Jäklar också, känns som jag gått i en fälla, jag betalade 300.000 Bath i Sinsot

 
Inte så mycket, var glad att du kom billigt undan.


Det blir nog billigare än så över några år, pengarna kommer åter i min ficka, jag räknar av dessa 300" mot sjukförsäkringen
dessa 3oo" har hon fått och är placerade i hennes del av farmen, tycker jag är en sund investering
för framtiden.

Vid Buddhaparty så ska det visas upp 300", dessa lämnar jag inte ifrån mig, hon har fått
vad vi kommit överens om, 300" +
 
Vi går en medelväg, vi lever i hennes land och jag följer med till hennes tempel då jag inte har någon religion, vi firar hennes högtidsdagar, vi lever efter Thailands regler för det är det landet vi lever i, men sen finns det regler som faranger tror existerar men som inte gör det igentligen.

När det kommer till det ekonomiska så kommer jag inte gå och bygga ett hus, köpa en bil eller något annat till mina svärföräldrar det är ingen del av någon Thaikultur, det är en påhittad kultur som mer gäller faranger ;)
Hjälpa dom med mat för dagen etc. är en annan sak men det klarar dom sig rätt bra med själva i Isaan det mesta har dom runt sig.

Jag kommer inte följa en påhittad kultur att "this is the Thai way" att svärsonen skall offra allt åt svärföräldrar.
Som sagt, jag har aldrig sett Thai göra det varför skall då vi faranger göra det, som Nmanx skriver en påhittad kultur där farangen skall fösörja alla.

Sinsoden är just denna betalning, det svärföräldrarna skall klara sig på sen följer kvinnan med mannen och till mannens familj, det är därför kvinnans familj skall ha sinsod för att klara sig utan stöd!! Fan va lurade vissa är alltså.

Jag köper nog ett hus till min egen farsan innan jag köper ett till hennes föräldrar, fattar inte faranger som helt plötsligt släpper allt till sina nyblivna svärföräldrar, människor dom knappt kan prata med och sen oftast inget till sina egna föräldrar.

Jag håller fullständigt med dig och det är ju inte detta överdrivna och idiotiska jag avser, det jag reagerar på är när folk tycks vara fullständigt ovilliga till att överhuvudtaget se den andra sidan och du är nog smart att förstå vad jag menar.

Det är ju så att det går till en viss gräns efter att år efter år se ungefär samma inställning i inlägg till detta med thai och till slut måste man säga något, en del når man fram till andra inte och det roliga är ju att du finns ju aldrig med i mina inlägg av denna art skall du veta men du är alltid den som ihärdigast på något sätt skall ta hela världen på dina axlar och försvara densamma.

Jag ser ju dig som en hyvens kille som verkligen tar ett stort ansvar och är en god far till ditt barn och för det mesta har sund inställning och en lagom väl avvägd syn på det mesta här i världen och hittat en bra balans, så ock när det gäller Thai och Thailand.:)
 
Det är självklart det är lättare att bli omtyckt om man betalar och betalar och betalar. De äldre thai ser ju oss som pengamaskiner, men förstår inte att vi har massa omkostnader hemma, omkostnader för att resa etc.
Jo en del tycks ju vilja bli omtyckta på det sättet men det faller inte mig på läppen att köpa kompisar och gillande från tjejens familj.
 
Senast redigerad av en moderator:
Nu är det omförhandlat.
Detta med att svärmodern ville ha en halv guldgruva i sinsod.
Det blev en nykakling av uteplatsen under huset i stället. max 20.000 THB med ommålning av de nu ilsekt blå väggarna.

Man är allt en riktigt tuff förhandlare. 55555
 
Nu är det omförhandlat.
Detta med att svärmodern ville ha en halv guldgruva i sinsod.
Det blev en nykakling av uteplatsen under huset i stället. max 20.000 THB med ommålning av de nu ilsekt blå väggarna.

Man är allt en riktigt tuff förhandlare. 55555
Det var skillnad det! Bra gjort, lycka till från mig också!
 
Nu är det omförhandlat.
Detta med att svärmodern ville ha en halv guldgruva i sinsod.
Det blev en nykakling av uteplatsen under huset i stället. max 20.000 THB med ommålning av de nu ilsekt blå väggarna.

Man är allt en riktigt tuff förhandlare. 55555
Du måste se farlig ut
 
Jäklar också, att Du inte skrivit detta förut, känns som jag gått i en fälla, 300.000 Bath back, sinsod...
Jag fick nyss sin sod'en "bestämd", 100000 Baht till Juni, relativt enkelt om inte Sveriges ekonomi snart kraschar... Finns många tecken i skyn just nu. Men här i förorten tänker jag i alla fall inte stanna längre än nödvändigt!
DSC_0169_sm.jpg
 
Så är golvet lagt, det som jag tidigare berättat om men, 20000 som snäckan trodde att det skulle kosta räckte inte till utan hon fick skjuta till lika mycket. kanske mest beroende på att den tilltänkta svärmodern utökade ytan som skulle klinkas.
Nu till en frågeställning rörande tillstånd att vistas i Thailand.
Vi har nu bestämt att gifta oss och jag har sökt info på nätet rörande de krav som måste uppfyllas. Jag har funnit att det finns en uppsjö "experter" i cyberrymden och jag tror inte att en enda av dem har rätt i allt dom säger. Rykten och halvsanningar florerar i mängd.
Nu står mitt hopp till någon av er som nyligen flyttat ner och använt er av det äkta ståndet för att få tillstånd att stanna. Vad är det som egentligen krävs för att uppehållstillstånd baserat på äktenskap? Snälla, flumma inte fram några svar på fyllan utan kom med fakta. Berätta gärna hur ni själva gjorde.
Tackar på förhand
 
Så är golvet lagt, det som jag tidigare berättat om men, 20000 som snäckan trodde att det skulle kosta räckte inte till utan hon fick skjuta till lika mycket. kanske mest beroende på att den tilltänkta svärmodern utökade ytan som skulle klinkas.
Nu till en frågeställning rörande tillstånd att vistas i Thailand.
Vi har nu bestämt att gifta oss och jag har sökt info på nätet rörande de krav som måste uppfyllas. Jag har funnit att det finns en uppsjö "experter" i cyberrymden och jag tror inte att en enda av dem har rätt i allt dom säger. Rykten och halvsanningar florerar i mängd.
Nu står mitt hopp till någon av er som nyligen flyttat ner och använt er av det äkta ståndet för att få tillstånd att stanna. Vad är det som egentligen krävs för att uppehållstillstånd baserat på äktenskap? Snälla, flumma inte fram några svar på fyllan utan kom med fakta. Berätta gärna hur ni själva gjorde.
Tackar på förhand
Tolkar det som att du inte är 50 fyllda och inte har 65000 baht/mån brutto eller bankmedel att kombinera med?
 
Jag är pensionerad, över 50 och har högre pension än 65000

Nu gällde min fråga just detta och inte om det finns andra alternativ.
Vi försökte bara få dig att inse att det finns enklare alternativ.

På ursprungsfrågan har jag ingen erfarenhet men vet att det är betydligt krångligare
 
Vi försökte bara få dig att inse att det finns enklare alternativ.

På ursprungsfrågan har jag ingen erfarenhet men vet att det är betydligt krångligare
Jag har koll på övriga alternativ men inte hittat en enda vettig beskrivning av vad som krävs för ett uppehållstillstånd baserat på giftemål.
 
Senast redigerad av en moderator:
Skillnaden är att penga kraven är hälften men kraven på dokumentation mycket värre och tyvärr går det inte att säga exakt vilka papper som krävs då det är olika på olika IM kontor.
Du får helt enkelt fråga på "ditt" im om du nu envisas med detta.
 
Skillnaden är att penga kraven är hälften men kraven på dokumentation mycket värre och tyvärr går det inte att säga exakt vilka papper som krävs då det är olika på olika IM kontor.
Du får helt enkelt fråga på "ditt" im om du nu envisas med detta.
Mina pengar gör mer nytta om de får arbeta istället för att vara bundna på ett konto. Kontentan blir ju att kosingen inte existerar om dom bara står på kontot
 
Mina pengar gör mer nytta om de får arbeta istället för att vara bundna på ett konto. Kontentan blir ju att kosingen inte existerar om dom bara står på kontot
2 mån första gången och 3 mån sen som dom måste stå på kontot och det funkar med sek i ett valuta konto om man vill. Om man nu inte har den inkomst som krävs.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp