Från idag gäller poängsystemet för trafikförseelser

Tror inte att Thailand har så annorlunda trafiklagar än övriga länder.
I Filippinerna är det om någon kör ett fordon utan kk får man igen det när böterna är betalda.
Är det inte ägaren av fordonet blir ägaren ansvarig att böterna blir betalda annars förblir det inlåst på något ställe av polisen.
Blir någon stoppad med ett fordon som inte är besiktat, ej försäkrat eller oskattad blir det beslagtaget tills böter, skatt och försäkring är betalda och på det en hög straffavgift som beräknas på antalet månader sedan den var laglig.
Det kan bli väldigt höga belopp så det är många som inte tycker det är värt att lösa ut den och nöjer sig med böterna.

Det gäller i Thailand med har vart massa skriverier i tidningarna om det sista åren och inte 20-30 år sen.
Att nu är uthyraren enligt lag skyldig att kolla körkort samt ha försäkring på fordonet.
Så lag att ta till finns om det sen inte följs det vet jag ingen statistik på men det infördes strax innan pandemin.
Hej

Själv har jag aldrig avsett firmor som hyr ut fordon jag tänkte mer på hur det fungerar på landsbygden här i Isaan, där kan dom flesta låna olika typer av fordon av släkt, grannar och vänner, ibland hyr dom även t.ex en traktor, pickup eller liknande av någon i byn, då skrivs inga hyreskontrakt, inget körkort kollas och den som lånar eller hyr har ingen aning om fordonet är försäkrat eller besiktigat o.s.v.

Sen har vi dom typer av fordon som räknas som jordbruksredskap och arbetsfordon, här finns det mig veterligen inte alltid ens något krav på vare sig registrering, besiktning, försäkring eller körkort, dessa typer av fordon är också ute i trafiken och framförs av alla möjliga människor i alla åldrar.

Mvh isan lover

Hej

Själv har jag aldrig avsett firmor som hyr ut fordon jag tänkte mer på hur det fungerar på landsbygden här i Isaan, där kan dom flesta låna olika typer av fordon av släkt, grannar och vänner, ibland hyr dom även t.ex en traktor, pickup eller liknande av någon i byn, då skrivs inga hyreskontrakt, inget körkort kollas och den som lånar eller hyr har ingen aning om fordonet är försäkrat eller besiktigat o.s.v.

Sen har vi dom typer av fordon som räknas som jordbruksredskap och arbetsfordon, här finns det mig veterligen inte alltid ens något krav på vare sig registrering, besiktning, försäkring eller körkort, dessa typer av fordon är också ute i trafiken och framförs av alla möjliga människor i alla åldrar.

Mvh isan lover
Visst är det ett problem. Jordbruksredskap är kanske svårare men när det gäller bilar och motorcyklar måste ägaren hållas ansvarig om inte brukaren gör det. Filippinerna sköter tydligen detta bra, där råder uppenbarligen inte anarki i trafiken som i Thailand.

Visst är det ett problem. Jordbruksredskap är kanske svårare men när det gäller bilar och motorcyklar måste ägaren hållas ansvarig om inte brukaren gör det. Filippinerna sköter tydligen detta bra, där råder uppenbarligen inte anarki i trafiken som i Thailand.
Nja, i Filippinerna är det olika tillämpningar av lagarna i olika regioner och även ner på kommunnivå.
En sådan är användningen av hjälm på motorcykel, ett krav i alla städer med relativt höga böter i de stora städerna.
3000p i Cebu city och 1000p i mindre städer. Utanför stadsgränsen i nästa kommun är det tillåtet att köra utan hjälm.
Den statliga polisen får bara ha sina checkpoints efter highway och citypolis gör sina kontroller på stadens vägnät och på landsbygden förekommer mycket sällan några kontroller.

Blev nästan kaotiskt när det sattes upp checkpoints i varje kommun under pandemin för att kolla covidpass och polisen började kontrollera körkort, skatt och försäkring.
Då var det många som gick till affären.

Hej

Rent principiellt håller jag med om detta, men jag är ändå skeptisk till att det kommer att förverkligas och efterlevas runtom i landet.

Mvh isan lover

Javisst 55555, anledningen yill mindre dödsfall i trafiken i Manila är ju bara pga mindre motorbikes att se, där dom flesta dödsfall är i Thailand.

Hej

Mvh isan lover
En traktor registreras samt har en fordonsbok, uppenbarligen har du dålig koll. Vår Kubota har vi en fordonsbok till samt ett Regnummer/skylt, lilla Kubotan med två hjul reggas inte, inte heller en Tuk Tuk vad jag vet, men är inte säker om det.

Javisst 55555, anledningen yill mindre dödsfall i trafiken i Manila är ju bara pga mindre motorbikes att se, där dom flesta dödsfall är i Thailand.
De flesta som omkommer i trafiken är de på motorcykel.
Där skiljer det inte mellan Manila och Pattaya eller Issan.

Antalet motorcyklar per capita är nog minst i Thailand och mest i Vietnam.
Filippinerna mitt emellan.
Vad gäller bilar har nog Thailand flest per capita i hela Asien.
Står ju minst en pickup på varenda gård på landsbygden.

I Manila såg jag inte mycket moppar jämfört med Bangkok och var den trafiken jag påpekade.
Var väldigt lite moppar.

Förmodligen belånade.....

Senast ändrad:
En traktor registreras samt har en fordonsbok, uppenbarligen har du dålig koll. Vår Kubota har vi en fordonsbok till samt ett Regnummer/skylt, lilla Kubotan med två hjul reggas inte, inte heller en Tuk Tuk vad jag vet, men är inte säker om det.
Hej

Försök få Thailändarna att efterleva detta, dålig koll säger du, själv är jag övertygad om att det finns mängder av fordon som inte är vare sig registrerade, försäkrade eller besiktigade.

Här nedan är lite exempel på vad man kan möta i trafiken, tror du att dom är registrerade, besiktigade och försäkrade?

1673417645709.webp

1673418162980.webp

1673417811027.webp

1673418317545.webp

1673418382179.webp

1673418516125.webp

1673417543069.webp

Mvh isan lover

1673418787891.webp

Hej

Försök få Thailändarna att efterleva detta, dålig koll säger du, själv är jag övertygad om att det finns mängder av fordon som inte är vare sig registrerade, försäkrade eller besiktigade.

Här nedan är lite exempel på vad man kan möta i trafiken, tror du att dom är registrerade, besiktigade och försäkrade?

1673417645709.jpeg

1673418162980.jpeg

1673417811027.jpeg

1673418317545.jpeg

1673418382179.jpeg

1673418516125.jpeg

1673417543069.jpeg

Mvh isan lover

1673418787891.jpeg

1673419251232.webp

Ser ut som om han har problem med att få in en högre växel.

I Manila såg jag inte mycket moppar jämfört med Bangkok och var den trafiken jag påpekade.
Var väldigt lite moppar.
Beror helt på vilken stadsdel i Metro Manila du var i.
I vissa områden är det inte tillåtet med mc utan det blir bara på mindre vägar dom syns.

Manila är ju betydligt större än Bangkok som också inte tillåter mc på massor av vägar.

Jag pratade med flickvännen igår om att de ska införa pricksystem. Hon hade ingen aning om det och jag tror det är många thailändare som inte heller har någon aning om det.
Ett annat fenomen vi pratade om var att det kunde vara svårt för Thai att hyra scoter om de inte har ett pass. Om de ska hyra utan pass, så måste de erlägga en hög deposition. Åtminstone var/är det så på Koh Samui. Däremot kollar de sällan körkort vid uthyrning.
Hon pratade om att det handlar om att många Thai skiter i att betala uthyraren om de råkar skada fordonet. Däremot är passet en värdehandling som kostar betydligt mycket mer än ett Thai id och kan involvera långa resor till närmsta utförare. Däremot kan de skaffa idkort lite var som helst och kostar inte många baht.

Tillbaka
Topp