Hoppas det är slut nu på turist trådarna

• Trådstartare Trådstartare Golden
  • Start datum Start datum

G

Golden

Gäst
Den sista tiden har jag undrat vad forumets inriktning är

Är det turist inspirerat eller är det till för medlemmar som har anknytning till Thailand.

Möjligt att någon rymt från sin spilta.

Men kan ju säga att jag saknar Jonas inlägg.

Även Pontas som inte skriver så mycket nu för tiden.

Men hoppas att forumet hamnar på rätt köl igen.

Så hoppas att jag slipper dessa turist inlägg , som mer hör hemma hos andra forum, som är till för turister.

Hej. Läs gärna mer här om vilket som är syftet är med forumet.

På ett diskussionsforum kan man hitta mängder av olika trådar. Det är inte meningen att man ska läsa alla trådar utan enbart de trådar som fångar ens intresse. Övriga trådar behöver man vare sig läsa eller kommentera. Vi har bra verktyg på forumet för att var och en ska kunna bevaka enbart de forum som är intressanta. Det går även att blockera inlägg av medlemmar som man inte är intresserad av att se.

Jämför gärna med en tidning. Inte läser man sportsidorna om man inte är intresserad av sport.

Ja tycker att @Lyco beskrev saken på ett bra sätt i en annan tråd

Jo, det har ju blivit skiftande omdömen om de här trådarna om olika tips antar att det är det du syftar på.

Om vi vänder på det så så är ju dessa trådar av allmänintresse och faktiskt handlar om Thailand och det är ju syftet med det här forumet och trådarna har ju engagerat många, precis som det skall vara. De som ojar sig och bara tycker att det är trams gör det bara för att det inte handlar om dem själva och då är det inte intressant.

Om vi tänker efter och synar många trådar både här och i andra thaiforum är det väldigt få som egentligen handlar om Thailand och kunde ha skrivits i vilket forum som helst "Spanienforum, Greklandforum, Australienforum osv.

Tycker själv att olika seder och bruk, eller egenskaper, vanor och ovanor för en viss kultur alltid är intressant, det är ju en stor del av att lära känna människor i den kultur man befinner sig i.

Visst en del av dessa tips kan ju härröra väldigt lokalt eller kan ju ha emanerat utifrån personliga åsikter eller mycket lokala företeelser och då är det ju viktigt att det kommer in olika vinklar och synpunkter på det, om det ligger något i det eller inte.

I dessa trådar har vi ju genom mångas svar fått bättre klarlagt "ja hur är det nu med att klappa på huvudet" osv. Tycker att det är viktigt att diskutera sådana här frågor för som många av oss sagt, är detta många gånger en storm i ett vattenglas och många av dessa vanor, ovanor eller egenskaper samt sedvänjor och bruk är inte så olika från vår egen kultur, utan många gånger uppblåst av resebranschen och andra aktörer inom turistnäring som vill spela på exotism och mysticism.

Som vidröra huvudet, det har vi ju ganska unisont kommit fram till att det gör vi ju inte ens i Sverige, ingen kommer ju på tanken att klappa någon på huvudet utan vidare, men bara för att det är Thailand och att där representerar huvudet Buddha (det mentala) för han var ju en stor tänkare, ja då gör man det till en jättegrej, även om det nu är så att man inte skall vidröra någons huvud.

Varför skulle en turist helt plötsligt få för sig att vidröra människors huvuden i Thailand på sin semester, när man inte gör det i sitt hemland, ja dessa frågor får vi nog aldrig svar på som Astrid Lindgren sa när hon läste ur Emil i Lönneberga.

Huvudet är ju den mentala och andliga delen och Buddha är oberörbar. Samtidigt så är jag övertygad om att Buddha aldrig själv sagt så och han har aldrig velat att människor skall krypa inför hans fötter eller huka sig så fort han kom heller, utan detta är ju en sak som hans efterföljare tolkat in.

Skulle han velat det, skulle han ju inte lämnat sitt liv med upphöjd status samt rikedom och prakt inom palatsets murar för att bege sig ut till vanliga människor. Enligt Buddha är ju allt materiellt förgängligt och är inget som man skall sätta värde på, så varför skulle han då ge sig själv denna status, nä det är de som valt att följa Buddhas verk och läror som upphöjt honom till något han själv förmodligen inte ville, får väl skriva förmodligen för jag var ju inte själv med på den tiden.

Så är det ju förresten med alla läror, -ismer och religioner, skaparna av dessa har aldrig sagt att människorna skall bygga monument över dem eller liknande, utan det är prästerskap, maharadjor, lamor och gud vet allt som hade makt över folket, de var oftast bara de som kunde läsa och skriva och de kunde förvanska vilken text som helst och människor lyssnade.

Människor tvingats till underkastelse för någon överhöghet som säkerligen Buddha inte själv ville och det hör inte hemma idag, Tripitakan skrevs för över 2000 år sedan och skrevs för den tiden.

Många saker är än idag aktuella och gångbara, men mycket är också förlegat och påverkar vardagen för många människor idag negativt.

Väldigt många av så kallade uppförandekoder samt vad man skall göra och inte göra bygger många gånger på gamla stelbenta stränga doktriner från läror tusentals år bakåt i tiden och syftar till att hålla människor i ett järngrepp som i slutändan hindrar människor från att utvecklas och hör inte hemma år 2015.

Så jag sågar inga av dessa trådar utan de tillförde ett visst värde och är viktigt att lufta för att bättre lära sig om den thailändska kulturen och människorna. Trådarna fick många här att diskutera Thailand och det är som sagt var inte speciellt ofta:) det händer.

Och vart går gränsen för turist?
Även om många på forumet bor här nere så är det fortfarande väldigt många som bor och arbetar i Sverige. Vad är de när de kommer hit? Rent officiellt är de just turister. Skulle det vara något fel? -Nej..

Som sagts, är det verkligen så svårt att välja vad man läser själv?

Är det turist inspirerat eller är det till för medlemmar som har anknytning till Thailand.

Undra vad "turistinspirerat" är? Vore ju bra om definitionen av detta kunde ges. Men det är väl de här trådarna som skapades antagligen om olika vanor, ovanor, seder eller bruk, eller kultur osv som avses, om man avser detta, så kan ju inte jag få det till att det skulle vara turistinspirerade.

Kulturella skillnader, vanor, seder eller bruk tillhör väl verkligen något som just finns i det land man talar om och i detta fall gällde det ju Thailand om det är detta Golden avser, så menar han att detta är inget som berör de som har anknytning till Thailand.

Hur ser ett forum ut och vad innehåller det som är anpassat till folk som har anknytning till Thailand? Kanske Golden kunde förklara det för oss som inte vet och på vilket sätt skulle ett sådant forum bli bättre och intressantare?

Jag vet ju egentligen vad Golden menar och det sa jag ju i tråden Sjöstett hänvisar till. vad Golden vill egentligen är ju som det är i det andra forumet som alla vet, ett litet antal gaggiga gamla gubbar som bara ältar samma saker hela tiden och vet allt, kan allt. Det forumet är som en gammal engelsk serie "hem till gården", samma årstid jämt och vansinnigt tråkigt. Nä en mosaik av olika inslag är ju det som gör ett forum levande!

Måste man vara gift med en thailändska för att ha anknytning till Thailand? Måste man bo där för att ha anknytning till Thailand? Måste man arbeta där för att ha anknytning till Thailand? Måste man skriva inlägg på ett visst vis för att ha anknytning till Thailand?

- Nej jag anser att så behöver inte vara fallet, man kan ha anknytning för det. Jag har en arbetskamrat t ex, som varje år har åkt till Thailand på semester sen 2000, han brukar vara där 5-6 veckor. Han bor i samma rum varje gång på andra våningen med sin fru över en restaurang som ägs av hans värd.

Min arbetskamrats familj och värd med sin familj har blivit som en släkt allihop eller en enda stor familj..

Han har lärt känna massor av människor och hans familj inklusive barn har kompisar där, samt är det någon som kan just den delen av Thailand han befinner sig i, så är det han.

Min arbetskamrat startade ett fotbollslag där både Thai och andra spelar i och de har en serie, även om det bara är gärdsgårdsserie. Han deltar i det thailändska samhället och den gemenskap som finns där precis som alla andra.

Kort sagt han har en massa anknytning till Thailand, men han är turist, så allt han säger är väl bara turistanpassat! Jag är övertygad om att han har massor att berätta och att lära andra samt upplysa andra när det gäller Thailand!

Lyco

Sen har vi sexturister ...dessa kan informera om ..ser ett antal varje dag ;)
Varfor skriver inte dessa har ...:rolleyes:

Sen har vi sexturister ...dessa kan informera om ..ser ett antal varje dag ;)
Varfor skriver inte dessa har ...:rolleyes:
- ThaiSnack.se läses av personer i samtliga åldrar och ska vara "familjevänligt". Det ses därför som olämpligt att diskutera natt-liv, barer och annat vuxenmaterial. Det anses även olämpligt att länka till webbplatser med sådant innehåll. Att diskutera samlevnad är okej, men det ska i så fall föras på ett respektfullt sätt. Inlägg rörande porr/snusk tillåts ej.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp