Jäklar också, känns som jag gått i en fälla, jag betalade 300.000 Bath i Sinsot

När jag gifte mig då frågade jag faktiskt.påta om jag fick gufta mig med hans dotter o drt ville han gärna o ingen sinsod betalades heller

Men även när jag gifte mig här i svedala så så frågade jag min svärfar om jag fick det öve några glas fin whiskey :)

Här fanns det ingen att fråga, inga föräldrar kvar i livet, men å andra sidan så borde det vara hon som frågade mina
föräldrar om lov med tanke att hon pratade om giftermål, men å andra sidan så fungerar inte heller det, inga kvar i livet.

Fråga hennes äldre syster? finner jag ingen anledning till, detta med giftermål och var skåpen ska stå har vi talat om
under flera år, tror nog att vi funnit en gemensam medelväg.

Den trehundringen stannar i denna familj.

Jag fick aldrig chansen att fråga svärfar på traditionellt sätt, drygt tre månader efter vår första träff kom vi ner till byn och gifte oss buddhistiskt tre dagar senare. Från första dagen har jag känt mig som en i familjen och som tack för detta har dom fått en bra tillvaro.

Aldrig något tjat om pengar, jag hjälper till när jag kan. Att jag betalar till bilen är också självvalt, vi måste ha en säker bil. OK, hyra hade blivit billigare när vi är där men varför missunna svärföräldrarna en säker bil i den ganska farliga thailändska trafiken.

Eller du skulle tatt deg bryet med å lese dette først. Men kanskje kvinnen var en "jumfru" ved inngåelsen av ekteskapet så 300 000 Baht var en korrekt sum å betale.

Fråga till de som tycker att Sin Sod kan vara acceptabelt :

Men om
  • damen är 42 år,
  • har haft pojkvän en gång för 20 år sedan,
  • bor lång ut på landet och är inte dejtingtypen direkt, monogam som mig :rolleyes:
  • inga barn "men" o_O
  • hon är välutbildad... Den enda i familjen med mångårig universitetsutbildning inom medicinteknik.

Hur mycket är rimligt i Sin Sod då? Föräldrarna är "vanliga", klarar sig bra med eget hus och inkomster (pensioner, vad nu har i Thailand vet jag inte...).

Har dessuom tydligt förklarat för dem att jag har ett bra jobb (med ok utbildning, ADB + ingenjör) men inget direkt sparat efter ett accelererande dyrt svenskt äktenskap...

Gisnningsvis 60.000 - 80.000 Baht?

För att komma ifrån den svenska exhustrun så tog jag gärna på mig diverse gemensamma lån. Klarar mig hyfsat bra när jag arbetar, men pensionen blir relativt låg.

Upprepade kända fakta sedan tidigare, men jag ville lämna en tydligare helhetsbild på läget.

mvh

Jag är övertygad om att Ubon och jag tänker på samma sätt, nämligen långsiktigt. Jag köpte och byggde hus, Ubon bygger en farm. Vi har båda planerat långsiktigt för att avsluta vårt leverne på en varmare plats än Sverige.

Att man sen kan förlora detta vid en eventuell skilsmässa måste man vara medveten om och det är vi säkert båda två. Klarar man inte av det ekonomiskt så skall man givetvis avstå men satsar man inget vinner man inget. Jag är övertygad om att @Ubon vet vad han gör, bevisligen står han ännu mer med båda fötterna på jorden än jag.
Håller med. Själv tänkte jag bidra efter hand till det framtida husbygget allt eftersom min lön rullar in. Om jag skulle "falla ifrån" på något sätt och bryta relationen så skulle jag se det som att jag haft en spännande livsresa :).

Ungefär som när jag satsade på datorer på 80-talet. "Min marknad" gick i konkurs, men det var ändå en spännande tid och jag skaffade bra erfarenheter.

Jag tycker du skall köra på , ett misstag mer eller mindre har väl ingen betydelse , du är ju inte ensam om att trots en fungerande hjärna "kasta dig utför stupet";)

Men om
  • damen är 42 år,
  • bor lång ut på landet och är inte dejtingtypen direkt, monogam som mig :rolleyes:
  • inga barn "men" o_O
  • hon är välutbildad... Den enda i familjen med mångårig universitetsutbildning inom medicinteknik.

Hur mycket är rimligt i Sin Sod då? Föräldrarna är "vanliga", klarar sig bra med eget hus och inkomster (pensioner, vad nu har i Thailand vet jag inte...).

Har dessutom tydligt förklarat för dem att jag har ett bra jobb (med ok utbildning, ADB + ingenjör) men inget direkt sparat efter ett accelererande dyrt svenskt äktenskap...

För att komma ifrån den svenska exhustrun så tog jag gärna på mig diverse gemensamma lån. Klarar mig hyfsat bra när jag arbetar, men pensionen blir relativt låg.

Upprepade kända fakta sedan tidigare, men jag ville lämna en tydligare helhetsbild på läget.

mvh

handlar väl mer om vad familjen vet och inte vet - alternativt vad de "vill" veta eller inte vill veta (läs: föredrar att tro på själva).

T.ex. har haft en pojkvän innan, viste familjen om det och accepterade det? Sånt kan göra stor skillnad (det bör i vart fall göra stor skillnad..)
60-80k kan tas som en direkt förolämpning om hon är välutbildat och familjen aldrig sätt henne i ett förhållande. Tro mig, så ovanligt är det inte med 200-300k / vigsel. Ålder är ju alltid en faktor, men utan barn eller tidigare gift behöver det inte betyda så mycket, utbildning och att aldrig blivit separerad i skilsmässa betyder (ofta) mycket mer.

När jag säger 200-300k så menar jag inte Farang-Thai vigslar, aldrig varit på en sådan. Men utbildat folk och seriöst folk vill ofta ha de summorna. Jag har sätt det flera gånger mellan Thai-Par. Hela 60k grejen låter som något mellan före detta gifta bartjejer, eller något som ägde rum för 20+ år sedan... Seriösa familjer bryr sig oftast inte om SinSod, eller så vill de göra allt korrekt och då blir pengarna en statussymbol. Om så är fallet borde ni mycket väl kunna få tillbaka pengarna efteråt...

Visst gifter sig många bönder med fruar för 60k+
Min frus bror gifte sig för 80k. Hans fru är dock outbildad och varit gift en gång tidigare.

Sen handlar det ju om alla olika kulturer också. Khmererna håller mycket hårdare fast vid sina traditioner än många andra i området. Förmodligen då de hela tiden ses ned på och de känner att de vill ha något som är "dem", vilket inte blev lättare efter hela "Thainess" jargongen som föddes under Rama 4.
De är ju kända i hela landet som "fattiga", så de som väl har lyckats eller har barn som har lyckats är ofta otroligt stolta, med det sagt finns det många rötägg i Phrai Bueng också som skulle göra allt för att suga ut pengar ur tratten...

60-80k kanske är rimligt i erat fall, men bli inte förvånad om det skulle tas som en förolämpning. Jag tror många seriösa familjer skulle föredra noll sinsod framför 60k. Det ser helt enkelt inte bra ut (såvida dom inte är urfattiga..)

Jag tycker du skall köra på , ett misstag mer eller mindre har väl ingen betydelse , du är ju inte ensam om att trots en fungerande hjärna "kasta dig utför stupet";)

Oj, Phonta, har du bytt ut den fina bilden på hunden som vi hade så trevliga diskussioner om den i Hua-Hin för 2 veckor sedan
Är i Sverige nu, Metropolen Tulka
Ha det bra i Pattis!

Nu i mars när vi var i Thailand var vi bjudna på två bröllop. Båda mellan thai. Det ena bröllopet var storslaget, mellan två unga välutbildade personer. Frugan påstår att sinsoden var upp emot miljonen. Sedan hur den fördelas är familjerna emellan.

Det finnes en tradisjon for medgift i Thailand. Selv om den de fleste steder er på vei til å forsvinne. Men mange ganger så tror jeg at utlendingen på grunn av mangel på kunnskap betaler store summer unødig. Personlig så ser jeg ingen grunn til å betale noe som helst dersom jeg skulle ha et ønske om å gifte meg med en thai kvinne. Elsker hun meg så forstår og aksepterer hun dette.

Jeg må få lov til å tillegge at jeg heller ikke ville ha bygd et hus eller en farm på en eiendom jeg ikke eier. Noe jeg heller ikke ville ha gjort i Norge. Det eneste langsiktige jeg kan tenke meg i Thailand med hensyn til kvinner og bolig er å leie en bolig i EGET navn. Oppfører ikke kvinnen seg så er det bare å kaste henne ut. Og man mister ikke sitt hjem. Mitt råd til andre utlendinger i Thailand har vært å ALLTID ha "ryggdekning". Går noe galt så står man ikke der tomhendt på "bussholdeplassen".

Senast redigerad av en moderator:
Det finnes en tradisjon for medgift i Thailand. Selv om den de fleste steder er på vei til å forsvinne. Men mange ganger så tror jeg at utlendingen på grunn av mangel på kunnskap betaler store summer unødig. Personlig så ser jeg ingen grunn til å betale noe som helst dersom jeg skulle ha et ønske om å gifte meg med en thai kvinne. Elsker hun meg så forstår og aksepterer hun dette.

Nu vet jag inte hur gammal du är och vilken åldersgrupp av kvinnor du tänker på, men i många fall handlar det inte om att hon ska älska och acceptera dina premisser, utan snarare handlar det om familjen. Jag vet några par, alla Thai+Thai, som inte tycker Sinsod är det roligaste i världen då de fortfarande kämpar med att få ihop cash till att gifta sig. Anledningen är snarare respekt för föräldrarna. Det är svårt att missa hur mycket nationalistisk och kulturell stolthet som finns, på gott och ont.

Jag skulle snarare säga att bor du i Thailand och träffar en Thai-tjej med en familj som är lite "Hua Boran" likt vår fina statsminister här, så är det väl snarare du som borde förstå och acceptera henne och hennes familjs traditioner? I vart fall göra en kompromiss och inte sätta sig direkt på tvären. Jag säger absolut inte emot att många faranger betalar mer för att de är just faranger, men det bör ju ses på "case to case" basis eller individ till individ, alltid dumt att dra alla över en kam, något många västerlänningar här klagar på hos Thailändarna.

Problemet er ikke medgift i Thailand som sådan, men all denne uvitenheten blant utlendinger omkring det.

Vår uvitenhet har skapt en tradisjon som ikke eksisterer. Det er ikke det at kvinnene er ondskapsfulle eller grådige. Dem bare forventer at deres utlending gjør som alle andre utlendinger i Thailand. Og på den måten blir vi våres egne fiender. Så det er egentlig ikke "kulturen" i Thailand som bestemmer hvor mye vi skal betale i medgift. Det handler om hvor mye vi "tror" at vi må betale. Og i mange tilfeller så trenger man ikke betale i det hele tatt. Noe som denne linken forteller litt om.

http://www.siam-legal.com/Thailand_Service/thai-dowry.php

handlar väl mer om vad familjen vet och inte vet - alternativt vad de "vill" veta eller inte vill veta (läs: föredrar att tro på själva).

T.ex. har haft en pojkvän innan, viste familjen om det och accepterade det? Sånt kan göra stor skillnad (det bör i vart fall göra stor skillnad..)
60-80k kan tas som en direkt förolämpning om hon är välutbildat och familjen aldrig sätt henne i ett förhållande. Tro mig, så ovanligt är det inte med 200-300k / vigsel. Ålder är ju alltid en faktor, men utan barn eller tidigare gift behöver det inte betyda så mycket, utbildning och att aldrig blivit separerad i skilsmässa betyder (ofta) mycket mer.

När jag säger 200-300k så menar jag inte Farang-Thai vigslar, aldrig varit på en sådan. Men utbildat folk och seriöst folk vill ofta ha de summorna. Jag har sätt det flera gånger mellan Thai-Par. Hela 60k grejen låter som något mellan före detta gifta bartjejer, eller något som ägde rum för 20+ år sedan... Seriösa familjer bryr sig oftast inte om SinSod, eller så vill de göra allt korrekt och då blir pengarna en statussymbol. Om så är fallet borde ni mycket väl kunna få tillbaka pengarna efteråt...

Visst gifter sig många bönder med fruar för 60k+
Min frus bror gifte sig för 80k. Hans fru är dock outbildad och varit gift en gång tidigare.

Sen handlar det ju om alla olika kulturer också. Khmererna håller mycket hårdare fast vid sina traditioner än många andra i området. Förmodligen då de hela tiden ses ned på och de känner att de vill ha något som är "dem", vilket inte blev lättare efter hela "Thainess" jargongen som föddes under Rama 4.
De är ju kända i hela landet som "fattiga", så de som väl har lyckats eller har barn som har lyckats är ofta otroligt stolta, med det sagt finns det många rötägg i Phrai Bueng också som skulle göra allt för att suga ut pengar ur tratten...

60-80k kanske är rimligt i erat fall, men bli inte förvånad om det skulle tas som en förolämpning. Jag tror många seriösa familjer skulle föredra noll sinsod framför 60k. Det ser helt enkelt inte bra ut (såvida dom inte är urfattiga..)

Nu är du trots allt du skriver bra blåögd i mitt tycke. Tro inte på allt som det snackas om, Thai vill visa UPP och sedan går pengarna tillbaka till banken där man lånat dom.Farang betalar glatt och tror på Traditioner.

Nu är du trots allt du skriver bra blåögd i mitt tycke. Tro inte på allt som det snackas om, Thai vill visa UPP och sedan går pengarna tillbaka till banken där man lånat dom.Farang betalar glatt och tror på Traditioner.

Vadå snackas om? Av vem? Av mig själv? Om du läser tidigare i tråden är det precis min erfarenhet. För att citera mig själv en sida bak:

(utdrag ur större sammanhang)
"Vi betalade 100k som vi samlade ihop tillsammans, detta var inte för giftemål utan för förlovning då vi inte hade planer på att gifta oss än, men familjen är ungefär så baan-nok som man kan bli så någon form av ed var vi tvungna att ta för att få bo tillsammans. För vigsel betalade vi 300k, som vi sedan fick tillbaka för att starta ett liv tillsammans".

Jag var blåögd som barn, nu är jag gråögd och vet bättre ;)

(EDIT) - Att Thais gör likadant har redan gåtts igenom i tråden (vilket borde vara en självklarhet om vi kunde göra så). Att ALLA skulle göra så är igen helt cyniskt sett att se på. (Vilket inte kommer som en överraskning här nere direkt).

Är väl medveten om att förlovning inte är vanligt, utan normalt sett sker på morgonen och vigsel senare under dagen, men vi gjorde en kompromiss då vi inte var redo att gifta oss än ö.h.t.

Men om
  • damen är 42 år,
  • inga barn "men" o_O

Har dessuom tydligt förklarat för dem att jag har ett bra jobb (med ok utbildning, ADB + ingenjör) men inget direkt sparat efter ett accelererande dyrt svenskt äktenskap...

mvh

Om du ger dom 88.888 Bath tror jag dom blir jätteglada.
Många lyckotal, och du visar dom gamla respekt för att dom har uppfostrat en dyktig dotter.

Sin sod är ju helt klart en del av den Thailändska kulturen men exakt vad som gäller råder delade meningar om.
Är falang inblandad så vill man oftast få det till att Sinsod är en summa pengar (stor) som ska skänkas av falangen till brudens föräldrar.
Men vad jag har kommit fram till så handlar det eg mest om att flasha för omgivningen och visa att brudparet har gott om pengar för att upprätthålla en god social status bland omgivningen.
Pengarna går då tillbaka till den som lagt upp dom.
Dessutom verkar det vara en tradition som man mer och mer struntar i när det gäller thai/thai bröllop men som sagt när falang är inblandat ska det helst hållas hårt på den och gärna överdriva summan.

För egen del så är jag inte så intresserad av stora kalas och ceremonier vid varken födelsedagar eller bröllop så jag och frugan gick helt enkelt bara och köpte ringar och sen registrerade vi vårt giftermål hos vår lokala amphur.
Ingen fest, ingen sinsod, bara en god middag på tu man hand och en het bröllopsnatt som tenderar att reprisera sig :)

Tjejens mamma opponerade sig lite kort men köpte att det här var det som gällde för mig enligt min kultur och det viktigaste för dem är att jag tar väl hand om deras dotter så alla nöjda alla glada.

Om det är något jag lärt mig här så är det att inte flasha med pengar, jag köper alltid en lätt beg bil/moppe för att undvika röd skylt och för att det är betydligt bättre value for money. Inte ens frugan vet hur det eg ser ut på kontot, hon vet bara att det finns så vi klarar oss om vi inte slösar i onödan och det är den bild jag vill att folk ska ha av oss.

Sin sod är ju helt klart en del av den Thailändska kulturen men exakt vad som gäller råder delade meningar om.
Är falang inblandad så vill man oftast få det till att Sinsod är en summa pengar (stor) som ska skänkas av falangen till brudens föräldrar.
Men vad jag har kommit fram till så handlar det eg mest om att flasha för omgivningen och visa att brudparet har gott om pengar för att upprätthålla en god social status bland omgivningen.
Pengarna går då tillbaka till den som lagt upp dom.
Dessutom verkar det vara en tradition som man mer och mer struntar i när det gäller thai/thai bröllop men som sagt när falang är inblandat ska det helst hållas hårt på den och gärna överdriva summan.

För egen del så är jag inte så intresserad av stora kalas och ceremonier vid varken födelsedagar eller bröllop så jag och frugan gick helt enkelt bara och köpte ringar och sen registrerade vi vårt giftermål hos vår lokala amphur.
Ingen fest, ingen sinsod, bara en god middag på tu man hand och en het bröllopsnatt som tenderar att reprisera sig :)

Tjejens mamma opponerade sig lite kort men köpte att det här var det som gällde för mig enligt min kultur och det viktigaste för dem är att jag tar väl hand om deras dotter så alla nöjda alla glada.

Om det är något jag lärt mig här så är det att inte flasha med pengar, jag köper alltid en lätt beg bil/moppe för att undvika röd skylt och för att det är betydligt bättre value for money. Inte ens frugan vet hur det eg ser ut på kontot, hon vet bara att det finns så vi klarar oss om vi inte slösar i onödan och det är den bild jag vill att folk ska ha av oss.

Nillo Detta är det bästa som skrivits på ett forum under alla år som jag läst dom.
Tar mig friheten och kopierar din text
Inte ens frugan vet hur det eg ser ut på kontot, hon vet bara att det finns så vi klarar oss om vi inte slösar i onödan och det är den bild jag vill att folk ska ha av oss.

Samma hos oss och det gör att det är lugnt och bra,alla trivs.:):):nod:

När jag träffade min fru kunde hon nada om ekonomi. Hon levde mest för dagen.

Jag visar henne alla inkomster OCH utgifter för att göra henne väl medveten om att saker och ting kostar. Hon har förstått att skall man få ihop en slant till något man vill ha så är det hårt arbete som gäller. Min fru jobbar mer än heltid precis som jag.

I början trodde hon som många thai gör att faranger känar pengar som gräs. Nu när hon blivit införstådd i vad det kostar att leva i Sverige har hon en helt annan syn.

Varken jag, hon eller hennes familj i Thailand är några flashare med pengar vilket jag är glad för.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp