Gitarrplinkerier på låg nivå

Den låten är grym. Har du ingen video när du spelar den? :p

Fixade en trudelutt.
Jag glömde dock att visa ett ”ackord”.
Svårt att spela så det är synligt var man trycker ner strängarna och inte trycker ner strängarna.
Ljudkvaliteten på topp och strängar som slår i skrivbord och gitarrkomp som slår i armstödet på stolen.
Dags att springa ner till dottern och underhålla henne nu. Lite slarv får ni stå ut med.

Here you go.

En rätt lagom låt att öva på eller tramsplinka till @PeterSfa (funkar inte taggningen?)

Fixade en trudelutt.
Svårt att spela så det är synligt var man trycker ner strängarna och inte trycker ner strängarna.
Ljudkvaliteten på topp och strängar som slår i skrivbord och gitarrkomp som slår i armstödet på stolen.
Dags att springa ner till dottern och underhålla henne nu. Lite slarv får ni stå ut med.

Here you go.

En rätt lagom låt att öva på eller tramsplinka till @PeterSfa (funkar inte taggningen?)

Jo jag blev taggad.
Tack, skall titta på den.

Fixade en trudelutt.

Here you go.

Kanon! Såg inte så svårt ut. Man kanske skulle försöka på gitarren som frugan köpte som nu bara hänger på väggen :)
25BDF1A0-0E2E-43BB-896B-7B7233EA2BF9.jpeg

Gör det.
Stämma är enkelt med gratisappen Fender på Android. Men de sakerna kanske du redan har koll på.
Nä noll koll på instrument förutom att lyssna på dom. Enligt killen i affären så skulle stämning av gitarren vara enkelt att lösa med just appar. Har inte försökt ännu. Var ju som sagt frugans projekt, ett av många :)
Jag blir glad när hennes projekt sträcker sig till att köpa en gitarr. Tycker den blev en snygg prydnad på väggen.

Nä noll koll på instrument förutom att lyssna på dom. Enligt killen i affären så skulle stämning av gitarren vara enkelt att lösa med just appar. Har inte försökt ännu. Var ju som sagt frugans projekt, ett av många :)
Jag blir glad när hennes projekt sträcker sig till att köpa en gitarr. Tycker den blev en snygg prydnad på väggen.
Ok, prova. Det finns flera appar, jag fastnade för den som heter Fender. Man behöver ställa in den i inställningen för att bli för akustisk, lägg telefonen nära så den kan lyssna på gitarren och slå sedan strängen en i taget och den kommer visa om varje sträng skall justera upp eller ned.
Det går lättare öva/testa om gitarren är stämd, annars ger ljudupplevelsen att man tror man är bakom flötet i onödan.

Eftersom jag kör genom dator, stämmer jag genom den just nu.
Jag fråga min syster som är musiklärare om stämma manuellt, men hon sade, glöm det, det gör ingen idag. Överkurs.

Nja när jag kollar så är dom 3 tjocka strängarna metall och resten nylon.
Vanligtvis med den typ av spännare du har på den, brukar det vara nylon.
Stål brukar vara en lodrät axel som står upp från huvudet och inte vågrätt liggande inne i huvudet som du har.
Kanske omsträngrat, men det går det där också.

Vanligtvis med den typ av spännare du har på den, brukar det vara nylon.
Stål brukar vara en lodrät axel som står upp från huvudet och inte vågrätt liggande inne i huvudet som du har.
Kanske omsträngrat, men det går det där också.

Gitarren är precis som den var när vi köpte den ny i butik för drygt 1år sedan. Jag är helt novis på strängar mm. Här kommer lite närbilder. Enligt gitarrförsäljaren var detta en bra instegsmodell. Klart han sade det Märket vet jag inget om, heter det Vas?

BEB43CFC-FE5E-48B5-B1F9-1EDD4A7677B9.jpeg

5821ED4B-F46D-4480-A11C-0B6448A41FBA.jpeg

7E7A14DD-E36E-45D6-A1C5-E8967CC71677.jpeg

079457E4-FB1F-478C-AD7F-F3B6AA82CE60.jpeg

A215405B-23BF-4A92-821C-E9E34DAC517B.jpeg

896CAD5A-5E2C-4CD2-BDC9-5B2F04AB68D1.jpeg

Gitarren är precis som den var när vi köpte den ny i butik för drygt 1år sedan. Jag är helt novis på strängar mm. Här kommer lite närbilder. Enligt gitarrförsäljaren var detta en bra instegsmodell. Klart han sade det :) Märket vet jag inget om, heter det Vas?

ED755A82-6B91-4823-941C-60165717EBFF.jpeg

B386A6C7-7938-4BD9-A720-754CF6A84923.jpeg

B386A6C7-7938-4BD9-A720-754CF6A84923.jpeg

BB983BB9-D88B-45CF-9D75-FAA06FC94812.jpeg

1C0064EE-1E48-44CA-9ABE-54F6812A4A32.jpeg

A582433A-65E5-44EA-94D4-BF412AC8A9FB.jpeg

3CCB933E-DA5E-4987-B015-3999A546A65C.jpeg
Japp och när jag tänker en gång till är det rätt vanligt jag sett kombinationen och termen nylonsträngat anger att den inte är helt stål.
Jag har en stålsträngad akustisk här också, men den har de lodräta justeringarna och alla strängar stål.

Jag tror jag tänkte eller mindes fel där ett tag.

Jag får börja med en fråga om herrar eller om det finns någon dam här på forumet som har någon uppfattning om strängar.
Min uppfattning, som jag fått med tiden är att vilka strängar som helst, gjorda av en välkänd strängtillverkare är fullt ok.

Min gitarr kom med D'Addario exp 110, som verkar vare en Coated sträng.
Den jag gav min fru kom med D'Addario exl 110, som verkar vara samma typ men inte Coated.
Reklamen jag sett säger att iaf den Coated hålller upp till 4 gånger längre.
Det är 10or båda två.
Den coatade kändes hal för fingrarna.
Men Youtubevideo jag sett har Coatade strängar börjat släppa Coatingen redan vid första spelningen och skapat skorr på greppbrädet.

En aukustisk gitarrs som ingick för specialpris när jag köpte min elektriska, hade typ najtråd som sträng, som gick av redan vid stämning.
Jag bytte till Gibsonsträngar som inte kostade mer än typ 140tbh här. Det satt 13 på den men satte dit 10. Jag tyckte 13 kändes stenhårt och ville ha lite mer liknande känsla som de elektriska. De blev inte speciellt ljusare eller tunnare i ljudet, liten nyansskillnad enbart.
På nätet sägs det att de (Gibson) skall vara dålig och gå av snabbt.

Nätet hyllar Ernie Ball, men nätet är som det är, mest tyckande.
Stämmer min tanke att det är bara att köpa det som finns som har känt namn?
Själv har jag 2 olika sorter! En heter Jazz Thomastik Infield, kommer från Österrike och sedan från USA har jag GHS Strings!

Jag anar mig till en Flying V där.
Alltså liknande ljud som min då vi båda har Humbucker.
Flytande stall?
Inte Tune-O-Matic som jag har?
Jag försöker lära mig om olika modeller. Såg en annan variant av den jag har med piezo pickup för att få mer strängljud än vad våra magnetiska ger.
Min är som du förstår efter bara några månader fortfarande i nyskick.
Kopia så priset var lagoma 5600tbh.

20201220_144104.jpg
Jag köpte en kinesisk "Gibson", den har jag spikat upp på betongväggen utanför min verkstad! :clap_tranparent:

Fixade en trudelutt.

Here you go.

Det där är ju "House of the rising sun baklänges! :beer:

Jag köpte en kinesisk "Gibson", den har jag spikat upp på betongväggen utanför min verkstad! :clap_tranparent:
Ja, man skall inte premiera kopior.
Men spelmässigt har jag svårt inse skillnad.
Mahogny kropp och Rosewood greppbrädan.
Hur mycket kan man misslyckas med tillverka humbucker? Koppartråd runt en kärna och magnet.
50mm bryggan humbucker jämfört med 52mm kopiorna.
15" radie istället för 12 som det är på Gibson.
Strängarna var inte fusk på den här.
Jag betalade 5600 bath, en riktig custom den är kopia av ligger på 80 000 till 100 000 bath. Suger häftigt på den ekonomi jag måste leva på just nu.
Hade jag haft mitt gamla jobb i stockholm hade jag utan tvekan köpt rätt märke och dissat kopior som den felaktiga företeelse de är.
Men även Gibson lever på kopior, de äger Epiphone där de i Kina och Korea legitimt kopierar sina egna modeller.
De verkar också tjäna en del på folk som köper kopia och sedan köper gibson orginaldelar och uppgraderar sin kopia.
Det är en riktig djungel även i instrumentvärlden.
Hade jag haft bättre ekonomi tror jag att jag skulle köpt den med tre pickup Black Beauty, den kopierar gibson själva med sin asiatiska Epiphone Joe Bonamassa signature för en betydligt lättare prislapp.

Senast ändrad:
Vettig övning för klena och långsamma fingrar. Lillfingret får plötsligt en funktion efter en stund. Man kan variera mellan olika fingrar om man nu känner för det.
Det viktiga är att det ska bli tillräckligt med ljud utan att använda plektrum.
Du kommer att upptäcka att det finns en muskel nedanför lillfingret på utsidan av handen.

Tillbaka
Topp