Hemskickade från SFI

Håller helt med! Vi som är gifta/sambo har ett stort ansvar, jag tycker själv att jag borde göra mer hela tiden för att hjälpa tjejen. Jag slarvar för ofta med att köra Engelska eller en blandning av Engelska och Thai, men blivit mycket bättre på det senaste veckan.

Då tjejen inte får några bidrag så handlar det inte om bidrag. För min och hennes del handlar det om att vi vill att hon ska ha möjligheten till ett liv här på samma villkor som mig, hon ska ha möjligheten att vara delta i konversationer, arbeta, träffa vänner, ta till sig information på egen hand och få de bästa möjliga förutsättningarna. En sådan enkel sak som att hon vill kunna gå och prata med andra föräldrar när vi skaffar barn, vara delaktig i läxor och skolgång, prata med lärare och kunna åka till vårdcentral och annat på egen hand.

Jag försökte komma på något scenario där det skulle vara till nackdel att lära sig Svenska i Sverige och kommer verkligen inte på något. Nu är jag febrig och jävlig så jag är lite dummare än vanligt men jag kan verkligen inte komma på en enda rimlig fördel med att inte kunna språket.

Om man inte vill lära sig språket, vill man då bo i det landet? Uppenbarligen har man inget intresse av att umgås med eller lära känna lokalbefolkningen. Man har inget större intresse av att försörja sig och man har inget större intresse av att lära sig mer om landet man bor i. Vad är det då som lockar?

Håller helt med! Vi som är gifta/sambo har ett stort ansvar, jag tycker själv att jag borde göra mer hela tiden för att hjälpa tjejen. Jag slarvar för ofta med att köra Engelska eller en blandning av Engelska och Thai, men blivit mycket bättre på det senaste veckan.

Då tjejen inte får några bidrag så handlar det inte om bidrag. För min och hennes del handlar det om att vi vill att hon ska ha möjligheten till ett liv här på samma villkor som mig, hon ska ha möjligheten att vara delta i konversationer, arbeta, träffa vänner, ta till sig information på egen hand och få de bästa möjliga förutsättningarna. En sådan enkel sak som att hon vill kunna gå och prata med andra föräldrar när vi skaffar barn, vara delaktig i läxor och skolgång, prata med lärare och kunna åka till vårdcentral och annat på egen hand.

Jag försökte komma på något scenario där det skulle vara till nackdel att lära sig Svenska i Sverige och kommer verkligen inte på något. Nu är jag febrig och jävlig så jag är lite dummare än vanligt men jag kan verkligen inte komma på en enda rimlig fördel med att inte kunna språket.

Om man inte vill lära sig språket, vill man då bo i det landet? Uppenbarligen har man inget intresse av att umgås med eller lära känna lokalbefolkningen. Man har inget större intresse av att försörja sig och man har inget större intresse av att lära sig mer om landet man bor i. Vad är det då som lockar?
Bidragen

Ja det är verkligen tufft. Sen blir jag överraskad när hon läser och skriver något så säger jag samma ord senare under dagen och hon ser ut som ett frågetecken. Tyvärr är jag helt fel person att lära henne uttal.

Det är starkt av din tjej att starta från noll på det sättet! Jag tänkte på det när jag försökte lära mig lite mer Thai utan att lära mig deras alfabet, det är oerhört svårt att lära sig ett språk utan alfabetet. Nu får jag dessutom inte lära mig någon Thai på ett tag då vi kör enbart Svenska och Engelska hemma.

Hej

Just det att vi fick ägna det svenska språket all uppmärksamhet när frugan studerade upplevde jag själv som lite jobbigt, jag ville ju egentligen lära mig mer Lao istället, men det var bara att bita ihop och satsa på svenskan för henne, det hade ju naturligtvis mycket högre prioritet.

Mvh isan lover

Hej

Just det att vi fick ägna det svenska språket all uppmärksamhet när frugan studerade upplevde jag själv som lite jobbigt, jag ville ju egentligen lära mig mer Lao istället, men det var bara att bita ihop och satsa på svenskan för henne, det hade ju naturligtvis mycket högre prioritet.

Mvh isan lover

Känner likadant. Men samtidigt så är Svenskan viktigare för henne då vi bor här än att jag ska lära mig lite mer Thai på hennes bekostnad. Har övat lite för att kunna prata lite med hennes släktingar som inte pratar Engelska och så får det bli mer längre fram :)

Sen blir det något enstaka ord då och då samtidigt som jag glömmer något. Får jag lite energi över ska jag öva in Thai alfabetet i alla fall lite längre fram så att jag får en bättre grund att bygga vidare på i framtiden.

Jag är fortfarande ruskigt imponerad över att du lärde dig både Thai och Lao.

håller med , men det är okej att tacka ja när det erbjuds en fördel.
en stor del av lågutbildade jobbar på lönebidrag. många går på akassa en tid efter lönebidragstiden löpt ut innan de kan få nytt arbete på lönebidrag. Är kluven till systemet eftersom det snedvrider konkurensen bland många företag med många lågutbildade Har sett många
Din fru har inte fått subventionerad anställning för att hon är dum i huvudet eller har något annat handikapp. Det handlar om att företagen vill utnyttja staten. Väldigt vanligt inom tex. restaurangbrachen där man normalt har hög omsättning på personal.
Jag tror dock många företag som inte är helt tappade bakom en vagn inser att 50% extra kostnad är väl värt när man vill ha anställda som jobbar hårt jämfört med folk som mer är intresserade av att röka eller prata i sina nya telefoner

När ändrades det till 5 år?
När min fru kom till Sverige var det två år sedan blev det intervju igen efter det PUT. Med en viss persons ideer skulle det innebära att de som inte kan perfekt svenska skall besöka mig för nytt tillfälligt.
Jag fattar inte hur du får till det?? Man får i första hand ett UT på 2 år.. Kan man sedan visa att man bor ihop så får man PUT. Och ett PUT utfärdas i 5 år i taget. Därefter skall man skicka in nya papper, för ytterligare 5 år.
Man får skilja på UT, PUT och medborgarskap.. Det finns inga krav på att måste ha ett svenskt medborgarskap för att bo och arbeta i Sverige.. Man kan ha utländskt medborgarskap, delat medborgarskap eller svenskt om man så önskar ansöka om det. :cool: Utan att nämna namn så är det ett antal svenska svinrika personer som är skrivna i England och andra länder pga av skatteskäl.. De har bytt till utländskt medborgarskap av ekonomiska skäl. De behöver väl inte komma på intervjuer om UT, PUT eller annat hos MIG för att bo i Sverige samtidigt.??? :D:D
Tror du blandar ihop begreppen lite.. Man behöver inte komma på intervju efter 2 år efter att man fått PUT.. Det gäller som sagt i 5 år. UT i 2 år. Om däremot MIG är nitiska och tvivlar på ert förhållande kan "hon" bli kallad till intervju för att styrka sina insända papper om PUT.. :)
thailändska myndigheter borde ju då ställa samma krav på svenskar som vill bosätta sig i Thailand?? Inte mer än rätt!! :) Språk krav på alla svenskar som vill bosätta sig i Thailand… Kunna läsa, skriva och tala god thailändska..;)
Du skriver att om de kan komma till dig om det är problem??? Alltså jobbar du på MIG... En av dem som är nitiska kanske... ?? :confused:

Jag fattar inte hur du får till det?? Man får i första hand ett UT på 2 år.. Kan man sedan visa att man bor ihop så får man PUT. Och ett PUT utfärdas i 5 år i taget. Därefter skall man skicka in nya papper, för ytterligare 5 år.
Man får skilja på UT, PUT och medborgarskap.. Det finns inga krav på att måste ha ett svenskt medborgarskap för att bo och arbeta i Sverige.. Man kan ha utländskt medborgarskap, delat medborgarskap eller svenskt om man så önskar ansöka om det. :cool: Utan att nämna namn så är det ett antal svenska svinrika personer som är skrivna i England och andra länder pga av skatteskäl.. De har bytt till utländskt medborgarskap av ekonomiska skäl. De behöver väl inte komma på intervjuer om UT, PUT eller annat hos MIG för att bo i Sverige samtidigt.??? :D:D
Tror du blandar ihop begreppen lite.. Man behöver inte komma på intervju efter 2 år efter att man fått PUT.. Det gäller som sagt i 5 år. UT i 2 år. Om däremot MIG är nitiska och tvivlar på ert förhållande kan "hon" bli kallad till intervju för att styrka sina insända papper om PUT.. :)
thailändska myndigheter borde ju då ställa samma krav på svenskar som vill bosätta sig i Thailand?? Inte mer än rätt!! :) Språk krav på alla svenskar som vill bosätta sig i Thailand… Kunna läsa, skriva och tala god thailändska..;)
Du skriver att om de kan komma till dig om det är problem??? Alltså jobbar du på MIG... En av dem som är nitiska kanske... ?? :confused:
Fast varför inte ordna ett svenskt medborgarskap efter 3 år(2 år UT+1år PUT). Har för mig att det är så vi gjorde. Detta var ca 15 år sen, men ser inte reglerna ändrats. Varför krångla till det så mycket.

Fast varför inte ordna ett svenskt medborgarskap efter 3 år(2 år UT+1år PUT). Har för mig att det är så vi gjorde. Detta var ca 15 år sen, men ser inte reglerna ändrats. Varför krångla till det så mycket.

"Hur länge du måste ha varit bosatt i Sverige varierar. I de flesta fall ska du ha varit bosatt i Sverige i fem år, men för den som är statslös eller flykting gäller andra krav. Hemvisttiden ska vara sammanhängande."

Från Migrationsverkets hemsida.

Tre år gäller om man är gift med en svensk, annars måste man vara 5 år i Sverige. Om reglerna inte har ändrats nyligen.

"Hur länge du måste ha varit bosatt i Sverige varierar. I de flesta fall ska du ha varit bosatt i Sverige i fem år, men för den som är statslös eller flykting gäller andra krav. Hemvisttiden ska vara sammanhängande."

Från Migrationsverkets hemsida.
Det är statslösa och flyktingar forumet och tråden handlar om. ;)

Om vi nu ska steppa tbx. lite. som tråden antyder om SFI. Hon går fortfarande i grp C,, har nyligen hittat en grp. i skolan som bara pratar Svenska,, inget skrivande på en massa stenciler odyl. alltså bara prata Svenska, som jag tycker är det viktigaste, och det första de ska lära sig, nämligen att prata.
Nu vet jag att en del av er tycker ,,, du som svenne kan väl prata och lära henne, men det funkar inte så tyvärr här, så det bästa för min tjej är att hon kommer ut bland gärna barn eller äldre som talar som de gör, nämligen enkelt.

Nu har tjejen legat sjuk så hon missade en dag i skolan igår tyvärr. Då hon var helt utslagen skickade jag ett mail till lärarinnan och vi fick hem det som klassen hade gjort igår vilket var imponerande! Blir till att studera ikväll :)

Nu har vi även börjat köra med radio igång hemma så att hon hör Svenskan hela tiden och snappar upp lite ord och hur folk pratar. Det blir även lite barnprogram då och då. Själv tror jag på barnprogram och böcker som hon själv gillar, då blir det roligt istället för ett måste att traggla ord.

Hej

Håller med om det mesta du skrev, men jsg tror inte det skulle fungera så bra om undersköterskor bara skulle kunna göra sig förstådda, dom arbetar ju ofta ensamma, åker på larm i hemmen och måste då snabbt kunna fatta beslut om vårdtagarens situation,välja att tillkalla ambulans o.s.v.

Då är nog språket och språkförståelse väldigt viktig, men kanske var det vårdbiträden du tänkte på?

Mvh isan lover

vårdbiträde avskaffades av Sossarna för många år sedan det var inte fint nog för Sverige.

Så det gick bra... Efter att ha knallat iväg och köat ett par timmar för att tjejen skulle skriva in sig på SFI så får vi veta att hon kan gå hem igen och återkomma om ett par veckor. Tydligen var vissa prioriterade när det gäller inskrivning på SFI...

Har nog aldrig sett tjejen så arg som när vi gick hem tomhänta och folk efter i kön fick gå in och skriva in sig. Så nu blir det att leta alternativ för henne så hon kan få lära sig Svenska under tiden. Det rörde sig om många månaders väntetid EFTER hon ens fått lov att skriva in sig i kön fick vi veta när vi var där.
Hej på er !
Jag köpte barnböcker med text och bild som min hustru kollade av .mycket bättre än dessa SFI skolor .
Det är ett tips jag ger o h det fungerar . I dag pratar , skriver, och läser min hustru på svenska , lärde sig på bar sju månader och har också fått jobb .

Tillbaka
Topp