Garantipension för utlandsboende dras in 2023

I en debattartikel skriver i dag två moderater under temat ”Det måste vara enklare att vara utlandssvensk”.
Partiet vill göra det enklare att vara utlandssvensk. Det var faktiskt moderaterna som sänkte SINK, men Socialdemokraterna höjde därefter skatten igen. Vi har levt som utlandssvenskar i 12 år och upplevt hur servicenivån sjunkit. Alternativet var att byta medborgarskap. Det gjorde vi för tio år sedan. Den enda nackdelen med bytet är att vi inte har rätt att rösta i Sverige. Vi har svenska pensioner men betalar inte SINK-skatt.

Ingen i Thailand kommer förhoppningsvis drabbas av detta då det inte varit tillåtet utanför EU tills nu.
Och skulle någon drabbas är det väl svårt att tycka synd om dem då de myglat sig till bidraget.

/ SatanG

Så personer som kanske varit kroniskt sjuka och arbetsoförmögna sen 20 års åldern är alltså myglare?

Din människosyn är en aning oempatisk.

BTT

Kan det vara anledningen till att inga "flyktingar" stannade i Österrike, Tyskland Danmark ect när de ändå gick förbi? Utan de fortsatte till Sverige.

(OBS kan innehålla spår av ironi)

Absolut är bidragen i Sverige det stora lockbetet.

Men tror att just barnbidraget ändrats och numera är det väl max 6 månader retroaktivt om ens något. Men det tog lång tid att ändra.

/ SatanG

Så personer som kanske varit kroniskt sjuka och arbetsoförmögna sen 20 års åldern är alltså myglare?

Din människosyn är en aning oempatisk.

BTT

Ja det är mygel om man ansöker och får bidrag man egentligen inte har rätt till.
Det är inget personligt från min sida utan bara så det är.

Hade jag fått bestämma hade vi mer eller mindre stängt gränsen till Sverige för bidragsturisterna för länge sen och samtidigt dubblat pensionen för alla pensionärer men jag bestämmer inte. Med det menar jag inte att stänga gränsen för arbetskraftsinvandring, kvotflyktingar, studerande eller partners tiil svenska medborgare för att förtydliga. I det kan säkert vissa lågpannor tolka det som att jag är rasist eller inhuman men det är helt enkelt så att jag anser att svenska medborgare generellt bör ha bättre rättigheter/förmåner i Sverige än utländska medborgare.

/ SatanG

Hej

I nuläget ja, men hur många skulle det ha berört om 10-20 år ?

Sen ska man ju ha klart för sig att det förmodligen bara är en del av dom som uppbär garantipension som har uppgett att dom har lämnat landet, ganska många uppbär nog redan nu garantipension och har en adress i Sverige fast redan dom egentligen har bott utomlands i många år.

Mvh isan lover

Håller med, det är nog små belopp för de flesta.
Tidsperioden på 40 år gäller väl dock nästan bara infödda svenskar, är man syrian eller liknande får man ju tillgodogöra sig tiden i sitt hemland.

Tror detta är bra för Sverige och svenskarna, sannolikt har detta utnyttjats flitigt av smygåtervändare.

/ SatanG
Hej

Dom som inte har vistats i Sverige i 40 år får också garantipension fast då något reducerad beroende på hur många år dom har fått ihop, men samtidigt så kan man väl förmodligen tjäna ihop till dom 40 åren via en adress i Sverige fast man bor utomlands också.

Mvh isan lover

Ja det är mygel om man ansöker och får bidrag man egentligen inte har rätt till.

Hade jag fått bestämma hade vi mer eller mindre stängt gränsen till Sverige för bidragsturisterna för länge sen och samtidigt dubblat pensionen för alla pensionärer men jag bestämmer inte. Med det menar jag inte att stänga gränsen för arbetskraftsinvandring, kvotflyktingar, studerande eller partners tiil svenska medborgare för att förtydliga. I det kan säkert vissa lågpannor tolka det som att jag är rasist eller inhuman men det är helt enkelt så att jag anser att svenska medborgare generellt bör ha bättre rättigheter/förmåner i Sverige än utländska medborgare.

/ SatanG
Hej

Problemet är väl bara att Sverige verkar vara bland dom frikostigaste länderna i Europa när det gäller att dela ut medborgarskap.

Mvh isan lover

/ SatanG
Detta med arbetskraftsinvandring har det ju kommit fram att det utnyttjas å fuskas med så bättre kontroll behövs ju

Den tidigare vänsterpartistiske riksdagsledamoten Rossana Dinamarca från Chile är inte dum. I maj fick hon ut 53.082 kronor samtidigt som hon lyfte studiebidrag med extra tillägg för två barn. Rossana har utnyttjat det faktum att taket för studiebidrag togs bort under pandemin för att locka vårdutbildningarnas studenter att gå in och jobba. Ändå är Rossanna en god människa då hon i Riksdagen bar en tröja med texten SD = RASISTER. Om jag fick rösta i Sverige hade jag blivit "rasist", för att minska antalet parasiter. Rossana omfattas inte av någon garantipension, hon flyter ovanpå!

/ SatanG

Vad är det för slags bidrag kroniskt sjuka inte har rätt till?

BTT

Vad är det för slags bidrag kroniskt sjuka inte har rätt till?

BTT

Hmm, bidrag är inte min starkaste gren men vill du veta så står det nog vad olika grupper har rätt till på försäkringskassans hemsida. Har man inte rätt till att emigrera till valfritt land på skattebetalarnas bekostnad så ser jag bara 3 vägar att gå. Antingen släpper man det, myglar eller försöker påverka fram en ändring. Det sista kan du nog glömma.

Menar du på allvar att man ska få bidrag man inte har rätt till om man är kroniskt sjuk?

/ SatanG

Den tidigare vänsterpartistiske riksdagsledamoten Rossana Dinamarca från Chile är inte dum. I maj fick hon ut 53.082 kronor samtidigt som hon lyfte studiebidrag med extra tillägg för två barn. Rossana har utnyttjat det faktum att taket för studiebidrag togs bort under pandemin för att locka vårdutbildningarnas studenter att gå in och jobba. Ändå är Rossanna en god människa då hon i Riksdagen bar en tröja med texten SD = RASISTER. Om jag fick rösta i Sverige hade jag blivit "rasist", för att minska antalet parasiter. Rossana omfattas inte av någon garantipension, hon flyter ovanpå!
Det är för djävligt..men tyvärr förekommer det fiffel inom alla partier.
Här är ett exempel som är ännu värre.:mad:
Och listan kan göras lång om man vill lägga ner lite tid att googla.
Nu är detta inget försvar av Rossana om någon skulle få för sig det.
Det finns för många myglare inom alla partier.:(

Tjaa vem hade tackat nej till 7 mille? Finns det någon tro?

Tjaa vem hade tackat nej till 7 mille? Finns det någon tro?
Fast nu är ju iof skillnaden den att Rosanna är kommunist och låtsats var emot just detta beteende, personligen och ideologiskskt. Men Dinamarcas ledare i Dagens ETC kan läsas som ett slags dubbelmoralens manifest. Hon skriver hur hon inte mäktar med gnällspikar som vill ha ”mer i sin egen plånbok, men ändå har mage att gnälla över att vården inte fungerar”. Detta alltså författat av en person som fyllt en rätt tjock plånbok med pengar som andra tjänat in. Och som vittjat snarare än bidragit till den allmänna välfärden.

Hmm, bidrag är inte min starkaste gren men vill du veta så står det nog vad olika grupper har rätt till på försäkringskassans hemsida. Har man inte rätt till att emigrera till valfritt land på skattebetalarnas bekostnad så ser jag bara 3 vägar att gå. Antingen släpper man det, myglar eller försöker påverka fram en ändring. Det sista kan du nog glömma.

Menar du på allvar att man ska få bidrag man inte har rätt till om man är kroniskt sjuk?

/ SatanG

/ SatanG
Garantipensionen är väl till för dom som inte kunnat arbeta, dvs dom kroniskt sjuka och då har dom väl rätt till bidraget? Eller du tycker att kroniskt sjuka är fifflare och bidragsfuskare?
BTT

Tillbaka
Topp