Konvertering av religion

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Och i Sverige har ju kyrkan redan gjort den resan och kyrkan mer accepterad igen. De hjälper hemlösa, de har olika aktiviteter för barn, som lära sig spela instrument, de har diakoner som hjälper behövande, de har samtal för de som mår dåligt etc.

Ja, där håller jag med dig, vi behöver en socialvård eller själavård som det kallades förr, det var också orsaken att jag var kvar i kyrkan tills jag flyttade utomlands.

Människor i Sverige tycks inte inse att vi inte kan ta bort den funktionen utan att ersätta den. Kyrkan är ju inte given men mest praktisk för närvarande.

Senast redigerad av en moderator:
Jag är helt övertygad om att vi sett en bättre värd om människor kunde tänka Buddistiskt medan kristendom och Islam inte lyckats tillföra annat än elände. Jämför Indien och Afrika så ser man de skillnaderna tydligt.

Då jag inte verkar vara påläst så får du gärna förklara detta med Indien och Afrika, då jag inte finner någonting direkt positivt med varken landet Indien eller världsdelen Afrika som förövrigt har fler religioner än kristendom.

Nja, nu gick ju kyrkan och staten skilda vägar för en del år sedan och präster samt övrig personal i Svenska kyrkan avlönas alltså direkt av densamma. Och jag kan inte hålla med om att präster är lata, det är ett pressande yrke. Ena dagen bröllop och dop, nästa begravning. Snabba förändringar med andra ord och dåligt betalt.

Det är stor skillnad mellan gårdagens och dagens prästyrke, präster som hytter med näven har nog nästan utrotat sig själva.

Medianlönen för en komminister 36.000:- och för en kyrkoherdar 52.500:- Lönen är beroende på pastoratets storlek. Högsta kyrkoherdelönen jag känner till låg på drygt 75.000:- 2017. Sen förekommer en del extraknäck. Pengar i handen, "gåva", vid vigslar är vanligt förekommande. Även om antalet prästgårdar minskat så finns ofta en tjänstebostad på förmånliga villkor. Sen skall man inte hellre glömma allt gratis kaffe med dopp...;););)

Då jag inte verkar vara påläst så får du gärna förklara detta med Indien och Afrika, då jag inte finner någonting direkt positivt med varken landet Indien eller världsdelen Afrika som förövrigt har fler religioner än kristendom.

Jag har problem med inloggningen, därav gästkontot. Har därför inte sett din fråga tidigare.

Helt rättvis är väl inte jämförelsen Afrika Indien eftersom Afrika är en kontinent medan Indien är ett land men folkmängden är rätt lika så jag tycker ändå att den fungerar. I Afrika är ungefär 90% kristna och muslimer medan Indien har omvänd propotioner med under 15% kristna och muslimer. Resterande religioner har liknande filosofier om att inte döda levande som buddismen, hinduismen är den största.

Framförallt avsåg jag hur Afrika hanterat övergången från kolonisation kontra Indien. Indien lyckades ju i stort sett få ut Britterna och övergå till demokrati utan en massa våld ock blodspillan medans man tyvärr inte kan säga detsamma om Afrika.

Min fru tog spontat upp igår, om folk skulle uppfatta det konstigt om hon brydde religion från Buddism till Kristendom.

Jag svarade att det har väl inte med vad andra tycker utan vad du tror på eller inte tror på.

Hon är så trött på munkar som förskingrar och hotar sina medmänniskor och tycker att det är ju inte så buddismen var tänkt. Jag svarade att det var ju liknande i kristendomen förtur men det blivit mer avslappnat.

Har ni upplevt något liknande?
Hade det varit min fru så hade jag sagt att bättre att hon lägger ner detta med religion, sunt förnuft är bättre än alla religioner.

Senast redigerad av en moderator:
Medianlönen för en komminister 36.000:- och för en kyrkoherdar 52.500:- Lönen är beroende på pastoratets storlek. Högsta kyrkoherdelönen jag känner till låg på drygt 75.000:- 2017. Sen förekommer en del extraknäck. Pengar i handen, "gåva", vid vigslar är vanligt förekommande. Även om antalet prästgårdar minskat så finns ofta en tjänstebostad på förmånliga villkor. Sen skall man inte hellre glömma allt gratis kaffe med dopp...;););)
Inte tycker jag att lönen på 36.000 för en komminister är något att reagera över, ej heller kyrkoherdelönen. Jag vet hur mycket som ligger på kyrkoherdens bord, alltifrån planering av gudstjänster och vilken kyrka till planering av vilka som skall tjänstgöra ideellt som t ex Gudstjänstvärdar. Man skall dessutom "passa in" i kyrkorådets och församlingens profil för att erhålla en tjänst som kyrkoherde.

Och hur vet jag nu allt detta? Jo jag tjänstgör själv som Gudstjänstvärd i församlingen hemma under min lediga tid, senast var under julottan. Det är något som känns helt rätt för mig och jag känner att jag gör något betydelsefullt. Känns rätt i hjärtetrakten helt enkelt.

Inte tycker jag att lönen på 36.000 för en komminister är något att reagera över, ej heller kyrkoherdelönen. Jag vet hur mycket som ligger på kyrkoherdens bord, alltifrån planering av gudstjänster och vilken kyrka till planering av vilka som skall tjänstgöra ideellt som t ex Gudstjänstvärdar. Man skall dessutom "passa in" i kyrkorådets och församlingens profil för att erhålla en tjänst som kyrkoherde.

Och hur vet jag nu allt detta? Jo jag tjänstgör själv som Gudstjänstvärd i församlingen hemma under min lediga tid, senast var under julottan. Det är något som känns helt rätt för mig och jag känner att jag gör något betydelsefullt. Känns rätt i hjärtetrakten helt enkelt.
Jag tycker de verkar underbetalda ...

Heder till dig @Berralund!

Mitt inlägg var endast en faktapresentation. Ingen personlig åsikt om löneläget för "herrens tjänare"...

Ja allt är ju relativt själv har jag gått ur kyrkan nu, kan ha roligare för de pengarna själv.
Det är ett ställningstagande man måste få göra själv och jag respekterar dom som lämnar kyrkan likaså dom som konverterar till en annan religion. Sådant är väldigt komplexa frågor där ingen kan komma och säga vad som är rätt eller fel. Ett sådant beslut måste man ta själv, likaså om man vill arbeta ideellt inom kyrkan. Det skall kännas rätt.

Jag skall kanske tillägga att även om jag är kristen har jag absolut inget emot att besöka tempel i Thailand exempelvis. Dels av nyfikenhet och dels av respekt för min familj. Men jag har aldrig krävt att dom skall följa med mig till kyrkan även om det naturligtvis är trevligt om dom vill göra det. Och det händer faktiskt ibland.

Det är ett ställningstagande man måste få göra själv och jag respekterar dom som lämnar kyrkan likaså dom som konverterar till en annan religion. Sådant är väldigt komplexa frågor där ingen kan komma och säga vad som är rätt eller fel. Ett sådant beslut måste man ta själv, likaså om man vill arbeta ideellt inom kyrkan. Det skall kännas rätt.

Jag skall kanske tillägga att även om jag är kristen har jag absolut inget emot att besöka tempel i Thailand exempelvis. Dels av nyfikenhet och dels av respekt för min familj. Men jag har aldrig krävt att dom skall följa med mig till kyrkan även om det naturligtvis är trevligt om dom vill göra det. Och det händer faktiskt ibland.

Kan instämma helt med dig. Min familj följer med de få gånger jag går, var positiv till att barnen döptes och så klart även varit med på bröllop och begravningar i kyrkan.

Jag har också varit med på sammankomster i tempel i Thailand. I Sverige är inte min frun intresserad av tempel, mer av maten som serveras där i bland ;)

Ja självklart gör man som man vill själv, trivs man i kyrka går man dit och vi gifte oss kyrkligt men tyckte det fick räcka nu.

Hade det varit min fru så hade jag sagt att bättre att hon lägger ner detta med religion, sunt förnuft är bättre än alla religioner.

Det engelska uttrycket Common sense beskriver bättre vad sunt förnuft handlar om, en gemensam känsla. Våra känslor byggs upp av personliga erfarenheter och förväntningar och är olika från person till person. Ca 85% av jordens befolkning är troende i någon form så att hävda att det är en gemensam känsla att inte tro är inte rätt.

Om man vill hävda att något är sant och riktigt borde man istället hänvisa till något alla kan vara överens om, till exempel att alla människor har rätt att tycka vad de vill. Det finns ingen religion där mer än en tredjedel av jordens befolkning känner likadant så man får väl inse att religion (eller inte) är ett val som bygger på och skall väljas utifrån mina egna känslor och inte efter partnerns.

Det engelska uttrycket Common sense beskriver bättre vad sunt förnuft handlar om, en gemensam känsla. Våra känslor byggs upp av personliga erfarenheter och förväntningar och är olika från person till person. Ca 85% av jordens befolkning är troende i någon form så att hävda att det är en gemensam känsla att inte tro är inte rätt.

Om man vill hävda att något är sant och riktigt borde man istället hänvisa till något alla kan vara överens om, till exempel att alla människor har rätt att tycka vad de vill. Det finns ingen religion där mer än en tredjedel av jordens befolkning känner likadant så man får väl inse att religion (eller inte) är ett val som bygger på och skall väljas utifrån mina egna känslor och inte efter partnerns.

Mänskligheten skulle aldrig överleva om den inte hade något att tro på, en värld utan 90-gradiga vinklar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp