Husrenovering söder om Kalasin, norr om Roi Et

• Trådstartare Trådstartare Pjodd
  • Start datum Start datum

P

Pjodd

Gäst
Dax att vara ärlig mot er. Har undanhållit ett projekt för er, men jag har men släpper det till ytan nu;)
Gummans trähus var jättefint men dessvärre termitätet så det fanns inget annat att göra än att riva det:(
När jag gick på golvet så undrade jag vilken planka som skulle ge vika. Ska leta upp bilder så ni får se hur vackert det var.
Jag har svårt att förstå modet dom (gumman, föräldrarna och barnen) hade när byggarna började demontera huset. Tänk om jag hade lämnat förhållandet efter rivningen? Men hon är väl lika galen som jag:)
Det kommer att ta ett par månader till innan huset blir klart men jag kanske kan bjuda på ett par bilder hur det ser ut idag och efterhand som jag hittar tidigare bilder så postar jag dom här (om intresse finns).

Det är ett tvåstegsprojekt.
Detta året (säsongen) är det boendedelen som fixas till.
Här är ingången med en altan. Skjutdörrar av glas med myggnät kommer att vara i ingången. Lägg märke till murarglädjen runt bland annat fönster.
IMG_0458.JPG

Innertaket i vardagsrummet börjar ta form
IMG_0444.JPG

Inga synliga kablar. Allt är inbakar i rör i väggarna.
IMG_0442.JPG

Vårt sovrum kommer att ha ett privat badrum:) Detta av en enkel anledning. Jag vill ha det rent, hygieniskt, torrt och fint. Återkommer till badrummet senare. Här är klinkersen jag valt till golvet. Stenarna är "frostade" så man inte halkar o gräset ser så verkligt ut att man vill rensa lite:)
IMG_0460.JPG

Planlösning:
Uppe längst bort blir 3 sovrum. Från vänster (rosa) dotterns, mitten gästrum, höger grabbens. Under grabbens rum finns ett sovrum till. Under dotterns och gästrummet är en uteplats.
Lite otydligt kanske med där gröna väggar finns är vardagsrummet.
Rött/vitt/svart är mitt/vårt sovrum med tillhörande badrum:)

IMG_0465.JPG

Hur många m2? Inte den blekaste men det verkar sjukt stort 555 För att inte snacka om etapp 2 med kök/toa som inte finns med här hehe

5 sovrum, vardagsrum, 2 uteplatser.

Denna isolering i taket är grymt bra. Naturligtvis kommer isoleringen att kompletteras på innertaken också.
IMG_0015.JPG

Vi kör från här;)

Kul att du berättar, husbygge är alltid av intresse. Speciellt nu när vårt skall byggas i Khon Kaen. Ditt ser väldigt välplanerat ut jag kan bara önska lycka till.

Har fått en byggnisse som bara imponerar hela tiden.
Kontraktet är på 650.000B och inkluderar allt utom material för el, fönster/dörrar, färg, golv/klinkers. Muren runt tomten ingick i priset också. Murarglädjen var inte beställd, det var eget initiativ likaså taket i vardagsrummet. När jag nämnde att jag inte ville ha synliga kablar så sa han att det hade han räknat med:). Isoleringen var en självklarhet för honom.
Huset är murat med tegelstenar och inte dessa murblock fulla med tungmetaller och andra gifter. Använd inte dom!

Annorlunda men helt ok. Jag tror att våra toaletter blir av normal standard och jag har ingen lust att betala en massa extra. Det blir mycket nog som tillkommer, bl a möbler och AC i sovrummen. Men det kommer att bli helt okej ändå.

Kul projekt, gör du något själv också ?

Såg inget vidare ut med det gamla träet.

Det var just gräset som jag fastnade för, älskar gräs och saknar den svenska gräsmattan.
Det finns en massa olika klinkers med bara sten som motiv, riktigt snygga dom med, men dessa med gräs blev jag så förälskad i. Nu kan jag säga istället för att gå o duscha, så blir det -jag går o vattnar gräsmattan:)

Standard är klinkers, så varför inte välja ngt originellt som man gillar? Kostar inte (kanske obetydligt) mer än annan klinkers till badrum. Vill minnas att dom kostade 180 Baht/m2

Nej, jag gör inget själv mer än inspekterar och berättar hur jag vill ha saker och ting gjorda.
Elen är ngt som jag är extremt noga med men har sett att han har koll på den biten också. Jag slapp att stånga huvudet blodigt för att förklara vikten av en jordfelsbrytare som på förra bygget. Det som måste kontrolleras är att tåtarna blir rätt kopplade i kontakter/brytare. Finns de som inte bryr sig o kopplar så nollan bryter strömmen till lampan tex...
Jordade uttag i alla rummen, lite overkill men så vill jag ha det. Datorer, bildskärmar och tv apparater har jordade kontakter så varför inte ha möjligheten att nyttja dessa?
Vill inte ha konstiga elfenomen som lysrör som skimrar efter man släkt dom:/. Nu kommer jag inte att ha några lysrör men ni förstår principen.

Finns numer en insats så man kan slänga ut det runda lysröret som är vanligt i taklampor, till LED lampor. Ska ta en bild och lägga in den. Dom finns i olika "värme" (färg på ljuset) så man kan välja det som passar bäst. Det spar energi samt har en längre livslängd.

Blir en bild på ngt helt annat. Heh, tydligen måste man betala elräkningen i Thailand oxå:)
Och så här går det om man inte gör så. Kostar 107 baht för att få tbx mätaren. Det som gör mig lite nyfiken är om det finns ström i dessa kablar!? Varför ska dom annars plocka bort mätaren?

image.jpg

EDIT: ser nu att dom tejpat igen fasen, så strömmen är kvar. Vid ett nödläge så är det bara att koppla ihop dom:)

Finns numer en insats så man kan slänga ut det runda lysröret som är vanligt i taklampor, till LED lampor. Ska ta en bild och lägga in den. Dom finns i olika "värme" (färg på ljuset) så man kan välja det som passar bäst. Det spar energi samt har en längre livslängd.
Vi har också sådana led, har för mig att dom har en livslängd på upp till 30.000 timmar

En fråga till er alla!!!
Vilket märke på färg har högst kvalitet?
Först kommer jag att prima betongen så den skyddar färgen från högt PH, mögel och annat trams. Därefter vill jag måla med en färg som har högt UV-skydd så den inte bleknar efter ett par år.
Jotun verkar bra likaså TOA, men blev skeptisk när en säljare rekommenderade dessa när jag jag kikade på Nipon Paint som jag har en konstig förkärlek till. Säljare litar jag inte på, utan de vill naturligtvis sälja det de har bäst provision på.

Nipon Paint tillhör de dyrare i klassen men det är inta alltid dyrast är bäst. Allt annat billigt faller bort då jag vill ha kvalitet.

Hur har ni målat (med eller utan primer) och hur känner ni att resultatet är nu efter ett tag?
Använde ni olika sorts primer för inne/ute?

Nästa vecka är det dax att prima, så det börjar brinna i knutarna

Tillbaka
Topp