Försäkringsbolag vägrade ersätta kostnader för akutvård

Nja, bara trassel? Kostnaden blir inte så hög som står på fakturan.

De får pengar tillbaka.

Mycket pengar.
På tal om pengar, fan va svenska banker är långsamma, i Thailand tar en banköverföring 1 sekund, säkert kortare går direkt.
I Sverige flera timmar på helger nej.

På tal om pengar, fan va svenska banker är långsamma, i Thailand tar en banköverföring 1 sekund, säkert kortare går direkt.
I Sverige flera timmar på helger nej.
Det är betalsystemet på den Svenska marknaden som fungerar så. Inget någon bank kan påverka ensamt. Infrastrukturen måste göras om, det senaste försöket P27 som var nordisk skandinaviskt lades ner.
Swish fungerar direkt.

Det är betalsystemet på den Svenska marknaden som fungerar så. Inget någon bank kan påverka ensamt. Infrastrukturen måste göras om, det senaste försöket P27 som var nordisk skandinaviskt lades ner.
Swish fungerar direkt.
Möjligt inte kan göras om enkelt.
I Thailand dock går banköverföring mellan banker direkt tillgängligt mässigt.
Krypto internationell överföring så går ett block med solana på sekunder.
Den ene överför direkt den andre lånar ut under överföringstiden som tar dagar.
Gissa vilken.

Swish fungerar direkt.
Det är dock bara gamla bankanställda på storbankerna som gömmer sig bakom den bortförklaringen.

Inga problem att göra snabba överföringar om man inte använder gammelbankerna.

Att man har avtal med vissa sjukhus vet jag och att har hyfsad koll på vad det bör kosta.

Men att sjukhusen skulle salta fakturan och sedan ge en kick back, är nog inte så vanligt förekommande. Förstår inte vad försäkringsbolaget tjänar på det. I bokslutet framgår vilka intäkter och kostnader och som man haft.

Ðe sjukhus som har avtal med svenska försäkringsbolag via SOS International är dyrare och har högre kvalitet.
Man ska alltid kontakta SOS International innan någon behandling påbörjas och dom hänvisar till rätt sjukhus.
Dom är bemannade dygnet runt.
Är det akut sköter sjukhuset kontakten om dom har avtal.
Saknas avtal får man lägga ut själv och ta allt krångel i efterhand när man kommer till Sverige.

När försäkringsbolaget tar över har man ingen talan utan dom bestämmer.

Är man försäkrad via svenska bolag är det Bangkok Hospital som gäller i första hand.
Kostnaden är bara självrisken.

Jag har inget sjukhus i mitt område som har avtal och som inte heller fakturerar utomlands.
Hej
Jo, det stämmer att det är hög kvalitet på vården på BKK hospital, eget stort rum, massvis med personal och en extra säng där jag kunde sova över. Att Sverige (SOS international) har ett förmånligt avtal som nämndes i ett annat svar stämmer säkert. Skiter egentligen i det, huvudsaken är att fakturan blev betald. Jag har haft mina försäkringar i Folksam i många år och de få gånger jag har begärt ersättning har det aldrig krånglat. Viktigast är ju (vilket egentligen inte behöver påpekas) att man ser till att man är ordentligt försäkrad. Det är riktigt dyrt om man blir allvarligt sjuk eller råkar ut för nån olycka i Thailand.
MVH
Lilla Fridolf

Att man har avtal med vissa sjukhus vet jag och att har hyfsad koll på vad det bör kosta.

Men att sjukhusen skulle salta fakturan och sedan ge en kick back, är nog inte så vanligt förekommande. Förstår inte vad försäkringsbolaget tjänar på det. I bokslutet framgår vilka intäkter och kostnader och som man haft.
SOS International ägs tillsammans av de nordiska försäkringsbolagen och är tämligen fristående från inblandning av de enskilda bolagen.

Vi som tecknar en försäkring vill ha garantier på vård som motsvarar kvaliteten på hemmaplan.
Det får kosta extra för bolagen att slippa dyra processer med vård av sämre kvalitet för att spara pengar.
Premien sätts efter tidigare års utbetalningar av ersättning så notan hamnar alltid på kunden.
Flera bolag sänker premien när ersättningar varit lägre än beräknat.

Europeiska ERV har servicekontor runt om i världen, bl.a i Bangkok. Så de har bra koll vård kvaliteten.

Som jag skrivit flertalet gånger ovan, patienten / försäkringstagaren tror han får mer ersättning då vården ser dyrare ut än den är. Lättare att motivera en högre premie.

Kolla vad du får för pengarna trots att kostnaden är lägre, kunden blir happy fast han inte fått nåt extra. jag har tagit andra exempel också ovan från andra branscher som du kan läsa.

Som jag skrivit flertalet gånger ovan, patienten / försäkringstagaren tror han får mer ersättning då vården ser dyrare ut än den är. Lättare att motivera en högre premie.

Kolla vad du får för pengarna trots att kostnaden är lägre, kunden blir happy fast han inte fått nåt extra. jag har tagit andra exempel också ovan från andra branscher som du kan läsa.
Tror inte att Länsförsäkringar Gotland t.ex sysslar med detta för att glädja kunden.

När det gäller sjukvård på reseförsäkringen är nog upplevelsen av hur hjälpen/vården fungerade viktigare än vad försäkringsbolaget betalade.

Tror inte att Länsförsäkringar Gotland t.ex sysslar med detta för att glädja kunden.

När det gäller sjukvård på reseförsäkringen är nog upplevelsen av hur hjälpen/vården fungerade viktigare än vad försäkringsbolaget betalade.
Majoriteten av försäkringstagarna utnyttjar aldrig reseförsäkringen som ingår i hemförsäkringen.
De som får en ersättning är en bråkdel och försumbart.

Kunden går ändå i förlust via självrisken oavsett belopp.

Det är inte ditt lokala försäkringsbolag som sköter dessa förhandlingar.

Jag kan belysa det på ett annat sätt.

Säg att du och jag råkar ut för exakt samma olycka får samma skador och samma vård på samma sjukhus. Vi sitter i samma Tuktuk och tas Bangkok Hospital.

Du har försäkring, jag har det inte.

Sjukhuset vill då inte att det skall synas att jag får betala mer, annat uttryckt de vill inte heller att det skall synas att försäkringsbolaget har rabatt.

Därför kan vi ligga brevid varandra i våra sjukhussängar och jämföra två identisk fakturor.

Jag betalar fullt för min faktura.

Du får din faktura betalad av försäkringsbolaget vilket i sin tur sedan får "kickback". En form av inte helt synlig provision eller rabatt.

Detta förfaringssätt är mycket vanligt i många brancher och kärt barn kan ha många namn.

Majoriteten av försäkringstagarna utnyttjar aldrig reseförsäkringen som ingår i hemförsäkringen.
De som får en ersättning är en bråkdel och försumbart.

Kunden går ändå i förlust via självrisken oavsett belopp.
Fast det är väl just om man, tyvärr, tvingas betala självrisken som man INTE går med förlust.

Sitta och betala premien år efter år och aldrig "utnyttja" försäkringen är en "förlust" eller kostnad, riskpremie, om olyckan skulle vara framme.

En bekant till mig kraschade med Bågen, allvarligt skadad låg tre veckor på Bangkok Hospital varav stor del IVA. Flögs sedan hem med privat Ambulansflyg.

Han gick tyvärr inte med förlust den resan trots att han betalade självrisk, han önskar nog han hade det dock. (Dvs inte behövt utnyttja försäkringen pga olyckan för att vara övertydlig)

Hej
Jo, det stämmer att det är hög kvalitet på vården på BKK hospital, eget stort rum, massvis med personal och en extra säng där jag kunde sova över. Att Sverige (SOS international) har ett förmånligt avtal som nämndes i ett annat svar stämmer säkert. Skiter egentligen i det, huvudsaken är att fakturan blev betald. Jag har haft mina försäkringar i Folksam i många år och de få gånger jag har begärt ersättning har det aldrig krånglat. Viktigast är ju (vilket egentligen inte behöver påpekas) att man ser till att man är ordentligt försäkrad. Det är riktigt dyrt om man blir allvarligt sjuk eller råkar ut för nån olycka i Thailand.
MVH
Lilla Fridolf
Det är riktigt dyrt med försäkring likaså, en sjuk olycksfallsförsäkring som täcker det mesta för en i Thailand heltidsboende i åldern 70 + kostar en bit över 100 k /år

Det är inte ditt lokala försäkringsbolag som sköter dessa förhandlingar.

Jag kan belysa det på ett annat sätt.

Säg att du och jag råkar ut för exakt samma olycka får samma skador och samma vård på samma sjukhus. Vi sitter i samma Tuktuk och tas Bangkok Hospital.

Du har försäkring, jag har det inte.

Sjukhuset vill då inte att det skall synas att jag får betala mer, annat uttryckt de vill inte heller att det skall synas att försäkringsbolaget har rabatt.

Därför kan vi ligga brevid varandra i våra sjukhussängar och jämföra två identisk fakturor.

Jag betalar fullt för min faktura.

Du får din faktura betalad av försäkringsbolaget vilket i sin tur sedan får "kickback". En form av inte helt synlig provision eller rabatt.

Detta förfaringssätt är mycket vanligt i många brancher och kärt barn kan ha många namn.
Så här skriver ERV on betalning av sjukhus räkningar:

"Betalning av sjukhusräkningar

Normalt sett accepterar de flesta sjukhus att skicka räkningen till ditt försäkringsbolag."

Vanligtvis betalar man när man är färdigbehandlad och inte när man ligger i sjukhussängen.

Är väl inte så vanligt att man ligger i samma rum som någon som har en identisk faktura dvs. har samma sjukdom.

Bangkok Hospital t.ex. brukar dra kreditkortet vid incheckningen om man saknar försäkring.

Senast ändrad:

Tillbaka
Topp