Invandring!

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Nu handlade det ju inte var ni svenska gillar, självklart gillar vi varmare väder på vinten. Det handlade ju om era fruar, är ni säker på att de tycker som ni :eek:

Är man uppväxt i ett land dör det alltid är varmt kanske man gillar ett land med annat klimat. Varför bor de annars kvar, finns väl andra att älska i Thailand?
Om jag utgår från min fru vill hon inte följa med mig i april p g a kylan. Hon vill komma i juni. Hon fryser alltid. Sedan upplever jag nog en övervikt (men naturligtvis subjektivt tänkande) i att Thai längtar hem till sitt klimat och undantagsvis är de få som gillar det svenska klimatet.
Jag utgår från 5 st svensk familjer, med thailändska umgänge som tycker vi är lyckligt lottade som kan flänga "mellan" länderna.
Sedan har jag fört resonemang med min thaibonusson. Han drömmer om ett liv i Sverige under sommaren där han tjänar pengar så han kan bo i Thailand 7 månader p g a klimatet.

Senast redigerad av en moderator:
Funderar på att flytta hem till Sverige hälsan är inte den bästa och åldern börjar vara för hög .
Min fru och jag har svårt att vara från varann .
Men hon vill flytta med mig till Sverige .
Är utskriven från Sverige . Hur gör man ?;måste jag först flytta ensam till Sverige .?
Och hur gör hon för att kunna flytta till mig i Sverige ?

För dig gäller bara att flytta hem och anmäla dig som hemkommen. Skattemyndigheten först och anmäl även till försäkringskassan (de samordnar visserligen). Tar några dagar att adminstrera av försäkringskassan. Sedan kan du använda sjukvården som alla svenska medborgare och din pension skattas med vanligen 30 %.
För din fru (om hon saknar UT eller PUT kort). Så måste hon ansöka om UT på svenska ambassaden enligt vanliga rutiner. Måste kunna identifiera henne osv. Så sätt igång nu. Läs gärna på Migrationsverkets hemsida. Den brukar var bra. Och uppdaterad.

Går det inte snabbare om man har varit gift i ett visst antal år? För mig jag läst det, kanske var på det här forumet av Thaikonsult eller någon?

Går det inte snabbare om man har varit gift i ett visst antal år? För mig jag läst det, kanske var på det här forumet av Thaikonsult eller någon?
Alla såna gräddfiler är la borta numera, men kan ju ha tur att det går hyffsat snabbt och slipper vänta 1-1.5år.

Den enda fördelen man får är om man kan bevisa att man bott ihop i 5 år får hon PUT direkt och inte först få UT och efter 2 år vänta på PUT..

Vet inte vad UT eller PUT är för något ?beskriv gärna .
Låter ju skrämmande att vänta 1 år på henne .
Kan man när man årdnat att skriva in sig i Sverige och ordna med skatt och försäkringskassa åka hem till henne i Thailand och vänta på hennes uppehållstillstånd

Kan man när man årdnat att skriva in sig i Sverige och ordna med skatt och försäkringskassa åka hem till henne i Thailand och vänta på hennes uppehållstillstånd

Uppehållstillstånd (UT), Permanent UT (PUT)

Det går fort att skriva in sig så avvakta om det inte är akut. Om man bor borta mer än sex månader ska man väl skriva ut sig igen.

Tack för ni upplyste mig jag gifte mig för snart 4 år sedan men fick mor och äldre syster på köpet .
Så vi skilde oss efter 2 år .
Men vi har bott ihop hela tiden byggt hus och gifte om oss för 1 år sedan vi klarade inte vara ifrån varann .
Hur gör man för att bevisa att vi bott ihop hela tiden kan mor och syster intyga det eller byaålderman .
Men man måste väl ha det skrivet på Engelska eller Svenska ?

Min fru läser att man kan söka uppehållstillstånd på webben .är det svårt läste också om att jag kan göra det åt henne på Svenska om jag har fullmakt från henne den ska visst hon lämna in på ambassaden .
Är det mycket svårt att göra på datoen det ska visst bara ta 3 månader då att få klara papper ? Jag kan ju få hjälp av experter i Sverige

Min fru läser att man kan söka uppehållstillstånd på webben .är det svårt läste också om att jag kan göra det åt henne på Svenska om jag har fullmakt från henne den ska visst hon lämna in på ambassaden .
Är det mycket svårt att göra på datoen det ska visst bara ta 3 månader då att få klara papper ? Jag kan ju få hjälp av experter i Sverige
Inte för att göra reklam för någon... Men Thaikonsult finns i Sverige och i Thailand. De kan detta. De är någon form av sponsor till TS. Det finns flera företag. Men det är en massa papper som skall fyllas i. Vill du ha hit din tjej så börja med att få fram uppgifter om barn , föräldrar, syskon mm. Jag själv plockade fram familjens uppgifter och sammanställde dem med hjälp av tanten. Sen fixade konsulten alla tekniska detaljer. Om man gör allt själv är det lätt att man missar små skit saker.. Och då tar det längre tid. Kan du visa att ni bott ihop ett antal år (vet inte kravet) så kan det underlätta. Kan ni inte visa att ni bott ihop ett antal år, så bered er på en väntetid på upp till ett år, innan ni får UT.. (Uppehållstillstånd för 2 år). Visa för 3 månader kan gå snabbt. Men tror inte det ni vill ha.

Inte svårt så du bör klara det själv, jag gjorde på datorn när frugan sökte UT och gick smidigt (fördelen att vi kunde göra det när hon var kvar i sverige på besök).
Läs på innan bara vilka papper du behöver och ha allt färdigscannat och sparat på hårddisken.

Inte svårt så du bör klara det själv, jag gjorde på datorn när frugan sökte UT och gick smidigt (fördelen att vi kunde göra det när hon var kvar i sverige på besök).
Läs på innan bara vilka papper du behöver och ha allt färdigscannat och sparat på hårddisken.

Tack tror jag provar göra det själv på datorn .
Antar hon måste till Svenska ambassaden med fullmakt att jag gör det åt henne på datorn

Om jag förstår rätt Janne. Så är det 40 000 thailändare som bor i Sverige. Här torde väl

1. Försörjning var orsak till flytt 2. Kärlek 3. Möjlighet till karriär......hmm... men det kommer väl efteråt när Thailändaren bott några år....för i Thailand blir man inte rik på jobb----- generellt

Vi kan skippa klimat, som alternativt till flytt, för det är otrevligt i Norden. Generellt. Eller åtminstone har jag aldrig hört en Thailändare som kommit hit för vårt fina klimat.....snarare ser jag "hemlängtan" i deras ögon när Thailand och "väder" kommer på tal....

Nja, thailändare verkar inte vara direkt förtjusta i det thailändska vädret. Vissa verkar trivas bättre i norrländsk vinter än med värme.
Själv har jag konstaterat att jag är född i fel land.

Tack tror jag provar göra det själv på datorn .
Antar hon måste till Svenska ambassaden med fullmakt att jag gör det åt henne på datorn
Den enda fördelen man får är om man kan bevisa att man bott ihop i 5 år får hon PUT direkt och inte först få UT och efter 2 år vänta på PUT..
Vet iofs inte hur de har det nu, men när vi sökte förlängning 2013 var det svar inom 5 dagar som gällde (om man gjorde det via nätet).

Tillbaka
Topp