Hej Kurant, tänkte att du ville ha lite uppdatering, även om du redan "vet allt".
I september var jag där på besök precis som jag skrev att jag skulle göra. Vi fungerade precis så bra ihop som jag hade hoppats på. Så fort jag kommit hem bestämde vi oss för att lämna in en ansökan om uppehållstillstånd, trots att du skrev att jag i princip kunde glömma det efter att bara träffats 1 gång.
I mars månad hade vi inte hört något ännu, så då bestämde vi oss för att lämna in en ansökan om besöksvisum, trots att du skrev att också i princip bara är att glömma om man bara träffats en gång. Då kunde hon komma i maj tänkte vi och stanna över sommaren medans vi väntade på beslut om UT.
Vi bokade aldrig flygbiljett eftersom vi inte visste om hon skulle få besöksvisum. Trots att många menade på att mer eller mindre är ett krav. Jag läste på och hittade inga sådana krav för att bli beviljad besöksvisum.
Hon fick besökstid en fredag i mars, på torsdagen veckan efter var besöksvisumet godkänt.
På måndagen veckan efter fick jag mejl om att dom startat våran ansökan om UT. Eftersom hon inte får vistas i Sverige under tiden bestämde vi oss för att vänta med besöket.
25 april får hon intervjutid för UT. I förrgår onsdagen 29 maj fick jag mejl om det är beviljat. Nu väntar vi bara på id-kortet sedan kommer hon
Om du ska ge tips och råd på forum, föreslår jag att du har lite kött på benen innan du skriver något. Du hade uppenbarligen haft totalt fel i mitt fall. Väljer du att skriva något kan skriva " jag har hört" eller " för en vän gick det såhär". När allting du skriver nu har motbevisats så blir hela ditt inlägg mest bara pinsamt.
Orimlig självsäkerhet får man oftast tillbaka förr eller senare.
Nu ska jag försöka hitta läroböcker så att hon kan bli duktig på svenska.
Med vänliga hälsningar Emil Hasselqvist