Jag har blivit kär, är det klokt val? (Kärlek till bilar)

 
Japp, det går. Vill man inte fuska så kan man gå landvägen över Finnland (som inte är intressant för mig) eller söderut via Danmark (Öresundsbron). Målet är att nå Moskva (finns många olika alternativ att komma dit) för att hoppa på transmongoliska järnvägen (transsibiriska går inte till Peking). Därefter söderut och vika av väster mot Lao (Vientiane). Fortsätter man söderut via Vietnam och Kambodja så blir det galet. Kambodja har inte räls stora delar av sträckan vilket innebär annat färdmedel (fusk).
Kan ni föreställa er ansiktsuttrycken på personer som frågar var ni reser ifrån? -Hoppade på stationen i Skåne o nu är jag här:cool:

ARGH!!!! Upptäckte nu att mellan Hanoi och Vientiane inte finns räls:eek: http://www.seat61.com/Map-southeast-asia-train-routes.htm Det innebär att det inte går att ta sig via tåg hela vägen:(. Kan ngn bekräfta detta då jag sett andra kartor om visat att det går tåg där emellan.

Ville skriva lite om din ide om att köra bil som också verkar nice, men sorry, nu är jag alldeles för deprimerad...
Redan från början ribblar du bort dig det är jättetrevligt att åka tåg i Finland, jobbade som utvecklingsansvarig på ett företag som hade en stor fabrik vid ryska gränsen och ibland åkte jag tåg dit och det går att fortsätta ända till Moskva eller vart som helst i Ryssland.
Och om jag läser rätt så kommer vi så småningom till Peking. Därefter får du ta över eller tycker du jag skall fixa även den biten :angel:
Åka bil hela vägen, nejtack det får andra o göra. Jag hänger inte med.
Cykel däremot kam jag börja fundera på men då måste det till att ni börjar träna :laugh: :rolleyes:
 
Testade lite på järnvägar, så här såg det ut.
  1. Beijing
    K473
    44hrs 57min - once daily
    ฿1670 - ฿1710

  2. Kunming Station
    1
    22min - every 10 minutes - line 1


  3. Kunming South
    20hrs 00min - once daily
    ฿1978

  4. Luang Prabang
    16hrs 00min - once daily
    ฿1538

  5. Chiang Mai
    12hrs 00min - 5 times a day
    ฿550 - ฿900
  6. Bangkok Hualamphong
 
Redan från början ribblar du bort dig det är jättetrevligt att åka tåg i Finland, jobbade som utvecklingsansvarig på ett företag som hade en stor fabrik vid ryska gränsen och ibland åkte jag tåg dit och det går att fortsätta ända till Moskva eller vart som helst i Ryssland.
Och om jag läser rätt så kommer vi så småningom till Peking. Därefter får du ta över eller tycker du jag skall fixa även den biten :angel:
Åka bil hela vägen, nejtack det får andra o göra. Jag hänger inte med.
Cykel däremot kam jag börja fundera på men då måste det till att ni börjar träna :laugh: :rolleyes:

Säger inte emot dig ang Finlandsrutten men för en skåning så är det lättare (mer kul) att snabbt ta sig igenom Danmark och Tyskland, för att via Polen (och där börjar det trevlig) ta sig antingen via Ukraina eller Vitryssland mot Moskva. Att sitta i en svensk tågvagn i 150+ mil känns så där spännande. Dessutom byte i en by som kallas Stockholm. Har åkt en del tåg på hemmaplan och min erfarenhet har varit att det är lika sexigt som blöt grus.

Vad gäller bilresa så var det @Janne som nämnde det. Absolut spännande men ruskigt dyrt. Förvisso om vi skaffar en pickup så kan vi åka 15 pers o dela på bränslet:D

Att cykla dit får du snacka med Göran Krop (jag är alldeles för lat för det). Göran var en riktigt cool snubbe som har en attityd som jag gillar. När han berättade att han skulle klättra upp på Mount Everest så sa alla att det kommer han inte att fixa. Då sa han att han skulle göra det utan syrgasmask i ren ilska. Då skrattade hans vänner, och i ren frustration så sa han att han skulle cykla dit, klättra upp för berget, utan syrgas.
Han gjorde det. Det kallar jag för manligt:nod:.

"Hans mest kända bedrift var att han den 23 maj 1996 utan syrgastuber besteg Mount Everest, efter att ha cyklat dit från Stockholm. När han klättrat ner igen så cyklade han hem tillsammans med Renata Chlumska. Kvinnor var förbjudna att cykla i Iran och de fick inget visum i Ryssland. Då tog de tåget från Almaty i Kazakstan till Moskva. De cyklade sedan vidare till Sankt Petersburg, fortsatte genom Finland och den 16 oktober 1996 kom de till Stadskajen[förtydliga] i Stockholm."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Göran_Kropp

RIP Göran. Världen behöver fler som dig!

 
Kan inte prata med Göran för han är död, alldeles för oerfaren har jag läst. Nu pratar vi om riktiga män.
O andra sidan kan förstå din ovilja att åka sj men på finska sidan blir det kul och snabbare till målet.
Polen inte kul o s v men Finland är riktigt kul tro eller ej hela östra sidan...oj oj oj... Fast nu fastnar vi igen på startblocken.
Cykel är för riktiga män. Göran kan ju småle i sin himmel men jag skulle göra det, fast tåget låter ok.
 
Hela gänget om det är några som vill uppleva äventyr kan ju mötas i Moskva europas största stad. Där börjar den riktiga resan, skulle vara ett alternativ.
Kan vi komma överens att resan börjar där?
Om det är så så återstår bara "lite" planering före resan innan det är dags. :laugh: :xmas_smiley::rolleyes: o s v.
 
Eller hur! Ser ut som två ögon gråter blod. Förutom det så är den skitsnygg.
Den jag provkörde, GT-Premium hade säten längst bak.
Håller med dig vad gäller diesel. En dieselmotor drar mindre bränsle och är dessutom (om än lite) billigare än bensin. Motorerna håller längre och jobbar fint på låga varvtal. Diesel är manligt (men det kan vara relaterat till en arbetsskada).
Aldrig mer konvertera en bensinmotor till LPG (tips till er som funderar på det). Billigt att tanka, ja, men räknar man in tätare serviceintervaller, service på LPG-paketet, slitage på motorn (vi fick byta ett par ventiler) så lönar det sig inte i längden. Lägg till sämre andrahandsvärde på det så är det en ren förlustaffär...

Klart att jag vill ha bilen nu, men förnuftet säger att det blir inget förrän nästa år (hösten dessutom)

Framförallt blir inte diesel motorer lika varma (kräver mindre kylning) som bensin vilket är en fördel i varma Thailand.
 
Testade lite på järnvägar, så här såg det ut.
  1. Beijing
    K473
    44hrs 57min - once daily
    ฿1670 - ฿1710

  2. Kunming Station
    1
    22min - every 10 minutes - line 1


  3. Kunming South
    20hrs 00min - once daily
    ฿1978

  4. Luang Prabang
    16hrs 00min - once daily
    ฿1538

  5. Chiang Mai
    12hrs 00min - 5 times a day
    ฿550 - ฿900
  6. Bangkok Hualamphong

Betyder det att det går ta tåget hela vägen från Peking till Bangkok via Laos. Visste inte att det fanns tåg i Laos.

Coolt men bil skulle var kul men så klart dyrare.
 
Betyder det att det går ta tåget hela vägen från Peking till Bangkok via Laos. Visste inte att det fanns tåg i Laos.

Coolt men bil skulle var kul men så klart dyrare.
Annars kanske de hade inte satt tider och priser för sträckan antar jag.
Vad är det för kul med bil det förstår jag inte riktigt. MC eller Cykel kan jag förstå men att sitta ett halvår i en plåtburk går över mitt förstånd.
Jag förstår förstås inte allt men om du menar med en bil som också bromsar själv för hinder på vägen lär man väl aldrig komma fram. :police:
Själva idén med resan är facinerande så du får full cred för det.
 
Senast redigerad av en moderator:
Annars kanske de hade inte satt tider och priser för sträckan antar jag.
Vad är det för kul med bil det förstår jag inte riktigt. MC eller Cykel kan jag förstå men att sitta ett halvår i en plåtburk går över mitt förstånd.
Jag förstår förstås inte allt men om du menar med en bil som också bromsar själv för hinder på vägen lär man väl aldrig komma fram. :police:
Själva idén med resan är facinerande så du får full cred för det.


Nej inte massa automatik i bilen, det är inte min grej. Servo är ok. Ett halvår hade jag inte tänkt mig men kanske tre månader. Fördelen med bil är att man kan stanna och titta på saker efter vägen och att inte vara bunden av tidtabell.

MC eller cykel så långt är inte min grej.

Jag förstod inte tågtabellen riktigt såg att det fanns tider och priser men se bara namn på en stad. Stod ju inte om det var ankommande eller avgående station så såg ingen helhet där av min fråga.

Jag googlade på tåg i Laos och läste att det invigdes en rutt från Nong Kai till Vientiane 2009 och detta var den första tågsträckan i Laos. Var har du sett dessa tider och är du säker på att det är tåg. Jag såg ingen tågstation i Luang Prabang. Kan ja missat men stan är ju inte så stor.
 
Annars kanske de hade inte satt tider och priser för sträckan antar jag.
Vad är det för kul med bil det förstår jag inte riktigt. MC eller Cykel kan jag förstå men att sitta ett halvår i en plåtburk går över mitt förstånd.
Jag förstår förstås inte allt men om du menar med en bil som också bromsar själv för hinder på vägen lär man väl aldrig komma fram. :police:
Själva idén med resan är facinerande så du får full cred för det.

Tåg år underbart, tågluffningarna var underbara budgetresor för min del. Vilka sjuka grejer jag råkade ut för;) Vissa bra många ggr obehagliga, men jag var ju runt 20 och odödlig:cool: Alla har bidragit till att göra mig till den jag är idag på gott och ont;)

Jag hoppas att ni har sett Charlie Boorman och Ewan McGregors MC tripp:) Underbart underhållande, med den uppbackningen dom hade så var det ändå skitjobbigt ibland. Visst skulle jag vilja göra något liknande men det känns som om det tåget har gått.

Jobbade ihop med en kille från Helsingborg som hösten 2008 åkte på en Honda 250 offroad cykel med målsättning att ta sig till Thailand, vi var inte bästisar men ingen av de gemensamma bekanta vi hade har hört något från honom sen dess. Hoppas att han har det bra i Thailand men....

Känns som om det är många ställen man måste passera där en cykel är mycket värdefullare än ett liv:(

Med obegränsade resurser och den bästa tänkbara bilen för ändamålet så ok, vi kan turas om att köra;)
 
Har kanske glädjande nyheter:). Det går att läsa:

"Sino – Laos
This railway will be connecting Vientiane, the capital of Laos, and China’s Kunming in Yunnan province. It is scheduled to be completed in 2020" på sidan http://www.globalsourcingblog.org/china-laos-railway-connection/
Om detta stämmer så är problemet löst inom ett par år:cool:

[EDIT]
Och här har vi anledningen...

"China – ASEAN Agenda
This will be the milestone of China’s cooperation agenda with ASEAN countries. Not only to Laos, but China will expand its railway to Singapore."
 
Framförallt blir inte diesel motorer lika varma (kräver mindre kylning) som bensin vilket är en fördel i varma Thailand.

Nu är jag osäker på om jag vill hålla med dig.
En bensinmotor har låg kompression och antänds av en gnista (tändstift) medan en diesel motor tänder på kompressionen vilken är betydligt högre för att nå den värme som krävs att dieseln ska antändas. Därav glödstift i äldre dieselbilar som värmer upp cylindrarna innan kallstart. Därför är startgas ett stort no no på dieselbilar.

Bara det att kompressionen är högre (som genererar mer värme) gör att din tes inte stämmer.
 
Redan från början ribblar du bort dig det är jättetrevligt att åka tåg i Finland, jobbade som utvecklingsansvarig på ett företag som hade en stor fabrik vid ryska gränsen och ibland åkte jag tåg dit och det går att fortsätta ända till Moskva eller vart som helst i Ryssland.
Och om jag läser rätt så kommer vi så småningom till Peking.

Att komma till Peking är den lätta biten;) Finns massor av alternativ dit. Men som du sa, Moskva är hubben dit man måste oavsett vilket, och dit finns mängder av alternativ.
 
Tåget är go, närmaste fulländning var jag när jag körde spårvagn i gbg och smala järnvägen mellan mjörn oh anten.

När jag tog körkort för lastbil med släp så tog det 14 veckor. Vi skrattade högt åt lokförare som gick 2 år för att framföra ett fordon som följde en räls, som inte ens behövde lära sig att backa runt en hörna:D.

[EDIT]
Däremot så är kaptener på en båt riktiga män då dom har ett befäl över en guppande järnklump flytandes på vattnet som påverkas av strömmar och vind. Eloge till er!
 
Senast redigerad av en moderator:
När jag tog körkort för lastbil med släp så tog det 14 veckor. Vi skrattade högt åt lokförare som gick 2 år för att framföra ett fordon som följde en räls, som inte ens behövde lära sig att backa runt en hörna:D.

[EDIT]
Däremot så är kaptener på en båt riktiga män då dom har ett befäl över en guppande järnklump flytandes på vattnet som påverkas av strömmar och vind. Eloge till er!
Kaptener kör ju inte båten ;) en kapten är en kontorsnisse, han har gort sina dagar med att styra båt. Dock behöver man ha styrt båt många år för att få ut sitt Kaptenscertifikat, först 4 år på högskola/universitet och sen många år som styrman innan man kan få ut ett kaptenscertifikat och då hamnar man på kontoret ombord ;) deras dagar med framförande av båt är förbi, dom lägger dock till och går från kaj om dom inte deligerar över det på överstyrman.
 
Kaptener kör ju inte båten ;) en kapten är en kontorsnisse, han har gort sina dagar med att styra båt. Dock behöver man ha styrt båt många år för att få ut sitt Kaptenscertifikat, först 4 år på högskola/universitet och sen många år som styrman innan man kan få ut ett kaptenscertifikat och då hamnar man på kontoret ombord ;) deras dagar med framförande av båt är förbi, dom lägger dock till och går från kaj om dom inte deligerar över det på överstyrman.

Jag vet, men det är enklare att på "ren svenska" säga "kapten" så vet de flesta av oss dödliga vad det handlar om;)
Faktum kvarstår att manligheten är så mycket större på båt än på väg (och nederst på stegen så finns de som följer en räls o måste plugga 2 år:D)
 
Jag vet, men det är enklare att på "ren svenska" säga "kapten" så vet de flesta av oss dödliga vad det handlar om;)
Faktum kvarstår att manligheten är så mycket större på båt än på väg (och nederst på stegen så finns de som följer en räls o måste plugga 2 år:D)
Om jag nu har förstått så är själva körningen manligt, fast det finns ju många kvinnor också som kör, kallas det mänskligt då kanske :)
Varför kaptenens utbildning är lång trots han slutar vara manlig på kontor, förstår ni alltså inte. :xmas_smiley:

Kan det vara helt enkelt så att ha huvudansvaret och kunnandet av olika reglementen och lagar plus en hel massa annat inte längre är så manligt? Berra får rätta mig om jag har fel.
Samma gäller tåg, det klassas som säkerhetsarbete och därmed innefattar massor av lagar och reglementen som en som bara kör lastbil eller buss inte behöver veta.
Dessutom måste lokrörare eller en som kör rälsbundet även kunna backa, vilket inte är riktigt så enkelt som man skulle kunna tro på vissa tilfällen.
Jag tog kort för tung trafik för skojs skull och det kom väl till pass när jag pluggade, kunde köra på helger och lov.
Är ingen expert men lite hum har jag.

Jag satt tio år som produktionschef och en tid som platschef och fick ofta höra detta att vända papper kan ju vem som helst och göra alltså inte manligt, visst men du måste läsa på universitetet flera år innan du får det där enkla jobbet. :);):wai:
 
Av någon anledning betraktas det inte som typiskt manligt i vår kultur att ta ansvar men jag kan garantera att det är en magnet för kvinnorna.
 
Ca. 30
Om jag nu har förstått så är själva körningen manligt, fast det finns ju många kvinnor också som kör, kallas det mänskligt då kanske :)
Varför kaptenens utbildning är lång trots han slutar vara manlig på kontor, förstår ni alltså inte. :xmas_smiley:

Kan det vara helt enkelt så att ha huvudansvaret och kunnandet av olika reglementen och lagar plus en hel massa annat inte längre är så manligt? Berra får rätta mig om jag har fel.
Samma gäller tåg, det klassas som säkerhetsarbete och därmed innefattar massor av lagar och reglementen som en som bara kör lastbil eller buss inte behöver veta.
Dessutom måste lokrörare eller en som kör rälsbundet även kunna backa, vilket inte är riktigt så enkelt som man skulle kunna tro på vissa tilfällen.
Jag tog kort för tung trafik för skojs skull och det kom väl till pass när jag pluggade, kunde köra på helger och lov.
Är ingen expert men lite hum har jag.

Jag satt tio år som produktionschef och en tid som platschef och fick ofta höra detta att vända papper kan ju vem som helst och göra alltså inte manligt, visst men du måste läsa på universitetet flera år innan du får det där enkla jobbet. :);):wai:
Skrev någon att det inte var manligt att vara kapten ;) Han är fortsatt på havet och har huvudansvaret för skutan och the big hakuna som ingen säger imot.
Skrev bara att Kaptenen kör inte båten längre det gör vi styrmän, men är det situation eller något vi oroar oss för så ringer man kapten upp till bryggan då han är den mest erfarna och i slutändan beslutsfattaren. Står på varje brygga Kaptens stående order då han skall ringas upp på bryggan.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp