Jäklar också, känns som jag gått i en fälla, jag betalade 300.000 Bath i Sinsot

Jag är övertygad om att Ubon och jag tänker på samma sätt, nämligen långsiktigt. Jag köpte och byggde hus, Ubon bygger en farm. Vi har båda planerat långsiktigt för att avsluta vårt leverne på en varmare plats än Sverige.

Att man sen kan förlora detta vid en eventuell skilsmässa måste man vara medveten om och det är vi säkert båda två. Klarar man inte av det ekonomiskt så skall man givetvis avstå men satsar man inget vinner man inget. Jag är övertygad om att @Ubon vet vad han gör, bevisligen står han ännu mer med båda fötterna på jorden än jag.

Jeg vil så absolutt ikke si noe negativt om personer jeg ikke har møtt og derfor ikke kjenner, men på generelt grunnlag så er jeg ikke så helt sikker på at thai kvinner gift med en utlending tenker så veldig langsiktig.

När jag läser dina inlägg/svar så finner jag känslan av att Du är bitter,

har Du en dålig erfarenhet av kvinnor i Thailand?.

Man bør ikke blande sammen det å være "bitter" med det å være fornuftig. I Norge så kaller vi det "sunt bondevett". Og dette er noe som jeg tror, mange ganger, er en mangelvare blant utlendinger i Thailand. Men jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har veldig stor tro på denne kjærligheten som er basert på penger.

Och Du svarade icke på frågan,

har Du en dålig erfarenhet av kvinnor? kvinnor ifrån Thailand?

Vet inte varför Du Ubon anser att man måste ha dålig erfarenhet av Thaikvinnor bara för att man är insiktsfull och innehar ett visst mått av "Bondförnuft" . Jag har inga dåliga erfarenheter av Thaikvinnor , jag har bara haft ett (en) Thaikvinna i mitt liv , nu 7 år sen vi gifte oss , men detta innebär inte att jag varit och är vaksam på div signaler som jag kan utläsa i denna märkliga kultur. Hur många Thakvinnor i tillex Sverige har jag inte sett efter en tid byta upp sig till en mer förmögen man, endast ett syfte i många av fallen "Ekonomi" Den stackarn som gett bort allt står sen där med mössan i hand ..

Jag skulle vilja att ni som bor i Isaan åker runt och kollar hur många fina faranghus som bebos av fattiga Thaifamiljer , och som HAR BEKOSTATS AV FARANG som efter en tid har fått respass ... Kolla ni bara så begriper ni kanske mer , jag har roat mig under 8 månader i Isaan , mängder , mängder av sådana "faranghus" att finna med Thaifamilj som de ALDRIG kunnat bygga utan Farang ..............

Sen kan man ju ljuga bort sanningen genom att säga att" det är min gamla Thaikvinnas förtjänt av " skitsnack säger jag , en djäkla lögn som är bra att ta till för att inte gräma ihjäl sig på äldre dagar :):):)

Det er ikke første gangen jeg har blitt stilt dette spørsmålet angående thailandske kvinner. Det virker som om det er lettere å beskylde "budbringeren" enn å komme med saklige argumenter. Spørsmålet ville hatt en viss betydning dersom mine erfaringer har en innvirkning på thailandske kvinners oppførsel. Men så er IKKE tilfelle. Så hvorfor komme med et sådant spørsmål?

Det er ikke første gangen jeg har blitt stilt dette spørsmålet angående thailandske kvinner. Det virker som om det er lettere å beskylde "budbringeren" enn å komme med saklige argumenter. Spørsmålet ville hatt en viss betydning dersom mine erfaringer har en innvirkning på thailandske kvinners oppførsel. Men så er IKKE tilfelle. Så hvorfor komme med et sådant spørsmål?

Tyckte det verkade som Du ville ha en diskusition, varför låta dig vara ensam i en monolog....

[Quote = "Ubon, post: 163756, medlem: 7415"] Trodde det virket som om du ville ha en diskusition, hvorfor la deg være alene i en monolog .... [/ quote]

Hva vi diskuterer i denne tråden du vares hjernehinnene Basert på erfaring og Kunnskap.
[Quote = "Ubon, post: 163703, medlem: 7415"] Når jeg leser dine innlegg / svar jeg finner følelsen av at du er bitter;

Du har en dårlig erfaring med kvinner i Thailand ?. [/ quote]

Min Holdning til Kvinner i Thailand og JEG hvordan Mener på dem behandler oss utlendinger du i utgangspunktet Basert på min erfaring inspirerer med hvordan utlendinger oppfører tøffe Møre og kvinnelige enes reaksjon på DETTE. Så det har Ikke så Mye på gjøre med om JEG Har hat techno Dårlige erfaring inspirerer eller Ikke. Hva en JEG Ikke kan si at JEG Har hatt i Thailand.

Det har hendt at JEG har diskutert DETTE med Penger og en Thai tradisjoner og de som har fått JEG påpeker spesielle negative ting, det vil lede beskyldningen på JEG kan ha lue særdeles negative opplevelser med en Thai i Kvinne istedenfor den forsøke den motbevise min påstand. Det Virker skabb ganger på s Mye Lettere på fornekte hva kan Være ekte likestilling sed akseptere det. Livet blir så Mye enklere da Virker som.

Det ble et lite teknisk problem så jeg forsøker på nytt.

Min holdning til kvinner i Thailand og hvordan jeg mener at dem behandler oss utlendinger er stort sett basert på mine erfaringer med hvordan utlendinger oppfører seg i Thailand og kvinnenes reaksjoner på dette. Så det har det ikke så veldig mye å gjøre med mine personlige positive eller negative erfaringer.

Det har hendt at jeg har diskutert dette med penger og tradisjoner med andre utlendinger og dersom jeg påpeker negative ting så har det en tendens til å komme beskyldninger om jeg skulle ha hatt noen særdeles negative opplevelser med thai kvinner, hvilket jeg IKKE har hatt, istedenfor å forsøke å motbevise mine påstander. Det virker på meg som at det er mye lettere å fornekte hva som kan være sannheten enn å akseptere den. Jeg tror at livet blir så mye enklere da.

Isaan

Låt mig ställa frågan, tycker Du att jag betalat för mycket i sinsod? 300.000 Bath?

Sinsod är vanligt Men många Thai missbrukar det.

sinsod = khaa naam-nom dvs "Priset för mjölken" och menas precis som den engelska texten att Sinsod är en prissättning efter status, utbildning etc. Och hur mycket mödan man har lagt ner för att uppfostra sin dotter till den fina damen hon är idag, gett henne uni.utbildning och sett till att inte vem som helst får henne.

Det var vanligt förr att man gärna para ihop sin dotter med en redan utsett pojk inom " familjen" genom trolovning mellan familjer eller goda vänners familjer.

Idag, det är mest fantasipriser... De " sämre ställda" har utnyttjat traditionen och mjölkar falanger på Sinsod. Det som ändå var tradition som alla Thai känner till har blivit som att Thai "säljer" sina döttrar.

Vet inte hur många gånger jag har hört en falang man berätta att han kom till Thailand för att träffa sin flamma men istället har man släpat upp honom till landet/vischan å snackade summor med tjejens manliga släkting, pappa, farmor, morfar hej å hå. Ingen kunde förklara vad Sinsod var för den stackaren.

Ett exempel på en fin/hi-so tjej...hi-so från födsel.
Om min väninna "June" som har föräldrar som är egen företagare och mång miljonärer med välkänd fint fint efternamn. Hon har en Thammasat examen och vi träffade i LU när hon var utbytesstudent och sedan pluggade vidare och tagit MBA från Georgetown å jobbar på Google Asia. Ändå får hon inte dejta vem som helst och har krävande föräldrar. Vill inte ens tänka på vad hennes Sinsod och bröllop kommer kosta...

Sedan är det fortfarande " brudens far/familj" som betalar bröllopet i Asien och det var väl så förr också här i detta avlånga land, USA osv. Nu är det brudparet själva som betalar med kanske lite hjälp från familjen här i Sverige.

Så det är nog en dröm för många Thaitjejer som vill hitta en falang å gifta sig med. Sinsod å rubbet.

Giftemål är bara mellan TVÅ PERSONER enl. min mamma. Man får göra hur och som man vill. Min sambo bör var lycklig att hon inte kräver nåt av honom.

Senast redigerad av en moderator:
Tack Thaimorsan , tack för att du som är Thai talar klarspråk om detta med Farabger och SinSod ..
Att betala tillex trehundra tusen Thabth i reda stålar för att äkta en Thaikvinna är ju enligt min mening som att köpa sig en kvinna .har hon sen tidigare barn med farang eller Thaiman så skall fn hon betala Sin Sod till Farangen som skall stå för ett eventuellt uppehälle åt tidigare barn.. Förstår inte riktigt detta ,ett helt sjukt tänkande , jag köpte en traktor för att det skulle finnas en bättre försörjningsmöjlighet för familjen , men jag talade klart om att nu stänger jag plånboken , och så har det blivit nu i 7 år . Har ett bra liv med min Thaifru , hon är en rar och snäll kvinna ,hennes djäkla ungar är nu utflugna vilket jag är oerhört glad för , mamma och pappa kan jag ställa upp på , men de klarar sig bra själva ;)

Jag skulle inte betala dom pengarna i sinsod, jag betalade 0 bath och när vi väl kom tillbaka till byn efter att vi gifte oss i Bkk så tyckte gumman att vi skulle ha en lite fest för familjen och den kostade mig runt 500 bath i mat och dryck, sen fick svärfar en bensindriven vattenpump så han lättare kunde vattna både risplantorna och tobaksplantorna, och då får vi 40% procent tillbaka av allt som blir utan att behöva lyfta ett finger.

Som jag har skrivit tidigare så betalade jag 50000 Baht som betalade bröllopsfesten. Plus guld som hon är väl värd och detta hade hon fått ändå. Det var aldrig tal om något högre belopp.

En guldring fick naturligtvis gumman som vi köpte här i stan, men hon tyckte att falang guld var helt ok, men en ring hör ju till när man gifter sig, dock så har hon inhandlat en ring till mig i thaiguld som jag får när vi träffas nästa gång och då vill hon också att jag ska köpa en till henne i thaiguld som kanske någongång i framtiden hamnar i någon pantbank i Thailand :rolleyes:

Min "pappa" kom krypande och inför alla oss och bad om min mors hand. Jag var 8 år. Respekt! Han ville följa traditionen så han köpte 1-2 Baht(?) guldlänk som sinsod-gåva som han gav till min mormor som låg i Parkinson. Enl. mamma så ska hon och pappa får tillbaka när mormor dog. Min moster beslagtog det utan ett ljud.

Förr i tiden och fortfarande kan man se i filmer/tv "romantiken" i det hela med Sinsod för trolovningen. Att killen först lovar tjejen att han skulle komma och be om hennes hand, när han har fått ihop tillräcklig stålar, bättre jobbposition eller annat så att han är VÄRDIG henne". Sedan om det ska gå rätt till så ber killen sin familj om att de ska gå och be om en trolovning med tjejen åt honom. Killens familj och hans entourage tågar genom byn med dans och musik så att alla ska veta vad som är på gång (lo-so style på landet gör man mest så och det brukar vara kul) och mer privat mellan 2 familjer om det är hi-so eller i stan. De "äldre" ska sedan få snacka/deala om en sinsod.

Sinsod thong mann heter det
Sinsod - hemgiftgåva, thong - guld, mann - förlovning.
สินสอด ทอง หมั้น

Ska läsa på lite mer så återkommer jag. Det är iaf såå gammaldags som gamlingarna förr i tiden hittade på.

ความเป็นมาของสินสอด ทองหมั้น ตามประเพณีไทย
เรื่องสินสอดตามประเพณีไทยนั้นเกิดขึ้นจากกุศโลบายของคนเฒ่าคนแก่ในสมัยโบราณ เนื่องจากแต่เดิมนั้นฝ่ายหญิงและฝ่ายชายไม่มีโอกาสได้พบเจอกันมากนักการแต่งงานในสมัยก่อนมักจะเกิดจากการคลุมถุงชนเป็นหลัก ดังนั้นเพื่อเป็นหลักประกันไม่ให้ว่าที่เจ้าสาวเป็นหม้ายขันหมาก จึงมีการเรียก สินสอดทองหมั้น เป็นการป้องกันไม่ให้ฝ่ายชายทอดทิ้งการแต่งงาน การเรียกค่าสินสอดเกิดขึ้นหลังจากที่มีการทาบทามตกลงสู่ขอกันเรียบร้อยแล้วทางส่วนมากทางผู้ใหญ่ฝ่ายหญิงจะมีการบอกกล่าวว่า "ขอเรียกค่าสินสอดตามความเหมาะสม" ในความหมายของคำว่าตามความเหมาะสมทางผู้ใหญ่ที่เป็นฝ่ายเจ้าบ่าวจะเข้าใจได้เองว่าควรเป็นเงินเท่าไหร่ และที่สำคัญเรื่องเงินสินสอดควรจะจบลงเมื่อมีการเปิดพานขันหมากในการสู่ขอกันแล้ว

Ska försöka översätta.
Vad menas med Sinsod thongmann enl. Thai tradition
Sinsod enl. traditionen har SKAPAT av de äldre/gamlingar förr i tiden. Det var för att på den tiden hade inte killar och tjejer möjlighet att träffas eller umgås. Giftemål gick oftast till som "slängar grisarna i säcken" och möts på bröllopet. Så därför har man skapat Sinsod som en slags försäkring. Att killsidan inte kan dra sig ur så lätt och skyddar bruden inte bli lämnad vid "altaret", för då kommer ingen vilja ha henne!

Så man KRÄVDE Sinsod efter att de "äldre" från båda parter har kommit överens eller jämfört om vad de ansåg passa för sinsod.

De äldre på tjejsidan ska sedan tala om hur mycket och oftast blir det "vi skulle vilja ha vad vi anser vara lämplig..." Och innebörden på " lämplig" ska de äldre på killsidan förstå av sig själv och hur mycket de borde ge.
Huvudsakligen är att sinsod-dealen skall avslutas i den "guldbrickan" när man möts igen å lyfter/presenterar den inför alla på bröllopsdagen.

Det var lite kort. Alla Thai vet nog inte varför man har Sinsod och bara kräver å kräver...

image.jpg

Man alltså förlovar sig på morgonen och gifter sig senare på eftermiddag.

Råkade trycka på "svara" å hann inte klart det sista men det ör bara uppdatera sidan igen. Slänger in en bild också.

Isaan

Låt mig ställa frågan, tycker Du att jag betalat för mycket i sinsod? 300.000 Bath?

På et generelt grunnlag så vil jeg svare et klart ja på det spørsmålet. MEN jeg må ta et stort forbehold fordi jeg kjenner hverken deg, din kone eller hennes familie eller omstendighetene rundt ekteskapet.

Det hender noen ganger at jeg tenker "takk og pris for at det fremdeles finnes noen som vet hva som foregår i Thailand" når jeg leser på diverse fora på nettet. Denne setningen under fra Thaimorsan tror jeg adskillig flere enn bare oss på forumet burde lese og FORSTÅ.

Sedan är det fortfarande " brudens far/familj" som betalar bröllopet i Asien

Liknande trådar

Tillbaka
Topp