PeterSfa
Forumveteran
De strängarna du visar paket på, är typ de som ansågs på nätet vara bland de bästa.Jag har kört mycket med coatade strängar.
Riktigt bra för min del då gitarren står oanvänd i långa stunder.
Dom är ofta lite torrare och tappar lite klang och sustain, men i gengäld så behöver man inte byta ut dom lika ofta.
Jag trodde att jag körde någon special coating och .09 strängar. Det gör jag tydligen inte.
![]()
Jag kan mycket väl ha några andra strängar på gitarren, men jag har för mig att jag köpte några paket av samma sort då jag har ett flytande stall som är ett helvete om man ska stämma ner, köra andra strängar och så vidare.
För din del i värmen och fuktigare klimat, så tror jag att det kommer att gå åt en massa strängar. Bry dig inte om att coatingen släpper. Det blir ett lite stummare ljud, men att det skulle börja skorra har jag nog aldrig upplevt.
Jag är inte så jävla noga med varken det ena eller det andra. Halsen på gitarren glappar och sitter numera i vinkel.
Man kan se hur den tunna E-strängen går ganska off-set från polen på pick-up’en och mycket greppbräda synlig under tunna E jämfört med tjocka E
![]()
Lite skit samma. Så länge det inte låter allt för falskt eller ställer till problem, så bryr jag mig inte så mycket.
Det höjer svårighetsgraden iofs, men det tar jag som en utmaning.
Jo vad gäller fukten här nere har jag anat mig till att coatade strängar kan vara en fördel. Såg på den Gibson jag köpte att ytan börjat oxidera redan i paketet, trots det skall vara förseglat. Kanske var en kopia, man vet inte här i Thailand.
De coatade jag såg som orsakade skorr var de som var coatade med neonfärger. De hade fransat sig vid, vad heter det på svenska Fret?
Fransarna på coaten hade kontakt med dem.
Halsen på din, är den skruvad? Tänkte att om den är det borde det vara lätt att skimsa och dra åt skruvarna på nytt?