Gummiträd

Hej

För en Thailändsk medborgare behövs ingen advokat, det räcker med att köpare och säljare besöker ett markkontor (Land Office) och registrerar affären där.

Dom Thailändska lagarna är utformade för att hindra utländska medborgare ifrån att köpa och äga mark i Thailand, det är många som via advokater och olika sätt att skriva kontrakt, använda bulvaner, bilda bolag o.s.v har försökt kringå dessa lagar men i många fall har det uppstått problem eller inte visa sig hålla fullt ut.

Så jag är inte rätt person att ge några råd om detta, en advokat vet väl mer men inte heller om denne lägger upp en sån här affär tror jag att det finns några garantier, men du kan ju alltid konsultera någon advokat och se vad svaret blir, kanske någon här på forumet har någon kontakt att ge dig?

Mvh isan lover
Stort tack för seriöst svar.

Om jag inte är helt fel ute, så har jag för mig att om man startar ett Thaibolag så måste bolaget ha omsättning, ha inkomster och betala skatt. Annars så kommer det att avregistreras. Och driver man företag så måste man ha anställda, har för mig att det finns vist antal min anställda per Farang ägare eller något sånt. Och så måste det betalas ut lön, minimilön lön kommer inte i håg vad den är men ca 5000-6000bat/månad. Så det blir stor sak bara för att "köpa" lite mark som man inte har "nytta" av. Finns säkert saker som jag fått fel, men det kommer jag få hjälp med att få rättat :)
:)

Tillbaka
Topp