Gitarrplinkerier på låg nivå

Jag har kört mycket med coatade strängar.
Riktigt bra för min del då gitarren står oanvänd i långa stunder.
Dom är ofta lite torrare och tappar lite klang och sustain, men i gengäld så behöver man inte byta ut dom lika ofta.

Jag trodde att jag körde någon special coating och .09 strängar. Det gör jag tydligen inte.
CEDE0AC9-2CA6-4A65-9BCF-A510318880E4.jpeg

Jag kan mycket väl ha några andra strängar på gitarren, men jag har för mig att jag köpte några paket av samma sort då jag har ett flytande stall som är ett helvete om man ska stämma ner, köra andra strängar och så vidare.

För din del i värmen och fuktigare klimat, så tror jag att det kommer att gå åt en massa strängar. Bry dig inte om att coatingen släpper. Det blir ett lite stummare ljud, men att det skulle börja skorra har jag nog aldrig upplevt.

Jag är inte så jävla noga med varken det ena eller det andra. Halsen på gitarren glappar och sitter numera i vinkel.
Man kan se hur den tunna E-strängen går ganska off-set från polen på pick-up’en och mycket greppbräda synlig under tunna E jämfört med tjocka E

image.jpg

Lite skit samma. Så länge det inte låter allt för falskt eller ställer till problem, så bryr jag mig inte så mycket.
Det höjer svårighetsgraden iofs, men det tar jag som en utmaning.
De strängarna du visar paket på, är typ de som ansågs på nätet vara bland de bästa.
Jo vad gäller fukten här nere har jag anat mig till att coatade strängar kan vara en fördel. Såg på den Gibson jag köpte att ytan börjat oxidera redan i paketet, trots det skall vara förseglat. Kanske var en kopia, man vet inte här i Thailand.
De coatade jag såg som orsakade skorr var de som var coatade med neonfärger. De hade fransat sig vid, vad heter det på svenska Fret?
Fransarna på coaten hade kontakt med dem.
Halsen på din, är den skruvad? Tänkte att om den är det borde det vara lätt att skimsa och dra åt skruvarna på nytt?

Jag slänger in en gammal en bara för dig.
Hittade något komp på youtube som jag tyckte var lagomt enkelt att improvisera till.
Långsamt komp är bra om man ska tramsa på med något solo.

Haha, jadu, den dag jag kan förflytta mina fingrar sådär. Mina är som suggorna på vägen, får flyttas med våld. Sätta ett finger på en plats och utnytja friktionen hålla den där och sedan sprida ut finger efter finger.
Suck, vilken ovig kropp jag har.

Senast ändrad:
Nu är du ju jävligt grym på gitarr och i en nivå vi valiga dödliga kan drömma om.

Mycket fuskande.
Hade jag haft en gitarrlärare så hade jag nog åkt på stryk.
Ser man på min högerhand så ser man att jag använder plektrumet som en penna. Jag än nog ensam i världen om den tekniken.
Allt är egentligen bara ett mönster om man ser på greppbrädan och sedan hafsar man på så mycket man kan. Det låter nog långt mycket svårare än det är.

Mycket fuskande.
Ser man på min högerhand så ser man att jag använder plektrumet som en penna. Jag än nog ensam i världen om den tekniken.
Allt är egentligen bara ett mönster om man ser på greppbrädan och sedan hafsar man på så mycket man kan. Det låter nog långt mycket svårare än det är.
Fuska eller ej jag blir sjukt impad i alla fall :)

Mycket fuskande.
Jag såg den här videon.
Det låter bra som en träning. Funderar på att lägga till den. För att få mer flyt i vart tonerna ligger och få fart på fingrar.
Vad tror du?

Jag såg den här videon.
Det låter bra som en träning. Funderar på att lägga till den. För att få mer flyt i vart tonerna ligger och få fart på fingrar.
Vad tror du?

Allting fungerar. Med den lilla tid man har så får man inte försöka vara någon perfektionist.
Jag gillar ”gnällig ond musik” och då passar lite annat.
Det jag skulle göra är att träna upp styrka i lillfingret och ringfingret. Med och utan plektrum.

Jag får göra en tutorial senare idag så du förstår vad jag menar

De strängarna du visar paket på, är typ de som ansågs på nätet vara bland de bästa.
Jo vad gäller fukten här nere har jag anat mig till att coatade strängar kan vara en fördel. Såg på den Gibson jag köpte att ytan börjat oxidera redan i paketet, trots det skall vara förseglat. Kanske var en kopia, man vet inte här i Thailand.
De coatade jag såg som orsakade skorr var de som var coatade med neonfärger. De hade fransat sig vid, vad heter det på svenska Fret?
Fransarna på coaten hade kontakt med dem.
Halsen på din, är den skruvad? Tänkte att om den är det borde det vara lätt att skimsa och dra åt skruvarna på nytt?

Missade sista frågan.
Ja, skruvad hals. Håller med en liten pappersbit som skims, men skruvarna behövs bytas ut då skruvskallarna är helt slut.
Sedan blir det att böja med stallet då det blir annan ”tension”

Allting fungerar. Med den lilla tid man har så får man inte försöka vara någon perfektionist.
Jag gillar ”gnällig ond musik” och då passar lite annat.
Det jag skulle göra är att träna upp styrka i lillfingret och ringfingret. Med och utan plektrum.

Jag får göra en tutorial senare idag så du förstår vad jag menar
Var snäll, just nu ser mitt ringfinger ut så här, ingen nagel.

16084537417835019162083450943410.jpg

Jag såg den här videon.
Vad tror du?

C-dur skala. Upp och ner, fram och tillbaka och blanda om tonerna fritt.
Kan vara användbart till det du spelar.
Hitta något som känns naturligt och sedan utvecklar du det från den positionen.

Var snäll, just nu ser mitt ringfinger ut så här, ingen nagel.

16084537417835019162083450943410.jpg
Jag hade fått lite svamp under nageln som jag börjat använda svampmedel mot, men kombinationen låta naglar växa lite för att prova använda som alternativ till plektrum var inte bra i det läget.
Helt oblodigt och utan smärta, den satt inte fast.

Missade sista frågan.
Ja, skruvad hals. Håller med en liten pappersbit som skims, men skruvarna behövs bytas ut då skruvskallarna är helt slut.
Sedan blir det att böja med stallet då det blir annan ”tension”
Ok, då förstår jag att största skälet att det inte är fixat är att du inte fått fingrarna ur för det funnits annat att göra.
Min är limmad, så den sitter där den sitter, än så länge.
Det jag behövt göra är att skruva till skruven i halsen (mothållsstången? vet inte svenska ordet) så jag fick mindre böj, nu typ ett papper i mellanrum. Sänka stallet lite så jag kom ned på 1.5mm i stränghöjd på 12 bandet.
Jag behöver fila lite på sadeln för att sänka strängarna där också, sitter aningen för högt.
Pickupen vid brygga sitter något felmonterad, lite snett. Men då magnetfältet är så stort runt strängarna bryr jag mig inte om den just nu. Finlir till efter jag skärmat av lådan med potentiometrarna lite. Stör mig på oljudet när den kommer nära kroppen.
Försvinner iof när jag lägger fingrarna på strängarna så den är korrekt jordad, men vill gärna minska statiska ljudet så gott det går. Jag gick hem kopparfolie i förra vecka. Kanske bättre med ledande färg, men mer kostsamt.

Senast ändrad:
Ok, då förstår jag att största skälet att det inte är fixat är att du inte fått fingrarna ur för det funnits annat att göra.
Min är limmad, så den sitter där den sitter, än så länge.
Det jag behövt göra är att skruva till skruven i halsen (mothållsstången? vet inte svenska ordet) så jag fick mindre böj, nu typ ett papper i mellanrum. Sänka stallet lite så jag kom ned på 1.5mm i stränghöjd på 12 bandet.
Jag behöver fila lite på sadeln för att sänka strängarna där också, sitter aningen för högt.
Pickupen vid brygga sitter något felmonterad, lite snett. Men då magnetfältet är så stort runt strängarna bryr jag mig inte om den just nu. Finlir till efter jag skärmat av lådan med potentiometrarna lite. Stör mig på oljudet när den kommer nära kroppen.
Försvinner iof när jag lägger fingrarna på strängarna så den är korrekt jordad, men vill gärna minska statiska ljudet så gott det går. Jag gick hem kopparfolie i förra vecka. Kanske bättre med ledande färg, men mer kostsamt.

Det finns inte så mycket annat att göra. Jag är bara lat som fan.

Tillbaka
Topp