Gummiträd

Bor man uppe i bergen med lite kyligare klimat så är ju jordgubbar ett alternativ, är ju poppulärt uppe i vissa bergskedjor och blir även turistmål för Thai, när vi kör över bergskedjan till Isaan åker man ju förbli flera också med självplockning.
Khao Kho är också ställe som är kännt för jordgubbar.

Hej

Så kan man ju alltid göra, men just dom stora terassodlingar som finns i en del asiatiska länder är ju i många fall med på världsarvslistan och ses som något av underverk, det måste ha tagit hundratals år att anlägga dessa och sen ett omfattande årligt underhåll sedan dess. Har besökt några såna här odlingar och det är verkligen underverk det handlar om.

Mvh isan lover
Den i Banaue kallas ibland världens åttonde underverk och är 2000 år gammal.

Bor man uppe i bergen med lite kyligare klimat så är ju jordgubbar ett alternativ, är ju poppulärt uppe i vissa bergskedjor och blir även turistmål för Thai, när vi kör över bergskedjan till Isaan åker man ju förbli flera också med självplockning.
Khao Kho är också ställe som är kännt för jordgubbar.
Hej

Ja jordgubbar ger ett bra pris, men även dessa kräver nog tyvärr ofta ganska omfattande besprutning efter vad jag har hört, men hur det ligger till med det får vi väl inte veta något om innan FDA börjar testa dessa.

Mvh isan lover

Sverige har en berömd potatisbacke i Ammarnäs.

IMG_20220319_161126.webp
IMG_20220319_161043.webp
IMG_20220319_160922.webp

Vet inte hur snabbväxande det är men det är väl det som används mest (tror jag)
Eucalyptus är vanligast och växer mycket snabbt.
Blir bra glöd utan rök.
Vill man ha mer röksmak är andra hårdare träslag bättre.
Nästan lika vanligt är spillvirke från pallar och rivningar till grillkok samt kokosskal, det hårda inre skalet.

Hej

Håller med, 8 rai med risfält, 1 rai med fruktträd och bananer, 1 rai med grönsaker vore nog ganska bra och varför inte en damm med fisk.

Mvh isan lover
Vi har 10 rai som odlas, jag håller chanotten frugan tycker bäst så, så kan inte släktingarna gå på henne utan måste via mig.
Alltså står inte på mig men jag håller papprena.
Sen har vi marken som huset i byn står på det är 1 eller 2 rai.
Dom 10 rai dom odlar går bara till dom svärföräldrarna får 50% av riset att leva på och 50% till dom som odlar.

Efter avverkning görs milan iordning

IMG_20220319_205319.jpg

Laddas med ved som ska bli grillkol..

IMG_20220319_205440.jpg

Täcks med sandjord blandat med halm..

IMG_20220319_205528.jpg

En öppning fylld med halm och kvistar och sen thailändsk braständare av gummislang.

IMG_20220319_205402.jpg

Efter tre dygn är det klart.
Här har jag sett att dom använder oljefat som proppas fulla med ved å sen ställs i en brasa som hettar upp oljefatet som regleras med små spjäll

Här har jag sett att dom använder oljefat som proppas fulla med ved å sen ställs i en brasa som hettar upp oljefatet som regleras med små spjäll
Har gjort samma i Sverige med oljefat.
Både eldat under och även tänt på inne i tunnan.
Så länge det inte kommer in för mycket syre tar det inte eld.
Lägg några tegelstenar i botten för det bildas tjära.
Ett lock i inte brännbart material med några hål så gas och ånga kommer ut.

Tillbaka
Topp