Helt grön på detta, detta var inte min mening

Hej, har du varit i Vietnamn eller träffade du henne i Sverige?
Har ingen erfarenhet av kvinnor från Vietnam men tänker mig att de är ganska lika Thai.
Jag har varit i Vietnam. Men henne träffade jag i Sverige. Hon kom hit som vuxen så visst märkte jag skillnader mot svensk kultur. Inget dåligt bara annorlunda.

Ja men dit är det en lång väg för er båda.
Ni har inte ens träffats och bara varit bekanta på en chat i några månader.

Det räcker inte på långa vägar för att söka ett uppehållstillstånd för bosättning i Sverige.
Beräkna med 5 år tiil det är möjligt.

Även att kunna bjuda hit henne på besök kan också ta flera år då ni inte har en relation än.

Under tiden så chattar ni och tveka inte att vara frågvis om allt möjligt.

Är hon såpass bra på engelska så hon förstår och inte bara svarar ja eller vad hon tror du vill höra.

Ställ gärna om samma frågor om några månader och se om svaren skiljer sig.
Hej
Pratade precis med våran thailändska städerska på jobbet. Hennes kompis träffade en svensk man förra sommaren. Strax efter besökte hon honom i Sverige. Hon var här nog i ett par omgångar under vintern. I april åkte hon tillbaka till Thailand. I maj var UT klart och hon följde med våran städerska tillbaka till Sverige. Nu bor hon här med sin sambo. 12 månader efter att dom pratats vid första gången.
Jag förstår att det kan ta längre tid en så. Men dina siffror stämmer nog inte alltid.

Hej
Pratade precis med våran thailändska städerska på jobbet. Hennes kompis träffade en svensk man förra sommaren. Strax efter besökte hon honom i Sverige. Hon var här nog i ett par omgångar under vintern. I april åkte hon tillbaka till Thailand. I maj var UT klart och hon följde med våran städerska tillbaka till Sverige. Nu bor hon här med sin sambo. 12 månader efter att dom pratats vid första gången.
Jag förstår att det kan ta längre tid en så. Men dina siffror stämmer nog inte alltid.
Gå med i en visumgrupp på Facebook.
Där finns mycket bra information att hämta.
Normal tid i väntan på beslut verkar vara 12-18 månader för uppehållstillstånd och många får vänta väldigt länge innan dom blir kallade till intervjun.
Dessutom är avslagen på visum många.

En kunnig konsult kan lotsa er genom processerna och är värt varenda krona.

Gå med i en visumgrupp på Facebook.
Där finns mycket bra information att hämta.
Normal tid i väntan på beslut verkar vara 12-18 månader för uppehållstillstånd och många får vänta väldigt länge innan dom blir kallade till intervjun.
Dessutom är avslagen på visum många.

En kunnig konsult kan lotsa er genom processerna och är värt varenda krona.
Tack för tipset

Hej
Livet blir aldrig som man tänkt sig. Jag är 47 år, singel och tänkte aldrig ens tanken att träffa en thailändsk flicka. I början på april anmäler jag mig på ThaiCupid enbart för att jag var uttråkad. Betalade bara för en vecka eftersom jag inte är intresserad av allt jobb och stress med att få hit en utländsk flickvän. Men tänkte att det kunde vara trevligt att chatta lite. Jag fick ju såklart massor av svar, varav en tjej stack ut i mängden. Vi fick snabbt bra kontakt med varandra. Jag sa till henne att trivs vi fortfarande med varandra till sommaren, så bokar jag en resa och besöker dig i september. Resan är nu bokad, jag ska dit 5-19 september. Några dagar hos henne, sedan en gemensam semester till Koh Samet i en vecka. Sedan några dagar till hos henne i Bangkok.
Hon har fast jobb som städerska i Bangkok och en liten enkel lägenhet nära jobbet. Ingen hög lön men hon klarar sig. Företaget hon jobbar för verkar seriöst.
Hon har inte bett om pengar en enda gång, jag erbjöd att hjälpa henne lite i början, hon hade precis flyttat till sin lägenhet och hade inte ens kylskåp. Hon avböjde och tyckte att det var viktigare att jag hade pengar att resa till henne. Hon råkade krocka sin systers bil, det skulle kosta 3000:- att laga, då var hon lite ledsen, det är en månadslön för henne. Då erbjöd jag mig att betala hälften. Det var hon väldigt tacksam för. Men återigen, hon bad aldrig om några pengar.

Så nu sitter jag här med alla funderingar och frågor som jag inte ville. Överallt i samhället ser man thailändska kvinnor. Trots detta, googlar man, läser på denna hemsidan, så hittar väldigt mycket huvudbry. Svarar hon fel på vilken tandkräm jag använder så blir hon portad från Sverige på livstid känns det som.

Sedan april har videochattat varje dag ofta i timmar, så vi känner varandra väl. Jag har hälsat på hennes mamma och hennes systrar. Så om vi nu tycker lika bra om varandra i verkligheten som vi tror så blir kanske fortsättningen som nedan.

Min tanke om framtiden som den ser ut i mitt huvud:

1. Vi träffas, vi tycker mycket om varandra.
2. När jag är hemma igen påbörjar vi ansökan om anhöriginvandring. Jag har förstått att det kan ta mycket lång tid, 12-18 månader. Så det känns som att det inte är mycket att vänta på.
3. Om ekonomin tillåter så kommer hon och hälsar på några veckor runt jul. Vad ska vi tänka på angående hennes visum? Jag har förstått att jag kan "bjuda in henne"
men jag vet inte konkret vad det innebär eller vad vi behöver göra?

Nästa huvudbry hänger ihop med nummer 2. Man ska ha ordnad ekonomi för hon ska få bo hos mig, fullt förståligt. Men siffrorna är lite otydliga. Det står ett exakt belopp på migrationsverkets hemsida, som man ska ha kvar efter att hyran är betald. Jag bor i en stor villa och har ingen hyra. Jag har ränta och amortering. Jag har googlat som bara den och det verkar som att man inte behöver räkna med elen i beloppet. Men några supertydliga svar hittar jag inte.
Jag har fast jobb och ordnad ekonomi. Men jag jag har också 2 barn på halvtid och huslån, så rik är jag knappast. Nästa år faller 2 huslån ut och räntan hoppar upp, det är därför jag tänker att det är bättre ur ekonomisk synvinkel att ansöka redan i höst. Jag vet att jag utan problem klarar en till i huset, men jag vet också att myndigheter och banker verkar ha en lite märklig syn utgifter. Den största utgiften för mig är huslån och el för uppvärmning, skillnaden för uppvärmning med en till är i princip obefintlig.

Ju mer jag tänker på allt som ska fixas och alla krav som ska uppfyllas, får jag ibland lust att bara strunta i allt. Men om hon nu är så fin som jag tror och tycker hittills så får jag väl kämpa lite. Många andra här inne har ju uppenbarligen klarat det.

En sista fundering: Jag upplever att thailändska kvinnor och män med anknyting till Thailändska kvinnor är överlägset vanligast. Det känns som om att det måste vara något gör att svenska män och thailändska kvinnor fungerar bra ihop?

Till alla er som orkat läsa allt, jag tackar och bugar ödmjukast.

Nu önskar jag alla era erfarenheter och fallgropar. Alla tips och förslag tas emot med tacksamhet. jag är nybörjare.

Ni som har lite pep-talk och positiva nyheter blir jag extra glad för. Jag kan behöva det känner jag :)

Mvh Emil
Jag registrerade mig här för jag är nämligen med om exakt samma grej. Hon vart också misshandlad av exet. Vi har chattat + tele + videochatt 12h+ varje dag i över fem veckor. Vi pratar om precis allt. Dock har hon jättesvårt att prata engelska, lättare att skriva.
Jag säger lixom dig, känns allt bra när jag åker dit och vi träffas så ska hon hit.

Lite som med dig var inte jag heller intresserad av att hitta nån 8000km bort. Men jag har alltid tyckt asiatiska brudar är snyggare, så jag satt i inställningarna på tinder att jag bodde i thailand (mest för skojs skull). Och hon gillade mig då så jag började skriva. och av nån anledning gillade jag henne såpass så vi bara fortsatte att chatta.

Senast ändrad:
Jag registrerade mig här för jag är nämligen med om exakt samma grej. Hon vart också misshandlad av exet. Vi har chattat + tele + videochatt 12h+ varje dag i över fem veckor. Vi pratar om precis allt. Dock har hon jättesvårt att prata engelska, lättare att skriva.
Jag säger lixom dig, känns allt bra när jag åker dit och vi träffas så ska hon hit.

Över 12 timmar varje dag.
Då blir det inte mycket jobb eller mycket sömn

Över 12 timmar varje dag.
Då blir det inte mycket jobb eller mycket sömn
Nja. På veckodagarna skriver vi mindre under tiderna hon jobbar. Och jag har haft semester. Vi pratar alltid efter till sent på nätterna. Igentligen behöver både hon och jag mer sömn :laugh2:, men kan inte sluta prata med varandra..

Senast ändrad:
Nästan alla kvinnor på dejtingsidor har samma historia att dom blivit misshandlade och dumpade av sina ex thaigubbar, så det är helt normalt.

Det är svårt att avgöra om det stämmer.
Hmm, jag förstår. Hon gjorde slut med han för några år sedan. Han var nästan alltid full. Jag litar på henne. Våran chatlogg är onormalt lång. Tror inte hon luras, även om jag är medveten om att det finns en risk..

Hmm, jag förstår. Hon gjorde slut med han för några år sedan. Han var nästan alltid full. Jag litar på henne. Våran chatlogg är onormalt lång. Tror inte hon luras, även om jag är medveten om att det finns en risk..
Ja när ett förhållande i Thailand fungerar så separerar man inte och registrerar sig på dejtingsidor för att träffa faranger.

Nu finns det många exempel på att en del kvinnor har kvar sin gubbe som kallas bror eller kusin när utlänningen kommer på besök.

Det gäller att vara uppmärksam för det är ett paradis för bedragare på nätet.

Tänker du bjuda henne till Sverige är det några hinder på vägen.

Ni måste bevisa att relationen har varit tillräckligt länge och att ni har träffats på riktigt helst många gånger.
Att bara träffats en gång under några veckor räcker sällan.
Chatthistorik och email kan styrka hur länge ni umgåtts.

Hon måste visa att hon har tillräcklig anknytning till att återvända inom visumets giltighet.
Hon har en anställning så hon måste ha ett intyg från arbetsgivaren att hon fått beviljad ledighet och att jobbet finns kvar.
Bra anknytning är egna barn och att äga en fastighet.
Arbetslös och barnlös är i stort sett avslag direkt.

För dig som inbjuder räcker det med att visa kontoutdrag från de tre sista månaderna eller bevis över inkomst och utgifter.
Praxis brukar vara 450kr/dag netto.

Ladda hem de guider som krävs och blanketter och gå igenom checklistan.

Det är hon som söker så dokument och intyg måste följa checklistan och den intervju som blir tillsammans med ansökan kan vara obekväm.
Några hinder? jag ser flera hinder, han skriver att han ska åka ner till sensommaren och träffas ett par veckor, men på en annan rad så skriver Emil att han hälsat på Mamman och systrar, eller menar han att han sagt hej på chatten? just nu så är detta en chatt-kompis, och om ekonomin tillåter så ska hon komma några veckor runt jule-tid, och därefter ansöka om anhöriginvandring, undrar på vilket sätt dom är släkt? 450 per dag, stämmer inte riktigt med tanke på att boendet är ordnat, där med så blir summan lägre per dag, ingen hyra? Emil:s motsvarighet till hyra torde vara samtliga kostnader för huset, hon har aldrig frågat om pengar, det har hon redan indirekt gjort, snyftar att hon krockat systerns bil, (ont om buffel i Bangkok) Emil blöthjärta betalar hälften, och nu börjar kostnaderna travas på hög, biljett för Emil, kostnaden för biljett och visum för flickan, löpande kostnader för henne i Thailand under borta-vistelsen, och nu pratar jag om min erfarenhet under dessa 2 som blir 3 månader när min tjej är hos mig i Sverige, samma utgifter som jag har i matkostnad, blir ggr. 2 och sen lägger vi till 50% för hennes handlande på thai-mat + resor, och här har jag inte räknat in nöjen, resor, restaurang, hotell-nätter osv osv....med risk för att bli kallad för negativa Ubon, så passar jag på att önska Emil lycka till....

Ja när ett förhållande i Thailand fungerar så separerar man inte och registrerar sig på dejtingsidor för att träffa faranger.

Nu finns det många exempel på att en del kvinnor har kvar sin gubbe som kallas bror eller kusin när utlänningen kommer på besök.

Du är alltid negativ ge råd istäället men du lyckades inte med Thai damer så dina råd är inte så bra kanske lttare
med en Filipinska för dej, Inga krav

Du är alltid negativ ge råd istäället men du lyckades inte med Thai damer så dina råd är inte så bra kanske lttare
med en Filipinska för dej, Inga krav
Jag har lyckats väldigt bra med thaidamer och lyckats undvika att hamna i bekymmer som många andra.

Men jag har aldrig haft som mål att ta en kvinna till Sverige.
Sverige är endast bra i tre månader.

Filipina är enklare då dom har engelska som språk och samma alfabet.
Språket är nyckeln i en bra relation.
Men deras katolska uppfostran är ett hinder.
Där vinner thai som har världens mest otrogna kvinnor och en lättsam syn på relationer.

Men att starta relationer på dejtingsidor och planera för en snabb flytt till Sverige är verkligen ett lotteri.

Det finns tusentals thailändska singlar i Sverige om man vill slippa krångel.

Jadå. Jag litar på henne. Ingen bartjej utan en vanlig industriarbetare. Hon verkar vara en väldigt bra tjej. Och jag vet inte om det går att fejka våra konversationer som vi har. Tiden får visa om det är sant.

Jadå. Jag litar på henne. Ingen bartjej utan en vanlig industriarbetare. Hon verkar vara en väldigt bra tjej. Och jag vet inte om det går att fejka våra konversationer som vi har. Tiden får visa om det är sant.
Låt det ta tid och ett gemensamt språk är oerhört viktigt.
Annars blir det lätt missförstånd och oklarheter.
Kultur och seder är annorlunda.

Skynda långsamt för förväntningar från båda kan gå över till besvikelse.

Tillbaka
Topp