Garantipension för utlandsboende dras in 2023

Nu annonserar Svenska regeringen att garantipension kommer inte att betalas ut till utlandsboende Svenskar, hur många expats kommer att drabbas av detta i Thailand, och hur många kommer nu att låta bli att skriva ut sig.
Nästa steg är väl att ta våra inarbetade pensionslantar, vi som har en ordentligt inabetad pension, kan vi verkligen känna oss säkra ??

Ingen i Thailand kommer förhoppningsvis drabbas av detta då det inte varit tillåtet utanför EU tills nu.
Och skulle någon drabbas är det väl svårt att tycka synd om dem då de myglat sig till bidraget.

/ SatanG

Beloppen är små per individ.
Dessutom för att få fullt bidrag kräver 40år bosatt i Sverige.

Håller med, det är nog små belopp för de flesta.
Tidsperioden på 40 år gäller väl dock nästan bara infödda svenskar, är man syrian eller liknande får man ju tillgodogöra sig tiden i sitt hemland.

Tror detta är bra för Sverige och svenskarna, sannolikt har detta utnyttjats flitigt av smygåtervändare.

/ SatanG

Nu annonserar Svenska regeringen att garantipension kommer inte att betalas ut till utlandsboende Svenskar, hur många expats kommer att drabbas av detta i Thailand, och hur många kommer nu att låta bli att skriva ut sig.
Nästa steg är väl att ta våra inarbetade pensionslantar, vi som har en ordentligt inabetad pension, kan vi verkligen känna oss säkra ??
Angående expats i Thailand så kommer ingen att drabbas,, garantipension utbetalas inte till personer bosatta utanför europa och har aldrig gjorts

Hej

Men tyvärr lär nog många lösa det här genom att vara skrivna på en adress i Sverige oavsett om dom kommer att vistas inom eller utom EU.

Mvh isan lover

Ja det har ju varit satt i system att bo 50-100 personer i en tvåa fått socialbidrag.
Svenska myndigheter har ju länge nonchalerat och låtsats som det regnar men nyligen kom Malmö stad med att personen som lyfter socialbidrag ska vara samma person som hämtar det. Ett litet fall framåt men förhoppningsvis kan ett regeringsskifte snabba på att minska bidragsfusket.

/ SatanG

Håller med, det är nog små belopp för de flesta.
Tidsperioden på 40 år gäller väl dock nästan bara infödda svenskar, är man syrian eller liknande får man ju tillgodogöra sig tiden i sitt hemland.

Tror detta är bra för Sverige och svenskarna, sannolikt har detta utnyttjats flitigt av smygåtervändare.

/ SatanG
Fast kommer smygåtervändarna från EU? Jag skulle tippa mer på MENA länderna och där har det aldrig varit tillåtet att ta med sig garantipension. Detta slår mest mot den finska städerskan som öppet flyttat hem till Finland för att dö.

När och vem beslutade detta?
Det har nog vad jag hört varit så under många år , samma med barnbidraget, en invandrande mor från Somalia som ex, har fem barn med sig i åldrar 0 -14 år får av Svenska försäkringskassan när de anländer en klumpsumma för vart och ett av barnen från barnets födelse.fram till datum de anländer Sverige. Detta är såvitt jag vet överrenstämmande med lagen, varför då inte garantipension? Finns ju massor av former på bidrag du som invandrare kan åtnjuta, Barnbidrag, bostadsbidrag,bosättningsbidrag, äldreförsörjningsstöd mm. Kalla det vad man vill, men inte behöver dem leva i Sverige i 40 år för att ha rätt till dessa slantar

Det har nog vad jag hört varit så under många år , samma med barnbidraget, en invandrande mor från Somalia som ex, har fem barn med sig i åldrar 0 -14 år får av Svenska försäkringskassan när de anländer en klumpsumma för vart och ett av barnen från barnets födelse.fram till datum de anländer Sverige. Detta är såvitt jag vet överrenstämmande med lagen, varför då inte garantipension? Finns ju massor av former på bidrag du som invandrare kan åtnjuta, Barnbidrag, bostadsbidrag,bosättningsbidrag, äldreförsörjningsstöd mm. Kalla det vad man vill, men inte behöver dem leva i Sverige i 40 år för att ha rätt till dessa slantar
Detsamma gäller väl alla invandrare?
Även thailändskor som tar med sig sina barn till Sverige får ju även underhållstödet eftersom den biologiska pappan inte bidrar ekonomiskt.

Även thailändskor som tar med sig sina barn till Sverige får ju även underhållstödet eftersom den biologiska pappan inte bidrar ekonomiskt.
Helt korrekt :thumbsup: Men inte retroaktivt, det fick i alla fall inte min hustru. Fråga inte varför för det vet jag ej . Och inte fick hon några andra bidrag heller, hon hade ju en Svensk arbetande partner. Men det är olika på var man kommer ifrån, samt om man räknas som flykting eller ej

Visst kan man runda detta genom att skriva sig på en adress i Sverige som inneboende. Det har flera av våra folkvalda riksdagsmän använt.
Kanske inte alltid fungerar då den man "bor" hos får högre premier på sin hemförsäkring mm.

Garantipensionen är trots allt inte så stora belopp.
Är det inte kaffepengar det kostar extra i höjda premier på hemförsäkringen för en extra inneboende som "flyttar in" om han nu alls vill stå med i försäkringen ? Vad mer för extra utgifter är det som du menar med mm ?

Stämmer men man måste kunna uppge pappans senaste adress så att svenska myndigheter med hjälp av ambassaden kan leta reda på pappan så att underhållet kan krävas in.

Helt korrekt :thumbsup: Men inte retroaktivt, det fick i alla fall inte min hustru. Fråga inte varför för det vet jag ej . Och inte fick hon några andra bidrag heller, hon hade ju en Svensk arbetande partner. Men det är olika på var man kommer ifrån, samt om man räknas som flykting eller ej
Frugan fick retroaktivt för grabben från det datum han stämplade in i Sverige men det var 22 år sedan så det kan ha ändrats.

Från det datum han stämplade in ? Ja men inte från hans födelsedatum lol.
Men inte deras (bidragstagarnas) fel, utan korkade regeringar/politiker som i sin godhetsiver gödslar med skattekronor
Kan det vara anledningen till att inga "flyktingar" stannade i Österrike, Tyskland Danmark ect när de ändå gick förbi? Utan de fortsatte till Sverige.

(OBS kan innehålla spår av ironi)

Tillbaka
Topp