Helt grön på detta, detta var inte min mening

Nu har nog Advokaten kollat för mycket på amerikanska tv serier....

Vi har fri bevisprövning i Sverige.

stämmer alldeles bra, fri bevisföring, regleras i rättegångsbalken, och domstolen avgör om detta kan användas som ett bevis, bevisvärdering, om jag tittar på amerikanska tv-serier?, här vill jag nog lägga in en skarp protest, tittar inte på kriminal-serier, men däremot så avnjuter jag gärna en dokumentär om cold case....

Det blir kulturkrockar när svenska män ingår äktenskap med thai, det är för dom till stora delar ett ekonomiskt avtal.

I det fallet är det inte thailändare som är annorlunda utan vi. För nästan hela världen är äktenskapet ett ekonomiskt avtal och så var det även i Sverige för inte allt för länge sedan. Med större ekonomiska skillnader och ett allt glesare socialt skyddsnät är vi nog dessutom snart där igen.

Dessutom, det är ju ett ekonomiskt avtal, annars skulle ju exempelvis inte äktenskapsförord finnas.

I det fallet är det inte thailändare som är annorlunda utan vi. För nästan hela världen är äktenskapet ett ekonomiskt avtal och så var det även i Sverige för inte allt för länge sedan. Med större ekonomiska skillnader och ett allt glesare socialt skyddsnät är vi nog dessutom snart där igen.

Dessutom, det är ju ett ekonomiskt avtal, annars skulle ju exempelvis inte äktenskapsförord finnas.
Håller med men håller inte med.
Ekonomiskt avtal finns inte här, hennes mark är våran mark, hennes hus är vårat hus, min condo är våran condo, min bil är våran bil.
Inget personifierat utan vårat, vi har inte jag eller hon.
Sen kanske folk inte tror på det men så är det i vårat förhållande.

Men förstått att i Sverige idag delar man upp ekonomi men inget jag är uppväxt med utan här är gemensam ekonomi.
Vad vi har ihop att röra oss på.

Ekonomiskt avtal finns inte här, hennes mark är våran mark, hennes hus är vårat hus, min condo är våran condo, min bil är våran bil.

Varken jag eller frugan hade barn sedan tidigare och vi var både i 20-årsåldern när vi gifte oss så vi satt inte på några förmögenheter. I vårt fall var därför prenup etc onödigt men i grunden är ändå ett äktenskap ett ekonomiskt avtal. Frugan har dessutom inga syskon så i vårt fall är det väldigt enkelt.

Varken jag eller frugan hade barn sedan tidigare och vi var både i 20-årsåldern när vi gifte oss så vi satt inte på några förmögenheter. I vårt fall var därför prenup etc onödigt men i grunden är ändå ett äktenskap ett ekonomiskt avtal. Frugan har dessutom inga syskon så i vårt fall är det väldigt enkelt.
Visst är det ekonomiskt fall, tänk vad mycke pengar jag hade haft utan barn och fru.
Jag har levt det livet, var förfärligt, vafan skall jag göra imorgon.

Så är det nog för de flesta i ett förhållande/äktenskap men allt det där försvinner som en avlöning den dan det är dags att separera och en helt ny värld uppstår helt plötsligt när båda parter helt plötsligt antar favoritordet "min"

Så är det nog för de flesta i ett förhållande/äktenskap men allt det där försvinner som en avlöning den dan det är dags att separera och en helt ny värld uppstår helt plötsligt när båda parter helt plötsligt antar favoritordet "min"
Jag har skiljt mig en gång här nere och gick ju lätt, bara en signatur.

Tror du avser sambolagen, om ni bor i en hyreslägenhet och ni ska separera och hon har barn under 18 år så har du inte en chans att få bo kvar, om du kan få henne att skriva på ett upphävande av erat samboförhållande det finns färdiga blanketter, så kan du hädan efter gå och lägga dej i lugn och ro;)

Tror du avser sambolagen, om ni bor i en hyreslägenhet och ni ska separera och hon har barn under 18 år så har du inte en chans att få bo kvar, om du kan få henne att skriva på ett upphävande av erat samboförhållande det finns färdiga blanketter, så kan du hädan efter gå och lägga dej i lugn och ro;)
Nej. Jag pratar generellt om separationer

Så är det naturlightvis i ett väl fungerande jämbördigt förhållande, i alla fall tills det inte längre fungerar väl, då inser den utan Thailändskt medborgarskap att detta är just Thailand, och inte alls som i Sverige. men detta vet du redan

Du har helt rätt, jag har minst två ggr under mitt leverne kunnat konstatera att du tror dig känna en person, i dessa fall en kvinna. Men den dagen ni skall gå skiljda vägar och dela boendet samt allt ni "äger tillsammans " då ser man oftast en helt annan människa i sin tidigare "älskade hustru" helt plötsligt så är det djäkligt bra med diverse regler och lagar som finns i bla. Sverige.
Här i Thailand är det inte alltid det blir som det har ingåtts i diverse usufrucht eller leasingavtal. Det finns åtskilliga exempel på detta.
Iofs även exempel på att det har fungerat efter avtal.
Men som jag skrev, inget är hugget i sten här och det kan gå djäkligt fel

Du har helt rätt, jag har minst två ggr under mitt leverne kunnat konstatera att du tror dig känna en person, i dessa fall en kvinna. Men den dagen ni skall gå skiljda vägar och dela boendet samt allt ni "äger tillsammans " då ser man oftast en helt annan människa i sin tidigare "älskade hustru" helt plötsligt så är det djäkligt bra med diverse regler och lagar som finns i bla. Sverige.
Här i Thailand är det inte alltid det blir som det har ingåtts i diverse usufrucht eller leasingavtal. Det finns åtskilliga exempel på detta.
Iofs även exempel på att det har fungerat efter avtal.
Men som jag skrev, inget är hugget i sten här och det kan gå djäkligt fel

Finns en bra "tumregel" vid diverse engagemang i Thailand som är att man inte ska satsa mer än man är beredd att förlora. Gäller både relationer och företag/affärer

Senast ändrad:

Tillbaka
Topp