Inga spår efter pojkarna som försvann i grottan

Lara Croft

Medlem
Sex dygn efter det att tolv unga pojkar och deras 25-årige ledare försvann i ett flera kilometer långt system av grottor i norra Thailand finns det ännu inga spår efter dem. På torsdagen anslöt specialdykare från USA till räddningsinsatsen.

Källa: DN

Läste att det är möjligt för grabbarna att klara sig 5 dagar utan mat och vatten såvida det inte är för kallt. Utan mat men tillgång till vatten så är det möjligt upp till en månad. Låt oss hoppas de har färskt vatten och ej för kyligt....Lider när jag läser om detta dagligen och hinder efter hinder tillkommer. Låt det gå väl...

Visst fan kan man sätta sig in i föräldrarnas situation. Pojken tränar ju fotboll. Vi överväger ju självklart attalltid säga blankt nej när det blir tal om utflykter i framtiden

Ja det måste ju vara hemskt för föräldrarna, men samtidigt så är det ju så mycket annat som också kan vara farligt, och utflykter med kompisarna har ju många positiva sidor också. Det är nog betydligt större sammanlagd risk med resorna till och från fotbollsträning/skola än med enstaka utflykter, tycker jag verkar troligt.

Ja det måste ju vara hemskt för föräldrarna, men samtidigt så är det ju så mycket annat som också kan vara farligt, och utflykter med kompisarna har ju många positiva sidor också. Det är nog betydligt större sammanlagd risk med resorna till och från fotbollsträning/skola än med enstaka utflykter, tycker jag verkar troligt.

Inte bara fotboll. Det duggar tätt tycker jag med nyheter där det sker dödsolyckor vid utflykter med skolan. Även barn som blir inlåsta i skolskjutsen när föraren inte kollar om det ligger nåt barn kvar och sover utan bara låser och går därifrån. Så om jag inte kör och lämnar och hämtar själv så lägger jag ansvaret för barnets liv i någon annans hand och det går allt för ofta inte bra.

Inte bara fotboll. Det duggar tätt tycker jag med nyheter där det sker dödsolyckor vid utflykter med skolan. Även barn som blir inlåsta i skolskjutsen när föraren inte kollar om det ligger nåt barn kvar och sover utan bara låser och går därifrån. Så om jag inte kör och lämnar och hämtar själv så lägger jag ansvaret för barnets liv i någon annans hand och det går allt för ofta inte bra.

Det är det att när det gäller trafiken så kommer man ju inte undan oavsett hur bra bilförare man är, för att livet hamnar ändå väldigt mycket i andras händer här oavsett hur bra man själv kör.

Drunkning är vanligaste dödsorsaken för thailändska barn, så se till att barnet lär sig simma bör vara det bästa en förälder kan göra för att öka barnets chans att överleva. Hindra barnet från att köra MC vore också idealiskt, men svårare att genomföra i praktiken. :-)

Det är det att när det gäller trafiken så kommer man ju inte undan oavsett hur bra bilförare man är, för att livet hamnar ändå väldigt mycket i andras händer här oavsett hur bra man själv kör.

Drunkning är vanligaste dödsorsaken för thailändska barn, så se till att barnet lär sig simma bör vara det bästa en förälder kan göra för att öka barnets chans att överleva. Hindra barnet från att köra MC vore också idealiskt, men svårare att genomföra i praktiken. :)
Köra MC är Kultur i Thailand ;)

Kommer ihåg lite själv från när man var barn, man var ju vild på att klättra upp i höga träd, in i små utrymmen, hoppa i forsar på våren när isen gick och helt galna saker! Detta skulle man inte våga nu som 63 åring, knappt man vågar köra i 150 km på motorvägen, och det skall man inte heller göra!
Men man förstår ju att dessa ungdomar gillar fara utan att ha en plan om hur det kan gå om det vill sig illa! Har ju å göra m hård disken så klart, den har ju inte alla "program" ännu!

Tillbaka
Topp