Håkan Jonsson expert hos Migrationsverket

Han verkar stöpt i samma form som Kurt Olsson. Likheten är slående. Samma sätt.

Han verkar ju rätt " normal " men skenet kan bedra. Hoppas han kan ändra prioriteringen att handläggningen går snabbare. Jag kan ta att vänta i telefon en stund i så fall.

Han verkar ju rätt " normal " men skenet kan bedra. Hoppas han kan ändra prioriteringen att handläggningen går snabbare. Jag kan ta att vänta i telefon en stund i så fall.

hmm..., konstig reflektion. Är gängse uppfattning att folk på migrationen inte skulle vara normala. "men skenet kan bedra", undrar vad som avses med detta? Uppfattar du som att de som arbetar på migrationen skulle ha en dold agenda som syftar till att jävlas med folk och att denna person inte skulle vara uppriktig.

Hade det varit en politiker hade jag förstått din reflektion men denna person har ju ingen egen vinning av att inte vara uppriktig, sen kan han ju givetvis vara belagd med viss munkavel för att inte föregå vissa processer inom migrationen innan något är klart för att inte skapa oro eller falska förhoppningar, ganska normalt förfarande.

Har sagt det många gånger och säger igen, de som arbetar, precis som han också sa, kan bara följa regelverk och lagar som sätts av riksdagen och sen använda sig av dem på bästa sätt och det är väl det som han sysslar med tyckte jag mig höra att han sa.

Jag och det har jag också sagt innan i frågor som dessa, är övertygad om att de som arbetar där gör allt de kan och jag skulle inte vilja ha deras arbete, ett mer otacksamt arbete finns nog inte på denna jord.

För att arbeta med migrationsfrågor och alla dessa människoöden måste det till något alldeles extra i en människas personlighet och alldeles speciella egenskaper för att klara den psykiska press det måste innebära att ha ett sådant arbete, man måste helt enkelt älska människor och att arbeta med och för människor.

Hur många av oss här har de kvalitéer som de här människorna uppvisar, är ju en fråga som man kan fundera på.

"Hoppas han kan ändra prioriteringen att handläggningen går snabbare", ja det är ju hans mål också, samtidigt anser jag att våra fruar/flickvänner redan är prioriterade genom sitt förhållande till oss!

Tjejen har varit på intervju i Manila för lite mer än en månad sedan. Om vi mailar in bilder från våran förlovning från oktober och även mina passtämplar från min resa till henne under oktober kommer vi då hamna längre ner i kön igen? Vi har mailat att vi förlovat oss men tänkte att om vi också mailar stämplar från mitt pass och bilder skulle vara bra att lägga till ansökan. Vad tycker ni?

Tjejen har varit på intervju i Manila för lite mer än en månad sedan. Om vi mailar in bilder från våran förlovning från oktober och även mina passtämplar från min resa till henne under oktober kommer vi då hamna längre ner i kön igen? Vi har mailat att vi förlovat oss men tänkte att om vi också mailar stämplar från mitt pass och bilder skulle vara bra att lägga till ansökan. Vad tycker ni?
Jag hoppas verkligen att det hjälper men tror tyvärr inte att det har någon betydelse. Men lycka till, någon skada gör det inte.

Rubriken "... som är expert om hans uppfattning..." sa det mesta.
En mycket god vän till mig ansökte om UT för sin fru för snart 2 år sedan. Dom har nu en son på 6 månader som träffat pappan (min vän) endast vid födseln.
Ett mycket tydligt besked finns (som jag själv erfarit) är regeln att -När beslutet fattas så får personen inte vistas i Sverige!
Men som han sa, det finns undantag, men vem f.n vågar chansa?!! Har verkligen MIG tid och ork att "förvarna" personen i fråga när det närmar sig ett beslut så denna kan lämna landet? Inte när det gäller en ärlig svensk skattebetalare som min vän är (högst personlig åsikt).

Att man inte får vistas i Sverige när ansökan lämnas in och när ett beslut tas regleras i Utlänningslagen och hur Utlänningslagen ska torkas bestäms av domar hos Migrationsöverdomstolen. Däremot finns det inget hinder för en sökande att vistas i Sverige på besök under handläggningstiden då detta inte regleras i Utlänningslagen.

Däremot har det under många diskuterats att det är konstigt att en gift sökande inte får stanna i Sverige och invänta ett beslut om uppehållstillstånd när EU,s regelverk säger att en gift sökande har en rättighet till ett uppehållstillstånd i Sverige om inte Migrationsverket kan bevisa att äktenskapet är ett skenäktenskap.

Mvh Thaikonsult

Rubriken "... som är expert om hans uppfattning..." sa det mesta.
En mycket god vän till mig ansökte om UT för sin fru för snart 2 år sedan. Dom har nu en son på 6 månader som träffat pappan (min vän) endast vid födseln.
Ett mycket tydligt besked finns (som jag själv erfarit) är regeln att -När beslutet fattas så får personen inte vistas i Sverige!
Men som han sa, det finns undantag, men vem f.n vågar chansa?!! Har verkligen MIG tid och ork att "förvarna" personen i fråga när det närmar sig ett beslut så denna kan lämna landet? Inte när det gäller en ärlig svensk skattebetalare som min vän är (högst personlig åsikt).

2 aar. Daa tycker jag det aer orimligt laang tid och kanske naagra skaeggiga barn faar vaenta lite ... Naagon maatta faar det vael vara paa hur laang tid man ska faa vaenta.

Att man inte får vistas i Sverige när ansökan lämnas in och när ett beslut tas regleras i Utlänningslagen och hur Utlänningslagen ska torkas bestäms av domar hos Migrationsöverdomstolen. Däremot finns det inget hinder för en sökande att vistas i Sverige på besök under handläggningstiden då detta inte regleras i Utlänningslagen.

Exakt, och det har ingen sagt emot, men vem fan vågar chansa att ha sin respektive här under tiden?!

Innan vi sökt UT för min fru kontaktade jag migrationsministern och ifrågasatte dessa regler då det enligt lag inte neka henne UT då det inte var något skenäktenskap och varför vi ska behöva leva åtskilda under denna tid.

Jag fock en bra mejlkonversation med en av de sakkunniga på departementet som bara kunde hålla med mig, men sa att vi måste ha dessa regler annars skulle vi få hit massa respektive som gift sig i ett skenäktenskap och vi hittar dessa aldrig och skulle vi blir det dyrt att skicka hem dem. Väldigt sakligt och bra skrivit.

Så jag kan ha en viss förståelse ... men dagens väntetider är ju inte humana.

Tillbaka
Topp