Män bör få barn sent i livet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Grannen Olsson

Aktiv medlem
Enligt en artikel från TT publicerad på SVD är det bra ur genetisk synvinkel om pappan är gammal när han får barn.

Kromosomernas yttersta ändar kallas telomerer. Dessa fungerar som ett skydd för kromosomerna och förhindrar att arvsmassan skadas.

När cellerna delar sig och vårt dna kopieras förkortas telomererna en aning. Efter många celldelningar, när vi blivit till åren komna, har telomererna blivit så korta att de inte längre kan skydda livsviktiga gener. Skador uppstår, och cellerna slutar fungera.

Telomerernas längd avgör alltså i hög grad hur gamla vi blir – och orättvist nog är längden genetiskt programmerad vid födseln. Vi föds med längre eller kortare telomerer, och detta avgör delvis vår livslängd.

Men det finns ett märkligt undantag från den här regeln. Hos de manliga könscellerna, spermierna, blir telomererna längre när de åldras – inte kortare som hos alla andra celler.

Det leder säreget nog till att män som blir pappor relativt sent i livet får barn med längre telomerer, jämfört med män som fortplantar sig i unga år. Effekten är densamma oavsett vilket kön avkomman har

Så kom igen gamla gubbar och föröken eder! Era barn får större chans till ett längre och friskare liv än om de haft en yngre pappa.

"Grannen Olsson " sa:
Enligt en artikel från TT publicerad på SVD är det bra ur genetisk synvinkel om pappan är gammal när han får barn.

Så kom igen gamla gubbar och föröken eder! Era barn får större chans till ett längre och friskare liv än om de haft en yngre pappa.

Hmmm, tack för den uppmuntran. Nu har ju vår lille David all chans till ett långt liv. Jag skall kanske t o m diskutera med frugan om ytterligare fortplantning, vi får se framöver. Men det får nog vara trots allt!

Va gla man blir!...här är min fyra-åring...o farsan 65...nu förstår jag ju varför hon är så pigg! :nod:

Areeya

DSC_0594.jpg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

P
Svar
56
Visningar
5 K
Anonym
A