Sin sod är ju helt klart en del av den Thailändska kulturen men exakt vad som gäller råder delade meningar om.
Är falang inblandad så vill man oftast få det till att Sinsod är en summa pengar (stor) som ska skänkas av falangen till brudens föräldrar.
Men vad jag har kommit fram till så handlar det eg mest om att flasha för omgivningen och visa att brudparet har gott om pengar för att upprätthålla en god social status bland omgivningen.
Pengarna går då tillbaka till den som lagt upp dom.
Dessutom verkar det vara en tradition som man mer och mer struntar i när det gäller thai/thai bröllop men som sagt när falang är inblandat ska det helst hållas hårt på den och gärna överdriva summan.
För egen del så är jag inte så intresserad av stora kalas och ceremonier vid varken födelsedagar eller bröllop så jag och frugan gick helt enkelt bara och köpte ringar och sen registrerade vi vårt giftermål hos vår lokala amphur.
Ingen fest, ingen sinsod, bara en god middag på tu man hand och en het bröllopsnatt som tenderar att reprisera sig
Tjejens mamma opponerade sig lite kort men köpte att det här var det som gällde för mig enligt min kultur och det viktigaste för dem är att jag tar väl hand om deras dotter så alla nöjda alla glada.
Om det är något jag lärt mig här så är det att inte flasha med pengar, jag köper alltid en lätt beg bil/moppe för att undvika röd skylt och för att det är betydligt bättre value for money. Inte ens frugan vet hur det eg ser ut på kontot, hon vet bara att det finns så vi klarar oss om vi inte slösar i onödan och det är den bild jag vill att folk ska ha av oss.