Konsekvenserna av ett namnbyte

När dottern skulle flytta med Mamma hit till Sverige blev det nobben för henne att byta namn..
Mamma har ju mitt efternamn, men det fick inte dottern utan adoption..
Nu när hon är vuxen ska hon byta själv till vårat Svenska efternamn säger hon.. :)
Exakt så var det för frugans barn .. helt enligt vad som gällde för oss 2010...

Tror Berra har adoperat fast kanske inte vet om det , är man i rosa skimmer så skriver man ju bara på alla papper 555 skojar med dig Berra , hoppas du inte tar illa upp :)

Tror Berra har adoperat fast kanske inte vet om det , är man i rosa skimmer så skriver man ju bara på alla papper 555 skojar med dig Berra , hoppas du inte tar illa upp :)
Jag tar inte illa upp alls. Men det beror kanske på vilken handläggare man får på Skatteverket. Dom har mitt efternamn sedan 2013, då blev dom svenska medborgare.

Berras bonusbarn var ju så små när dom kom hit.. Så det kanske är en orsak till att det gick..??
Dottern här hemma var ju 11 år när hon flyttade hit..

Och vi kollade upp hur det funka med adoption av frugans dotter...
Hon skulle vara tvungen att avsäga sig sin Mamma status och ansöka om adoption av sin egna dotter igen tillsammans med mig..??

Kanske är med Svenska myndigheter som med Thailändska, olika regler vid olika kontor och handläggare. ;)

Har dom ditt namn även i Thailand Berra..??
Det är där det blir problem utan adoption... I Sverige kan man ju byta nästan hur man vill för 1500:-
Vi ville ju ha ett Svenskt efternamn på dottern även i Thailand..
Och det är där problemet var.. Inte i Sverige..
Att ha två pass med olika namn i är nog inte så jättebra kanske..??

Jag tar inte illa upp alls. Men det beror kanske på vilken handläggare man får på Skatteverket. Dom har mitt efternamn sedan 2013, då blev dom svenska medborgare.
Kan ha blivit en ändring , allt för PK Sverige , var ju inte lika frekvent invandring förut ,, nu kan man ju inte neka något överhuvudtaget :rolleyes:

Det är där det blir problem utan adoption... I Sverige kan man ju byta nästan hur man vill för 1500:-
Att ha två pass med olika namn i är nog inte så jättebra kanske..??[/QUO

Precis ,kan strula till det ..

Att ha två pass med olika namn i är nog inte så jättebra kanske..??
Nej det har dom inte, inte ännu. Då måste dom adopteras precis som du säger. Men dom har förnyat sina thaipass nu så det är inga problem. Frugan har sitt svenska efternamn i thaipasset nu sedan vi fick äktenskapet registrerat där nere.

Nej det har dom inte, inte ännu. Då måste dom adopteras precis som du säger. Men dom har förnyat sina thaipass nu så det är inga problem. Frugan har sitt svenska efternamn i thaipasset nu sedan vi fick äktenskapet registrerat där nere.
Då så.... Tänkte väl att dom inte hade ditt namn i Thailand..
Dottern ska nu ändra sitt efternamn både i Thailand och i Sverige..
Hon vill inte ha två olika i sina pass... Men det får hon fixa själv nu när hon är vuxen.. :-)
(Men hon gör mig väldigt glad då hon vill ha mitt namn)

Sen har man väl en annan aspekt , fadern i Thailand , om han lever måste godkänna adoption samt även ett namnbyte om inte modern är egen vårdnadshavare , detta var de väldigt noga med i Sverige när detta med frugans barn avhandlades , hon hade delad vårdnad , Svenska myndigheterna krävde medgivande från fadern på bla flytt till Sverige , men allt har väl falerat i Sverige nuförtiden

Sen har man väl en annan aspekt , fadern i Thailand , om han lever måste godkänna adoption samt även ett namnbyte om inte modern är egen vårdnadshavare , detta var de väldigt noga med i Sverige när detta med frugans barn avhandlades , hon hade delad vårdnad , Svenska myndigheterna krävde medgivande från fadern på bla flytt till Sverige , men allt har väl falerat i Sverige nuförtiden
Frugan hade ensam vårdnad så där behövdes inga intyg av honom..
Men annars har du rätt i den saken.. :-)

Behövs det inte intyg av mannen om mamman har ensam vårdnad? samma om man söker pass, frugan har vårdnaden men när hon skulle söka pass för ungen så fick hon svar att hon behöver en underskrift av fadern för att få pass till sonen.
Kan hon verkligen godkänna bortadoption av barnet utan faderns tillstånd även om hon har vårdnaden?

Behövs det inte intyg av mannen om mamman har ensam vårdnad? samma om man söker pass, frugan har vårdnaden men när hon skulle söka pass för ungen så fick hon svar att hon behöver en underskrift av fadern för att få pass till sonen.
Kan hon verkligen godkänna bortadoption av barnet utan faderns tillstånd även om hon har vårdnaden?
Vad jag har erfarit så har Thailand ibland hårdare lagar än Sverige i frågor som rör vårdnanden , skulle vara märkligt om det funkade , om fadern är okänd vilka en del vad jag vet har uppgett så funkar ju vad som helst , i byar gifter man sig ofta bara kulturellt dvs inga papper i Amphor ..

Javisst, helt rätt. Men detta fixades för länge sedan, karlsloken hade inget val utan skrev snällt under.

Har vårdnaden dömts till kvinnan kan hon adoptera bort barnet i Thailand..
Byhövdingen måste intyga även han att så är fallet..
Pappan blir inte ens tillfrågad vid vare sig anskaffande av pass eller annat..
I Thailand har ju Pappan inget försörjningskrav som ni vet..
Och i och med det så är dom borta ur diskussionen..
Dom blir uppletade av Svenska myndigheter om Mamma får underhållsbidrag..
Men vad fan hjälper det tro..?? Inte tänker Thaipappa helt plötsligt börja betala Sverige 1800:-/månaden eller vad det ligger på.. Ha, ha, ha....

Har vårdnaden dömts till kvinnan kan hon adoptera bort barnet i Thailand..
Byhövdingen måste intyga även han att så är fallet..
Pappan blir inte ens tillfrågad vid vare sig anskaffande av pass eller annat..
I Thailand har ju Pappan inget försörjningskrav som ni vet..
Och i och med det så är dom borta ur diskussionen..
Dom blir uppletade av Svenska myndigheter om Mamma får underhållsbidrag..
Men vad fan hjälper det tro..?? Inte tänker Thaipappa helt plötsligt börja betala Sverige 1800:-/månaden eller vad det ligger på.. Ha, ha, ha....
Där håller jag faktiskt inte med dig , de ville inte ens veta adressen till min frus barn , helt omöjligt att driva ett mål mot någon i Thailand sade försäkringskassan , så dom försökte inte ens o_O

När min tjej med barn som hon har ensam vårdnad om sökte UT så ville Mig ha ett dokument från fadern där han intygade att han gick med på detta samt att han i framtiden inte skulle söka UT i sverige på grund av familjeåterknytning i framtiden. När Mig fått dokumentet blev UT beviljat för dom båda. Detta var i november 2016.

När min tjej med barn som hon har ensam vårdnad om sökte UT så ville Mig ha ett dokument från fadern där han intygade att han gick med på detta samt att han i framtiden inte skulle söka UT i sverige på grund av familjeåterknytning i framtiden. När Mig fått dokumentet blev UT beviljat för dom båda. Detta var i november 2016.
Vi hanterade detta 2008-2009 så det kan ha förändrats..??
Men frugan var tvungen att ha ett intyg ifrån byhövdingen.. Han kanske går in som garant om dom inte kan hitta Pappan..??

Eller är det han som är Pappa...?? Ha, ha, ha.....

Där håller jag faktiskt inte med dig , de ville inte ens veta adressen till min frus barn , helt omöjligt att driva ett mål mot någon i Thailand sade försäkringskassan , så dom försökte inte ens o_O
U-Väsby där vi bodde då ville ha allt frugan kunde ha om honom...
Inte F-kassan utan Familje-någonting på kommunen...

Liknande trådar

Tillbaka
Topp