Hämta ut UT i god tid

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

swensen

Medlem
Vill bara dela med mig av vår erfarenhet av byråkratiska akrobattrick.
Vi fick beviljat UT för frugan och barnen den 13 mars, på frågan till Svenska Ambassaden om det fanns någon viss tid man måste hämta ut UT så var svarat att det finns kvar så länge det är giltigt.
OK, Bokade flygbiljetter och 2 nätter i Bangkok så att familjen kunde ta det lugnt och ha lite marginaler ifall någon försening dök upp.
Blev väckt kl 02.00 av en upprörd hustru som fått beskedet att det var 3 veckors väntetid på att få ut UT. Detta beror tydligen på att man nu har ändrat så att UT skall finnas som ett ID-kort med chip. Detta började gälla 20 maj och de som hade färdiga UT och ej hämtat ut dem fick dessa returnerade till Sverige.
Ambassadpersonalen hjälpte dock till att snabbt skapa ett 10dgr turistvisa och med hjälp av Western Union fördes pengarna över till hustrun så att detta kunde betalas. Nu var klockan 06:00 och det var bara att gå till jobbet som en normalt utvilad svensson. ;)

Till råga på allt elände gick flighten över Berlin där familjen nu har tvångsvistats på hotell pga askmolnet.
/ Swensen 8)

Det är riktigt att det numera är väntetid på att få sitt nya UT-kort när ett UT blivit beviljat. De nya korten tillverkas nämligen i Sverige och skickas till ambassaden.

Mvh Thaikonsult

Bara för att vara säker - Vi fick UT beviljat för barnen i februari och skall resa hem med dom 5 juli. Då bör väl UT-korten finnas på ambassaden 4 juli när vi har tänkt att hämta ut dom. Annars får vi hitta på något annat.

"ledarn " sa:
Ett mail till ambassaden löser dina funderingar.......

Dom har alltid svarat snabbt och korrekt då jag har haft frågor..

Med risk för att hamna lite offtopic.

Jag har märkt att det ofta går lite lättare om man låter tjänstmännen förklara precis hur de vill ha det, i kontakt med myndigheterna här i Sverige, är det på samma sätt på ambassaden och migrationsverket?

"ledarn " sa:
Alldeles rätt...... Man ska ALDRIG tala om för en tjänsteman hur det ska gå till !!!

ALLTID fråga som om du var helt dum i huvudet och han/hon är den enda som kan rädda dig... ;D ;D

Så kloka ni är, naturligtvis skall man låtsas vara ett komplett pucko.

Jag har mailat till ambassaden också, får se om det kommer svar imorgon. :wai:

Fick svar från ambassaden idag. Man skall infinna sig där minst tre veckor innan avresa till Sverige om man inte lämnat biometrisk information, detta eftersom UT-korten sedan beställs från Sverige och skickas med kurirpost.

Så där åker man på en extra resa för frugan och barnen bara för att det har kommit en ny bestämmelse med kort varsel. Hade detta varit känt i november så hade man sparat ett par tusen kronor. :'( :'( :'(

Var exakt samma för mig i Måndags då damen var på ambassaden för att få sitt UT stämplat. Icke sa nicke 3 veckor väntetid på det nya kortet med något chip i. Tydligen var det alla länder i EU som ändrade det den 20 maj. Synd att hon åkte en dag försent... Men sånt som händer.

Tack igen.. Hoppas det är fler än jag som trycker karma + /Gazton

Rutinen isig är det nog inget fel på. Men de som redan fått UT faller mellan stolarna när det väl åker till ambassaden och tror dem ska få den vanliga stämpeln

"zetterberg_88 " sa:
Rutinen isig är det nog inget fel på. Men de som redan fått UT faller mellan stolarna när det väl åker till ambassaden och tror dem ska få den vanliga stämpeln

Just det, och det är ett tungt dyrt fall mellan väldigt höga stolar! :( :( :(

Är inte slut på historien riktigt ännu, kan för er berätta att eftersom familjen lyckades ta sig till Sverige på 10dgrs turistvisa så blev det problem när vi på Migrationsverket skulle göra biometrin för UT-kortet. Först skulle de ju ha fått sina svenska personnummer från skattemyndigheten men de kan de inte då de är turister. För att få UT-kortet skulle man ju ha sitt personnummer då detta skall in på UT-kortet. Undertecknad fick Kafkaliknande känslor och detta moment 22 satte den annars lugna Swensen i gungning.

Nu var dock min gissning att flexibilitet som krävdes av statliga tjänstemän borde finnas lättast hos Migrationsverket då Skatteverket är mer fyrkantiga om uttrycket tillåts. Sagt och gjort, åkte till Migrationsverket och de klarade av att lösa det hela utan personnummer men tyckte samtidigt att det hela var mycket märkligt hanterat. Åkte sedan till Skatteverket och anmälde familjen som nyanlända. Enda komplikationen är att UT-kortet ej går att skicka till hustrun och barnen utan vi får ta en tur till Göteborg igen och hämta dessa om 10dagar.

Kan även nämna att hustrun ringde till Svenska ambassaden i April och frågade om detta med uthämtning av UT och fick svaret att det gick bra att göra samma dag, min gissning är att ambassadpersonalen fått information rätt sent om det nya EU-direktivet.

Nu är i varjefall allt ok och solen skiner även på oss!
/Swensen 8)

"swensen " sa:
Är inte slut på historien riktigt ännu, kan för er berätta att eftersom familjen lyckades ta sig till Sverige på 10dgrs turistvisa så blev det problem när vi på Migrationsverket skulle göra biometrin för UT-kortet. Först skulle de ju ha fått sina svenska personnummer från skattemyndigheten men de kan de inte då de är turister. För att få UT-kortet skulle man ju ha sitt personnummer då detta skall in på UT-kortet. Undertecknad fick Kafkaliknande känslor och detta moment 22 satte den annars lugna Swensen i gungning.

Nu var dock min gissning att flexibilitet som krävdes av statliga tjänstemän borde finnas lättast hos Migrationsverket då Skatteverket är mer fyrkantiga om uttrycket tillåts. Sagt och gjort, åkte till Migrationsverket och de klarade av att lösa det hela utan personnummer men tyckte samtidigt att det hela var mycket märkligt hanterat. Åkte sedan till Skatteverket och anmälde familjen som nyanlända. Enda komplikationen är att UT-kortet ej går att skicka till hustrun och barnen utan vi får ta en tur till Göteborg igen och hämta dessa om 10dagar.

Kan även nämna att hustrun ringde till Svenska ambassaden i April och frågade om detta med uthämtning av UT och fick svaret att det gick bra att göra samma dag, min gissning är att ambassadpersonalen fått information rätt sent om det nya EU-direktivet.

Nu är i varjefall allt ok och solen skiner även på oss!
/Swensen 8)

Ja tänk så mycket problem och pengar man hade sparat om det hade funnits bättre framförhållning när det gäller detta. Konstigt dock att det skulle vara så svårt att få UT-korten utan personnummer, ingen som får sitt på ambassaden har ju något sådant. :-\ :-\ :-\

Det tog på pricken en vecka för tjejen att få detta "UT-kort" klart. Mindre än vad dem hade sagt.

Frugan skall in på ambassaden i morgon med barnen för att lämna biometrin. Hoppas att allt går bra nu, men det är ju 3,5 vecka tills vi skall åka hem till Sverige så det borde vara lugnt. :)

För oss tog det 13 dagar från godkännande datum tills kortet ankom Ambassaden, På Måndag den 27:e kan min tjej hämta kortet, då har det gått 17 Dagar,
Jag skickade ett mail till Ambassaden och frågade och fick snabbt svar idag :thumbsup:

På Tisdag kommer hon till Sverige :D Fytusan vad skönt att denna långa tråkiga väntan snart är över :love_transparent:

"Mille1000 " sa:
För oss tog det 13 dagar från godkännande datum tills kortet ankom Ambassaden, På Måndag den 27:e kan min tjej hämta kortet, då har det gått 17 Dagar,
Jag skickade ett mail till Ambassaden och frågade och fick snabbt svar idag :thumbsup:

På Tisdag kommer hon till Sverige :D Fytusan vad skönt att denna långa tråkiga väntan snart är över :love_transparent:

Ett stort Grattis till er båda. :) Ha en skön sommar.

"Mille1000 " sa:

Stort grattis!!! :thumbsup:

Det var ungefar samma tid for barnens UT-kort. Dom ringde fran ambassaden igar och sa att dom hade kommit, sa det ar bara att aka hem den 5 juli!

Då är allt klappat och klart då. Papperna är klara och möblerna ihopskruvade. Fan Berra du sköter dej bra även på landbacken :D

"Rolf " sa:
Då är allt klappat och klart då. Papperna är klara och möblerna ihopskruvade. Fan Berra du sköter dej bra även på landbacken :D

Man forsoker gora sitt basta. Men utan CM sa hade jag inte haft en aning om UT-korten, sa tack Thaikonsult for den infon! :wai:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
1
Visningar
1 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp