Halsband vid förlovning?

Ja allt är olika, jag levde som sambo med båda dom fruar jag haft här nere innan vi gifte oss, ingen förlovning, tillslut blev det tur till amphoe och lite pappersarbete, inget halsband, guld eller sinsod i något av förhållandena.
Dom hade ej heller med sig brudkista som gammal svensk tradition kräver men min farsa accepterade det ändå, så det funkar det med......
Rätt oromantiska borgeliga vigslar......
Jag å frugan gifte oss i Sigtuna gamla stadshus. Pinsamt nog kommer jag inte ihåg vilket år!:unsure:

Jag å frugan gifte oss i Sigtuna gamla stadshus. Pinsamt nog kommer jag inte ihåg vilket år!:unsure:
5555, det där är du inte ensam om men FB brukar påminna mig, annars får vi kolla på vigselbeviset men det gör inget för frugan är ännu sämre på det och som alla andra i den byn hon är uppväxt i iaf så firas vare sig brölloppsdagar eller födelsedagar så inget som kommer tillbaks på mig för hon minns vare sig månad eller år heller och inget hon lägger vikt på....

Hej
Har träffat en thailändsk kvinna via en datingsite och jag besökte henne i Thailand i december -22. Lite senare i år kommer hon hit till Sverige och ska besöka mig. Vi har då pratat om att förlova oss här i Sverige. Hon har sagt att traditionen i Thailand är att när man förlovar sig ska man förutom ringen också köpa ett halsband till kvinnan, helst guld då. Har sökt på nätet efter det och har inte hittat något. Stämmer det att halsband ingår i thailändska traditioner vid förlovning, eller är det något hon säger bara för att få ett halsband? Är lite fundersam. Någon som vet? Tacksam för svar, S.
Visste inte att det fanns något som kallades förlovning i Thailand.

Hej

Det heter nog egentligen inte förlovning men det är väl det närmaste vi kan komma för att beskriva det på Svenska, när en kille blir allvarligt intresserad av en tjej förväntas denne tala med tjejens föräldrar och be om lov att träffa henne och inleda ett förhållande. i samband med detta är det vanligt att tjejen får en gåva t.ex ett halsband eller en ring.

Mvh isan lover

Hej

Det heter nog egentligen inte förlovning men det är väl det närmaste vi kan komma för att beskriva det på Svenska, när en kille blir allvarligt intresserad av en tjej förväntas denne tala med tjejens föräldrar och be om lov att träffa henne och inleda ett förhållande. i samband med detta är det vanligt att tjejen får en gåva t.ex ett halsband eller en ring.

Mvh isan lover
Möjligt. Men varför är det alltid mannen som ska betala för det, med tanke på den starkt växande 'MeeToo" rörelsen och allt prat om jämliket mellan könen?

Möjligt. Men varför är det alltid mannen som ska betala för det, med tanke på den starkt växande 'MeeToo" rörelsen och allt prat om jämliket mellan könen?
Hej

Dey är väl tradition att mannen friar och ger en gåva av något slag, men ser man till ”Mee Too” så borde det väl vara en tradition som anses vara otidsenlig. :)

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover
Poha...

Halsband och halsband, det jag har hört talas om är så kallade "gold baht"; gyllene baht. När man googlar på det så inser man att det är någon form av halsband av thaiguld.

Jag misstänker att detta är en tradition som fortlever främst i Isaan.

Jorå, så kallad Khongman ska ges till den blivande bruden Thai legal terms - Khongman . Efter detta så kan båda parter stämma varandra om de bryter förlovningen och en man får stämma personer som har sex med den blivande bruden.

Dock så ska Khongman ses som en del av sin sod men också som brudens enskilda egendom efter giftermålet... Lagrummet är lite halvkomplext för att kunna förklaras i ett enskilt inlägg.

Vi har inte ens vigselringar, har haft men inte idag, finns inte ett smycke av värde i huset ser inte vitsen med sånt längre.
Ingen av oss vet datum och år vi gifte oss, får kolla vigselbeviset varje gång.

Vi har inte ens vigselringar, har haft men inte idag, finns inte ett smycke av värde i huset ser inte vitsen med sånt längre.
Ingen av oss vet datum och år vi gifte oss, får kolla vigselbeviset varje gång.
Förlovnings- och vigselringar har vi och jag har alltid min på fingret. Frugan får inte ha sina när hon jobbar. Halsband fick hon ganska snabbt, efter någon vecka och det var mycket uppskattat.

Jorå, så kallad Khongman ska ges till den blivande bruden Thai legal terms - Khongman . Efter detta så kan båda parter stämma varandra om de bryter förlovningen och en man får stämma personer som har sex med den blivande bruden.

Dock så ska Khongman ses som en del av sin sod men också som brudens enskilda egendom efter giftermålet... Lagrummet är lite halvkomplext för att kunna förklaras i ett enskilt inlägg.
Vad handlar den stämningen om då?

Kan man få skadestånd om nån, ja det står ju ovan vad som måste hända, och hur bestäms storleken på detta?

Det gäller att verkligen utröna att tjejen är singel.

Förlovnings- och vigselringar har vi och jag har alltid min på fingret. Frugan får inte ha sina när hon jobbar. Halsband fick hon ganska snabbt, efter någon vecka och det var mycket uppskattat.
Frugan har haft 10 baht guld på sig och jag en 2 baht ring.
Men jag fick skavsår av ringen sen var safetyreglerna på förra rederiet att man fick inte ha ring och annan smyckning så jag sålde den och frugan sitt.

Liknande trådar

L
Svar
10
Visningar
10 K
A

Tillbaka
Topp