Konsekvenserna av ett namnbyte

Vi hanterade detta 2008-2009 så det kan ha förändrats..??
Men frugan var tvungen att ha ett intyg ifrån byhövdingen.. Han kanske går in som garant om dom inte kan hitta Pappan..??

Eller är det han som är Pappa...?? Ha, ha, ha.....
Frugan fick då inte söka pass till sonen utan godkännande av fadern hon fick vända och åka hem igen.
Dom var stenhårda på det dom frågade inte ens om hon hade ensam vårdnad.
Kanske dom blivit strängare då så många Thaikärringar tagit barnen och lämnat landet.
Så det kanske vi får ta tag i nu när vi kommer hem.

Frugan fick då inte söka pass till sonen utan godkännande av fadern hon fick vända och åka hem igen.
Dom var stenhårda på det dom frågade inte ens om hon hade ensam vårdnad.
Kanske dom blivit strängare då så många Thaikärringar tagit barnen och lämnat landet.
Så det kanske vi får ta tag i nu när vi kommer hem.
Nästan allt ändrar sig i Världen... Så varför inte detta i Thailand..?? :-)

På tal om namnbyte - Vill du inte ha tillbaka ditt gamla nick, passar bra till Al...
Jag funderade ju på att vara hemlig ett tag...
Men Janne kände igen fiskegubben som jag använt någon gång för väldigt länge sen..
Han skickade ett PM till mig bara någon minut efter registrering.. Ha, ha, ha...

Men om du kan ändra så gör det... :angel_transparent:

U-Väsby där vi bodde då ville ha allt frugan kunde ha om honom...
Inte F-kassan utan Familje-någonting på kommunen...
I så fall riktigt bra , nu tror jag det kan handla om att de kollar så inte Thaikvinnan uppbär dubbelt , dvs underhåll från två länder , fick den känslan .....

Jag funderade ju på att vara hemlig ett tag...
Men Janne kände igen fiskegubben som jag använt någon gång för väldigt länge sen..
Han skickade ett PM till mig bara någon minut efter registrering.. Ha, ha, ha...

Men om du kan ändra så gör det... :angel_transparent:

Och det skulle ju passa som fan att det blir gjort just i denna tråd som just handlar om namnbyte.. Ha, ha, ha...

Mycket snack och lite verkstad, men med olika namn i två pass blir det garanterat PROBLEM!!!!
Gör så att hon behåller sitt Thai-namn,....och lägger till ett förnamn:
Hon får alltså två förnamn och ett efternamn.
I det svenska passet anger hon det svenska förnamnet som TILLTALSNAMN.
I det thailändska passet anger hon sitt födelsenamn som TILLTALSNAMN.
NO PROBLEM.

Gäller det efternamn skall det stå exv. Nilsson-Wang i bägge passen.
I sverige kan hon i tilltal enbart använda svenska namnet

Gäller det efternamn skall det stå exv. Nilsson-Wang i bägge passen.
I sverige kan hon i tilltal enbart använda svenska namnet
Tyvärr inte riktigt sant , i vårat fall så stämmer det inte , hon har sitt Förnamn kritsana ,sen sitt Thaiefternamn samt sedan sitt efternamn hon fått från mig .. Exact samma har jag ,, HELA namnet används i Sverige och Thailand

Tyvärr inte riktigt sant , i vårat fall så stämmer det inte , hon har sitt Förnamn kritsana ,sen sitt Thaiefternamn samt sedan sitt efternamn hon fått från mig .. Exact samma har jag ,, HELA namnet används i Sverige och Thailand
Samma för min hustru. Förnamn - gamla efternamnet - mitt efternamn. Thai efternamnet är alltså mellannamn.

Varför skall de sudda ut sina identiteter ? det kan jag inte förstå , om ni vet lite om varför era fruar heter si eller så, så kanske ni förstår bättre , Phonthaisong tillex som är vårt Thailändska efternamn gör att alla som är Thai vet att min fru kommer från Buriram samt från området kring Puttaisong , det är inte bara ett namn utan en identitet , det tänker jag aldrig ta ifrån min Thaifru , dessutom att ta hennes efternamn som mitt mellannamn visar på respekt för att jag valt en Thai som livspartner och respekt gentemot hennes familj ....All in borde ju gälla åt båda håll eller ???;)

Det var frugan min som valde bort sitt efternamn när vi gifte oss..
Hon ville bara ha mitt... Och vem är jag och vägra vad hon vill..?? 5555

Mycket snack och lite verkstad, men med olika namn i två pass blir det garanterat PROBLEM!!!!
Gör så att hon behåller sitt Thai-namn,....och lägger till ett förnamn:
Hon får alltså två förnamn och ett efternamn.
I det svenska passet anger hon det svenska förnamnet som TILLTALSNAMN.
I det thailändska passet anger hon sitt födelsenamn som TILLTALSNAMN.
NO PROBLEM.

Tack Jon

Vi hade nästan gett upp det där med namnbyte (tillägg av ett förnamn).

Jag är ändå lite rädd att din lösning kan ge problem vid nästa gränspassage inresa till Schengen. Än mer rädd är jag för flygplatspersonalen i Thailand som bekant gärna tar det säkra före det osäkra och stoppar flygresan till Sverige.

Problemet är ju att det kommer att "fattas" ett förnamn i det Thailändska passet jämfört med uppehållstillståndskortet samt folkbokföringen i Sverige som har 2 st förnamn. Eller menar du att vi ska försöka få in hennes svenska förnamn tillsammans med det thailändska förnamnet även i det thailändska passet vid nästa resa till Thailand?

Det är korrekt , men ej passkontrollen , bara flygbolaget :thumbsup: Precis som vid incheckning i Sverige , där visar du det Svenska och Thaipasset , dock inte vid passkontrollen i Sverige , endast Svenskt pass
Tur att ni redde ut och att vi nu är på samma våglängd. Aldrig flasha med dubbla pass i Thailand, bara visa dubbla vid incheckningen om de ber om det ....

Liknande trådar

Tillbaka
Topp