Köra utan hjälm

Om jag uttrycker mig såhär , Långeman och jag har åkt mycket ihop, ,han är den ena AV TVÅ som jag vet, inte kör när de dricker eller har druckit ,, MAO ,i stort sett SAMTLIGA andra jag känner som åker stor hoj dricker konstant och kör , av de kanske tio Faranger som jag vet har skadat sig i trafiken har samtliga varit berusade ......Skrämmande hur taskig alkoholmoral Västerlänningar har i Thailand , naturligtvis även en massa Thai:(

Ja så kan det vara tur man är 100% nästan när man är å kör i th ,jag har 0,5 promille pga 5 års körkort första körkortet har 0,2 p.Vv rätta mig om jag har fel :thumbsup: o_O

Om jag uttrycker mig såhär , Långeman och jag har åkt mycket ihop, ,han är DEN ENDA som jag vet, inte kör när han dricker eller har druckit ,, MAO ,SAMTLIGA andra jag känner som åker stor hoj dricker konstant och kör , av de kanske tio Faranger som jag vet har skadat sig i trafiken har samtliga varit berusade ......Skrämmande hur taskig alkoholmoral Västerlänningar har i Thailand , naturligtvis även en massa Thai:(
Ja det är mycket märkligt att man gör saker i Thailand som man sannolikt aldrig skulle göra hemma. Fullständigt hål i huvudet, särskilt i en trafikkultur som man inte är bekant med. Eller rättare sagt avsaknad av trafikkultur. Skrämmande! :eek:

Hur tänker du ?
Du skriver " men dom allra flesta som skadas i trafikolyckor är ju faktiskt inte påverkade alls" Det är väl det dom är, enligt mig.
Var alkoholkontroll i Sattahip för någon vecka sedan 48% var påverkade av alkohol, både Mc o bilförare.

Ja, då är ju 52% nyktra.

Summa summarum. Det är bättre att vara packad i trafiken enligt TRT filosofi

Ja så kan det vara tur man är 100% nästan när man är å kör i th ,jag har 0,5 promille pga 5 års körkort första körkortet har 0,2 p.Vv rätta mig om jag har fel :thumbsup: o_O
Hoppas du skämtar , jag tar själv inte ens en öl när jag kör eller straxt innan , två -tre timmar kvar innan jag skall köra kanske jag kan ta en liten LEO eller Sing till maten , då vet jag att jag ligger under 0,2 , TROTS att jag är inne på mitt tredje femåriga körkort nu , 0,5 anser jag är oförsvarligt att lägga som gräns för en normalt tänkande människa med ansvar för sitt eget samt andras liv ;)

Om jag uttrycker mig såhär , Långeman och jag har åkt mycket ihop, ,han är den ena AV TVÅ som jag vet, inte kör när de dricker eller har druckit ,, MAO ,i stort sett SAMTLIGA andra jag känner som åker stor hoj dricker konstant och kör , av de kanske tio Faranger som jag vet har skadat sig i trafiken har samtliga varit berusade ......Skrämmande hur taskig alkoholmoral Västerlänningar har i Thailand , naturligtvis även en massa Thai:(

Vem är nr2? Pottan?

Han kallas SODA , varför , jo , han dricker bara Soda , aldrig alkohol .... Men Pottan har jag aldrig åkt med ,, annars om det är den du menar så gillar jag honom skarpt , en riktigt bra kille enligt mig

Han kallas SODA , varför , jo , han dricker bara Soda , aldrig alkohol .... Men Pottan har jag aldrig åkt med ,, annars om det är den du menar så gillar jag honom skarpt , en riktigt bra kille enligt mig

Pottan är han som är från ”långt upp i norr” i Sverige. Han har nog inte druckit alkohol på en del år. Däremot så har han varit rätt törstig förr.
Skön lirare som säger vad han tycker och backar inte i onödan.
Hälsade på honom i augusti senast, skulle jag tro att det var.

Hoppas du skämtar , jag tar själv inte ens en öl när jag kör eller straxt innan , två -tre timmar kvar innan jag skall köra kanske jag kan ta en liten LEO eller Sing till maten , då vet jag att jag ligger under 0,2 , TROTS att jag är inne på mitt tredje femåriga körkort nu , 0,5 anser jag är oförsvarligt att lägga som gräns för en normalt tänkande människa med ansvar för sitt eget samt andras liv ;)
Ja nästan 100 % Jag intar inte en öl tex den dagen jag är ute i trafiken obs det finns SODA ok gäller mig :-X

Pottan är han som är från ”långt upp i norr” i Sverige. Han har nog inte druckit alkohol på en del år. Däremot så har han varit rätt törstig förr.
Skön lirare som säger vad han tycker och backar inte i onödan.
Hälsade på honom i augusti senast, skulle jag tro att det var.
Då år det samma som jag ser som en mycket god kompis , Vi är även polare på Fejan ,, Riktigt bra kille på en röd Honda PCX ,samt att han har en tvin på 600 cc tror jag ,, Samma kille ;):thumbsup:

När jag flyttade till Sverige för evigheter sedan så undrade en del besökare från hemlandet varför svenskar inte använder någon hatt eller mössa på vintern men hanskar har dom på sig.
Det tål och tänkas men kanske skyddar man den kroppsdelen hen är mest rädd om. :p

Fattar inte hur man vågar köra MC. Varmt och riskfyllt. Nej för mig blir det bil med bästa försäkringen.
Nog blivit feg med åren.

Det är nog så. Det blir mer och mer bil för mig också. Dock tycker jag väldigt mycket om att köra MC av större modell, men jag försöker att välja bort de mer trafikerade vägarna. Det får bli en kompromiss, för man vill ju försöka göra sånt man tycker om medans man kan också. :-)

Det är komplicerat det här med trafiksäkerhet. Det är så många faktorer som spelar in, och sedan är det helt individuellt hur folk påverkas också. Här är lite information från trafikverket för den som är intresserad av att hjälpa till att höja trafiksäkerheten:
https://www.trafikverket.se/resa-oc...agra-fakta-om-alkohol-hastighet-och-bilbalte/

Jag har också sett de stora problemen med kombinationen alkohol och trafik i Thailand och att det är vanligt att västerlänningar bidrar till en försämring, men det känns iaf bra att vi är en del här som tar avstånd från rattfylleri. :)

Tror du, att du är en bra förare, bara för att du har ett KK som enligt skrönor ger dig rätt att köra på fyllan.
Redan efter ett par öl i Th så har du passerat steg 1 -0,5 Prom.
Har du dessutom druckit tex. 2-3 öl dagen innan så har du snabbt nått 0,5 gränsen, med ett par nya dagen efter.
Försäkringsbolagen har börjat ifrågasätta hur stor din alkoholmängd var vid olyckstillfället, dom anser att det inte finns anledning att betala för fyllekörningar.
I Th gäller att om man har över 0.5 Prom. så blir det 10.000Tb i böter första gången. 2a gången 20.000 Th vid 3e tillfället så är det 50.000Tb och utvisning för dig som Farang.

Senast ändrad:
Tror du, att du är en bra förare, bara för att du har ett KK som enligt skrönor ger dig rätt att köra på fyllan.
Redan efter ett par öl i Th så har du passerat steg 1 -0,5 Prom.
Har du dessutom druckit tex. 2-3 öl dagen innan så har du snabbt nått 0,5 gränsen, med ett par nya dagen efter.
Försäkringsbolagen har börjat ifrågasätta hur stor din alkoholmängd var vid olyckstillfället, dom anser att det inte finns anledning att betala för fyllekörningar.
I Th gäller att om man har över 0.5 Prom. så blir det 10.000Tb i böter första gången. 2a gången 20.000 Th vid 3e tillfället så är det 50.000Tb och utvisning för dig som Farang.

Håller helt med.
Skulle bara tillägga att det borde vara en principsak, bil moppe, mc, cykel m m konstiga fordon, ingen sprit i kroppen.
Har man svårt att avgöra så köp ett alkolås.
Det skall vara nolltolerans, punkt.
Om någon vill ta livet av sig är en sak men utsätta andra i fara genom körning med alkohol i kroppen är inte längre en sak man avgör själv.
Avskilda vägar är ingen ursäkt, det räcker att ta livet av en som har irrat sig dit, lika allvarlig företeelse.

Det verkar svårt att få riktig information på engelska om vad som gäller angående alkohol och bilkörning, men i princip så är det en kombination av böter mellan 10000 och 200000 Bath och fängelse upp till 10 år som gäller. Beslagtagning av körkort och kortare beslagtagning av bil förekommer också. Att det skulle finnas ytterligare regler för återfallsförbrytare verkar inte orimligt, men jag har inte sett något om det.

Att man som utlänning skulle kunna bli utvisad på grund av det har jag inte heller sett något om, så det lämnar jag helt öppet för tillfället. :)

Här finns dock en beskrivning på engelska vad som gäller angående promillegränserna: http://englishnews.thaipbs.or.th/new-traffic-law-punishing-drunk-drivers-now-force/

Liknande trådar

Tillbaka
Topp