Jäklar också, känns som jag gått i en fälla, jag betalade 300.000 Bath i Sinsot

Det blir nog Farangkvinnans familj som får pröjsa Sin Sod ,
1 Farang har alltid mer slantar
2 Av hävd skall Farang stå för allt
3 Farangkvinnan kommer att kunna erhålla Thailändskt medborgarskap vilket är oerhört värdefullt ....
:)

Vad händer om vi vänder på allting. En svensk tjej utan barn träffar en thaikille och ska gifta sig, hur mycket ska då thaikillen betala i sin sod för tjejen?

Har du en thaikille på gång Kycklingen?

Du är ju smart, så det är väl bara att forsoka plocka så mycket sin sod som mojligt.

Sinsot är väl inte så ovanligt? Var på ett bröllop till min frus arbetskamrat i Bkk, de betalade 500.000 + guld (kan inte de där baht-måtten för guld..)
Sen är de rätt "Hi-So" så antar att det var viss statussymbolik i det hela.

Vi betalade 100k som vi samlade ihop tillsammans, detta var inte för giftemål utan för förlovning då vi inte hade planer på att gifta oss än, men familjen är ungefär så baan-nok som man kan bli så någon form av ed var vi tvungna att ta för att få bo tillsammans. För vigsel betalade vi 300k, som vi sedan fick tillbaka för att starta ett liv tillsammans. Var igen mest symboliskt och status status.. Frun är relativt högutbildad och har ett bra jobb - vad som förmodligen skulle anses som hi-so jobb hemma i byn, även om hon bara får ut 25.000 i månaden, men då det är monarkiskt/kommunalt jobb så har hon ju pension och allt annat som följer.

Att Farangtjejer skulle betala har jag aldrig hört. En kompis från Nakhon Si-Thammarat gifte sig med en Fransk tjej. Han köpte en lägenhet till henne som sinsot, då hennes föräldrar förmodligen inte ville ha några cash. För honom var det också en statusgrej, som ett bevis för honom själv och hans familj att han kan föda sin familj typ.. (o andra sidan blir ju lägenheten hans med, men likväl)

Dette med medgift trenger ikke å være det samme i alle familier i Thailand, men denne tradisjonen er på vei til å forsvinne, sakte men sikkert, så man trenger normalt ikke å betale noe som helst. Hvor mye den enkelte betaler DERSOM han og hans familie ønsker det er basert på kvinnens alder og status og hvor velstående / fattig mannen og hans familie er.

Hovedproblemet for oss utlendinger er at vi generelt har en stor mangel på kunnskap om Thailand. Det er mye hyggeligere så sitte å nyte en iskald øl i varmen enn å sikre seg økonomisk. Noe som vi som oftest kompenserer med å stole blind på den skjønne jomfru. Og det er kanskje ikke så veldig smart alle ganger.

Resultatet blir at vi sender ut "signaler" som mange thailandske kvinner tolker som at vi er mindre intelligente og full av penger. At det thailandske lovverket bevisst / ubevisst hjelper kvinnene økonomisk gjør ikke situasjonen noe særlig bedre. Det blir nesten uunngåelig for utlendingen å ikke gi kvinnen alle verdens muligheter til å "valse over" han økonomisk. For i mine øyne så ligger utlendingen på gulvet å tigger om å bli rundlurt. Og det er da jeg tenker at nok er nok og i...... får klare seg selv.

For i mine øyne så ligger utlendingen på gulvet å tigger om å bli rundlurt. Og det er da jeg tenker at nok er nok og i...... får klare seg selv.

Jag slutar aldrig att bli imponerad av personer som bara har gjort dom rätta valen här i livet och är lyckligast av alla! :wai:

Jag slutar aldrig att bli imponerad av personer som bara har gjort dom rätta valen här i livet och är lyckligast av alla! :wai:

Vi har alle kanskje ikke gjort de beste valgene i livet noen ganger, men vi har ihvertfall ikke "brent av" begge løpene på hagla i venstre fot og lurt på hvorfor det gjør så fryktelig vondt. :'(

Isaan

Jag skrev tidigare, känner Du dig bitter, om jag nu vänder på frågeställningen,

känner Du dig bedragen av en thaitjej?

Isaan

Ubon ! Tycker dina inlägg börjar bli likartade , om så vore att han har anledning att känna sig bedragen ,eller att han endast är insiktsfull så får vi hoppas att Du Ubon inte drabbas på samma sätt i framtiden .......... Sanningen kan ligga närmare än vad man /du tror ...ingen som vet utom dem som väntar på något gott , och dem är grymt bra på att vänta ,mycket bättre än oss västerlänningar :)

Isaan

Om jeg eller noen annen skulle være bitter så har det absolutt ingenting med denne tråden å gjøre.

Denne typen spørsmål har en lei tendens til å dukke opp i diskusjonen når personer føler en trang til å beskytte sine negative handlinger.

Mine meninger er basert på erfaringer, kunnskap og sund fornuft. På bakgrunn av dette så har jeg aldri opplevd større økonomiske problemer i Thailand.

Og så mener jeg at det ikke har så veldig mye å gjøre med "å bli bedratt", men mere med det "å la seg bli bedratt". Står utlendingen der å "vifter" med pengene så synes jeg ikke ham skal klage når kvinnen og hennes familie sier "takk som byr".

Senast redigerad av en moderator:
Bara av ren nyfikenhet.
Gäller de här när man gifter sig med thai i thailand eller även om man gifter sig i Sverige?

Om jeg eller noen annen skulle være bitter så har det absolutt ingenting med denne tråden å gjøre.

Denne typen spørsmål har en lei tendens til å dukke opp i diskusjonen når personer føler en trang til å beskytte sine negative handlinger.

Jag tycker du har helt rätt här. Ubon brukar skriva bra saker för det mesta men ibland tycker jag att han beter sig omoget. Det han gör i denna tråd tenderar till provokation och liknar det som forumtroll ägnar sig åt. Det är vad jag tycker. På något sätt kanske han känner sig hotad eller kränkt, vad vet jag men inte heller det ska väl tråden handla om. Ville bara flika in och ge dig mitt stöd här.

Bara av ren nyfikenhet.
Gäller de här när man gifter sig med thai i thailand eller även om man gifter sig i Sverige?
Det borde väl vara så att i Thailand så går man efter deras traditioner så gifter man sig även då i Sverige så borde man ju ta dom svenska traditionerna att det blir brudens föräldrar som får stå för bröllopet. Med andra ord + - = 0.

Sin sod har jag inte betalat varken för denna eller förra, skillnaden är nu har jag en god kvinna som har tryck på sig från en skit familj innan hade ja familjen men förlora frun. Där satt svärfar och spara i 1 år för att köpa en motorcross till mig i födelsedags present Men någon sinsod gav jag klart från början att det blir det inte.
kärringens mamma nu vill ha jätte sinsod men frågar om man kan skilja sig från sina föräldrar helst vill hon slippa släkten.

Vilket som jag betalar ingen sinsod det går inte ihop med min kultur skall jag göra det skall dom komma med gulfyld brudkista.

Vilket som jag betalar ingen sinsod det går inte ihop med min kultur skall jag göra det skall dom komma med gulfyld brudkista.

Lite så jag tänkte därav min fråga ang gifta sig i Sverige vs Thailand.
Nu är de ju ingen fråga om att jag ska gifta mig men ändå.

Vad de låter som på vad vissa säger så är de säkert familjer som skulle kräva de även om man gifter sig i Sverige och bor här. Just för att utnyttja?

Men giter man sig där får man väl anpassa sig till traditionerna?
Men samtidigt ska de ju inte handla om några fantasi summor utan just om traditioner?

Är personligen ute och seglar på helt okända hav i samanhanget men tyckte ändå att de va ett intresant ämne.

:wai:

Det är från person till person och familj till familj JA!
Min sambo förstår inte våra traditioner och jag är glad att min mamma och släkt inte alls kräver något. Mamma skulle nog bli överlycklig om M vill göra på thaivis dvs att iaf fråga henne om min hand. Visar Respekt alltså.

Morsan har dock börjat tjata att sambon och jag bör gifta oss nu efter 10 år och har barn. Mest för det juridiska. Å så är svärfar å sambons storebror advokat plus att hans sambo är snart domare. Skulle detta förhållandet skits sig skulle jag väl inte ha en chans, kanske. MEN så kan jag inte tänka, eller?

Btw. Har nyligen träffat två thaifamiljer där fruarna är svenska snygga kvinnor på 30+ och är typ bästa vänner å de hade träffat männen på samma ställe. Jag blev förvånad. Undrar om det var nån sinsod.

Nu har jag aldrig dejtat någon 100% thaikille men vad jag har sett t ex min bror och thaikillar jag känner vet jag att de vill göra eller har gjort det rätta enl. traditionen.

Jag är övertygad om att Ubon och jag tänker på samma sätt, nämligen långsiktigt. Jag köpte och byggde hus, Ubon bygger en farm. Vi har båda planerat långsiktigt för att avsluta vårt leverne på en varmare plats än Sverige.

Att man sen kan förlora detta vid en eventuell skilsmässa måste man vara medveten om och det är vi säkert båda två. Klarar man inte av det ekonomiskt så skall man givetvis avstå men satsar man inget vinner man inget. Jag är övertygad om att @Ubon vet vad han gör, bevisligen står han ännu mer med båda fötterna på jorden än jag.

Tyckte det var en dialog mellan Isaan och mig, sen stiger Phonta in, efter det kommer Grannen Olsson, tack för den servern.

Jag tycker du har helt rätt här. Ubon brukar skriva bra saker för det mesta men ibland tycker jag att han beter sig omoget. Det han gör i denna tråd tenderar till provokation och liknar det som forumtroll ägnar sig åt. Det är vad jag tycker. På något sätt kanske han känner sig hotad eller kränkt, vad vet jag men inte heller det ska väl tråden handla om. Ville bara flika in och ge dig mitt stöd här.

Beter sig omoget, liknar det som forumtroll ägnar sig åt, kanske han känner sig hotad eller kränkt, Det han gör i denna tråd tenderar till provokation , antingen är det en provokation, kan väl knappast vara en halv provokation? i detta tycker jag att Du ska anmäla
inläggen till moddar, och på vilket sätt skulle jag vara hotad eller kränkt?

Som jag skrev till svar på Phontas inlägg, låt mig komma till final, men jag ta svaret i en kort version.

300.000B? dyrt? inte alls i min tanke.

Min Fru har arbetat några år över 20 som sjuksyrra, statligt anställd, i detta så ingår jag i hennes sjukförsäkring, nu kan vi börja räkna,
vad skulle jag betala per månad för en sjukförsäkring?, 1000 svenska? genom hennes fackförening har hon kunnat ta ut en förmånlig försäkring på mig, vet inte om hon gjort så, när hon tog upp detta så sa jag, gör som Du känner är bäst.

Inte helt fel med en egen sjuksyrra i hemmet.

Hon har själv byggt huset, klart 2 år innan vi träffades, har erbjudit mig att lösa in halva huset, hon tycker inte så, hon finansierar själv,
bilen har hon köpt och finansierat själv, om jag minns rätt så har jag skickat pengar en gång, det vart en topp, hon har tillgång till mitt konto i Thailand, hon tar ut som lån, men innan har hon alltid frågat om lov, och pengarna har hon satt tillbaka.

Jag aldrig behövt skicka pengar till henne som underhåll, hon har en ganska hyfsad inkomst.

Naturligtvis är jag med och betalar räkningar, när det gäller inköp till huset, fast monterat så gäller 50/50

Angående Usu Fruitavtalet som några skribenter på något sätt ondgjort sig över, jag äger inte marken, jag disponerar densamma
på samma sätt som jag ägt denna, en gåva från min Fru, om något skulle hända så går ägandet av marken till hennes släktingar, men
avtalet följer med. skulle det bli diskusiton om att dom vill ta över nyttjandet, inga problem för min del, varsågod, en liten joker i bakfickan,konstruktioner och byggnader ÄGER jag, antingen samarbeta, eller hyra in en bulldozer, bara att välja.
Tror nog det bästa alternativet blir att vänta ut min tid.

När det gäller huset så har jag nog inget intresse att bo kvar, för stort, 4 rum och kök.

Skulle nog hellre köpa mig en segelbåt att bo på.

Nu blev det en kort version, och nu vill jag inte diskutera detta, jag har plan A, B,C, D.......

300.000B dyrt, tycker jag inte...

Fortsätter min plan om farm 2 rai, vilken min fru i framtiden får ta över.

Har en story, dock inte om en Thai å Thailand men det är inte alls olik...

Har en väninna (snygg) som träffade sin brasse-surfinstruktör i Brasilien från favelas. Det var 2 veckors romans precis när hon måste hem till Sv efter ex-jobb. Hon kom hem, skaffade jobb, pumpade pengar å köpte flygbiljetten till killen till Sverige och 3 mån senare var han här. Utan att veta hur det skulle bli eller om han lurade henne. Han flyttade hit inom ett år. När de var tillbaka i Brasilien i 7 mån med sin ett åriga son så bodde de i favelas utan riktig dusch eller varmvatten, ja hon klarade det att bo i en skjul typ.

Paret hade sparat pengar så att DE kunde bygga "huset" till hans mamma och så att resten av släkten kunde bo. Att de sedan kunde hyra ut det gamla hemmet så att mamman skulle få en liten inkomst varje månad. De köpte ugn, kylskåp å allt möjligt till henne å fyllde på med grejer i det nya 4 vån hus uppe i favelas. Svärmor är fortfarande inte så glad över min väninna, stone-face oftast. Kanske hennes image å vill inte släpps garden. Svärmorn har många barn å han som är i Sverige har nog lyckats bäst med hans unga å högutbildad fästmö. Han själv hade bara " livets skola" och jobbade som bartender på kvällarna i Brasilien. En bar-man alltså.

Så...
Svensk, ung, kvinna, tog hit en man, betalade rubbet å byggde huset till hans familj. OCH de är hur lyckliga å kära som helst, fortfarande. Å min väninna har istället fått höra ett å annat om detta "att hon tog hit en man" och mest om att hon inte kunde hitta en man här hemma i Sverige å måste skaffa sig en brasse enl. brasilianska kvinnor i Brasilien.

Känner nån igen sig i detta?
Brassarna har nog inget sinsod men Brassen gjorde det rätta iaf enl.honom å som man. Att han frågade min väninnans föräldrar om han fick äkta deras dotter. Respekt, heder och det var hederligt. Det är inte alla svenska män som kan tänka sig göra så tror jag.

JAG kan inte se att min sambo skulle komma på att göra som Brassen gjorde, inte självmant i alla fall.

Ämnet handlar ju om SINSOD men vad jag ville med detta inlägg är att förutom traditioner så är det oftast om respekt, heder, status... och sedan är det från familj till familj hur de väljer att värdesätta saker, sin dotters eller sin egen heder.

Nåja jag har sagt tillräckligt i mina inlägg. Godnatt å good luck med kärleken mina damer å herrar! :wai:

Senast redigerad av en moderator:
När jag gifte mig då frågade jag faktiskt.påta om jag fick gufta mig med hans dotter o drt ville han gärna o ingen sinsod betalades heller

Men även när jag gifte mig här i svedala så så frågade jag min svärfar om jag fick det öve några glas fin whiskey :-)

Liknande trådar

Tillbaka
Topp