Mr.Jo
Forumveteran
Redan från början ribblar du bort dig det är jättetrevligt att åka tåg i Finland, jobbade som utvecklingsansvarig på ett företag som hade en stor fabrik vid ryska gränsen och ibland åkte jag tåg dit och det går att fortsätta ända till Moskva eller vart som helst i Ryssland.Japp, det går. Vill man inte fuska så kan man gå landvägen över Finnland (som inte är intressant för mig) eller söderut via Danmark (Öresundsbron). Målet är att nå Moskva (finns många olika alternativ att komma dit) för att hoppa på transmongoliska järnvägen (transsibiriska går inte till Peking). Därefter söderut och vika av väster mot Lao (Vientiane). Fortsätter man söderut via Vietnam och Kambodja så blir det galet. Kambodja har inte räls stora delar av sträckan vilket innebär annat färdmedel (fusk).
Kan ni föreställa er ansiktsuttrycken på personer som frågar var ni reser ifrån? -Hoppade på stationen i Skåne o nu är jag här
ARGH!!!! Upptäckte nu att mellan Hanoi och Vientiane inte finns räls http://www.seat61.com/Map-southeast-asia-train-routes.htm Det innebär att det inte går att ta sig via tåg hela vägen. Kan ngn bekräfta detta då jag sett andra kartor om visat att det går tåg där emellan.
Ville skriva lite om din ide om att köra bil som också verkar nice, men sorry, nu är jag alldeles för deprimerad...
Och om jag läser rätt så kommer vi så småningom till Peking. Därefter får du ta över eller tycker du jag skall fixa även den biten
Åka bil hela vägen, nejtack det får andra o göra. Jag hänger inte med.
Cykel däremot kam jag börja fundera på men då måste det till att ni börjar träna