Hasse

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej,
Nära Chumphon i södra Thailand finns en ort som heter Tha Sae (eng. stavning)ท่าแซะ och uttalet på den sista stavelsen där är väldigt lik "sse" i Hasse, men eftersom "ha" är kort skulle jag vilja föreslå följande: ฮะแซะ
Hälsningar J-L
 
Hej,
det är ju alltid svårt det här med transkribering men man bör ju sträva efter ett så lika uttal som möjligt. I det första förslaget blir det ju "hanse" och i det andra "hatsee"´,
J-L
 
Ursäkta att jag bråkar, men dubbelskrivning på svenska kan ju inte dubbelskrivas på thai. "s" som slutkonsonant uttalas ju som du vet "t" och det blir alltså "Hatsee"

J-L
 
""John-Lennart Andersson" " sa:
Ursäkta att jag bråkar, men dubbelskrivning på svenska kan ju inte dubbelskrivas på thai. "s" som slutkonsonant uttalas ju som du vet "t" och det blir alltså "Hatsee"

J-L
Hej John-Lennart, :wai:

Jag förstår hur du menar,men menar ändå att det trots allt blir Hasse med min stavning. :)
Om du skriver ฮัส så blir uttalet haht med ett T-ljud på slutet,men om du då skriver dit en stavelse till bakom så uttalas det faktiskt som Hasse ฮัสเซ่ :thumbsup:
Jag gjorde ett litet uttals-expriment på kul i dag med tre stycken ovetande försöks-objekt och fick samma resultat med alla tre,nämligen Hasse :nod:
Gör gärna samma test själv med några Thailändare medan du lyssnar på deras uttal och berätta sedan för oss hur det lät... :!:
Mina försökskaniner visste inte ens att ฮัสเซ่ är ett namn. :D

mvh
Shaowpanyaa
 
Rätt Shaowpanyaa!

Min försökskanin uttalade det definivt som Hasse, och hon visste heller inte att det var ett svenskt namn.
Kanske inte exakt med samma tonering som på svenska, men så nära man kan komma.
Vi säger Hasse med betoning på a och e. Min försökskanin uttalade det med tydlig betoning på a och ett icke-betonat, kanske något fallande e.
Så nära man kan komma!

/MacArthur
 
OK, jag ger mig. Jag har inte haft tillfälle att pröva någon försökskanin än, men det behövs nog inte. Det är nog som Shaowpanyaa skriver att det bara är i riktigt slutljud som det blir "t".
Hälsningar J-L
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 
 
Tillbaka
Topp