Inbjudan släkt

• Trådstartare Trådstartare Wattana
  • Start datum Start datum

W

Wattana

Gäst
Hej. Jag och min man sitter och funderar på att bjuda in hans mamma och hans styvpappa till Sverige i sommar. När jag tittar igenom ansökan (som de ska fylla i) ska man fylla i personuppgifter för den familjemedlem som är medborgare i EU.. Men min man har "bara" PUT.. kan vi skriva hans namn ändå eller måste jag vara den som bjuder in?

Sen vill de ju ha bevis på släktskap.. räcker det med lite bilder eller måste de översätta husboken? Min man har redan en översatt kopia på husboken från när han sökte UT där hans namn står med och hans mammas förnamn (ej efternamn).. Kan det räcka?
:xmas_smiley:

Det bästa du kan göra är att gå in på Bangkokambassadens hemsida, där står precis allt som krävs. Visumansökningar hanteras av Vfs Global.

Vi har alltid följt ambassadens anvisningar och det har inte varit några problem.

Hej. Jag och min man sitter och funderar på att bjuda in hans mamma och hans styvpappa till Sverige i sommar. När jag tittar igenom ansökan (som de ska fylla i) ska man fylla i personuppgifter för den familjemedlem som är medborgare i EU.. Men min man har "bara" PUT.. kan vi skriva hans namn ändå eller måste jag vara den som bjuder in?

Sen vill de ju ha bevis på släktskap.. räcker det med lite bilder eller måste de översätta husboken? Min man har redan en översatt kopia på husboken från när han sökte UT där hans namn står med och hans mammas förnamn (ej efternamn).. Kan det räcka?
:xmas_smiley:
Om det är medborgarskap inom EU som krävs måste det vara du som bjuder in.

De handlingar ni skickar med måste stödja släktskapet, det görs väl enklast med att översätta husboken som visar din man sida och hans föräldrar sedan sidan som visar hans mamma, som då utgör kopplingen sedan i samma hus bok sidan som visar att styvpappan bor där tillsammans med mamman. Eftersom du bjuder in måste nog personbevis med på att det är din man. Sen måste ni ju styrka att din man är samma person som din man i Thailändska husboken. Är nu gifta i Thailand räcker det ju med vigselbeviset från Thailand eller något annat papper som visa kopplingen mellan hans personnummer i Sverige och hans id nummer i Thailand.

I husboken står ju idet på personen som är mamma och pappa.

Tror jag får skicka iväg ett mail till ambassaden och fråga. Min mans mamma och styvpappa är inte gifta på pappret och står inte med i samma husbok..

Varför söka Visum på inbjudan, varför inte göra det väldigt enkelt och söka ett turistvisum istället för att krångla till det??

Varför söka Visum på inbjudan, varför inte göra det väldigt enkelt och söka ett turistvisum istället för att krångla till det??

För turistvisum måste väl den sökande stå för försörjningen själv? Tror hans mamma tjänar runt 6000B/mån så blir lite svårt för henne att få visum :P

Det är absolut förståndigt. Lika bra att allt blir rätt från början.

De var otroligt snabba på att svara! :thumbsup:

På frågan om EU medborgare så är den frågan inte relevant för oss så den ska vi bara strunta i. Så min man kan bjuda in sin familj själv. På frågan om styvpappan går det ju inte styrka "släktskapet" så han svarade att de helt enkelt får ta vårt ord på att det stämmer. Så nu känns det lite lättare detta med visum.. Bara flygbiljetterna vill gå ner i pris ;)

För turistvisum måste väl den sökande stå för försörjningen själv? Tror hans mamma tjänar runt 6000B/mån så blir lite svårt för henne att få visum :p

Nä, min fru åkte på turistvisum, jag visade upp min inkomst och att jag kommer stå för kostnaderna och boende hos mina far i Sverige.
Så var väl som en inbjudan fast enklare ;)

Kollade på Swedenabroad och det står exakt samma gällande försörjning på turistvisum och inbjudan.

o Proof of sufficient funds for the entire visit (if applicable)

Tillbaka
Topp