Julglögg

Dags nu att återuppliva denna tråd. Igår kunde jag inte stilla min nyfikenhet längre så jag stegade in på Blå Näsan och inhandlade en flaska av årets årgångsglögg från Blossa. Årgång 22 heter New Orleans och skall ha smak av den kända drinken Hurricane som kommer därifrån. Tillsammans med vanliga glöggkryddor ger det en mycket angenäm smak måste jag säga, inte överdrivet söt och det tilltalar mig. Alkoholhalt 15% och pris 125 kronor. Rekommenderas varmt! :xmas_smiley:

Hej

Jag och min fiskekompis har redan fuskat till det med saftglögg ifrån ICA och en skvätt vodka, det var nyligen under en regnig dag när vi var lite frusna efter att ha varit på sjön och det värmde bra, jag köper alltid några flaskor extra året före och sparar tills hummerfisket. Men hittills har det ju varit en så varm höst att det bara har blivit glögg en gång ännu.

Mvh isan lover

Dags nu att återuppliva denna tråd. Igår kunde jag inte stilla min nyfikenhet längre så jag stegade in på Blå Näsan och inhandlade en flaska av årets årgångsglögg från Blossa. Årgång 22 heter New Orleans och skall ha smak av den kända drinken Hurricane som kommer därifrån. Tillsammans med vanliga glöggkryddor ger det en mycket angenäm smak måste jag säga, inte överdrivet söt och det tilltalar mig. Alkoholhalt 15% och pris 125 kronor. Rekommenderas varmt! :xmas_smiley:
Sambon köpte en flaska igår, så ikväll efter middagen värmde jag en mugg.
Klart godkänt även om jag tycker original är bättre.
Jag har även sparat 2 l ifrån förra årets sats som jag satte, och har hunnit få i mig ca en halvliter så i morgon ska jag se om jag hittar svagdricka i affären så jag kan sätta en sats glögg i helgen.

21C55B43-5040-4B71-9F01-DA5CF9166970.webp

Jag är inne på min 4:e vita vecka nu.
Så det blev alkoholfri glögg med pepparkakor för min del :nod:
1701107082892.jpeg
Köpte med mig ett tiotal olika påsar med glöggkryddor som jag skall göra egen av.
Vin är dyrt här så jag ska försöka mig på någon under 100 kronor flaskan.
Under 75 kr är knappt drickbart.
Men det får bli närmare jul eller att ta med några påsar till Vietnam.

Jag är inne på min 4:e vita vecka nu.
Så det blev alkoholfri glögg med pepparkakor för min del :nod:
1701107082892.jpeg
Jösses 4 veckor redan! Bra jobbat :thumbsup:
Det känns bra för kropp och själ att vara vit, har inte tagit en droppe alkohol sen 13´de September. Börjar bli sugen på en resa till Udon för bärs/spritintag och prata om allt och ingenting med goda vänner men det blir nog inte förrän till julhelgen. Druckit alkohol 10 gånger i år.

Det känns bra för kropp och själ att vara vit, har inte tagit en droppe alkohol sen 13´de September. Börjar bli sugen på en resa till Udon för bärs/spritintag och prata om allt och ingenting med goda vänner men det blir nog inte förrän till julhelgen. Druckit alkohol 10 gånger i år.
Ja verkligen skönt och man får så mycket energi till annat. Skall göra ett uppehåll innan Thailands resan i januari för i värmen blir det fira och bira :)

Jag visste inte var jag skulle lägga in detta, jag vet det inte har något att göra med Thailändsk mat.

5 L Svagdricka
2 1/2 Kg Socker
5 Potatisar
500 g Russin
1 påse Kardemummakärnor
1 påse hel Ingerfära
1 påse hel Kanel
50 gram jäst (paket)

Skala och skiva potatisen.
Lös upp jästen i lite socker i en mugg.
Blanda i allt i en vanlig plasthink och rör om. (10 L hink)
Lägg på lite folie på hinken.
Låt stå i rumstemeratur.
Rör om innehållet 1-2 gånger om dagen i 1 vecka.
Låt det vila i ca 2 veckor utan att röra om.
Häll sen försiktigt upp på flaskor, värm drick och njut.
@PanPan testa detta.
Den blir bara bättre och bättre.
Har man så man klarar sig så sätter man denna i år och även nästa år så man har något hela tiden.
Men den funkar absolut efter ca tre veckor när den är färdig.

@PanPan testa detta.
Den blir bara bättre och bättre.
Har man så man klarar sig så sätter man denna i år och även nästa år så man har något hela tiden.
Men den funkar absolut efter ca tre veckor när den är färdig.
Jag såg att Systemet börjat sälja glögg nu så jag kunde inte låta bli att köpa en flaska Blossa 25 Alperna. Den passar mig bra men förmodligen inte dom som gillar söt glögg. Är gjord på rödvin i år. 75 cl kostar 149 kr, alkoholhalt 15%.

Jag såg att Systemet börjat sälja glögg nu så jag kunde inte låta bli att köpa en flaska Blossa 25 Alperna. Den passar mig bra men förmodligen inte dom som gillar söt glögg. Är gjord på rödvin i år. 75 cl kostar 149 kr, alkoholhalt 15%.
Det blir nog rätt, jag har köpt in torsk och kolja, vi har ätit upp allt. skall nog få till vinet här ikväll med

Tillbaka
Topp