Vet inte hur det är nu, men tidigare fick man förtur vid graviditet.
Finns många sätt att göra detta på. Vissa mer krångliga än andra och jag vet inte vad som fungerar per idag.
MEN...
Jag hade valt följande
1. Schengenvisa (Inte 30 dagar, det är 90 dagar)
2. Förlänga schengenvisat med ytterligare 90 dagar och ta fram graviditetsintyg och visa att hon är allt för gravid för att flyga hem. Detta gäller ju då att man ordnar med timingen, så att hon är så pass långt gången då man flaggar för "problemet".
3. Barnet landar och du är far.
Problemet är att det kan bli dyrt med förlossning, annars ska det vara klappat och klart egentligen, då dom knappast kan skicka hem modern till Vietnam...eller barnet för den delen, då barnet är svenskt och ditt barn, men även hennes barn. Har migrationsverket tänkt att du ska amma barnet?
Om man sedan får krångla med myndigheterna så är det en annan femma.
Själv krånglar jag litegrann, men det ser ut att gå bra, så allt är frid och fröjd än så länge.
Skillnaden är att dottern är född i Thailand och jag och modern inte är gifta.
Jag har vässat tangentbordet och skickat en del mail och vid de tillfällen det är enklare att lösa saker och ting på plats, så har jag mina "privata ombud" som vidarebefordrar mina "önskemål".
Lite jobbigt med myndigheterna när man antingen sitter i Thailand eller Korea, bortsett från några små svängar till Sverige.
Tack Andrej(s) , skönt att du upplever viss frid och fröjd, det är ju så det ska kännas, jag tror säkert du har dina kniviga papperssituationer med...där kommer man inte undan riktigt.
Min tjej har redan utnyttjat 60 av 90 dagar med schengenvisum, vad jag förstår så har hon rätt till 90 nya dagar först from december då hennes 180 dagars period startar om då. Såhär skriver ambassaden angående förlänga visum:
"Du ska i första hand ansöka om att förlänga ditt visum. Om du redan har vistats i Schengenländerna i 90 dagar under den senaste 180-dagarsperioden ska du i stället ansöka om ett uppehållstillstånd för besök."
...så det var det jag tänkte göra, söka uppehållstillstånd för besök alltså.
Viss prioritet för gravida kanske ges, jag vet inte om det påverkar handläggningstiden på migrationsverket precis men jag tycker jag hört och läst att man möjligen kan hamna i en lång eller kort kö:
"Nya kompletta ärenden ska avgöras så fort som möjligt
Sedan 1 april fattar Migrationsverket så fort som möjligt beslut i alla nyinkomna ärenden där underlaget är tillräckligt för att handläggaren ska kunna göra de bedömningar som krävs."
...eftersom jag själv är van att reglera ärenden i mitt jobb (inte migrationsverket) fattar jag vad de menar med ett 'komplett ärende', jag behöver dock prata med någon om vad de anser de behöver få in så det blir så bra som möjligt, sen är det ju svårt för mig att bidra med deras internutredningar.
Trist med kostnader för vård/förlossning eller hur, jag skrev några rader till diskrimineringsombudsmannen i sverige angående det då jag sen tidigare har vuxna barn men för dem var det inga kostnader. Jag förstod väl att svaret skulle bli generellt men det hade ju kunnat komma ett tips eller förslag, man vet aldrig. De svarade i korta drag:
"Du har frågat angående graviditet och förlossning, att det kostar pengar för en kvinna utan uppehållstillstånd då handläggningstiden är lång hos Migrationsverket. DO utreder inte alla anmälningar, utan fokuserar på de som myndigheten bedömer kan ge ett stort genomslag och påverka samhällsutvecklingen. Förbudet mot diskriminering gäller inom flera olika områden, exempelvis inom hälso- och sjukvården. För att DO ska kunna bedöma situationen krävs en utredning. DO kan göra en sådan utredning till exempel om någon som upplever sig utsatt för diskriminering gör en anmälan till DO."
...jag kommer som du säger försöka tajma beskeden bra ang graviditeten, runt vecka 28 eller så har jag hört att försäkringsbolag inte gillar att man flyger exvis. Kommentaren om amning var bra, den kommer jag nog behöva använda.
Hoppas på tur för dig/er med hjälp av nyvässat tangentbord, tack för ditt utförliga svar.