Ge mig idéer!

• Trådstartare Trådstartare nakonsawan
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
N

nakonsawan

Gäst
Tjena på er.

Sitter här och är så sugen på att flytta ner till Thailand, men eftersom jag inte är 50+ och inte kan räkna med att åka ner och leva på pension än på 20 år så känns det bara som en dröm.

Men så tänkte jag att det löser ju ni här på forumet åt mig eller hur? :P Ge mig bra idéer och förslag på hur jag skulle kunna försörja mig där nere om jag bestämmer mig för att sluta mitt jobb i Sverige och dra iväg om några år... Vore ju häftigt att sluta drömma och bara göra det, vänta 20 år känns inte alls lockande!

Enda idén jag har idag skulle vara driva ett företag med frugan där nere som lär ut språk. Men då måste jag jobba hårt på att själv lära mig thai mycket bättre först. Men det är ingen fara om det skulle ta ett par år att förbereda sig innan man kan ta det steget. Har en liten dröm om en liten "shop" som på thailändskt vis pysslar med flera saker. T.ex. några datorer i en avdelning som internet café, en liten servering i andra änden som även skulle funka lite som ett mingelställe för kursdeltagare och längst in ha klassrum för lektioner i engelska thai och svenska. Så klart skulle de som går och lär sig språk få sitta vid datorerna eller ta en fika utan kostnad också ;) Skulle nog funka bäst i bkk såklart men vad vet jag. byta ut serveringen mot en liten supermarket eller nått så går det nog även i andra större thaistäder?

Vad tror ni om det? och har ni några andra bra idéer eller saker ni hört andra gjort?

Ge mig idéer!

Sitter och läser inlägget via telefonen.

Mitt korta svar till dig är...
Hade jag haft svar på det så hade jag gjort det själv.

I Bangkok bor många rika och dom har råd att betala en 500b/Tim för en engelskalektion. Men då krävs det att du/ni har ett bra upplägg hur lektionerna ska gå till. Det finns en del företag också som vill att dom anställda ska lära dig bättre engelska. Kan du då åka ut själv till ett företag ett par gånger i veckan och ha ett par lektioner åt gången.
Men jag tror att det är inte lika lätt att starta något sånt eget idag som det har varit. Konkurrensen har hårdnat även där.

Ge mig idéer!

Festfixare kan fungera.

Var med en kompis som har någon typ av catering.
ca 1100thb per bord (8 stolar). Sedan är kostnaden kanske 600thb per bord.
Stor fest kan alltså ge 100 papp minus lön till 4-6anställda.
Två sådana per månad klarar man sig på men då ska man få jobben och konkurrera med thailändare. Du får nog anställa en chef och risken är att han startar eget eftersom han sitter med kontakterna sedan

Har du TS någon hobby eller intresse som du brinner för? Det är en början om du vill starta eget vara sig i Thailand eller Wherever. Fundera på hur du på bästa sätt kan förmedla dina kunskaper i detta ämne till andra. Det kan vara via webben eller landbaserat.

Att starta företag enbart pga att man vill bo i Thailand eller i Wherever funkar sällan. Du måste sitta på något som andra vill åt. Det KAN vara en restaurang eller minimart någonstans om du brinner för att serva människor. Men inte enbart för att det verkar enkelt. Då misslyckas du garanterat.

Att rikta in sig mot andra Faranger är också smart. De är nog mer benägna att spendera pengar via en annan farang.

Trail and error fukar väl men det bästa är att kolla, dubbelkolla och sen kolla några gånger igen att din tjänst verkligen efterfrågas. Om inte är det nog bättre att jobba järnet i Sverige och ta en långsemester när man väl har råd att vistas i "paradiset". Tänk på att du är inte den första som kommit på denna ide´och inte den sista.

Lycka till med vad du än bestämmer dig för :wai:

Jag kan tänka mig att arbeta som happy-ending-kreatör för thailändska kvinnor.
Jag är ju på G. Tolka det som ni vill :)

Ok, pajas på Kiviks marknad kanske funkar. Eller det kanske inte ett alternativ?

Annars är ju export en lukrativ bransch. Finns ju massor av varor till en billig penning.
Som går att sälja i typ Sverige.
Startar man exportfirma så kan man stå som ägare utan att jobba i den. Då slipper man problemet med arbets-visum.

Men smartast är nog att syssla med något man tycker är kul.
Det underlättar vid alla motgångar.
Så vad har du för intressen??

Du kan starta något inom hantverksyrket om du har läggning för thai e skit när det gäller o komma o passa tider

Jag kan tyvärr inte ge dig några bra tips, har själv en sak jag ska göra, men måste ha den för mig själv. Ska testa den lite granna när jag kommer ner i februari. Och fungerar den så blir det kanon. Den riktar sig mot västerlänningar och mest mot scandinaver. Och har redan tagit en kontakt med folk nere i Phuket.

Prata med en farang i hembyn han har køpt en lastbil och kør sand, hans sværfar kør den åt han och dom kør in 30 000 baht i månaden enligt han. En sån lastbil betalade han 900 000 baht før 2ndra hands. han skulle ju vilja ha fler men det hade han inte råd med nu.
Internet cafeerna børjar bli så många ser bara i min by 500 m ifrån dær jag bygger hus ligger 3 st + några till længre bort, ena skall slå igen nu var inte lønsamt længre før många cafeer inte tillræckligt med kunder marknaden ær mættad. Men det ær ju lokalt hos oss sækert bættre i andra delar.

"Sir One " sa:
Jag kan tänka mig att arbeta som happy-ending-kreatör för thailändska kvinnor.
Jag är ju på G. Tolka det som ni vill :)
[/quote
bästa iden kör hårt och hör av dig när du inte hinner med :nod: :nod: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

ha ha

Tråden är så tråkig så den blir rolig................

Sluta drömma, starta resan mot målet.

"Ubon " sa:
ha ha

Tråden är så tråkig så den blir rolig................

Sluta drömma, starta resan mot målet.

Om den är så tråkig är det bara klicka på bakåt knappen. Ingen mening med att skriva vad tråkiga du tycker att folk är. Själv tycker jag inte det är något fel alls med att drömma. Tråden handlar ju om hur man går från dröm till verklighet dessutom så förstår inte vad du vill säga riktigt? Mer än att låta lite överlägsen förstås...

legolas, riktigt så långt, att ha drömmar och visioner är att tänka framåt,
nu går vi tillbaka och tittar på vad Du la in som ditt inlägg.

Häruppe i civilisationens yttersta utkanter där jag bor i Isaan, där är falangerna av en helt annan kaliber, eller rättare sagt brist på kaliber. För många av dom är det helt enkelt nåt fel på, kraftigt fel på. De sitter och ugglar i sina jääkklla byar, har inte orken och energin att söka sig utanför bygränsen utan sitter där förlamade inom sina medtagna psykiska ofriska gränser.

Och det är Du och en till som är dom enda psykiskt friska`?

Det är ett par stycken västerlänningar här i Chaiyaphum som har startat upp t.ex. pub, han överlevde nästan 4 månader, sedan sket han i det mycket besviken, inga västerlänningar kom... Ett par västerlänningar öppnade också en kombination utav Wide-screen-TV och pub, även de fick lägga ner, falangerna i stan och närområdet lös starkt med sin frånvaro.

Jag själv med polare var vid flera tillfällen och kollade på TV;n, käkade en bit och drack några groggar, men det räckte ju naturligtvis inte alls till ekonomiskt för ägaren. Trots att här finns troligtvis flera tusen västerlänningar av olika nationaliteter, så sitter 98% av dessa hemma i vrån i sin boning och gör vadå?? Inte en aning, men de skyr i alla fall sällskapet av andra västerlänningar, hälsar inte på andra västerlänningar och är i stort sett i mitt tycke ganska sjuka människor.

Klart det blir att dom får slå igen butiken om alla gör som Legolas, tar med sig eget hemvirkat i en vattenflaska, och skiter i att betala sittplatsbiljetten.

Man kan ju faktiskt komma till Isaan, köpa på sig mark via frun och sedan starta produktion utav de mest lönsamma grödorna

Varför köpa på sig via frun?

Du kunde ju inte ett skit om detta, men ändå så ger Du goda råd, flytta inte hit, alla som inte hälsar är psykiskt sjuka.....

Du skriver vidare, en grej kan ju vara att plantera gummiplantor, vet inte Du Legolas att i bästa fall kommer avkastingen efter 5-7 år????

Legolas, läs tillbaka vad Du själv skrivit.

Det var väldigt vilken bitter person du var då. Du kan ju inte riktigt ha vaknat på rätt sida? ont i huvudet idag? Jag förstår inte vad du vill ha sagt här i tråden egentligen? Vad ger det dig att va otrevlig och negativ och sen toppa det med personliga påhopp?

Ja vissa saker i livet är svåra att förstå sig på.

Det finns väldigt mycket som kan förbättras i Thailand men med den inställning man ofta har gör det nog omöjligt att ens försöka hjälpa till.
Inom mitt gebit, som är VVS finns det oerhört mycket som jag skulle kunna bidraga med. En kul grej att kunna dra i gång vore en skola för rörläggare och kakelsättare.
Detta inte bara i Thailand utan även i hela sydeuropa m.fl. Ställ er utanför ett hyreshus i BKK, ett sånt där man har duschutrymmet i en skrubb på balkongen. Spana in ytterväggen så ska ni se en svart rand av giftiga mögelbakterier. Jävligt mycket maipenrai återfinns i sammanhanget.

Jag har tidigare skroderat över min älsklings inkomster i matserveringsbranchen.
Jag har kollat upp detta lite nu. Hon och hennes föräldrar har 15 bord på gatan i Bangkok. D.v.s c:a 60 sittplatser. Det är placerat ganska nära flygplatsen, i stadsdelen Lad Krabang. Inköp för c:a 6000 THB per dag medan intäkterna ligger på 12.000 THB/dag, and up, som Ooy uttrycker det. Vissa dagar drar dom in 20.000THB. Tidigare så hade dom två anställda från Lao men detta par avvek med ett fett löneförskott på fickan. Nu delar Ooy, morsan och farsan på vinsten, och arbetet. Det ter sig i mina ögon som en god inkomst. Huvuddelen av gästerna är thai men ett litet inslag av farang finns.
Om man ska satsa på något i Thailand så ska det vara något som alla behöver, något som mat. Om inte så kan man, i västerländsk anda SKAPA ett behov. Ett "behov" som redan finns skapat är olika, och ofta giftiga metoder, att erhålla ett vitt skinn.
När ska dom fatta att vi faranger uppskattar ett knapersteksfärgat skinn.....
Det står sig så gott mot det rosa...

"nakonsawan " sa:
Det var väldigt vilken bitter person du var då. Du kan ju inte riktigt ha vaknat på rätt sida? ont i huvudet idag? Jag förstår inte vad du vill ha sagt här i tråden egentligen? Vad ger det dig att va otrevlig och negativ och sen toppa det med personliga påhopp?

Ja vissa saker i livet är svåra att förstå sig på.

Var finns det ett personligt påhopp??

Varifrån får Du uppfattningen att jag skulle vara överlägsen? inte alls.

Var har jag skrivit att jag tycker folk är tråkiga, läs vad jag skrivit, läs rätt.

När Legolas skriver, köp mark, plantera gummiträd, (han menar väl inte att Du skulle köpa en färdig plantage?) i detta så finner jag att tråden blir lustig, rolig.

Det finns ett par inlägg som jag tycker det finns substans i, som jag skrev i ett inlägg som inte kom med, titta inte på vad andra tjänar, titta efter dina egna eventuella inkomster, och framförallt talas det hela tiden om bruttoinkomst, jag vill ha reda på vad som kommer in i min plånbok, netto, allt annat är för mig ointressant.

Hembageri? men gör inte som jag, kör några formar i ungnen varje dag, min Dam tycker att vi ska starta på heltid, glöm det, jag har det bra som jag jag har det, bakar för att jag tycker det är roligt, dessutom så har jag svårt för att ta betalt, men allt jag bakar går åt med en rasande fart, klart det gör, när det är gratis.

Mannen kom hem efter jobbet, efter middagen slår han sig ner i soffan för att se på tv, frun säger att lampan i hallen fungerar inte, mannen tittar upp och säger, tycker Du att jag ser ut som en djä..la elektriker?

Några dagar senare, samma sak, frun säger, toaletten rinner, mannen svarar, tycker Du att jag ser ut som en djä..la rörmokare?

Någon vecka senare när mannen kommer hem, så upptäcker han att lampan i hallen fungerar, och samma sak med toaletten, han frågar sin fru hur detta kommer sig,
hon berättar att den nya ynglingen som flyttat in 2 trappor upp fick höra talas om detta, så han erbjöd sig att laga detta, jaha säger mannen, och vad ville han ha betalt?
nja säger frun, han kunde tänka sig att jag bakade en kaka till honom, eller lite onämnbar,
vad bra säger mannen, vilken kaka bakade du?
Frun svarade, tycker du att jag ser ut som en djä..la konditor?

Drömmar och visioner styrs alltid av plånboken, och glöm detta att jag skulle sitta på några höga hästar och vara överlägsen, den personen får Du leta vidare efter någon annanstans.

Skriv svar

196.jpg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp