, i Thailand tar en banköverföring 1 sekund, säkert kortare går direkt.Nja, bara trassel? Kostnaden blir inte så hög som står på fakturan.
De får pengar tillbaka.
Mycket pengar.
Det är betalsystemet på den Svenska marknaden som fungerar så. Inget någon bank kan påverka ensamt. Infrastrukturen måste göras om, det senaste försöket P27 som var nordisk skandinaviskt lades ner.På tal om pengar, fan va svenska banker är långsamma, i Thailand tar en banköverföring 1 sekund, säkert kortare går direkt.
I Sverige flera timmar på helger nej.
Möjligt inte kan göras om enkelt.Det är betalsystemet på den Svenska marknaden som fungerar så. Inget någon bank kan påverka ensamt. Infrastrukturen måste göras om, det senaste försöket P27 som var nordisk skandinaviskt lades ner.
Swish fungerar direkt.
På vilket sätt blir det billigare för försäkringsbolaget? De betalar ju allt utöver självrisken.Nja, bara trassel? Kostnaden blir inte så hög som står på fakturan.
De får pengar tillbaka.
Mycket pengar.
Det är dock bara gamla bankanställda på storbankerna som gömmer sig bakom den bortförklaringen.Det är betalsystemet på den Svenska marknaden som fungerar så. Inget någon bank kan påverka ensamt. Infrastrukturen måste göras om, det senaste försöket P27 som var nordisk skandinaviskt lades ner.
Swish fungerar direkt.
De får tillbaka en kickback.På vilket sätt blir det billigare för försäkringsbolaget? De betalar ju allt utöver självrisken.
HejÐe sjukhus som har avtal med svenska försäkringsbolag via SOS International är dyrare och har högre kvalitet.
Man ska alltid kontakta SOS International innan någon behandling påbörjas och dom hänvisar till rätt sjukhus.
Dom är bemannade dygnet runt.
Är det akut sköter sjukhuset kontakten om dom har avtal.
Saknas avtal får man lägga ut själv och ta allt krångel i efterhand när man kommer till Sverige.
När försäkringsbolaget tar över har man ingen talan utan dom bestämmer.
Är man försäkrad via svenska bolag är det Bangkok Hospital som gäller i första hand.
Kostnaden är bara självrisken.
Jag har inget sjukhus i mitt område som har avtal och som inte heller fakturerar utomlands.
SOS International ägs tillsammans av de nordiska försäkringsbolagen och är tämligen fristående från inblandning av de enskilda bolagen.Att man har avtal med vissa sjukhus vet jag och att har hyfsad koll på vad det bör kosta.
Men att sjukhusen skulle salta fakturan och sedan ge en kick back, är nog inte så vanligt förekommande. Förstår inte vad försäkringsbolaget tjänar på det. I bokslutet framgår vilka intäkter och kostnader och som man haft.
Som jag skrivit flertalet gånger ovan, patienten / försäkringstagaren tror han får mer ersättning då vården ser dyrare ut än den är. Lättare att motivera en högre premie.Att man har avtal med vissa sjukhus vet jag och att har hyfsad koll på vad det bör kosta.
Men att sjukhusen skulle salta fakturan och sedan ge en kick back, är nog inte så vanligt förekommande. Förstår inte vad försäkringsbolaget tjänar på det. I bokslutet framgår vilka intäkter och kostnader och som man haft.
Tror inte att Länsförsäkringar Gotland t.ex sysslar med detta för att glädja kunden.Som jag skrivit flertalet gånger ovan, patienten / försäkringstagaren tror han får mer ersättning då vården ser dyrare ut än den är. Lättare att motivera en högre premie.
Kolla vad du får för pengarna trots att kostnaden är lägre, kunden blir happy fast han inte fått nåt extra. jag har tagit andra exempel också ovan från andra branscher som du kan läsa.
Majoriteten av försäkringstagarna utnyttjar aldrig reseförsäkringen som ingår i hemförsäkringen.Tror inte att Länsförsäkringar Gotland t.ex sysslar med detta för att glädja kunden.
När det gäller sjukvård på reseförsäkringen är nog upplevelsen av hur hjälpen/vården fungerade viktigare än vad försäkringsbolaget betalade.
Tur att inte alla gör det.Majoriteten av försäkringstagarna utnyttjar aldrig reseförsäkringen som ingår i hemförsäkringen.
De som får en ersättning är en bråkdel och försumbart.
Kunden går ändå i förlust via självrisken oavsett belopp.
Det är inte ditt lokala försäkringsbolag som sköter dessa förhandlingar.Tror inte att Länsförsäkringar Gotland t.ex sysslar med detta för att glädja kunden.
När det gäller sjukvård på reseförsäkringen är nog upplevelsen av hur hjälpen/vården fungerade viktigare än vad försäkringsbolaget betalade.
Fast det är väl just om man, tyvärr, tvingas betala självrisken som man INTE går med förlust.Majoriteten av försäkringstagarna utnyttjar aldrig reseförsäkringen som ingår i hemförsäkringen.
De som får en ersättning är en bråkdel och försumbart.
Kunden går ändå i förlust via självrisken oavsett belopp.
Det är riktigt dyrt med försäkring likaså, en sjuk olycksfallsförsäkring som täcker det mesta för en i Thailand heltidsboende i åldern 70 + kostar en bit över 100 k /årHej
Jo, det stämmer att det är hög kvalitet på vården på BKK hospital, eget stort rum, massvis med personal och en extra säng där jag kunde sova över. Att Sverige (SOS international) har ett förmånligt avtal som nämndes i ett annat svar stämmer säkert. Skiter egentligen i det, huvudsaken är att fakturan blev betald. Jag har haft mina försäkringar i Folksam i många år och de få gånger jag har begärt ersättning har det aldrig krånglat. Viktigast är ju (vilket egentligen inte behöver påpekas) att man ser till att man är ordentligt försäkrad. Det är riktigt dyrt om man blir allvarligt sjuk eller råkar ut för nån olycka i Thailand.
MVH
Lilla Fridolf
Så här skriver ERV on betalning av sjukhus räkningar:Det är inte ditt lokala försäkringsbolag som sköter dessa förhandlingar.
Jag kan belysa det på ett annat sätt.
Säg att du och jag råkar ut för exakt samma olycka får samma skador och samma vård på samma sjukhus. Vi sitter i samma Tuktuk och tas Bangkok Hospital.
Du har försäkring, jag har det inte.
Sjukhuset vill då inte att det skall synas att jag får betala mer, annat uttryckt de vill inte heller att det skall synas att försäkringsbolaget har rabatt.
Därför kan vi ligga brevid varandra i våra sjukhussängar och jämföra två identisk fakturor.
Jag betalar fullt för min faktura.
Du får din faktura betalad av försäkringsbolaget vilket i sin tur sedan får "kickback". En form av inte helt synlig provision eller rabatt.
Detta förfaringssätt är mycket vanligt i många brancher och kärt barn kan ha många namn.