Helt grön på detta, detta var inte min mening

Det är ett absurt system. Vi flyttar i alla fall. Frugan har ett Schengen visum som ger henne 90 dagar, ett brittiskt visum som ger henne 180 dagar och ett amerikansk visum som ger henne 180 dagar samt ett Hong Kong ID-kort så vi får väl flytta runt. Det öppnar också upp möjligheten för mig att inte skatta någonstans...Helt jävla absurt.
Japp, sjukt därför vi la ner nu blir fru och barn turister i Sverige och jag turist i Thailand.
Funkar ju med mitt yrke.

Japp, sjukt därför vi la ner nu blir fru och barn turister i Sverige och jag turist i Thailand.
Funkar ju med mitt yrke.
Är lillgrabben svensk medborgare?

Får thaiturister 30 dagar, eller blir det 90 dagar när de ansöker om turistvisa? Vill minnas att frun kom hit på 90 dagar och att vi besökte immigrationsverket i Kållered för att ansöka om ytterligare 90 dagar efter några månader.

Får thaiturister 30 dagar, eller blir det 90 dagar när de ansöker om turistvisa? Vill minnas att frun kom hit på 90 dagar och att vi besökte immigrationsverket i Kållered för att ansöka om ytterligare 90 dagar efter några månader.
Han är svensk och har svenskt pass så där är lugnt.
Inga planer på att hänga i Sverige med längre mellanrum än 90 dagar.
Min huvudpunkt är i Thailand, huset i Sverige semesterhus och nåt jag mellanlandar och skriver mig på.
Som sjöman har man ju lite annorlunda fri-tid.

Vakna upp, tror du inte jag har koll på det innan köper.
TRor du ärligt att jag är dum i huvudet och inte går igenom innan jag köper nåt?

Hej Kurant, tänkte att du ville ha lite uppdatering, även om du redan "vet allt".

I september var jag där på besök precis som jag skrev att jag skulle göra. Vi fungerade precis så bra ihop som jag hade hoppats på. Så fort jag kommit hem bestämde vi oss för att lämna in en ansökan om uppehållstillstånd, trots att du skrev att jag i princip kunde glömma det efter att bara träffats 1 gång.
I mars månad hade vi inte hört något ännu, så då bestämde vi oss för att lämna in en ansökan om besöksvisum, trots att du skrev att också i princip bara är att glömma om man bara träffats en gång. Då kunde hon komma i maj tänkte vi och stanna över sommaren medans vi väntade på beslut om UT.
Vi bokade aldrig flygbiljett eftersom vi inte visste om hon skulle få besöksvisum. Trots att många menade på att mer eller mindre är ett krav. Jag läste på och hittade inga sådana krav för att bli beviljad besöksvisum.
Hon fick besökstid en fredag i mars, på torsdagen veckan efter var besöksvisumet godkänt.
På måndagen veckan efter fick jag mejl om att dom startat våran ansökan om UT. Eftersom hon inte får vistas i Sverige under tiden bestämde vi oss för att vänta med besöket.
25 april får hon intervjutid för UT. I förrgår onsdagen 29 maj fick jag mejl om det är beviljat. Nu väntar vi bara på id-kortet sedan kommer hon :)

Om du ska ge tips och råd på forum, föreslår jag att du har lite kött på benen innan du skriver något. Du hade uppenbarligen haft totalt fel i mitt fall. Väljer du att skriva något kan skriva " jag har hört" eller " för en vän gick det såhär". När allting du skriver nu har motbevisats så blir hela ditt inlägg mest bara pinsamt.

Orimlig självsäkerhet får man oftast tillbaka förr eller senare.

Nu ska jag försöka hitta läroböcker så att hon kan bli duktig på svenska. :)

Med vänliga hälsningar Emil Hasselqvist
Kul för dig och din partner! Stort kul!

Nån skrev nåt smart här för rätt länge sen, att man ska inte gå till forum för att fråga om visum frågor.

De som svarar här kanske viste hur det var för 10-20 eller fler år sen.

Får väl säga grattis och jag trodde inte skulle gå så enkelt.

Men det är fler i år som fått visum åt kvinnor som dom bara träffat en kortare tid.
Träffade en gubbe i Thailand i februari som var där i en månad och träffade en kvinna som hade en massagesalong.
Hon har nu fått visum till Sverige.

Något sånt gick inte 2022 och -23 att bjuda in en flickvän.
I de flesta fall avslag med motiveringen att relationen inte ansågs tillräckligt stark.

Tydligen är det en liberalare syn på vad som räknas som gf-partner och släktingar när man bedömer ansökan.

Att det gått så fort med ansökan för uppehållstillstånd för bosättning är förvånande, har bekanta som fortfarande väntar på kallelse till intervju efter mer än 7 månader.
Dom har bott ihop i flera år i Thailand men tänker flytta till Sverige nu.

Sverige var svårast att få visum till för något år sedan, över 50% avslag.
Ja, jag har förstått att det kan ibland vara lite av ett lotteri tyvärr. Så nu är jag glad att det ändå gick så smidigt för oss två. Men Sanphaphon ska ha mycket kred också. Hon var extremt noggrann med alla papper, hon gjorde till och med fotoböcker och tog med. Sedan är hon snällheten själv, och det märks när man pratar med henne, det hjälper såklart också till.

Grattis! Givetvis, men samtidigt måste jag säga att jag blir lite irriterad. Inte på dig givetvis, men på systemet.

Jag och min fru har varit gifta in 25 år, har en svensk dotter som är 18 år, min fru har varit i Sverige runt 50 gånger, jag har en bra svensk lön och vi har en stor lägenhet i Vasastan. Nu, efter 8 månader, ska min fru göra sin intervju och efter det tar det förmodligen ytterligare 2 månader innan hon får UT.

Bara att inse att det är lite av ett lotteri och jag gläds över att du hade tur!
Ja, ju mer jag läst på, det mer märker jag vilka stora skillnader det kan vara tyvärr. Man kan lätt bli lite irriterad. När jag var som mest irriterad i vintras och beklagade mig över svenska myndigheter till Sanphaphon var hon lika glad och positiv som alltid och sa bara: Du får inte vara arg på dom Emil, dom gör bara sitt jobb, det ordnar sig.
Jag har tänkt på den inställningen många gånger efter det och känner att det är en fin syn på livet, en sådan person vill jag leva med och en sådan person vill jag försöka vara.

Det löser sig snart Atom

Mvh Emil

Polares fru från Malaysia gjorde intevjun för över 1 år sen, inte klart än.
Oj, men då måste det vara något som Migrationsverket inte är nöjda med. Normalt sett tar dom ett beslut ganska så direkt efter intervjun förutsatt att dom fått in alla dokument, precis som i vårat fall.

Oj, men då måste det vara något som Migrationsverket inte är nöjda med. Normalt sett tar dom ett beslut ganska så direkt efter intervjun förutsatt att dom fått in alla dokument, precis som i vårat fall.
Nja, ni har något rekord i alla fall.

De flesta har inte ens fått en handläggare på Migrationsverket efter ett halvår efter intervjun.
Dessutom fått vänta i många månader på en tid för intervju.

Snitttiden för 2 årigt TUT är 13-18 månader efter intervjun är gjord.

En ansökan för visum har ambassaden mandat att ta.
Det avgörs inom 10 arbetsdagar.

Nja, ni har något rekord i alla fall.

De flesta har inte ens fått en handläggare på Migrationsverket efter ett halvår efter intervjun.
Dessutom fått vänta i många månader på en tid för intervju.

Snitttiden för 2 årigt TUT är 13-18 månader efter intervjun är gjord.

En ansökan för visum har ambassaden mandat att ta.
Det avgörs inom 10 arbetsdagar.
Jaha? Nu blir jag konfus här. Jag trodde det var så att ärendet ligger och väntar tills en handläggare öppnar det. Han/hon tar sedan ett beslut om det är tillräckligt seriöst för en intervju, i så sådant fall ber han ambassaden att kalla in personen på intervju. Efter intervjun tar han ett beslut baserat på resultatet på intervjun och jag förmodar någon form av kommentar från ambassaden hur dom upplevde personen. Är alla dokument i ordning så tas sedan ett beslut.
Jag mejlade en fråga, minns inte vad, till min handläggare, han svarade bara att beslutet tas direkt efter intervjun förutsatt att alla papper är i ordning. Han preciserade inte vad DIREKT betyder men för mig är det inom en månad, vilket det i princip blev också.
Några dagar efter intervjun fick jag en fråga från MV om att lämna in papper på min inkomst, en gång till, vilket var lustigt eftersom Sanphaphon hade med dom dokumenten till intervjun. Men det är meningslöst att ifrågasätta MV, det är bara att gilla läget och göra som dom säger. Det var ju lätt fixat.

Ambassaden kallar väl inte själva till intervju, det är väl MV som ber dom göra det? Det måste i så fall innebära att när du blir kallad till intervju har du också en handläggare. Så verkade det i alla fall vara för mig, jag fick ett mejl från min handläggare om att dom startat våran ansökan och att vi skulle nu boka en tid på ambassaden för intervju.

Men allt detta är min erfarenhet, jag kan ju såklart inte tala för andra.

Jaha? Nu blir jag konfus här. Jag trodde det var så att ärendet ligger och väntar tills en handläggare öppnar det. Han/hon tar sedan ett beslut om det är tillräckligt seriöst för en intervju, i så sådant fall ber han ambassaden att kalla in personen på intervju. Efter intervjun tar han ett beslut baserat på resultatet på intervjun och jag förmodar någon form av kommentar från ambassaden hur dom upplevde personen. Är alla dokument i ordning så tas sedan ett beslut.
Jag mejlade en fråga, minns inte vad, till min handläggare, han svarade bara att beslutet tas direkt efter intervjun förutsatt att alla papper är i ordning. Han preciserade inte vad DIREKT betyder men för mig är det inom en månad, vilket det i princip blev också.
Några dagar efter intervjun fick jag en fråga från MV om att lämna in papper på min inkomst, en gång till, vilket var lustigt eftersom Sanphaphon hade med dom dokumenten till intervjun. Men det är meningslöst att ifrågasätta MV, det är bara att gilla läget och göra som dom säger. Det var ju lätt fixat.

Ambassaden kallar väl inte själva till intervju, det är väl MV som ber dom göra det? Det måste i så fall innebära att när du blir kallad till intervju har du också en handläggare. Så verkade det i alla fall vara för mig, jag fick ett mejl från min handläggare om att dom startat våran ansökan och att vi skulle nu boka en tid på ambassaden för intervju.

Men allt detta är min erfarenhet, jag kan ju såklart inte tala för andra.
Intervjuerna görs i Bangkok men handläggningen sker i Sverige.

Ja man får ett meddelande om att boka en tid efter ansökan är gjord.

De jag känner till har fått vänta väldigt länge innan en handläggare fått ärendet på sitt bord efter intervjun.

Men ärendet är skapat och det finns ingen förtur om det inte finns särskilda skäl som barn involverade.

Normalt en lång process för att få flytta till Sverige och bosätta sig där.

Visumansökan har man lagt ut på en extern firma VfsGlobal och Ambassaden har mandat att bevilja upp till 90 dagar för att vistas inom Schengen.

Lugn och fin nu, detta kan ta 3-4 år innan du upptäcker detta (det är inte säkert att det blir så, men det är inte ovanligt) Får hoppas att det funkar för er.

Trist attityd. Vad jag förstått så är du runt 80 och uppenbarligen funktionell analfabet, så med all säkerhet är du en fattigpensionär som fått ihop det med en fattig bondtjej som ville få ett par tusen Baht extra per månad för att låta dig // henne en gång i månaden.

Riktigt så pissiga liv har inte alla.

Senast redigerad av en moderator:
Trist attityd. Vad jag förstått så är du runt 80 och uppenbarligen funktionell analfabet, så med all säkerhet är du en fattigpensionär som fått ihop det med en fattig bondtjej som ville få ett par tusen Baht extra per månad för att låta dig // henne en gång i månaden.

Riktigt så pissiga liv har inte alla.
Vad händer här? Pratar ni om västerländska kvinnor?

Tillbaka
Topp