Har du gått och fått Expatitis? Vilka är symptomen?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Grannen Olsson

Aktiv medlem
Expatitis var något nytt för mig. Jag hade aldrig hört talas om Expatitis före @Banglassi nämnde det i en tråd och länkade till en intressant artikel på Chiangraitimes (CRT). Jag har nu plöjt igenom den artikeln, träffsäker och rolig läsning får jag säga. Nedan ett kort fritt översatt citat från artikeln.

Många västerlänningar kommer till Thailand för att bo och arbeta med orimligt högt ställda förväntningar. Flera har tidigare varit på semester i Thailand och förväntar sig ett liv med en himmel utan moln. De flesta får ett abrupt uppvaknande som gör dom ofta till cyniska, bittra och arga gnällspikar som ser sig själva som offer. De är miserabla och får ofta andra människor att bli också bli det. Orsaken till detta är att dom utvecklat ett sjukdomstillstånd, jag kallar det för Expatitis och allt som görs i syfte att komma ur tillståndet förvärrar situationen skriver CRT.

Läs hela artikeln i original på http://www.chiangraitimes.com/?p=30328

Nu är det väl bäst att säga att mitt inlägg är gjort med "glimten i ögat", jag vill inte direkt eller indirekt peka ut eller klanka ner på någon särskild person vare sig här på forumet eller på andra forum. Expatitis är ingen vedertagen diagnos och jag är absolut ingen läkare.

What I find funny about this article is it's negative tone, when telling others to not be negative......apparently the author has had some negative interaction with foreigners and instead of making an attempt to understand what it is about Thais that can cause frustration it blames the foreigners and tries to label them all as druggies and drinks, yet when last I checked Thai prisons were full of Thais and not foreigners.

I have had many a happy year here and love this country but the types of stereotypical anti-foreigner views expressed in this article sadden me.:nod:

What I find funny about this article is it's negative tone, when telling others to not be negative......apparently the author has had some negative interaction with foreigners and instead of making an attempt to understand what it is about Thais that can cause frustration it blames the foreigners and tries to label them all as druggies and drinks, yet when last I checked Thai prisons were full of Thais and not foreigners.

I have had many a happy year here and love this country but the types of stereotypical anti-foreigner views expressed in this article sadden me.:nod:

Se så, det var inget som var riktat mot någon speciell person som sagt. Inget att bli ledsen för. Men fenomenet förekommer och jag har själv sett det. ;)

Det vet alla @Phonta att du gör. Nu finns det nog ingen här på detta forum men det finns på andra forum är jag säker på. De är allmänt bittra, klankar ner på thailändare, särskilt på kvinnor som de ser som lägre stående. De ser ner på thailändska seder och bruk, menar att thai är oerhört egoistiskt folk och bara tänker bara på sig själva. ;)

Vita medelålders män är ingen utsatt grupp i samhället så lite "satir" får vi väl tåla ;)

menar att thai är oerhört egoistiskt folk och bara tänker bara på sig själva.

Nej inte alla naturligtvis finns undantag , dock vill jag påstå att Thailändare generellt är ett egoistiskt folkslag , har man bott här en längre tid och missat det så är man nog ganska blind eller kanske inte vill se.... Det gäller inom ganska många områden faktiskt och inget nedvärderande utan bara ett krasst konstaterande , JAG FÖRST gäller i allt , ta tillex matköer , i butiker , samt framförallt i trafiken , har aldrig i Sverige varit med om en sådan nonchalans gentemot sina medmänniskor , man tränger sig gärna och ofta före i köer .. Blir man tillsagd ,vilket jag med ett leende gör så blir de ofta mycket upprörda och "Losar facet " Men det skiter jag i ....:):):):):)

@Phonta jag undrar om du vart i Kina? Har hört att de enna riktiga experter i att skita i andra och att tränga sig före och skita ner osv... Inget land för mig.

Jag kan faktiskt inte helt hålla med om trafiken, alla trängs och det får man vänja sig vid, städerna e stora och alla vill komma fram. Veva ner rutan och se vänligt mot dina medtrafikanter så stannar de och släpper ut dig, funkar alltid.

Matköer händer det ibland att man råkar komma fram samtidigt i kön och jag får ofta en vink om att jag kan gå före... Inte alls så stressat som i Sverige vissa gånger,...

Men det e klart jag tror inget folk gillar att bli tillsagt då den gör fel, inte bara en Thaigrej..

Ha det gott! /K

Vanligt folkvett och hyfs är väl det minsta man kan begära att folk visar. Förvisso är vi gäster i Thailand och jag anser att man då måste acceptera seder och bruk. Men samtidigt måste folk visa respekt, och det tycker jag att man gör i dom allra flesta fall.

Vanligt folkvett och hyfs är väl det minsta man kan begära att folk visar. Förvisso är vi gäster i Thailand och jag anser att man då måste acceptera seder och bruk. Men samtidigt måste folk visa respekt, och det tycker jag att man gör i dom allra flesta fall.;):thumbsup:

Krister skrev :@@Phonta jag undrar om du vart i Kina? Har hört att de enna riktiga experter i att skita i andra och att tränga sig före och skita ner osv... Inget land för mig.

Ja kanske är de värre då , kanske nåt som är signifikant för de Asiatiska folken , och visst vill alla fram först .....
hur nu det skall gå till? , man skapar en extra fil när det bara finns plats för en fil tillex .. Och den "fina damen" på banken som bara kliver in framför i kön , hur tycker du man skall behandla henne , själv säger jag med ett leende ,
"Ursäkta , men kön börjar där " Och det gör jag naturligtvis på Thai . ... tycker inte man skall acceptera den stilen överhuvudtaget, men det finns ju skitfolk av alla de sorter och massor av skit-faranger här i Pattis :)

sist det hände mig va på incheckningen Norwegian på Suvan. Jag ställde mig sist i kön och två min senare kom det ett fint äldte stoclholmspar och ställde sig före. Jag sa inget men väl framme vifd banden knödde jag mig före och blockerade eventuella försök till en kontring. Då får man sig en frän kommentar, men jag låtsas inte förstå deras språk

Det hjälper knappast att jämföra Thais med Kineser, då är vi på den nivån sååå många faranger har problem med på andra forum. DVS jämföra Faranger med Faranger. Jag menar, vi är inte Fransmän! Thailändare är inte Kineser! Ge upp!!

I Thailand kan man beklaga sig över saker här, Thailändare som bor i Sverige kan göra det samma. Men det vore ju fel om de sa "ja, men Tyskarna är minsann värre" i Sverige. Det har liksom noll med Sverige att göra.

Tro mig, jag lider av '1-timmes-expatitis'- Jag får nog och går över gränsen till och från när allt går emot mig (kom igen, jag är bara 30+. Jag bråkar inte med folk och har aldrig varit i fight, men jag får likväl nog till coh från - något min fru oftast får ta, tyvärr, men det går jämt ut då jag får ta hennes hat mot sitt jobb :) )

(Spelning ikväll, party party, nackdelen med att vara trubadur = glöm bort att tacka nej till drinkar, då folk köper dem till dig utan att du vill det, och du framstår dåligt om du inte tackar ja till det folk ger... Baren "tvingar mig" att tacka ja.. Huuuu vilket hemskt liv jag lever :P 5555 ....nu sömn sömn, ZZzzzzz)

Kanske man måste se det i ett vidare perspektiv. Krister sa "Kina" ja, har någon av er varit i Indien? 20 gånger värre. Thailand är ett oerhört kultiverat och verserat land i jämförelse när det kommer till hänsyn och etikett.

Man får nog se historiskt när det gäller uppförandekoder mm. Vilket samhälle har människor levt under i kanske hundratals år. Noll demokrati, noll system socialt, noll trygghet osv. Du har bara och än idag bara dig själv och då gäller "först till kvarn får först mala". Sådant tar lång tid att förändra som så mycket annat när det gäller länder som Thailand och andra liknande.

Att rafsa åt sig, trängas, gå före eller att helt enkelt ta för sig är deras trygghet att få något överhuvudtaget. Visst allt fler får det bättre och det går framåt men nedärvda mönster genom århundraden förändras inte i ett huj.

Allt detta som vi uppfattar som ouppfostrat är fullkomligt normalt för en thai, indier, laot, vietnames, kines eller vad det nu är och slika beteenden är allmänt accepterat, men vi har givetvis problem med detta för vi är ju uppväxta i en helt annan värld där vi inte behöver slåss i kön eller för vårt dagliga bröd.

Köpte biljett en gång i Chennai Tamil Nadu till Kerala och stod framme i luckan och en gubbe bara tränger sig framför mig och börjar tjafsa med damen i luckan varpå jag sa till honom att ställ dig längst bort i kön, du ser väl att jag expedieras nu och han bara sa Yes Sir och gick, alltså inga sura miner för spelets är sådant alla är inbegripna med att så här är det.

Vi har alla olika upplevelser, men jag har varit tillräckligt mycket i Thailand och har tillräcklig med kunskaper om deras samhällsbild för att påstå att Thai är oerhört vänliga och ödmjuka samt hänsynsfulla när man tänker på vilken samhällsbild de levt i under hundratals år.

Jag tror tyvärr att vi västerlänningar alldeles för mycket jämför våra egna samhällen när vi skall bedöma andras, det går inte, speciellt inte en så väsensskild kultur som den thailändska är i förhållande till vår egen. Vett och hyfs som Berra sa, kan te sig väldigt olika i olika delar av världen, vad som är hyfs här är inte hyfs där osv.

Lyco

Tycker inte att Svenskar är nåt bättre än Thai när det gäller ego knö sig, i Sverige växer det ut horn i pannan på folk när dom sätter sig i bilen, hetsig aggresiv körning och gör nån annan trafikant nåt fel blir det tutning med både ljus å horn och fingrar visas. Händer ju tom att folk stannar å slåss och tom har ihjäl varandra.
Gbg i rusningstrafik är fn mycket värre än Hua Hin iaf, men möjligt att det är värre i Pattaya //onödig ironisk pik till annan medlem borttagen//

Senast redigerad av en moderator:
Jag tror tyvärr att vi västerlänningar alldeles för mycket jämför våra egna samhällen när vi skall bedöma andras, det går inte, speciellt inte en så väsensskild kultur som den thailändska är i förhållande till vår egen. Vett och hyfs som Berra sa, kan te sig väldigt olika i olika delar av världen, vad som är hyfs här är inte hyfs där osv.

Lyco: Tror detta är ett bra sätt att se det hela på ..............;)

Det är ju helt sant att "Svenskar" inte är bättre , det tutas och pekas finger samt utbryter slagsmål , till och med att de skjuter varandra , vad detta är för folk vet jag ej , men om jag går tillbaka till 70 talet så var detta mycket ovanligt ..
Vet inte vad detta kan bero på , kanske vi har fått mer "Hetlevrade Svenskar" i vårt gamla fosterland .. jag kände inte igen mig när jag var "hemma" sist i Augusti förra året.....

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp