Kakelfix/spackel/plaster???

 
Jag använde det här fixet som säljs i 20 kg säckar. Ritade av konturen på toan därefter la jag ett lager med fix. Tryckte dit tronen och avslutade med kakelfog (grout). Sitter som berg.

tilefix.jpg


tilefix.jpg
 
Förra året köpte jag tre toaletter på HomePro i SaKaeo.
På instruktionspappret som följde med stod det mest nämnt om kakelfog eller bruk, men avslutade med orden att man kan använda silikon istället.
 
Förra året köpte jag tre toaletter på HomePro i SaKaeo.
På instruktionspappret som följde med stod det mest nämnt om kakelfog eller bruk, men avslutade med orden att man kan använda silikon istället.
Jag har precis haft bort tronen, får ju inte skruva genom tätskikt. Jag har satt dit den med silikon, sitter som ett skruvstäd när det härdat.
 
Jag har precis haft bort tronen, får ju inte skruva genom tätskikt. Jag har satt dit den med silikon, sitter som ett skruvstäd när det härdat.
Rätt, inga genom föringar vid tät skikt, ni börjar lära er, men vad skall du göra med gångjärns verktyget du köpt, Har du börjat med svart arbete i byggsvängen.
 
Jag har precis haft bort tronen, får ju inte skruva genom tätskikt. Jag har satt dit den med silikon, sitter som ett skruvstäd när det härdat.
Ja, silikon är bättre.
Dessutom får man möjlighet till två saker:
1. Behöver toaletten bytas behöver man inte sabba golvet.
2. Behöver golvet bytas eller repareras måste inte toaletten bytas.
Det är bara dumt använda bruk. Hur ofta har en toalett släppt för den satt med silikon? De står ju av sig själv även utan silikon. I Sverige används väl enbart silikon som standard..?
 
Rätt, inga genom föringar vid tät skikt, ni börjar lära er, men vad skall du göra med gångjärns verktyget du köpt, Har du börjat med svart arbete i byggsvängen.
Trodde i min enfald att man skulle få bort glappet vid stängd dörr :rolleyes: hade jag googlat före inköpet skulle jag sparat 54kr:)
Va ju bara att bända ut flärparna i bläcket så försvann glappet ;)
Har sagt det förr, är inte hantverkare men gillar att snickra. Har kostat en del med alla misstag, men lärt mig massor :)
 
Trodde i min enfald att man skulle få bort glappet vid stängd dörr :rolleyes: hade jag googlat före inköpet skulle jag sparat 54kr:)
Va ju bara att bända ut flärparna i bläcket så försvann glappet ;)
Har sagt det förr, är inte hantverkare men gillar att snickra. Har kostat en del med alla misstag, men lärt mig massor :)
Då kan du snart bli en ny Joker, samt ta extra arbeta som byggare, fast då blåser du ju en utbildad på jobb.
 
Då kan du snart bli en ny Joker, samt ta extra arbeta som byggare, fast då blåser du ju en utbildad på jobb.
Nä extrajobb går bort, när skulle man ha tid med det, med 2 små ;)
Vi bor ju inte långt från varandra i Thailand, kanske jag kan hjälpa dig med hantverk, självklart gratis :p ;)
 
Ja, silikon är bättre.
Dessutom får man möjlighet till två saker:
1. Behöver toaletten bytas behöver man inte sabba golvet.
2. Behöver golvet bytas eller repareras måste inte toaletten bytas.
Det är bara dumt använda bruk. Hur ofta har en toalett släppt för den satt med silikon? De står ju av sig själv även utan silikon. I Sverige används väl enbart silikon som standard..?
Menar inte att bara citera dig här, men ett tips, om ni inte redan är insatt, är att lägga tunt med silikon på undersidan av muggen och sen bara behöva riktigt tunn fog runt den.
Jag menar hur snyggt är det med en, med tiden piss o smuts-gul fog på en halv centimeter.
#less is more
 
Menar inte att bara citera dig här, men ett tips, om ni inte redan är insatt, är att lägga tunt med silikon på undersidan av muggen och sen bara behöva riktigt tunn fog runt den.
Jag menar hur snyggt är det med en, med tiden piss o smuts-gul fog på en halv centimeter.
#less is more
Silikon är aldrig snyggt när det är för mycket. Med åren, förutom missfärgning släpper den ofta. Tunnare sträng innebär också mindre mekaniskt slitage på den. Alltså mindre risk för släpp.
Det positiva är att den lätt går att byta ut genom att skära bort det gamla när den med tiden blivit ofräsh.
 
Menar inte att bara citera dig här, men ett tips, om ni inte redan är insatt, är att lägga tunt med silikon på undersidan av muggen och sen bara behöva riktigt tunn fog runt den.
Jag menar hur snyggt är det med en, med tiden piss o smuts-gul fog på en halv centimeter.
#less is more
Och när jag nu fick ett par snabba "ups"så blev jag exalterad. Så därför vill jag förekomma ev belackare som vill invända mot att det blir svårt om man skulle vilja ta loss holken....Det finns bågfilsblad. :)
 
Och när jag nu fick ett par snabba "ups"så blev jag exalterad. Så därför vill jag förekomma ev belackare som vill invända mot att det blir svårt om man skulle vilja ta loss holken....Det finns bågfilsblad. :)
Mattkniv funkade bra för mig, och självklart en sträng under holken ;) bra tips annars:thumbsup:
 
Och när jag nu fick ett par snabba "ups"så blev jag exalterad. Så därför vill jag förekomma ev belackare som vill invända mot att det blir svårt om man skulle vilja ta loss holken....Det finns bågfilsblad. :)
Svårt och svårt, jämför med om man använder bruk, då spricker den om man försöker ta bort stolen. Sedan får man sitta och försöka knacka bruk från klinkers. Lätt och fint knackande och hoppas att inte någon flisa från klinkers följer med.
Går använda maskin med grov och hård scotch brite på också, men skivan tar nog slut snabbt.
Bruk är rena pesten i det här sammanhanget.
 
 
 
Tillbaka
Topp