Thailand följer i samma spår som Filippinerna, socker i all mat

A

Anonym

Gäst
Ja tycker mig märka att det blir mer och mer socker även i Thailändsk mat. På Filippinerna har det redan gått över styr. I det landet älskar de socker och har nu stora problem med fetma, diabetes-2 och barnens tänder är förstörda i tidig ålder. Thailand som hittills varit förskonat är på gång när det gäller tillsatt socker i det mesta. Det är synd tycker ja. Thailändsk mat är god utan socker. Socker är farligt, fett är nyttigt och det gäller även i Thailand.

sugar-text-bigpink-850x400.jpg

Thailändare har väl alltid haft socker i maten. Däremot har väl västvärldens mat slagit igenom i Thailand.

Håller med @Nam Falang Socker är väl knappast något nytt här. Och fett nyttigt? Det beror väl helt på.. Soyaolja är väl kanske inte bästa alternativet direkt, dock billigaste, och billigt är kung i Thailand. Så hur nyttig är en Graprao Moo på gatan? -sisådär.. Socker, Glutamat och dåligt fett är saker som ofta tillkommer, men är man inte helt hypokondrisk eller tränar inför Mens Physique eller något annat extremt så är det väl lite skit samma.

Vad som har ändrats är rationen raffinerat socker till palmsocker. Samt vit ris från obehandlat ris. Gav väl en del bristsjukdomar förr iaf. Men det är ju knappast något "nytt"..
Det är ju socker i typ allt här. Ät en pizza på Pizza Company och det smakar typ bara socker...

Filippinerna dock.. De har ju sin Adobo, afritada, lumpia, kare-kare, pancit av olika slag etc. Men deras problem är ju inte deras inhemska mat, utan det totala överflöd av snabbmat de äter dag ut och dag in. De har ju tagit så mycket influenser från tiden då USA var där att det är smärtsamt (läs skitmat och vapen). Det är inte ofta man hittar snabbmatskedjan Wendy's utanför Staterna t.ex. Men självklart i Phils.

Har aldrig ätit så mycket Pizza, Burgare och dylikt som under mina månader på Luzon..

Thailändare har väl alltid haft socker i maten. Däremot har väl västvärldens mat slagit igenom i Thailand.
Gumman har socker i nästan all mat, sist jag var nere så sa hon att svärföräldrarna hade köpt salt till mig, när jag gick ut i köket så stod det en 10 kg hink med salt då dom har fått för sig att jag äter mycket salt, jag bara skrattade och sa att det hade räckt med en liten påse ;)

Enligt min ena bror så är det socker i stort sett all thaimat, han flyttade till Bangkok 2001 och bodde där x antal år, så någon nyhet är det inte enligt honom.

Nä, det är det inte, dom har mycket socker i maten, speciellt när dom gör sötsaker, mycket av det är på tok för sött

Det är samma sak hemma, socker i det mesta. Jag har dock lyckats få henne att minska ner på mängderna så det går på rätt håll.

Det är samma sak hemma, socker i det mesta. Jag har dock lyckats få henne att minska ner på mängderna så det går på rätt håll.

Ja alldeles korrekt! Min fru hann inte vara här i mer en 3 månader och vi gjorde av med 2 kilo socker, jag sa . Hej ta det lungt, samma sak med Ajonimoto, bannlyst hemma!

Ja alldeles korrekt! Min fru hann inte vara här i mer en 3 månader och vi gjorde av med 2 kilo socker, jag sa . Hej ta det lungt, samma sak med Ajonimoto, bannlyst hemma!

Ahhh, Ajinomoto. Men som vi alla vet är "rot dee" (gjort av ajinomoto) inte samma sak. Så låt oss använda det istället :p

Liknande trådar

Tillbaka
Topp