Hälso- och träningsråd

A

Anonym

Gäst
Att gamla gubbar är gnälliga beror oftast på kroppen, det är inte kul att bli gammal. Organen lägger ner ett efter ett, njurar, lungor, hörsel, syn, minne o s v. Det börjar någonstans vid 60 och accelererar sedan.

Jaså ,har jag inte märkt , tycker jag måste ta hand om alla fyllskallar här i landet , häromdan en Svensk kille som råkade riktigt illa ut , svårt skadad , av alkohol och MC körning ,men gick ju bra att köpa sig loss i Mackes mutfria Thaialnd 5555

Fö så behöver jag inte ens läsglasögon , hör fan en mygga skita utanför huset:) , har kanonbra syreupptagning mmm , tror det beror på hur djäkla illa man sköter sig , trots 66 år inga krämpor, tror att man skall sköta sig bara , tillföra kroppen alkohol och nikotin är skit anser jag , diabetes tillex är ofta självförvållat , inte alltid men alltför ofta övervikt avsaknad motion mm , men den kommer både njurproblem samt taskig syn .....

Senast redigerad av en moderator:
Motion är A och O och många som börjar när det nästan är för sent. Jag gillar mitt jobb men tid är det dyrbaraste vi har och jag tänker inte slösa dom åren då man fortfarande är hyfsat ung å stark på att jobba. Iaf inte heltid.

Att gamla gubbar är gnälliga beror oftast på kroppen, det är inte kul att bli gammal. Organen lägger ner ett efter ett, njurar, lungor, hörsel, syn, minne o s v. Det börjar någonstans vid 60 och accelererar sedan.

Jaså ,har jag inte märkt , tycker jag måste ta hand om alla fyllskallar här i landet , häromdan en Svensk kille som råkade riktigt illa ut , svårt skadad , av alkohol och MC körning ,men gick ju bra att köpa sig loss i Mackes mutfria Thaialnd 5555

Fö så behöver jag inte ens läsglasögon , hör fan en mygga skita utanför huset:) , har kanonbra syreupptagning mmm , tror det beror på hur djäkla illa man sköter sig , trots 66 år inga krämpor, tror att man skall sköta sig bara , tillföra kroppen alkohol och nikotin är skit anser jag , diabetes tillex är ofta självförvållat , inte alltid men alltför ofta övervikt avsaknad motion mm , men den kommer både njurproblem samt taskig syn .....
Så är det tristess då? ;)

Som jag skrev: "du kan visserligen hålla igång och skjuta symptomen lite framför dig men de kommer obönhörligen ikapp". Du verkar ha hittat rätt recept, det kan nog vara så några år till om du fortsätter på den linjen. Jag tror dock att du enligt din egen beskrivning är relativt unik som inte märkt av åldrandet vid 66 år. Men det är väl bara till att gratulera till bra gener och bra underhåll. Att döma av de inlägg som du skrivit på diverse forum under de fem år jag varit här verkar du ändå inte så nöjd. Kanske inte kroppen är allt?

Mitt problem är vid sidan av att jag drabbades av förgiftning och sabbade njurarna att jag varken har intresse av eller vill lägga så mycket tid som krävs av träning i min ålder för att hålla muskelmassan och syreupptagning uppe. Men jag talar inte enbart om mig själv, jag talar utifrån erfarenheter jag fått av andra äldre människor jag träffat, vid 70 är de allra flesta mycket trötta och vid 80 är det inte så mycket aktiviteter längre. Du kan läsa på denna länken att det händer en hel del i kroppen när man åldras, bland annat så har ca halva lung- och njurkapaciteten försvunnit vid 80 om man tränar normalt. Det krävs mer träning ju högre upp i ålder man kommer,

Som jag skrev: "du kan visserligen hålla igång och skjuta symptomen lite framför dig men de kommer obönhörligen ikapp". Du verkar ha hittat rätt recept, det kan nog vara så några år till om du fortsätter på den linjen. Jag tror dock att du enligt din egen beskrivning är relativt unik som inte märkt av åldrandet vid 66 år. Men det är väl bara till att gratulera till bra gener och bra underhåll. Att döma av de inlägg som du skrivit på diverse forum under de fem år jag varit här verkar du ändå inte så nöjd. Kanske inte kroppen är allt?

Mitt problem är vid sidan av att jag drabbades av förgiftning och sabbade njurarna att jag varken har intresse av eller vill lägga så mycket tid som krävs av träning i min ålder för att hålla muskelmassan och syreupptagning uppe. Men jag talar inte enbart om mig själv, jag talar utifrån erfarenheter jag fått av andra äldre människor jag träffat, vid 70 är de allra flesta mycket trötta och vid 80 är det inte så mycket aktiviteter längre. Du kan läsa på denna länken att det händer en hel del i kroppen när man åldras, bland annat så har ca halva lung- och njurkapaciteten försvunnit vid 80 om man tränar normalt. Det krävs mer träning ju högre upp i ålder man kommer,

Det krävs mer träning ju högre upp i ålder man kommer,

Det var ju kanske inte precis en nyhet :) men att påstå att alkohol i mindre mängder samt tobaksrökning vid fest är oskadligt är rent djäkla BULL , många försvarar sin taskiga självkontroll med att ljuga och fabricera lögner om detta för sig själv , allt för att slippa samvetskval.. Min far blev 87 år , frisk som en nötkärna förutom en hjärtoperation som han skaffade sig genom rökning , efter det fick han 20 friska år ,bra kondition , alla endokrina organ fungerade fint , tvärt slut vid 87 , så vill jag ha det , kan jag få 20 friska år till så är jag ganska nöjd , med en kropp som gör som jag vill så kan det mycket väl bli 30 år , det har amdra i min släkt fått dvs 95 bast

Och nej inte bara kropen som gör att man kan bli gnällig , PK folk samt odemokratiuska politiker har en stor orsak , många tycker att politiken är tråkig och vill inte befatta sig med den , men hur fan tänker man då ?? Politiken är ju det som i slutändan bestämmer hur våra liv skall gestalta sig i framtiden , lagar , regler , kultur , pension , skatter mm ,Hur fan kan man ingnorera detta ,, ?????helt otroligt , sånt gör mig gnällig ...
:(

Jag tror du har helt rätt! Rökning och alkohol fördärvar kroppen, det blir allt tydligare när man kommer upp i åren.

Träning är ju färskvara så ett par gånger i veckan tror jag är ett minimum om man skall må bra. Kontinuerligt!

Politiken är ju svårt att göra något åt, man mår nog bäst av att bara säga vad man själv tycker och inte reta upp sig på andra.

Farsan är 80 och har ständig värk i höfter och ben men han promenerar med morsan 1-2 tim varje dag och gymmar 3ggr/v. Hade han inte gjort det så hade han hankat fram med rullator.
Värk ingår när man blir gammal å nåt man får ta säger han, å inte som en ursäkt för att skippa motionen då..

Nu är dom här i Thailand och promenerar med stavar på stranden och simmar varje dag. Många upplever träning som något tråkigt och har svårt att motivera sig, det går normalt över efter några mån och efter nåt år kan man inte hålla sig borta. Men man måste över tröskeln och träna minst 3 ggr/v regelbundet, helst mer.

Farsan är 80 och har ständig värk i höfter och ben men han promenerar med morsan 1-2 tim varje dag och gymmar 3ggr/v. Hade han inte gjort det så hade han hankat fram med rullator.
Värk ingår när man blir gammal å nåt man får ta säger han, å inte som en ursäkt för att skippa motionen då..

Nu är dom här i Thailand och promenerar med stavar på stranden och simmar varje dag. Många upplever träning som något tråkigt och har svårt att motivera sig, det går normalt över efter några mån och efter nåt år kan man inte hålla sig borta. Men man måste över tröskeln och träna minst 3 ggr/v regelbundet, helst mer.
Blir väl mest simma pga. regnet och översvämningarna nu ;)

Nu kräver ju kroppens olika muskler minimum 24 timmars vila får att kunna återhämta sig , så tre dagars träning en eller max två dagars vila med gång eller cykel passar mig bra , har kommit så pass långt nu efter snart ett års riktigt regelbunden träning så vikterna börjar bli betydande , frugan har inte fattat detta, hon kör varje dag alla övningar , men kanske med en femtedel av mina vikter .. Iofs börjar hon lägga på i vissa övningar som benböj mm, där är hon grymt stark , ger djäkligt fin rumpa den övningen :thumbsup: Iofs så är hon ju även 19 år yngre , snart dags att åka iväg till gymet 5 min från huset där vi hyr , perfect ;)

Tyvärr inte, ett pass i veckan är nära på meningslöst.

Du brukar ju vara snabb med att skriva det, men jag har sett effekterna på mig själv och det är för mig tillräckligt för att veta att det gör stor nytta. ;) Då avser jag iofs hälsoeffekterna. Kan eventuellt vara andra effekter som jag går miste om. :)

... men jag har sett effekterna på mig själv och det är för mig tillräckligt för att veta att det gör stor nytta. ;) Då avser jag iofs hälsoeffekterna. Kan eventuellt vara andra effekter som jag går miste om. :)

För en helt otränad kan säkerligen en långpromenad varje helg göra skillnad. Kondition/hjärtträning kräver nog "tyvärr" minst 2-3 pass om 30-60 minuter för att du skall förbättras. En del tror att HIT-träning är en genväg, men det finns andra viktiga träningseffekter som man går miste om i så fall.

Styrketräning är inte riktigt mitt gebit, men har förstått att ju äldre vi blir ju viktigare är styrketräningen för att upprätthålla explosiviteten i musklerna. Visst är det sorgligt när äldre knappt kommer ur fåtöljen! För den som lyfter riktigt tungt verkar ett gympass innebära träning av ett fåtal muskler, sedan är det vila en vecka innan muskeln belastas igen. Fast den kategorin förefaller vara på gymmet 1-2 gånger varje dag - finns ju en hel del muskelgrupper som skall gås igenom.

Tror också att vi gamlingar skall se till att vi har aminosyror i blodet i samband med träningen. Kolhydrater är inte lika viktigt ur ett "hälsoperspektiv" även om det kan kännas tung om man inte är "sockerdopad".

Visst är det "skrämmande", att en man som inte tränar har vid 70 års ålder bara drygt halva muskelmassan jämfört med när han var 35 - inte mycket rumpa kvar där inte! Muskler är viktiga för bl a kroppstemperatur och immunförsvar.

Styrketräning skapar en del hormoner som gör att du blir piggare sexuellt och konditionsträning betyder mycket för hjärnan - gäller att sköta om båda huvudena! :nod:

Nu kräver ju kroppens olika muskler minimum 24 timmars vila får att kunna återhämta sig , så tre dagars träning en eller max två dagars vila med gång eller cykel passar mig bra , har kommit så pass långt nu efter snart ett års riktigt regelbunden träning så vikterna börjar bli betydande , frugan har inte fattat detta, hon kör varje dag alla övningar , men kanske med en femtedel av mina vikter .. Iofs börjar hon lägga på i vissa övningar som benböj mm, där är hon grymt stark , ger djäkligt fin rumpa den övningen [emoji106] Iofs så är hon ju även 19 år yngre , snart dags att åka iväg till gymet 5 min från huset där vi hyr , perfect ;)
Kör man riktigt så behöver musklerna 48 tim vila så därför delar man upp kroppen i 3 delar så kan man träna varje dag.

För en helt otränad kan säkerligen en långpromenad varje helg göra skillnad. Kondition/hjärtträning kräver nog "tyvärr" minst 2-3 pass om 30-60 minuter för att du skall förbättras. En del tror att HIT-träning är en genväg, men det finns andra viktiga träningseffekter som man går miste om i så fall.

Styrketräning är inte riktigt mitt gebit, men har förstått att ju äldre vi blir ju viktigare är styrketräningen för att upprätthålla explosiviteten i musklerna. Visst är det sorgligt när äldre knappt kommer ur fåtöljen! För den som lyfter riktigt tungt verkar ett gympass innebära träning av ett fåtal muskler, sedan är det vila en vecka innan muskeln belastas igen. Fast den kategorin förefaller vara på gymmet 1-2 gånger varje dag - finns ju en hel del muskelgrupper som skall gås igenom.

Tror också att vi gamlingar skall se till att vi har aminosyror i blodet i samband med träningen. Kolhydrater är inte lika viktigt ur ett "hälsoperspektiv" även om det kan kännas tung om man inte är "sockerdopad".

Visst är det "skrämmande", att en man som inte tränar har vid 70 års ålder bara drygt halva muskelmassan jämfört med när han var 35 - inte mycket rumpa kvar där inte! Muskler är viktiga för bl a kroppstemperatur och immunförsvar.

Styrketräning skapar en del hormoner som gör att du blir piggare sexuellt och konditionsträning betyder mycket för hjärnan - gäller att sköta om båda huvudena! :nod:

Jag springer upp till gymmet (ca 100 höjdskillnad) ca 2 km och kör ca 1 till 1,5 timmar med vikter och försöker täcka upp så många muskler som möjligt över hela kroppen. Sedan springer jag hem igen. Känner mig väldigt frisk sedan jag började med det, och jobbets hälsokontroll hittar inga fel heller. :) Dessutom kan jag se en tydlig ökning av muskelmassa, men det är egentligen inte så viktigt för mig iofs. Visst kan man träna mer än jag gör och få ännu bättre hälsa, men den här bagatelliseringen av nyttan med måttlig träning förstår jag inte alls. Det avskräcker ju bara personer från att börja öht, eller hur? ;)

Kör man riktigt så behöver musklerna 48 tim vila så därför delar man upp kroppen i 3 delar så kan man träna varje dag.
Helt rätt , jag kör Dag 1 rygg bröst samt mage Dag 2 ben samt mage Dag 3 armar samt mage , Dag 4 promenader eller cykling osv , inte bara om man glömmer benen att se ut som en broiler är inte kul , iofs så har jag naturligt grymt grova lår och vader , eller kanske genom hårt arbete och gym i yngre år , boxningen gav mycket gymträning , mycket snabbhet som jag idag inte har , men kör sandsäck en kvart varje gympass nu , känns helt ok ...

Jag springer upp till gymmet (ca 100 höjdskillnad) ca 2 km och kör ca 1 till 1,5 timmar med vikter och försöker täcka upp så många muskler som möjligt över hela kroppen. Sedan springer jag hem igen.

Det har att göra med s k superkompensation. Just för träning av syreupptagningsförmågan så har kroppen "toppat" och hunnit sjunka tillbaka till tidigare läge innan du kör ditt nästa löppass. Men visst, för en otränad gör säkert löppasset att senor och ligament blir något starkare. Musklerna vänjer sig också vid "nya" rörelser och det kan kanske därigenom bli något mindre energikrävande att springa dina 2x2-pass en gång i veckan.

http://aktivtraning.se/traning/lopning/lopteknik/darfor-kommer-du-att-fa-styrka-genom-traning

För den mer "avancerade" så är samtidig löp och styrketräning inte optimalt - men det är naturligtvis tidsbesparande och ingen större sak för motionären.

Löpträning har sin tid , det gör vi en ggr i veckan , även styrketräning ger dig bättre syresättning , och med mitt hb på straxt under 180 så har jag ganska bra syreupptagning , det är ju vad idrottsmännen brukar ha , har alltid fått frågan om jag idrottar mycket pga att jag så pass bra blodvärden , och nej det är inte farligt ...upp till 180 är helt ok , över bör utredas eller åtmindstonde som min läkare gjorde , jämförde med de vita så att de ligger på normalvärden .
kan nanars var nåt fel med benmärgen vad jag förstod på honom ,,, för höga värden 180> kan ge blodproppar mm. Ligger oftast på runt 176 -178

Så blev det en träningstråd i stället

Sorry offtopic

Gillar inte riktigt att träna på gym och halkade på sidor varför inte gymma.
1 De han installerat en grym maskin, man blir spyfärdig efter en timme, den har allt; snickers, bounty, mars, m&m, mums mums, tutti frutti....

2 jag tränar nästan varje dag, som t ex idag tränade jag nästan..

Följer lite mina gymtankar :cool::p

Tillbaka
Topp