Invandring!

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Du skall göra det på nätet.
Du skall kontrollera informationen via migrationsverkets hemsida.
Du skall bara lita på ansvarig myndighets direktiv (migrationsverket) för att få korrekt vägledning.
Du skall och måste anstränga dig i att förstå den informationen som myndigheten delger.

Däremot så är detta forum bra då du kan lyssna av lite subjektiva tips för att underlätta och göra ansökan smidigare.
Ett tips är att om du känner osäkerhet om en viss information skall vara med i ansökan. Delge hellre mer information/dokument än färre dokument och dölj eller ljug inte. Migrationsverket vill väl och hjälper verkligen till. Du torde också kunna se ditt ärende när det registreras så du vet handläggnings datum och var det ligger i kedjan.

Du skall göra det på nätet.
Du skall kontrollera informationen via migrationsverkets hemsida.
Du skall bara lita på ansvarig myndighets direktiv (migrationsverket) för att få korrekt vägledning.
Du skall och måste anstränga dig i att förstå den informationen som myndigheten delger.

Däremot så är detta forum bra då du kan lyssna av lite subjektiva tips för att underlätta och göra ansökan smidigare.
Ett tips är att om du känner osäkerhet om en viss information skall vara med i ansökan. Delge hellre mer information/dokument än färre dokument och dölj eller ljug inte. Migrationsverket vill väl och hjälper verkligen till. Du torde också kunna se ditt ärende när det registreras så du vet handläggnings datum och var det ligger i kedjan.
Verkligen en sann optimist..!!! :) Lita på migrationsverket. Till viss del håller jag med. Bättre att lämna för mycket än för lite.. I bland.. Men att lita på någon där tex via ett telefonsamtal ger jag inte ett ruttet lingon för. Man kan ringa en vecka senare och då har du... miss uppfattat infon. Både jag och vänner har stångat oss blodiga för att få ett vettigt svar från MIG när vi ansökte om UT för våra tjejer. Finns det någon myndighet som ljuger så är det MIG. Du får aldrig ett klart och vettigt svar från dem... Under ett års tid fick vi olika svar varje månad... Det började med att det skulle ta 3-4 månader.. Sedan 5-6, sedan 7-8.... Det tog drygt 11 månader för oss... Nästan ett år.. Har en vän som nu vill hans tjej kommer hit och få UT... Efter en massa samtal med olika information varje gång, så är de uppe i 12-13 månaders väntetid enligt handläggaren på MIG.. Men har man barn och kan visa tex via Ampur att man bott ihop ett antal år kan det gå fortare. Att vara gift ger igen förtur. Lycka till... Det lär bli mååååånga timmar i telefon och via mail.
Glöm inte... Lita aldrig på en handläggare utan du kan få det skriftligen... Och det ger de dig aldrig... För de vet att det inte stämmer.. De ljuger hela tiden... Det är småkillar och tjejer som håller på papperna.. Men lycka till.. ;)

Har ju krigat med myndigheter tidigare så jag vet att det kan vara problem .
Vad jag inte kan hitta är om jag söker på datorn från Sverige måste hon före lämna in fullmakt till ambassaden i Bangkok att jag sköter papperen åt henne .
Och ska hon på intervju till ambassaden också om än jag söker UT åt henne på datorn ?

Har ju krigat med myndigheter tidigare så jag vet att det kan vara problem .
Vad jag inte kan hitta är om jag söker på datorn från Sverige måste hon före lämna in fullmakt till ambassaden i Bangkok att jag sköter papperen åt henne .
Och ska hon på intervju till ambassaden också om än jag söker UT åt henne på datorn ?
Intervjun måste säkert alltid göras, det är en grundregel för att utreda seriositeten i ert förhållande och hur väl ni känner varandra.

Du kan alltid ringa till eller maila ambassaden om du är osäker, dom brukar ge bra och tydliga svar.

Intervjun måste säkert alltid göras, det är en grundregel för att utreda seriositeten i ert förhållande och hur väl ni känner varandra.

Du kan alltid ringa till eller maila ambassaden om du är osäker, dom brukar ge bra och tydliga svar.
Om de kan få bevis att de bott tillsammans i fyra år kanske den inte behövs, men nu gissar jag bara!

Dom flesta myndigheter har ställt om till att jobba med dator .
Tror ingen vill ha kontakt med vanlig postgång längre annat än i vissa fall .
Därför handlägger dom snabbare ärenden som kommer via datorn .
Så visst chansar jag på att klara av att söka på datorn UT för min fru

Tack för alla goda råd lär mig mer och mer för varje dag .
Men det hade ju varit mycket bra om man kunnat göra om den gula boken från Thailänska till Engelska

Dom flesta myndigheter har ställt om till att jobba med dator .
Tror ingen vill ha kontakt med vanlig postgång längre annat än i vissa fall .
Därför handlägger dom snabbare ärenden som kommer via datorn .
Så visst chansar jag på att klara av att söka på datorn UT för min fru
Migrationsverket vill ha allt inskannat eller allt på något vis via datorn. Men att det går fortare kan man glömma.
Det är för att spara tid och pengar för dem. Observera att det finns inget på MIG som heter snabbare handläggning..
Ett exempel jag fått av MIG: Jag står i kö nr: 500.. I morgon kommer det 500 nya asylsökande.
För varje dag de tar upp ett nytt asyl ärende kan du backa längre ner i kön, eftersom de går före.
Som handläggaren sade: Det är politik. Det handlar inte om vem som står först i kön. Får chefen nya direktiv kan allt ändras på en dag.. Vi vet inte från den ena dagen till den andra vad som gäller..
Senaste budet var 12-13 månader för min vän och hans tjej.. Och vi pratade om det i går kväll.
Det som står på MIGs hemsida kan man skita i... Inte en siffra stämmer.. Det är en prognos på lång sikt..

Migrationsverket vill ha allt inskannat eller allt på något vis via datorn. Men att det går fortare kan man glömma.
Det är för att spara tid och pengar för dem. Observera att det finns inget på MIG som heter snabbare handläggning..
Ett exempel jag fått av MIG: Jag står i kö nr: 500.. I morgon kommer det 500 nya asylsökande.
För varje dag de tar upp ett nytt asyl ärende kan du backa längre ner i kön, eftersom de går före.
Som handläggaren sade: Det är politik. Det handlar inte om vem som står först i kön. Får chefen nya direktiv kan allt ändras på en dag.. Vi vet inte från den ena dagen till den andra vad som gäller..
Senaste budet var 12-13 månader för min vän och hans tjej.. Och vi pratade om det i går kväll.
Det som står på MIGs hemsida kan man skita i... Inte en siffra stämmer.. Det är en prognos på lång sikt..

Nja, jag har precis i förra veckan skickat T77 och en massa kopior på kreti och pleti och det var jag tvungen att skicka med post till Umeå, så att allt skall gå via datorn är ju tydligen en sanning med modifikation.

Hade ju gärna skickat allt via mejl men icke sa nicke:(

Det är politik. Det handlar inte om vem som står först i kön. Får chefen nya direktiv kan allt ändras på en dag.. Vi vet inte från den ena dagen till den andra vad som gäller..

Ja detta är nog så nära sanningen man kan komma, så de som arbetar i detta inferno kan man inte lasta.

Nja, jag har precis i förra veckan skickat T77 och en massa kopior på kreti och pleti och det var jag tvungen att skicka med post till Umeå, så att allt skall gå via datorn är ju tydligen en sanning med modifikation.

Hade ju gärna skickat allt via mejl men icke sa nicke:(
Nu anlitade jag Roffe på Thaikonsult. Han sade att ge mig bara det jag ber om. Sedan skannar jag in det som de vill ha. Varken mer eller mindre. Jag fick en lång lista på vad som var relevant. Jag samlade in alla familjeuppgifter mm.
Och på MIG var de nöjda. Men inte fan gick det fortare... drygt 11 månader för oss för UT. Alla Syrier mm gick före..
Att någon på TS inger någon falska förhoppningar om att det går skitsnabbt på ett par veckor eller månader är att ljuga för någon.. Det tar lååååång tid... MIG prioriterar inte Thai tjejer... Invandringen från Syrien mm går före pga statistiken skall se bra ut.. Sorry...

Nu anlitade jag Roffe på Thaikonsult. Han sade att ge mig bara det jag ber om. Sedan skannar jag in det som de vill ha. Varken mer eller mindre. Jag fick en lång lista på vad som var relevant. Jag samlade in alla familjeuppgifter mm.
Och på MIG var de nöjda. Men inte fan gick det fortare... drygt 11 månader för oss för UT. Alla Syrier mm gick före..
Att någon på TS inger någon falska förhoppningar om att det går skitsnabbt på ett par veckor eller månader är att ljuga för någon.. Det tar lååååång tid... MIG prioriterar inte Thai tjejer... Invandringen från Syrien mm går före pga statistiken skall se bra ut.. Sorry...
Nej Pepsi,,, absolut inget bullshit från min sida. Varför skulle jag ljuga om detta, vilken vinning skulle jag ha??. Möjligtvis någon jävla psykopat som tycker om att ljuga. För mina tjejer tog UT mindre än 5 mån, de kom förra året. En bekant till mig, och hans tjej tog det drygt 3 mån för UT, hon kom hit för 4 dagar sen. Så allt är inte åt helv...e

Nej Pepsi,,, absolut inget bullshit från min sida. Varför skulle jag ljuga om detta, vilken vinning skulle jag ha??. Möjligtvis någon jävla psykopat som tycker om att ljuga. För mina tjejer tog UT mindre än 5 mån, de kom förra året. En bekant till mig, och hans tjej tog det drygt 3 mån för UT, hon kom hit för 4 dagar sen. Så allt är inte åt helv...e
Du säger mina tjejer... Menar du barn till familjen? Då är det lite andra saker som gäller.. Min vän vill ha hit sin tjej så snart han kan.. Besked: 11-12 månader från MIG... Nu är han ju Göteborgare... Så kanske det spelar in...

Du säger mina tjejer... Menar du barn till familjen? Då är det lite andra saker som gäller.. Min vän vill ha hit sin tjej så snart han kan.. Besked: 11-12 månader från MIG... Nu är han ju Göteborgare... Så kanske det spelar in...
För att inte misstolkas så vill de ha UT... Inte bara visa...

hmmm..., hälften av det du skrev har ju inte att göra med vad jag skrev, jag svarade på ditt inlägg och denna raden Migrationsverket vill ha allt inskannat eller allt på något vis via datorn... Nä jag var tvungen att skicka med post T77 och kopior på pass, körkort, bilder ja rubbet, fast de redan fått det än gång när ansökan lämnades in, så tydligen är det inte så alltid att de vill ha allt genom dator.

Däremot vill de säkert att själva ansökan skall göras online. Som i krilles exempel är det nog väldigt olika hur lång tid det tar beroende på var det hamnar i landet och arbetsbelastning, har man tur går det snabbare, har man otur tar det längre tid.

Min frus ansökan hamnade uppe i Umeå, där går ju alla i ide under vintern då allt är svart och ingen sol:D, hon lämnade in sin ansökan 19 februari förra året och inget beslut ännu men nu har de i alla fall öppnat ärendet och nu är det nog inte så lång tid kvar om det inte finns några oklarheter förstås. Återstår att se.:)

Tror det handlar mycket om framtoning, har man taskig attityd vid kontakt med mig så börjar motståndet;)är man ödmjuk och vänlig brukar det oftast lösa sig vilken myndighet man än har att göra med, min erfarenhet:)

Tror det handlar mycket om framtoning, har man taskig attityd vid kontakt med mig så börjar motståndet;)är man ödmjuk och vänlig brukar det oftast lösa sig vilken myndighet man än har att göra med, min erfarenhet:)
Hade det varit så enkelt hade många varit glada nu.. Men du får inte samma person som svarar två gånger på MIG.
Att få en handläggare tar den längsta tiden.. Meeen har man tur att få någon med fart så kanske det går fort.
Hoopas det går bra för dem som ansöker nu...

Kan bara instämma. Dessutom hjälpte jag min bekant med deras ansökan som gjordes på blanketter, alltså inte genom internet. En annan tanke som kan va av betydelse, har "kärleken" som söker UT befunnit sig tidigare i ett Schengenland,, det vet garanterat mig.Skulle så va fallet ja då blir handläggningstiden därefter.

Tillbaka
Topp