Hur var Julafton-22

köper non stick till darlingen som hon avverkar ett par tre om året , Själv gjutjärnspannor o grytor som vårdas ömt .. Likaså knivar Darlingen har sina som av någon anledning har stora jack i eggen pga chop chop skålen , Själv mina egna knivar i säkert förvar , Hänt någon gång hon tagit min kniv men då tysta leken så hon lärt sig;)

Gjutjärn tror jag denna gång. Vi bor i närheten av skeppshult så funderar på att åka dit och kolla. Men dom är så tunga att hantera
Non stick har vi haft nu, men fått byta ut den minst en gång om året
Om man med non stick menar teflonpannor så passar jag mig för den skiten, massor med skrap från beläggning som hamnar i födan .. En riktig Skeppshult är kanongrejor , anser jag med , och bara varmvatten vid rengöring , inget diskmedel . Smörja in med olja mellan varven :thumbsup: :thumbsup:

köper non stick till darlingen som hon avverkar ett par tre om året , Själv gjutjärnspannor o grytor som vårdas ömt .. Likaså knivar Darlingen har sina som av någon anledning har stora jack i eggen pga chop chop skålen , Själv mina egna knivar i säkert förvar , Hänt någon gång hon tagit min kniv men då tysta leken så hon lärt sig;)

Frun kör med en non-stick från Scan Pan som har gått i 4 år eller mer. Det är inte teflon, ganska solid och tydligen inte allt för känslig för heta temperaturer.
Sedan har vi en wokpanna i lättvikts”gjutjärn” som hon brukar köra hett som fan med.

Angående knivar så är hon lite halvslarvig, men hon kör sina favoritknivar till 95%.
Jag står däremot och underhållsslipar knivarna rätt ofta. Till att hugga med kör vi en cleaver. Mjukt stål som inte chippar sig allt för enkelt.
Nu har jag inte några vansinnigt dyra knivar och skulle någon kniv bli allt för dålig så ligger det ett vilandes hot om inköp av ny kniv. Frun vet att det inte blir billigt, så hon tar det relativt försiktigt med knivarna.

Köpte ingen julklapp till vare sig mig eller frugan, vi fick inget förra året heller, bara barnen.
Frugan är buddist och firar inte Jul, verkar inte som sonens kompisar gjorde det heller, dom gick på bio.

Känner igen mig i det du skriver,dom knivar jag är rädd om hålls långt ifrån lilla sambon nuförtiden . Hon skulle tidigare lära mig vässa knivarna på thai style,och drog dom då fram & tillbaka över morteln av sten o_O Jag har plockat fram ett gäng äldre knivar som jag skärpt upp & som hon använder hela tiden, så jag kör dom då och då genom knivslipen. Även här har det gått åt 2 st teflonpannor där den ena invändigt såg ut som att ett gäng katter använt den som klösbräda. Den andra har slagit sig & blivit så skev att endast nån cm ligger mot spisen :laugh2:

Tillbaka
Topp